2017-08-26, 14:45
Medlem
dialektikers avatar
Det verkar nästan som vissa tycker det är kul att spekulera om en mördare (eventuell mördare). Det är det inte. En person har dödats, och blivit styckad, och det är hemskt.
Men folk vill ha svaret.
Det kan jag förstå, det vill jag också.

Det skulle vara intressant om någon som känner, känner till Madsen, kom in och sa mer om hans person.
Det är ju fakta man kan få fram.

Fasen försöker hitta den där svenska dokumentären som var, om hans raket-projekt,
men det är som att de tar bort en del av dokumentärerna, nu när han utreds?

Någon igen, som kan säga något om den där svenska dokumentären?

Fler som sett Amateurs in space? Den vore intressant att se nu.
Folk sa i början här att de förstod att han ballat ur, för han är minst sagt galen i den dokumentären.
På vilket sätt?
Hade han mycket utbrott? Och försökte han detaljstyra sina medarbetare, eller?
Varför slöt folk upp kring honom ändå?
Var han samtidigt charmig eller?
Citera
2017-08-26, 14:49
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller att fadern var knäpp och såg honom som sitt barn mer än deras gemensamma barn eller ville straffa modern på något sätt <rycker på axlarna>
Modern kan ju ha låtit honom bo med fadern vid separationen för att han hade bättre ekonomi, mer plats etc.

Ja absolut så kan det också vara...det är bara en jäkligt extrem åtgärd att ta bort ett barn från sin mamma så där. Så pass att det skulle kunna va så att han var utsatt för han kan ju t.o.m varit utsatt för sexuella övergrepp eller annat våld från sin mor. Jag sätter alla mina slantar på att nyckeln till hans galenskap och eventuella (troliga?) aggressioner och våld ligger där någonstans.
Senast redigerad av mb20guy 2017-08-26 kl. 15:12.
Citera
2017-08-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Den invändiga monteringen innebär istället att flänsen tätar sämre ju djupare ubåten dyker. Och att fönstret nästan hela tiden är för hårt förspänd, och därmed är risken större för att packningarna blir för stela och spricker, eller utmattningssprickor i glaset pga vibrationer mm.
Konisk konstruktion som självtätar bättre allt eftersom trycket stiger är helt klart ingen nackdel. Förspända fönster känns mest som gamla teknologi-lektioner med förspända skruvförband.

Citat:
Hihi, du har alltså hörsel som en fladdermus alltså ? det pipet du hör är väl en form av överstyrning, precis när strömmen slås på. Vanliga stereo och konsumentelektronik brukar ha ett filter som tar bort detta pip-ljud eller brum precis när strömmen slås på.
Skulle ju vara kul att få prova på hur det känns att höra 38 kHz

Men helt riktigt så producerar de ett pip i det hörbara området just som man slår igång dem. Har aldrig samplat och tittat om frekvensen rampar upp eller exakt vad som händer. Bara att jag tydligt hör när jag slår på drivningen.

Citat:
Pingen som hörs i ubåtsfilmerna är bara ett pålagt ljud, antar jag. Inget som ekolodet eller sonaren själv sänder ut. Man kan ju översätta ekot ifrån ekolodet till en ping ja det går, men det är inte samma sak som att "pinget" finns i vattnet runt omkring. De allra äldsta hydrofonerna räknade om dopplereffekten ifrån sonaren hos ett annalkande fientligt fartyg som ett ping, som var högre eller lägre beroende hur nära det var.
Ah - jag tänkte nu inte på Hollywoods ubåtsfilmer, utan att någonstans bland alla UC3 Nautilus-klipp så kan man när de är i undervattensläge förutom propellerljud även höra ping. Jag vet dock inte vilken utrustning som producerade ljudet. Men gick bra att höra och avtog i volym när ytfartyget ökade avståndet.

I tidiga skeden gjorde man bara samma sak som nyare bilar med backsensor gör - man drog ut ett ping och mätte gångtiden tills reflektionen kom tillbaka. Sedan började man titta på hur man med interferens kunde mäta frekvensskillnad och skatta relativ hastighet. Ingen aning om det hörbara ljudet hade med saken att köra men man körde på rätt rejäla effekter i varje ping så oberoende av frekvens på transducern så fanns nog rätt goda förutsättningar att även få hörbara frekvenser. Inte kul för de stackars valarna att utsättas för så kraftiga ljudpingar.
Citera
2017-08-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ja absolut så kan det också vara. han kan ju t.o.m varit utsatt för övergrepp...det är bara en jäkligt extrem åtgärd att ta bort ett barn från sin mamma så där. Jag sätter alla mina slantar på att nyckeln till hans galenskap och eventuella (troliga?) aggressioner och våld ligger där någonstans.
Skulle också gissa på psykosociala bakgrundsfaktorer i detta fall. En fråga som dyker upp, var hans mamma rödhårig?
Citera
2017-08-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ja absolut så kan det också vara. han kan ju t.o.m varit utsatt för övergrepp...det är bara en jäkligt extrem åtgärd att ta bort ett barn från sin mamma så där. Jag sätter alla mina slantar på att nyckeln till hans galenskap och eventuella (troliga?) aggressioner och våld ligger där någonstans.

