2017-08-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Om det var knark inblandat så hade dom väl upptäckt det vid obduktionen?

Skulle vi ha fått reda på det vid här laget ifall man hade hittat narkotika i KW?
Citera
2017-08-26, 09:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att raket-Madsen har nu uppnått det han ville uppnå. Han har skrivit historia och kommer inte att glömmas bort den överskådliga framtiden. Både inhemska och utländska tidningar kommer att skriva ett oändligt antal artiklar angående hans "gärning"; det kommer kanske även att göras en film på styckar-Madsen (med Alicia Vikander i huvudrollen?).

Om han inte självmant avslöjar dödsorsaken och man inte kan fastställa den, då kommer "mysteriet" kring KW:s död att fascinera människor ett bra tag till och man kommer att föreslå olika alternativ och överväga dem mot varandra.

Jag tror att Madsens dröm var att utföra något så här makabert dvs. inte bara döda någon utan göra det på ett sätt som skulle förorsaka en tsunamivåg av tidningsrubriker (världen över).

Jag tror att häktningen och den blivande fängelsedomen för galenpanna-Madsen är sekundärt. Det kan betraktas ungefär som om han skulle ha fått en fängelsedom pga att han lyckades skjuta en raket i rymden. Projektet lyckades ju. Sen är det slitsamma vad andra människor tycker om hans projekt.

Han kanske ser sig som Hamlet, apropå fantasin om att fly med luftballong över Roskilde kyrka? Och snart ska han se Kims vålnad i ångestladdade hallucinationer?

Tro om det skulle vara övergrepp i rättsak om någon som liknsr Kim klädde sig som henne och satt sig som åhörare under rättegången och antecknade (jo, jag har lite psykopatdrag)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-26 kl. 09:32.
Citera
2017-08-26, 09:46
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Nej, det är många "amatörer" som kan göra ett bra fotojobb. Vet vi att det är Kims pojkvän som var med? Jag tänker att den personen kan ha pejlat in stämningen mellan Kim och PM.
Sant. Men "vet" gör än så länge bara polisen.
Jag gissar bara.
Citera
2017-08-26, 09:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Skulle vi ha fått reda på det vid här laget ifall man hade hittat narkotika i KW?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kanske ser sig som Hamlet, apropå fantasin om att fly med luftballong över Roskilde kyrka? Och snart ska han se Kims vålnad i ångestladdade hallucinationer?

Tro om det skulle vara övergrepp i rättsak om någon som liknsr Kim klädde sig som henne och satt sig som åhörare under rättegången och antecknade (jo, jag har lite psykopatdrag)?
Hur skulle det kunna vara "övergrepp i rättssak" menar du?
Citera
2017-08-26, 09:47
Medlem
Citat:

Kan det inte vara så att hon dras till det udda och anser sig ha psykologisk insikt om dessa udda människors innersta. Kollegorna berättar hur hon alltid var den som fick den intervjuade att "slappna av och berätta". Hon är alltså lite mer än de "vanliga journalisterna". Hon är lite "magisk" i sin yrkesutövning på ett oförklarligt sätt och hon räds inte för det ovanliga.

Madsen i sin tur anser sig stå över alla andra raket- och ubåtsbyggare. Han erkänner själv sig vara en "primadonna" - svår att samarbeta med och kompromisslös.

Kan det vara så att Madsen föraktade KW:s önskan att försöka rota i hans innersta? Hon trodde sig vara den som skulle kunna skriva en djupgående analys av en "vanlig man" med eventuella mänskliga fel och brister. Hon ville avslöja hans innersta tankar och rädslor.

Madsen kanske ville chocka KW genom att provocera och genom att berätta vilken sorts tankar som de facto cirkulerade i hans skalle och vilka drömmar han bar på. Ex. att han önskade att mörda och stycka folk.. Detta för att skrämma skiten ur den här sortens "tuffa journalister" och därmed slippa dem i all framtid. Dels för att kunna betrakta hennes reaktion på nära håll och därmed kunna njuta för fullt ifall hon ballade ur..

Kan hända att KW drabbades av panik när hon ensam med galningen ombord fick höra om hans innersta drömmar.. Kanske blev det slagsmål? Kanske kände Madsen att han likaväl kunde förverkliga sin dröm nu när han hade chansen istället för att låta KW gå i land och berätta om hans "innersta tankar" till alla sina journalistkompisar. Eventuellt skriva en mindre smickrande artikeln också.
Citera
2017-08-26, 09:50
Medlem
Citat:

Men Madsen reagerar ju inte som en "vanlig dödlig". Han hade inga känslomässiga band till KW. Han lyckades stycka av henne i flera bitar utan att få ångest. Jag kan alltså inte tro att han skulle reagera ett dugg ifall någon försökte spöka för honom "som KW".

