Citat:
Ursprungligen postat av
Herr Lindholm
Det är pinsamt! Alla farkosstekniker värda sin Kwak vet att
de Havilland Comet redan
1954 upptäckte
metalltrötthet med sina fyrkantiga fönster. Att inte ha det i ryggmärgens kunskapsbank är inte bara slött och korkat, det är kriminellt!
Nu ser jag ju bara ett fyrkantigt fönster men ett sådant är ju ett för mycket, man har ju ingen marginal inne i en ubåt precis
Citat:
Ursprungligen postat av
jori9900
Hahaha invändigt monterade fönster i en ubåt?! Bara den detaljen avslöjar ju att ubåts byggeriet för honom förmodligen bara är ett sätt att hamna i uppmärksamhetens ljus och sola i glansen som galet geni.
Haha - Det ser ju välgjort ut med (förmodligen) tillräckligt antal bultar, och ser ut att vara akrylglas som man ju brukar ha, Akrylglas har man ju tex också i akvarier --
Fast glaset är ju felvänt, en rejäl blunder alltså. Inför varje djupdyk bör man därför förspänna varje bult, och det blir ju flera 100 att förspänna, idiotiskt så det förslår.
Alternativt att man spänner mera när man ser att det börjar läcka, men det är ju lätt att drabbas av panik då, och man i paniken då drar av bultarna, typ..
Citat:
Ursprungligen postat av
jori9900
Finns det ingen myndigheterna som typ bilbesiktningen som inspekterar och godkänner ubåtar innan dom börjar användas i våra farvatten? Får vilka vansinniga konstruktioner som helst sjösättas?
Haha, haha, ja, det ser ju ut som att det vore ett bra jobb för mig, att ha ansvaret för ubåtssäkerheten på fritidsubåtar, Tror att det passar mig jättebra, tror inte att det blir så många ärenden att handlägga kan jag tro. Bra sätt att lyfta lön i alla fall....
Lite väl svårt att anställa besiktningsmän som ska provdyka dem kan jag tro ?
Nåja, den händige kan ju ta en vanlig husvagn och tynga ner den med vikter och täta lite varstans med byggsilikon, och sätta en soldriven elmotor på husvagnen och en bit av en flaggstång som periskop. Så borde det nog gå bra, att åtminstone komma ner i vattnet. Det blir väl lite svårare att komma upp till ytan igen, typ..
Jag tror det blir ett lättsamt jobb att besiktiga hobbyubåtar.. Bara att skriva ut ett underkännande efter det andra, typ...
Citat:
Ursprungligen postat av
jori9900
Antar att Madsen lever ut en dröm om att vara ett uppfinnargeni men egentligen inte skulle klara ett enklare mekanik ingenjörs jobb på vilken verkstad som helst.
Mycket möjligt att det är på det viset - Att han har mera vilja än kunnande - Men dessa med mycket vilja när det gäller mekande brukar ju skada sig ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Exempel på oskyddade remdriften - från passagerare som just promenerar runt med sin mobiltelefon:
https://youtu.be/GzhVjrrSuek?t=13m4s
Annan bra bild av remdriften - syns tydligt att det är kuggrem:
https://youtu.be/GzhVjrrSuek?t=19m19s
Man ser också att den kompressorn som syns i filmen kan knappast vara en kompressor som klarar av typ 50 bar. Det behövs ofta en tvåstegs då. Ser ut att vara en helt vanlig standardkompressor. Trycklufttankar för 50 bar blir också dyra och klumpiga, svåra att få tag i. Om ubåten alltså ska klara av att dyka till 470 meter menar jag, och ha tillräckligt med tryck att kunna blåsa ballast tankarna.
Håller med en del andra här, ubåten är mera en konstinstallation än en fullt funktionell ubåt
Citat:
Ursprungligen postat av
Massonite
Tänk om ubåten faktiskt använts för att smuggla narkotika till Köpenhamns kriminella motorcykelgäng, dessa gäng är ju kända för att betala med prostituerade och med fester.
Inte vet jag, men den är olämplig för det ändamålet med att den dels är för stor, plus att den har ett för stort djupgående för att vara praktisk att göra "osynliga" strandhugg med på de mycket långgrunda stränder som finns runt Danmark. Sen är räckvidden alltför kort att tillåta seglatser tex mellan Köpenhamn - Amsterdam osv.
Vanliga fritidsbåtar är vanligen mera lämpliga, men så snart det är fritidsbåtar ute utanför semestertider så tilldrar de sig förstås tullkriminalens intresse. Smugglaren kan ju vanligen inte fly heller...
Citat:
Ursprungligen postat av
Wellwellwell
Vad gäller hans personlighet tycker jag att av de klipp man sett av honom i intervjuer etc så förefaller han inte vara särskilt udda, snarare en ganska normal och trevlig person låt så vara att han är lite väl insnöad på sitt specialintresse.
Jag gissar på att PM inspirerats av
Admiral Hyman G Rickover som var mera av en handlingens man än en skrivbordstekniker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyman_G._Rickover
Rickover var ide'sprutan och konstruktören för den första atomdrivna ubåten Nautilus:
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Nautilus_(SSN-571)