Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Den invändiga monteringen innebär istället att flänsen tätar sämre ju djupare ubåten dyker. Och att fönstret nästan hela tiden är för hårt förspänd, och därmed är risken större för att packningarna blir för stela och spricker, eller utmattningssprickor i glaset pga vibrationer mm.
Konisk konstruktion som självtätar bättre allt eftersom trycket stiger är helt klart ingen nackdel. Förspända fönster känns mest som gamla teknologi-lektioner med förspända skruvförband.
Citat:
Hihi, du har alltså hörsel som en fladdermus alltså ? det pipet du hör är väl en form av överstyrning, precis när strömmen slås på. Vanliga stereo och konsumentelektronik brukar ha ett filter som tar bort detta pip-ljud eller brum precis när strömmen slås på.
Skulle ju vara kul att få prova på hur det känns att höra 38 kHz
Men helt riktigt så producerar de ett pip i det hörbara området just som man slår igång dem. Har aldrig samplat och tittat om frekvensen rampar upp eller exakt vad som händer. Bara att jag tydligt hör när jag slår på drivningen.
Citat:
Pingen som hörs i ubåtsfilmerna är bara ett pålagt ljud, antar jag. Inget som ekolodet eller sonaren själv sänder ut. Man kan ju översätta ekot ifrån ekolodet till en ping ja det går, men det är inte samma sak som att "pinget" finns i vattnet runt omkring. De allra äldsta hydrofonerna räknade om dopplereffekten ifrån sonaren hos ett annalkande fientligt fartyg som ett ping, som var högre eller lägre beroende hur nära det var.
Ah - jag tänkte nu inte på Hollywoods ubåtsfilmer, utan att någonstans bland alla UC3 Nautilus-klipp så kan man när de är i undervattensläge förutom propellerljud även höra ping. Jag vet dock inte vilken utrustning som producerade ljudet. Men gick bra att höra och avtog i volym när ytfartyget ökade avståndet.
I tidiga skeden gjorde man bara samma sak som nyare bilar med backsensor gör - man drog ut ett ping och mätte gångtiden tills reflektionen kom tillbaka. Sedan började man titta på hur man med interferens kunde mäta frekvensskillnad och skatta relativ hastighet. Ingen aning om det hörbara ljudet hade med saken att köra men man körde på rätt rejäla effekter i varje ping så oberoende av frekvens på transducern så fanns nog rätt goda förutsättningar att även få hörbara frekvenser. Inte kul för de stackars valarna att utsättas för så kraftiga ljudpingar.