• 21 212 online
  • 1 152 920 medlemmar
  • 59 639 154 inlägg
2017-08-27, 08:26
Medlem
Isnatts avatar
Läser en uppslagsbok om mat och däri finns en del intressanta bilder bland annat den tyska ätten Wurststiens adelsvapen:
https://www.picclickimg.com/d/l400/p...-Wurstisen.jpg

Jag är för dålig på att googla fram en bättre bild.
Citera
2017-11-01, 17:17
Medlem
Länsman Olsson i Kiruna ska visst ha varit en man som var rapp i mun och slagfärdig. Det hela utspelades i början av förra århundradet när Oscar II skulle besöka Kiruna. Besöket skedde förmodligen i samband med invigningen av tågbanan.

Olsson fick en förfrågan från polisen i Luleå om de skulle skicka upp förstärkning nu när Oscar II skulle komma på besök? Svaret kom snabbt från Olsson:

- Nä, det behövs inte. Vad jag har hört så ska Oscar II vara en fredlig karl.
Citera
2017-12-11, 22:00
Medlem
Under kalla kriget så sågs det som allmänt känt att Finland var en lydstat åt Sovjetunionen.

Om inte Finland hade haft en så potent president som Urho Kekkonen, hade Finland som
land varit svårt hämmat av Sovjetunionens maktambitioner. Nåväl, för att ni ska fatta
vad Urho Kekkonen gick för så finns det en anekdot som är alldeles sann.

Det var nämligen i ett svenskt pratshowprogram på tv på 80-talet, där Urho Kekkonen
var gäst tillsammans med andra kändisar. Hursomhelst så en bit in i programmet
sätter sig den svenska sångerskan Lill-Babs i knät på Urho Kekkonen. Pratämnet var Finlands
undergivenhet gentemot Sovjetunionen och att de måste redovisa alla aktivieter åt dem.

Då säger Kekkonen till Lill-Babs: Vet du varför finsk toalettpapper är dubbelvikt?
Nej, säger Lill-Babs. Då säger Kekkonen: Det är för att vi måste skicka kopior på ALLA
papper till Ryssland.

Den som inte fattar vad jag menar: När man torkar sig i röven med dubbelvikt toalettpapper
så blir det en "kopia" på det andra bladet.

Denna anekdot är helt sann.
Citera
2018-01-26, 10:07
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Den här pittoreska episoden i den diplomatiska korrespondensens historia har väl inte berättats tidigare?

År 1675 hade de zaporogiska kosackerna (eller "kosackerna bortom forsarna", det vill säga forsarna i Dnepr) besegrat den turkiske sultanens styrkor. Sultanen var inte nöjd, utan skrev ett brev där han försökte skrämma de obändiga kosackhoparna till lydnad. Så här löd brevet, ungefär:

Jag, Sultanen, son av Muhammed, bror till Solen och Månen, Guds sonson och ställföreträdare, regent över konungarikena Makedonien, Babylonien, Jerusalem, Stora och Lilla Egypten, Kejsarnas Kejsare, Härskarnas Härskare, den oförliknelige riddaren, aldrig besegrad, den ståndaktige väktaren av Herrens grav, själve Guds förtrogne, muslimernas hopp och tröst, de kristnes förlägenhet och försvar - jag befaller Eder, zaporogiske kosacker, att frivilligt och utan att göra motstånd underkasta Eder Mig, och icke längre störa Mig med Edra angrepp. Sultanen av Turkiet, Muhammed IV.

Kosackerna samlades under sin hövding Ivan Sirko för att avfatta ett svarsbrev av följande lydelse:

Zaporog-kosackerna till den turkiske sultanen!
Du turkiske satan, djävulens bror och kamrat och själva Lucifers sekreterare! Vad fan är du för en riddare, som inte en gång kan ta död på en igelkott med ditt nakna arsle? Vad djävulen skiter, det glufsar din krigshär i sig. Du horunge, aldrig skall kristnas söner underkasta sig dig, din här frukta vi icke, till lands och till vatten skola vi kämpa emot dig och knulla din mor till farväl. Du stekvändare av Babylon, stalldräng av Makedonien, ölbryggare av Jerusalem, getknullare av Alexandria, svinaherde av Stora och Lilla Egypten, sugga av Armenien, getabock av Tartarien, bödel av Kamenetz, tjuvstryker av Podolien, hela jordens och underjordens utböling, sonson av den gamle Ormen och kröken i vår kuk. Du svinatryne, du märrarumpa, du slaktarhund, du okristna fårskalle - gå och knulla din mor. Här har du kosackernas svar, du hednahund. Du skall icke ens få valla de kristnes svin. Nu sluta vi, ty dagen känna vi icke och kalender hava vi ingen, månen står i skyn, året står i boken, och dagen är densamma som hos er, och kyss oss förresten i rövhålet. Undertecknat ataman (kosackhövding) Ivan Sirko och hela zaporogernas här.

En del av översättningen är från artikeln om kosacker i Bonniers lexikon, resten har jag översatt själv från olika ryska, engelska, tyska och norska tolkningar på nätet. Brevet tycks vara avfattat på en sorts rimprosa, och översättningar av episteln till andra språk blir aldrig riktigt bra. Förbättringsförslag mottages gärna!

Den ukrainska originaltexten, med översättning till modern ryska, kan hittas bland annat på ryska Wikipedia, där man även hittar Ilja Repins berömda målning av de brevskrivande zaporogerna ...

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%...B0%D0%BD%D1%83

För övrigt borde kosackernas frimodighet vara en förebild för oss alla, med tanke på den allt högljuddare kakofoni av böner, rasismgnäll, pockanden, krav och hotelser som hörs från muslimskt håll.

hur gick det sen då?
Citera
2018-01-26, 16:24
Medlem
Olepeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Under kalla kriget så sågs det som allmänt känt att Finland var en lydstat åt Sovjetunionen.

Om inte Finland hade haft en så potent president som Urho Kekkonen, hade Finland som
land varit svårt hämmat av Sovjetunionens maktambitioner. Nåväl, för att ni ska fatta
vad Urho Kekkonen gick för så finns det en anekdot som är alldeles sann.

Det var nämligen i ett svenskt pratshowprogram på tv på 80-talet, där Urho Kekkonen
var gäst tillsammans med andra kändisar. Hursomhelst så en bit in i programmet
sätter sig den svenska sångerskan Lill-Babs i knät på Urho Kekkonen. Pratämnet var Finlands
undergivenhet gentemot Sovjetunionen och att de måste redovisa alla aktivieter åt dem.

Då säger Kekkonen till Lill-Babs: Vet du varför finsk toalettpapper är dubbelvikt?
Nej, säger Lill-Babs. Då säger Kekkonen: Det är för att vi måste skicka kopior på ALLA
papper till Ryssland.

Den som inte fattar vad jag menar: När man torkar sig i röven med dubbelvikt toalettpapper
så blir det en "kopia" på det andra bladet.

Denna anekdot är helt sann.
https://media.riemurasia.net/albumit.../475321056.jpg

Och jag har hört att finska sovjetkritiker skrev i svenska tidningar för att komma runt det sovjets ögon.
Citera