2017-08-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Nå har jeg studert bilder av UC3 Nautilus og den har luke i bunnen.

Det var vel den Madsen åpnes så båten sank

Vi kan nog konstatera nu att det skulle ha varit mycket möjligt för PM att via luckan på däcket få ut en hel kropp från ubåten utan några större problem alls. Vilket talar ytterligare till hans nackdel avseende varför KW styckades.

Men - jag har inte sett någon lucka under Nautilus (rättare sagt, jag har inte sett någon del eller ritning av ubåten som visar att den har en lucka).

Problemet med en "lucka" på undersidan av ubåten är att om den ska öppnas utåt krävs oerhört stor kraft redan på någon meters djup. Även om man skulle ha en konstruktion som möjliggjorde att öppna luckan skulle man inte kunna "slänga ut" något från ubåten med mindre än att i princip vattenfylla hela ubåten först (pga av inströmmande vatten).

Den konstruktion PM talar om i videon verkar tillhöra en annan ubåt - jag kan inte se att UC3 Nautilus skulle ha den typ av sluss eller dykklocksliknande funktion som beskrivs. Eller så har jag fullständigt missuppfattat detta.
Citera
2017-08-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Filmen visar med all önskvärd tydlighet att PM med lätthet kunde stå på durken i ubåten och genom den främre manluckan kasta ut kroppsdelar i havet utan vinsch, rep, talja block eller något annat hjälpmedel. En hel kropp hade sannolikt inte heller varit något problem att föra ut genom den främre manluckan.

Och nu ska 3x3 bevisa att det finns en lucka i botten på den här ubåten.
I filmen verkar han så otroligt normal. Trevlig. Avslappnad. Vilken kameleont han måste vara om så otäcka krafter gömmer sig i hans personlighet.
Citera
2017-08-26, 22:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Her er en video der to norske komikere besøker Matsen i ubåten.

Matsen har bodd i ubåten og ubåten har en luke under der han kunne dumpe liket uten å bære henne opp først.

https://www.youtube.com/watch?v=wTumwsnp2ow

Citat:
Du får se hele videoen, der kommer det fram at det er en luke i bunnen for dykkere

Japp, ca 4:40 i videon berättar han om dykarluckan under ubåten. Så då kan man sluta spekulera om alla luckor och experiment om hur det kan ha gått till. Inte för att det är direkt viktigt, men en del försöker förstå varför han delat kroppen. Alltså för att försvåra det här brottet.
Senast redigerad av Moosky 2017-08-26 kl. 22:29.
Citera
2017-08-26, 22:28
Medlem
Om man tror att PM har fler offer på sitt samvete så borde man definitivt kolla Sverige. Det är ju inte långt borta och det finns en hel del ouppklarade fall. Jag tror att om PM verkligen är en lustmördare så skulle han mycket väl kunna tänkas åka över sundet för att få utlopp för sina drifter och förverkliga sina drömmar. Han har ju tydligen även jobbat en del i Baltikum så även där borde man matcha PM mot ouppklarade mordfall.
Skulle vara intressant att veta om han har rest mycket och i så fall till vilka länder.
Citera
2017-08-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Japp, ca 4:40 i videon berättar han om dykarluckan under ubåten. Så då kan man sluta spekulera om alla luckor och experiment om hur det kan ha gått till. Inte för att det är direkt viktigt, men en del försöker förstå varför han delat kroppen. Alltså för att försvåra det här brottet.
Killarna frågar om han vid något tillfälle drabbats av panik. Och han berättar om tillfället när båten vattenfylldes. Men det är ju inte säkert att han menade Nautilus? Han kan ha menat nån av de andra två.
Citera
2017-08-26, 22:31
Medlem
Citat:
Her er en video der to norske komikere besøker Matsen i ubåten.

Matsen har bodd i ubåten og ubåten har en luke under der han kunne dumpe liket uten å bære henne opp først.

https://www.youtube.com/watch?v=wTumwsnp2ow

Tycker en av de mest intressanta sakerna med det klippet är hur överdrivet kategoriskt Peter Madsen absolut inte förstår något av vad de säger på norska. Visst, de har en tydlig Bergen-dialekt båda två, men det är ganska ovanligt att danskar i så tydlig grad inte förstår norska. Får snarare magkänslan av att han hellre kör på engelska med vilje, kanske i hopp att ett engelskt klipp ska ge en bredare publicitet, han tycks ju vara väldigt upptagen av just publicitet.
Citera
2017-08-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Tycker en av de mest intressanta sakerna med det klippet är hur överdrivet kategoriskt Peter Madsen absolut inte förstår något av vad de säger på norska. Visst, de har en tydlig Bergen-dialekt båda två, men det är ganska ovanligt att danskar i så tydlig grad inte förstår norska. Får snarare magkänslan av att han hellre kör på engelska med vilje, kanske i hopp att ett engelskt klipp ska ge en bredare publicitet, han tycks ju vara väldigt upptagen av just publicitet.
Själv förstår jag köpenhamnsdialekten. Men på Jylland begriper jag inte ett jota. Så det där är ju individuellt.
Citera
2017-08-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det kräver dock förberedelser och att det finns trycktankar ombord för tillfället. Annars kan inte luckan öppnas, eftersom, tja, hål i botten på fartyg är obra...
Citera
2017-08-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lika lite som det finns till den unga tjej som mördades på Island.... och hittades i havet.
Den rättegången pågår nu.

I normalfallet opererar mördare på välbekant område. Köpenhamns hamn med närhet till arbetsplatsen. Och där han varit sedan tonåren och framåt. Är mest troligt om han över huvud taget begått andra våldsamheter.

Någonstans står det tidigare i tråden att han ofta var över till forna baltikumområdet med sina gamla UC-projekt. Jag hittar dock ingen källa på det vid snabb googlesökning. Men, stämmer det är väl där man ska kolla efter liknande fall som är ouppklarade
Citera
2017-08-26, 22:37
Medlem
Citat:
Nå har jeg studert bilder av UC3 Nautilus og den har luke i bunnen.

Det var vel den Madsen åpnes så båten sank

Du kan säkert begripa ubåtsbyggnader bättre än mig. Men på videor nämner han inte det bortsett från de första ubåtar, som var betydligt mindre. Där poängterar han just det.
Citera
2017-08-26, 22:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Själv förstår jag köpenhamnsdialekten. Men på Jylland begriper jag inte ett jota. Så det där är ju individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det kräver dock förberedelser och att det finns trycktankar ombord för tillfället. Annars kan inte luckan öppnas, eftersom, tja, hål i botten på fartyg är obra...

Ni kan nog om ni anstränger er få mer information via skisser och annat på den här sidan.
Jag utgår ifrån att man har en lucka för dykare.
https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
Citera
2017-08-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Ja, det tycker nog de flesta svenskar, fast är mest södra Jylland som är svår ibland tycker jag, men det är ju för det är så sjuuukt grötigt. Norra Jylland är tydligt med. Men de två norska pratar ju inte otydligt alls. De allra flesta norrmän kan prata helt vanligt i Danmark och bli förstådda av de allra flesta så länge de pratar tydligt. Madsen reagerar som om de skulle prata Zulu.

Men alltså seriöst. Han frågar ju först

"Er det en slags brygge dette her?"

vilket på danska blir:

"Er det en slags brygge dette her?"

sen frågar han

"Er det en brygge?"

Alltså, antingen vill Madsen med vilje ha det på engelska eller så har Madsen någon form av språkligt handikapp.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-08-26 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in