2017-08-27, 08:26
Medlem
Isnatts avatar
Lser en uppslagsbok om mat och dri finns en del intressanta bilder bland annat den tyska tten Wurststiens adelsvapen:
https://www.picclickimg.com/d/l400/p...-Wurstisen.jpg

Jag r fr dlig p att googla fram en bttre bild.
Citera
2017-11-01, 17:17
Medlem
Lnsman Olsson i Kiruna ska visst ha varit en man som var rapp i mun och slagfrdig. Det hela utspelades i brjan av frra rhundradet nr Oscar II skulle beska Kiruna. Besket skedde frmodligen i samband med invigningen av tgbanan.

Olsson fick en frfrgan frn polisen i Lule om de skulle skicka upp frstrkning nu nr Oscar II skulle komma p besk? Svaret kom snabbt frn Olsson:

- N, det behvs inte. Vad jag har hrt s ska Oscar II vara en fredlig karl.
Citera
2017-12-11, 22:00
Medlem
Under kalla kriget s sgs det som allmnt knt att Finland var en lydstat t Sovjetunionen.

Om inte Finland hade haft en s potent president som Urho Kekkonen, hade Finland som
land varit svrt hmmat av Sovjetunionens maktambitioner. Nvl, fr att ni ska fatta
vad Urho Kekkonen gick fr s finns det en anekdot som r alldeles sann.

Det var nmligen i ett svenskt pratshowprogram p tv p 80-talet, dr Urho Kekkonen
var gst tillsammans med andra kndisar. Hursomhelst s en bit in i programmet
stter sig den svenska sngerskan Lill-Babs i knt p Urho Kekkonen. Pratmnet var Finlands
undergivenhet gentemot Sovjetunionen och att de mste redovisa alla aktivieter t dem.

D sger Kekkonen till Lill-Babs: Vet du varfr finsk toalettpapper r dubbelvikt?
Nej, sger Lill-Babs. D sger Kekkonen: Det r fr att vi mste skicka kopior p ALLA
papper till Ryssland.

Den som inte fattar vad jag menar: Nr man torkar sig i rven med dubbelvikt toalettpapper
s blir det en "kopia" p det andra bladet.

Denna anekdot r helt sann.
Citera
2018-01-26, 10:07
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Den hr pittoreska episoden i den diplomatiska korrespondensens historia har vl inte berttats tidigare?

r 1675 hade de zaporogiska kosackerna (eller "kosackerna bortom forsarna", det vill sga forsarna i Dnepr) besegrat den turkiske sultanens styrkor. Sultanen var inte njd, utan skrev ett brev dr han frskte skrmma de obndiga kosackhoparna till lydnad. S hr ld brevet, ungefr:

Jag, Sultanen, son av Muhammed, bror till Solen och Mnen, Guds sonson och stllfretrdare, regent ver konungarikena Makedonien, Babylonien, Jerusalem, Stora och Lilla Egypten, Kejsarnas Kejsare, Hrskarnas Hrskare, den ofrliknelige riddaren, aldrig besegrad, den stndaktige vktaren av Herrens grav, sjlve Guds frtrogne, muslimernas hopp och trst, de kristnes frlgenhet och frsvar - jag befaller Eder, zaporogiske kosacker, att frivilligt och utan att gra motstnd underkasta Eder Mig, och icke lngre stra Mig med Edra angrepp. Sultanen av Turkiet, Muhammed IV.

Kosackerna samlades under sin hvding Ivan Sirko fr att avfatta ett svarsbrev av fljande lydelse:

Zaporog-kosackerna till den turkiske sultanen!
Du turkiske satan, djvulens bror och kamrat och sjlva Lucifers sekreterare! Vad fan r du fr en riddare, som inte en gng kan ta dd p en igelkott med ditt nakna arsle? Vad djvulen skiter, det glufsar din krigshr i sig. Du horunge, aldrig skall kristnas sner underkasta sig dig, din hr frukta vi icke, till lands och till vatten skola vi kmpa emot dig och knulla din mor till farvl. Du stekvndare av Babylon, stalldrng av Makedonien, lbryggare av Jerusalem, getknullare av Alexandria, svinaherde av Stora och Lilla Egypten, sugga av Armenien, getabock av Tartarien, bdel av Kamenetz, tjuvstryker av Podolien, hela jordens och underjordens utbling, sonson av den gamle Ormen och krken i vr kuk. Du svinatryne, du mrrarumpa, du slaktarhund, du okristna frskalle - g och knulla din mor. Hr har du kosackernas svar, du hednahund. Du skall icke ens f valla de kristnes svin. Nu sluta vi, ty dagen knna vi icke och kalender hava vi ingen, mnen str i skyn, ret str i boken, och dagen r densamma som hos er, och kyss oss frresten i rvhlet. Undertecknat ataman (kosackhvding) Ivan Sirko och hela zaporogernas hr.

En del av versttningen r frn artikeln om kosacker i Bonniers lexikon, resten har jag versatt sjlv frn olika ryska, engelska, tyska och norska tolkningar p ntet. Brevet tycks vara avfattat p en sorts rimprosa, och versttningar av episteln till andra sprk blir aldrig riktigt bra. Frbttringsfrslag mottages grna!

Den ukrainska originaltexten, med versttning till modern ryska, kan hittas bland annat p ryska Wikipedia, dr man ven hittar Ilja Repins bermda mlning av de brevskrivande zaporogerna ...

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%...B0%D0%BD%D1%83

Fr vrigt borde kosackernas frimodighet vara en frebild fr oss alla, med tanke p den allt hgljuddare kakofoni av bner, rasismgnll, pockanden, krav och hotelser som hrs frn muslimskt hll.

hur gick det sen d?
Citera
2018-01-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Under kalla kriget s sgs det som allmnt knt att Finland var en lydstat t Sovjetunionen.

Om inte Finland hade haft en s potent president som Urho Kekkonen, hade Finland som
land varit svrt hmmat av Sovjetunionens maktambitioner. Nvl, fr att ni ska fatta
vad Urho Kekkonen gick fr s finns det en anekdot som r alldeles sann.

stter sig den svenska sngerskan Lill-Babs i knt p Urho Kekkonen. Pratmnet var Finlands
undergivenhet gentemot Sovjetunionen och att de mste redovisa alla aktivieter t dem.

papper till Ryssland.

Den som inte fattar vad jag menar: Nr man torkar sig i rven med dubbelvikt toalettpapper

https://media.riemurasia.net/albumit.../475321056.jpg

Och jag har hrt att finska sovjetkritiker skrev i svenska tidningar fr att komma runt det sovjets gon.
Citera
2018-03-28, 10:59
Medlem
Det finns en rad impopulra personer i historien och en hel del som garanterat gjort sina frldrar besvikna. Prins Frederick av Wales beskrivs av sin egen mor s hr:

"My dear first born is the greatest ass, and the greatest liar, and the greatest canaille, and the greatest beast, in the whole world, and I most heartily wish he was out of it."

Hennes sista ord lr ha varit:

"At least I shall have one comfort in having my eyes eternally closed - I shall never see that monster again."

Barmhrtigt nog slapp prinsen hra det sjlv d han av sin far kungen helt enkelt frbjudits att nrvara vid ddsbdden.
Citera
2018-03-28, 16:24
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2

papper till Ryssland.