Eventuellt kan jag tänka mig att KW:s anhöriga skulle flippa ur..
Citera
2017-08-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej.

Hur skulle det kunna vara "övergrepp i rättssak" menar du?

Trakassering av den åtalade (utan att man säger något till honom eller ens glor på honom annat än om han pratar)?
Citera
2017-08-26, 09:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag tycker mig se en dålig design i de fönster som är monterade där, och de är monterade på insidan vilket är klart olämpligt om de ska tåla 47 bars tryck. De måste i så fall förspännas för 47 bars tryck för att de inte ska börja att läcka. Alla mera välbyggda ubåtar har sina fönster i omvänd montering med flänsen på utsidan. Att sen ha fyrkantiga fönster anses ännu värre eftersom hörnen alltid utgör svaga punkter.

/.../

Jämför med hur man sätter fast fönstrena i flygplanen, de sätts mycket riktigt in inifrån insidan
Det är pinsamt! Alla farkosstekniker värda sin Kwak vet att de Havilland Comet redan 1954 upptäckte metalltrötthet med sina fyrkantiga fönster. Att inte ha det i ryggmärgens kunskapsbank är inte bara slött och korkat, det är kriminellt!
Citera
2017-08-26, 09:56
Medlem
Citat:
Men Madsen reagerar ju inte som en "vanlig dödlig". Han hade inga känslomässiga band till KW. Han lyckades stycka av henne i flera bitar utan att få ångest. Jag kan alltså inte tro att han skulle reagera ett dugg ifall någon försökte spöka för honom "som KW".

Eventuellt kan jag tänka mig att KW:s anhöriga skulle flippa ur..

Jo det är ju möjligt, eller att det märks att det är något slags sympati för dem [hennes anhöriga]. Hamlet lät döda sin vän (för att få vara kung i Danmark) men någon som är beroende av att andra finansierar han projekt borde inte vara fientlig mot någon som uppmärksammar och skriver om hans projekt kan jag tycka, även om den personen händelsevis inte stryker medhårs.

Dock, paranoida människor är inte "normala människor" så att han skulle vara oberörd lär nog osvuret vara bäst.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-26 kl. 10:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
PM's lugn tyder på att han knappast chockades av någon " olycka" eller uppsåtligt dödande.
Exakt! Och det första han säger är att han inte gör någon research på journalister som ska intervjua honom är förmodligen bullshit. Det var nog precis tvärt om. Han som verkar vara ett kontrollfreak av värsta sorten har noga kollat upp henne.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men någon har ju filmat Kim och Peter någon timma innan avfärd, då Kim intervjuar Peter vid hans "rymdlaboratorium". Med detta så skall sägas att jag tror att själva intervjun om Peter var mera ett personporträtt, än bara en story om ubåts-byggande :

Nu fortæller flere kilder til Ekstra Bladet, at de så Kim Wall og Peter Madsen flere timer før, de skulle ud at sejle.

På det tidspunkt befandt de sig, ifølge to vidner, uden for værkstedet ved Raket-Madsens Rumlaboratorium på Refshaleøen, hvor de så Kim Wall interviewe Peter Madsen, mens en tredje person filmede dem.

http://ekstrabladet.dk/112/vidner-saa-kim-og-peter-madsen-timer-foer-afgang/6792131
Det pågick ju ett filmprojekt om Madsen ("The Rocketman - om jag minns titeln rätt). Det projektet avbröts p g a Kims försvinnande och kommer inte att återupptas, och man har därför gått ut med att dokumentären om honom aldrig kommer att färdigställas eller sändas.

Det kan ju ha varit så att den som filmade var kopplad till det projektet.
Citera
2017-08-26, 10:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Trakassering av den åtalade (utan att man säger något till honom eller ens glor på honom annat än om han pratar)?
Nej, det omfattas inte av lagen om "övergrepp i rättssak"...

Kap 17
10 § Den som med våld eller hot om våld angriper någon för att han eller hon gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan myndighet eller för att hindra någon från en sådan åtgärd döms för övergrepp i rättssak till fängelse i högst fyra år. Detsamma gäller den som med någon annan gärning, som medför lidande, skada eller olägenhet, eller med hot om en sådan gärning angriper någon för att han eller hon avlagt vittnesmål eller annars avgett utsaga vid förhör hos en myndighet eller för att hindra honom eller henne från att avge en sådan utsaga.

Med domstol eller annan myndighet i första stycket avses även en dömande kammare eller ett annat organ i Internationella brottmålsdomstolen.

Om brottet är grovt döms för grovt övergrepp i rättssak till fängelse i lägst två och högst åtta år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas
1. om det har uppkommit eller funnits risk för betydande men för det allmänna eller någon enskild,
2. om gärningen har innefattat våld eller hot av allvarligt slag, eller
3. om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

Om brottet är ringa döms för ringa övergrepp i rättssak till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2016:508).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in