Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-24, 01:07
  #1093
Medlem
Kanske redan kommit upp men har två roliga historier om Alexander den store från en bok jag läste.

Enligt alexanders privata historieskrivare uppgick förlusterna vid något stort slag till 11 greker och
100 000 perser.

En stad som låg i hans väg kapitulerade genast och allt var frid och fröjd till Alexander krävde att få offra till gudarna på en speciell plats i staden. Stadsborna vägrade detta (kommer ej ihåg varför) och det gjorde Alexander så rasande att han avrättade halva befolkningen och sålde andra halvan som slavar.
Citera
2010-07-24, 12:57
  #1094
Medlem
guldkorns avatar
En av rikets mest kända krigshjältar är Georg Carl von Döbeln. Många känner till hans insatser vid framförallt Jutas och hans klassiska svarta pannband som han bar efter att ha träffats i huvudet av en kula vid Porrassalmi.

Vad inte lika många vet är att han dömdes till döden under Napoleonkriget efter att på eget initiativ befriat Hamburg, mot givna order. Hans överordnade Curt von Stedingk, som för övrigt suttit med i den krigsrätt som dömde Döbeln, lyckades övertyga kronprinsen att ändra domen till ett år i fängelse. Döbeln sattes på Vaxholm men erbjöd sig att fortsätta som frivillig i armén tills kriget var slut för att därefter återvända till sitt straff. Detta ska ha gjort kronprinsen så rörd att han istället benådade Döbeln.

Döbeln hade för övrigt en son - döpt till Napoleon...
Citera
2010-07-24, 13:36
  #1095
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det är synd att sanningshalten hos så många anekdoter är svår att få bekräftad ... Att Karl XIV Johans var en glödande republikan som ung och hade orden Mort aux rois! (Död åt kungarna!) tatuerade på överarmen antar jag att de flesta har hört ... Men enligt Staffan Skotts roliga bok Alla dessa Bernadottar så är troligen även den historien påhittad.

Däremot skall det vara dokumenterat att han (1796) ska ha sagt: "Som republikan av princip och övertygelse vill jag till min dödsstund bekämpa alla rojalister."

Han gjorde en hyfsad resa den gode "Karl Johan". Det finns beskrivet i Carl Henrik von Platens utmärkta biografi över Stedingk hur kronprins Karl Johan efter Napoleons fall ska träffa den nye Ludvig XVIII. När han kommer gående över borggården känner några av hans gamla soldater från tiden i franska armén igen honom och ropar "Leve general Bernadotte", när han sedan kommer till de yttre rummen ropar vakten vid dörren "leve prinsen av Ponte-Corvo" (den titel Napoleon givit Bernadotte) och när han sedan tar steget in i salongen anmäler man "kronprinsen av Sverige". Prinsen ska då ha sagt till Stedingk "Här ser Ni hur tjugo steg varit nog för mig för att genomgå republiken, kejsardömet och monarkin".
Citera
2010-07-24, 17:51
  #1096
Medlem
Gyllenborsts avatar
Måste berätta en rätt fantastisk berättelse som kommer från min norska släkt.

En ung man arbetade på en fabrik i Oslo i slutet på 1800-talet. Varje dag gick han till arbetet som varade i 12 timmar och slet för urdålig betalning. Mannen var så fattig att han var tvungen att stjäla pengar från fabriken för att försörja sin fattiga familj. En dag blev han dock ertappad med att stjäla och kallades in till direktören på fabriken. Konversationen ska ha varit följande:

Direktören: Jaha, varför stal ni dessa pengar?
Mannen: Vår familj har inga pengar och vi har fem barn där hemma som behöver mat. Jag kände mig tvungen.
Direktören: Jaha, och hur mycket var det som fattades?
Mannen: 15 öre
Direktören: Var det den summan som fattades ska herr Johanssen numera få en löneförhöjning med 15 öre!


Helt otroligt schysst av en direktör i slutet av 1800-talet, dom brukade ju vara rätt så grisiga vid den tiden annars
Citera
2010-07-25, 19:02
  #1097
Medlem
Pansarmeyers avatar
En kvarts miljon visningar! Inte illa för att vara i forumet för historia. Kul att läsa inläggen från alla bildade och historieintresserade svenskar på FB.
Citera
2010-07-25, 20:06
  #1098
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
En kvarts miljon visningar! Inte illa för att vara i forumet för historia. Kul att läsa inläggen från alla bildade och historieintresserade svenskar på FB.