Helt sann r den nog inte. Kekkonen var omvittnat dement nr han begrde avsked 1981 och syntes aldrig mer i offentligheten efter dess.
Vet inte om Kekkonen medverkat i ngon svensk pratshow. Men nr Lill-Babs berttat denna historia har den utspelats p ngon middag, och mer troligt p 60- eller 70-talet (om den r sann).
Citera
2018-07-05, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fboba40
Helt sann r den nog inte. Kekkonen var omvittnat dement nr han begrde avsked 1981 och syntes aldrig mer i offentligheten efter dess.
Vet inte om Kekkonen medverkat i ngon svensk pratshow. Men nr Lill-Babs berttat denna historia har den utspelats p ngon middag, och mer troligt p 60- eller 70-talet (om den r sann).
Historien utspelade sig p svenska ambassaden i Helsingfors i december 1974, nr svenske kungen var p besk. Herman Lindqvist, vars far tidigare var pressattach dr, berttar i sina memoarer "Mitt i allt" att han hrt mnga berttelser om svenska statsbesk i Finland men det som skedde 1974 vara det vildaste. Lill-Babs upptrdde d p Fiskartorpet och var inbjuden till ambassaden. Bde kungen och Kekkonen var glada i alkohol och deras respektive adjutanter hade fullt sj att bakom deras ryggar frska hindra serveringspersonalen frn att bra in mer sprit. Ingen fick g hem fre kungen och Kekkonen och festen hll p fram till fyratiden. Lindqvist skriver att Lill-Babs var nra att somna i Kekkonens famn. Det kan ju ha berott p trtthet men ocks p hggradig berusning. Jag tolkar Lindqvists text som att hon i det sllskapet ocks blev ordentligt full.
Citera
2019-07-16, 01:55
Medlem
Murguss avatar
Komiska historiska hndelser

Finns det ngot i historian som har ftt er att skratta hgt?

Till exempel nr jag lste om tget ver blt s fick jag lra mig att det svenska stridsropet var
"Hjlp Jesus". Jag kan bara frestlla mig de svenska knektarna som invaderar Fyn eller massakerar Polska civila medan de skriker "HJLP JESUS".

Det skulle passa Danskarna bttre att ropa dessa ord, med tanke hur gda de blev.
Citera
2019-07-16, 02:00
Medlem
Ryggradsluss avatar
De skulle inte slagits.
Vad skulle den kristne dansken gjort?
Men gjort r gjort.
Lnge leve Jesus.
Citera
2019-07-16, 02:19
Bannlyst
Nr Bagdad Bob frklarade lget i tv:
Citera
2019-07-16, 06:29
Medlem
Fris avatar
Vad r fel med att hjlpa Jesus, han var ju en schysst snubbe. Om det s krvs att man skrmmer bljorna fulla p dansken genom att g p vattnet.

Som ur Shakespeares spkhistoria Macbeth som fick oraklet att han ska regera tills skogen marscherar mot honom. Knde sig trygg vid makten under denna omjliga besvrjelse, tills skogen marscherade mot honom. Danske kungen satte smrrebrdet i halsen nr han hrde att svenskarna som inte har ngon flotta, gr p vattnet.

Wellington, p top-tio-listan ver historiens bsta generaler, led under sin kampanj i Spanien mot Napoleon av problemet att han inte fick utse sina nrmast underordnade som han ville. Politiska adelsmn ville vara brigadgeneraler fr att ta t sig av ran av Wellingtons segrar. S The Prince of Wales skickade en kompis, en galen kavalleriofficer, till Wellington och han mste ju ge honom ett viktigt ansvar eftersom det r kronprinsens kompis. Det var allmnt knt att han hade suttit p drhus, s Wellington nmner kort i ett brev till London att "- I hear that he's a madman." Den stackars ministern med ansvar fr officersrekrytering, som frsts inte har nnting att sga till om nr kronprinsen utser Imperiets generaler, svarar kanske lite diplomatiskt varnande i ett brev som nnu finns arkiverat:

"- It is true that he is sometimes a little MAD. But I am confident that he will not suffer a FIT during the campaign. Although he looked 'a bit wild' as he embarked London..."
(Litegrann som den referens min chef kan erbjuda en ny arbetsgivare)

Problemet lste dock sig sjlvt eftersom han snart hoppade ut genom ett fnster p ett hghus i Lissabon.
Senast redigerad av Fri 2019-07-16 kl. 06:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in