Kim Wall skulle, enligt uppgift, skriva om Madsen. Om hon nu inte bara tänkte skriva om hans livsverk utan kanske också ville skriva om hans privatliv, kvinnoaffärer där han kanske var kund; Kan han ha fått en kollaps el ett "psykbryt" då av det?
Citera
2017-08-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag gissar att han är lite för smart för att skriva ut i text att han drömmer om att mörda folk - om det är så. Att blotta sådana tankar skulle knappast ha lämnat samarbetspartners och sponsorföretag oberörda.
Så bör det vara. Men mycket av PM:s idéer påminner rätt mycket om just äventyrsböcker eller filmer där ju hjälten oftast är åtminstone någorlunda god. Det vi ju inte vet är om han inte bara vill romantisera äventyrshistorier utan även läser Frankenstein etc och vill "rollspela" även mörkare situationer. Jag tror fler vill låtsas vara Van Helsing än Dracula, även om nu Draculas magiska krafter kanske kan kännas lockande.
Citera
2017-08-26, 15:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja absolut så kan det också vara...det är bara en jäkligt extrem åtgärd att ta bort ett barn från sin mamma så där. Så pass att det skulle kunna va så att han var utsatt för han kan ju t.o.m varit utsatt för övergrepp eller annat våld från sin mor. Jag sätter alla mina slantar på att nyckeln till hans galenskap och eventuella (troliga?) aggressioner och våld ligger där någonstans.

Jag läste någonstans att han var ensam. Om fadern sägs att han var väldigt konservativ, jag vet inte hur det var i Danmark på 70-talet med dagis, hon kanske inte kunde ha honom bo hos sig när de sparerade?
Men visst kan det vara som du säger, det finns säkert djupt konservativa män som söker prostituerade som utnyttjar sina barn sexuellt till att bilda familj med, anything goes.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-26 kl. 15:24.
Citera
2017-08-26, 15:17
Medlem
Han hade planerat allt i huvudet, men allt gick sedan så fel.

Han trodde att han skulle hinna med allting men blev snopet överraskad av allting. Inte trodde han att poliserna direkt där skulle ha haffat honom. Han tänkte nog att han skulle hinna hem och tvätta av sig, byta kläder. Men de tog honom spot on.
Citera
2017-08-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Men snälla den luckan är ju lågt belägen. På inget sätt är en styckning lättare och mer bekväm gentemot att dra upp henne med hjälp av sin egen kropp, hennes kläder, rep eller med hans egna kläder. Knyt runt kroppen ställ dig över luckan och dra i tex troskanten, hennes skärp/sätt runt ett skärp runt hennes midja/hans overall osv.

Förstår inte att du inte förstår detta. En styckning är ju inte ens jämförbart hur tungt och vidrigt det arbetet är jämfört med att dra upp kvinnan genom den främre luckan. Skära/såga av en människas huvud och andra kroppsdelar kan inte likställas eller ens jämföras mot att dra upp ett lik genom en lågt belägen lucka med redskap/kläder/kedjor som han tydligen hade med sig.

Dessutom hade han kunnat dra upp henne nerifrån med sin egen kropp. Haft henne på ryggen, axlarna, brandmannagreppet om det funkat en bit och sedan själv gått ut på ubåten genom det högre röret/tornet och gått ner till främre luckan.
Dra i troskanten??? Kläder är inte byggda för att du skall lyfta 56 kilo i dem - kvinnokläder är inte byggda som militära uniformer eller verstadsoveraller.

Och du tänker ologiskt när du försöker jämföra hemsk styckning med jobbet att lyfta - trots att vi ju redan vet att styckning har skett och det vore mer ologiskt att utföra styckningen uppe på ubåten. Det jag förstår är att PM var i ubåten och inte du. Och att det alltså är tankarna i PM:s huvud som är de som gäller för vilket beslut PM tog, och varför han tog det. Att du sedan sitter och tycker att han borde tagit ett annat beslut är helt upp till dig - men du kan inte vända det till att jag "borde förstå". Det är i så fall PM som "borde förstå".
Citera
2017-08-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men var inte nyheten med Madsens lilla ubåt en gammal historia som redan sedan tidigare hade avhandlats i nationell och internationell media?
Varför göra ett reportage på detta igen??

Jag tror att nyckeln till Walls död ligger i reportaget!

Dålig liknelse på ingång nu.
Det är lite som att säga att det redan gjorts en dokumentär om t.ex andra världskriget, varför gör man fler? Antagligen hittade KW något som var värt att skriva om i PMs person helt enkelt.
Citera
2017-08-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Uppenbarligen så reagerar även fotografen på dockan eftersom den filmas gång på gång.
Händelsen var spektakulär lång innan vi visste KW var död. Fotografer tar massvis med foton för de vet först i efterhand vilka bilder som blir bra - räcker inte att ha perfekt vinkel om objektet råkar blunda eller just då säger ett ord som gör att ansiktet får ett störtlöjligt utseende. Den typen av bilder säljer bäst om de föreställer Trump.

Kameratillverkarna har varit tvugna att rejält förbättra livslängden på kameraslutare sedan introduktionen av digitalkameror.
Citera
2017-08-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller att fadern var knäpp och såg honom som sitt barn mer än deras gemensamma barn eller ville straffa modern på något sätt <rycker på axlarna>
Modern kan ju ha låtit honom bo med fadern vid separationen för att han hade bättre ekonomi, mer plats etc.

Jag har inte tid att leta efter artikeln just nu men det framgick i dansk press bra häromdagen, i ett porträtt om PM, att han först bodde hos mamman efter skilsmässan men sen valde själv att bosätta sig hos pappan vid ca 8 års ålder och att pappan sen inte ville låta PM träffa modern mer än enstaka gång per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in