Det beror på att den här tråden lyckas få fram det intressanta ur historian på ett sätt som väl mest påminner om Herman Hedning...förlåt, Lindqvists, sätt att skriva.
Fast jag tycker nog den här tråden är bättre än så.
Otroligt underhållande och lärorik och jag tvivlar på att anekdoterna är på väg att ta slut så ös på!
Citera
2010-07-25, 21:00
  #1099
Medlem
Gyllenborsts avatar
En smått äcklig historia finns från Andra Världskriget. En japansk trupp på 1000 soldater skulle retirera igenom ett Mangroveträsk i Burma i februari 1945. Japanerna korsade träsket som också var hem för hungriga krokodiler. Sammanlagt återfanns 20 japaner på andra sidan träsket
Citera
2010-07-25, 21:10
  #1100
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Den franske premiärministern Clemenceau råkade sommaren 1919 ut för ett attentat. En anarkist hoppade upp på hans bils fotsteg, sköt sju skott mot honom men träffade bara med ett. Svårt blödande och i smärtor sade Clemenceau:

- Vilket folk! Fyra års krig, och dom skjuter inte bättre.

Gamle Georges hade tydligen svårt att släppa ämnet, senare lär han ha föreslagit att den fängslade lönnmördaren skulle ges skyttelektioner.
Citera
2010-07-26, 00:07
  #1101
Medlem
Extranss avatar
Kom att tänka på Alvin York som fick Medal of Honor efter en spektakulär insats under Första Världskriget.

Han och ett antal soldater skulle anfalla och tysta en kulspruteposition. De blev dock upptäckta, och kulsprutorna öppnade eld. Mer än hälften av männen dog, och resten flydde. Detta gjorde dock inte Korpral York. Han slängde sig på marken och började skjuta. Oddsen var inte direkt jämna, 32 tunga kulsprutor + infanteri mot honom ensam. Han fortsatte att skjuta, och när han haft ihjäl 20-talet tyskar tog en Löjtnant och fyra andra soldater och försökte flankera honom. York insåg att han inte skulle hinna skjuta alla med sitt gevär, så han tog sin Colt .45 och lyckades döda allihopa.

Befälhavaren för tyskarna började nu undra vad tusan det var för övermänniska som hade ihjäl hans soldater, och själv inte dog. Befälhavaren själv hade skjutit ett helt magasin med sin pistol utan att träffa. Befälhavaren talade även engelska, så han ropade till York och erbjöd sig att kapitulera om han slutade döda dem. York gick med på detta och marscherade tillbaka med fångarna till högkvarteret.

När de närmade sig, trodde amerikanarna att de blev anfallna, tills de såg Korpral York i spetsen av tyskarna. Han rapporterade till sin kapten : Korpral York, 132 fångar, kulsprutenästet förintat.

Resutlatet:

32 kulsprutor tystade, 28 döda tyskar och 132 fångar, en Medal of Honor och en befordran till Sergeant.
Citera
2010-07-26, 06:38
  #1102
Avstängd
hublers avatar
Finns ju nån "myt" eller "legend" om nån tror det var en scotte som var helt psyko under andra världskriget, typ som spred med svärd och en pistol med en enorm framgång talas ju om att han själv tog fångar och intog saker hej vilt, give me som meat on my legs dudes!
Citera
2010-07-26, 12:25
  #1103
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubler
Finns ju nån "myt" eller "legend" om nån tror det var en scotte som var helt psyko under andra världskriget, typ som spred med svärd och en pistol med en enorm framgång talas ju om att han själv tog fångar och intog saker hej vilt, give me som meat on my legs dudes!
Det låter som engelsmannen Jack Churchill, han slogs med både svärd och pilbåge. Han spelade även säckpipa i strid.

Citat:
Churchill was second in command of No. 3 Commando in Operation Archery, a raid on the German garrison at Vågsøy, Norway on December 27, 1941. As the ramps fell on the first landing craft, Churchill leapt forward from his position playing The March of the Cameron Men on bagpipes, threw a grenade, and began running towards the bay.

Citat:
Leading 2 Commando, Churchill was ordered to capture a German observation post outside of the town of La Molina controlling a pass leading down to the Salerno beach-head. He led the attack by 2 and 41 Commandos, infiltrating the town and capturing the post, taking 42 prisoners including a mortar squad. Churchill led the men and prisoners back down the pass with the wounded being carried on carts with huge wheels, pushed by German prisoners.

En väldigt intressant och excentrisk man! Det finns nog flera berättelser som involverar honom!
Citera
2010-07-26, 17:49
  #1104
Medlem
Jaespers avatar
"Ge mig svenskar, whisky och snus så ska jag bygga järnväg ända in i helvetet.”

James Hill, Järnvägsbyggare.

Rätt kul ändå
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback