2017-08-25, 22:57
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Det står även att gärningsmannen var tjock så då faller väl ändå Madsen bort?

Då passar det plötsligt bättre med Engla-mördaren
Citera
2017-08-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Möjligt att du jobbar i någon speciell bransch där termen ackumulator har hängt kvar.

Hehe, vilken spännande diskussion denna tråd blev, Årets tråd alla gånger - Jag har faktiskt för mig att i äldre ubåtslitteratur så används uteslutande ackumulator begreppet om de stora bly-syra ackumulatorerna/batterierna som avser framdrivningen med elmotor vid undervattensgång. Dagens teknik är väl väldigt avancerad med att man håller koll på strömuttaget ur varje grupp, och att man försöker balansera lasten på varje grupp. Dels så kan man tex ta 10 minuter ur ena gruppen för att växla och ta 10 minuter ur en annan grupp, på så vis kan man hålla koll på bla värmestegringen i cellerna.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Rem i denna ubåt, vilket gör det enklare att ändra utväxling. Jag tror inte PM har programvara för att kunna räkna fram optimala varvtal för propellern - och jag vet inte om han köpt den och då kunnat få sådan information från tillverkaren eller om de själva arbetat och gjutit den.

Remdrift är rätt så korkat när man ska överföra alltför mycket effekt, Om remmen börjar att slira så tar det bara ett ynka ögonblick innan remmen blir så varm att den börjar att brinna. Man kan ju inte dumpa friktionsvärmen nånstans heller.

Det är säkert en skrotpropeller som man fått ifrån något varv, det är väl rätt så lätt att mäta dess stigning och man bör kunna hitta på tabeller vid vilket varvtal där en sådan greppar optimalt.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Han behöver inte veta riktning - räcker att vänta tills det blir tyst. På flera youtube-klipp hör man tydligt motor/propeller-ljud från andra fartyg samt även karakteristiska pingar.

Men det här "pinget" är väl ett pålagt filmljud, det upphörde man väl redan med på WW1 ? möjligen att det fanns kvar för att skrämma besättningarna med. De flesta sonarer/ekolod jobbar ju med 33 kHz istället och det är inte hörbart alls.

Möjligen att operatören på ubåten hade ett sådant "ping" i sina lurar som var ett frekvensomvandlat "ping" för att kunna få en slags uppfattning om vad det rörde sig om för fiende, typ...

Jag har då aldrig hört något "ping" under vattnet ifrån tex någon båt med ekolod påslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om det finns yrkefiskare som trålar i området skulle de rent teoretiskt kunna få upp en kroppsdel eller dylikt med trålfångsten.

Javisst, men det är väl för grunt för att det ska vara någon fisk där, jag menar det är väl en dålig fiskeplats, kanske för mycket skräp och avfall på bottnen där ?

Ett riktigt mudderfartyg skulle dock kunna ta upp allt som finns på bottnen, men det blir ju asmycket material att sikta sig igenom då. Tex så kan man på det viset både leta guld, mineraler och diamanter, men det blir enormt tidskrävande.

Dock så tror jag att man kan säkert svepa bottnarna ända fram till i November, innan höstvädret sätter stopp för det. Så det är 8 veckor kvar drygt.
Citera
2017-08-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Passa på att zooma in på händerna också, ni som tittar på bilden. Den är rejält högupplöst. Fullt med skit under naglarna och i nagelbanden med precis rätt färg för torkat blod.

Som någon sa ser det onekligen ut som han har haft näsblod (eller att han kliat näsan med blodig hand, vilket jag tror är orsaken). Jag har relativt ofta näsblod och det brukar bloda ner mina händer också, och jag brukar se precis så där ut på såväl näsa/överläpp som fingrar (dock inte alla som han!). Skillnaden är förstås att jag råkar ut för eget blod. Men vems blod har han på nagelbanden?

Han är nog topsad på både det ena och andra stället får man tro, och i FUP räds väl saken ut¹.

Höger arm (kläderna) har något smuts på också. Jag försöker luskamma bilden på spår. Bra att den är så högupplöst.

1) Jag har frågat flera gånger i tråden, men inte sett något svar (kan missat det) om huruvida danskt rättsväsen skiljer sig när det kommer till förundersökningsprotokollet eller motsvarande? Dvs, kommer vi vid åtal får en rejält läsövning i danska eller hoppas jag på för mycket?
Blåmärke på höger knoge också!
Citera
2017-08-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, och pratet om hålet kom som svar på jidder om att pm minsann baxat ner hela motorn på stegen. ingen har sagt att kroppen skulle tagits ut den vägen. Så fokusera lite mer på din egen läsförståelse istället

Jo det har någon/några. Läs alla trådar om du orkar.. Det har inget med min läsförståeleseatt göra utan din förmåga att hitta information. Den får du leta fram själv. Så kan du samtidigt rannsaka dig om du orkar?
Citera
2017-08-25, 23:05
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Under filmningen? Det filmades ju hela tiden då det är en film vi tittar på. Menar du någon av dem som sitter och läser här: https://youtu.be/yyqLPBkMl_g?t=609 ? Inte heller ett smack lika PM. De kunde väl sagt vad de hette... Det är ju inte säkert att PM är med i filmen.

Den längst bort i soffan kanske. Jag är jäkligt dålig på att känna igen folk, men det står i beskrivningen att PM skall vara med. Kanske han opererat sig?

Här är en bild på honom i första ubåten:
https://ing.dk/sites/ing/files/styles/w800_16-9/public/freyainside.jpg?itok=a6Tjo43m
Citera
2017-08-25, 23:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast han har rätt i sak - och du har fel.
från wiki:
Du är tydligen för dum för att förstå att texten du citerade visade att jag har rätt. Jag har dessutom bjudit på fler argument efter det.

Säger du batteriladdare eller ackumulatorladdare? Båda är rätt men det ena är oändligt mycket vanligare i svenska språket. Säger du att ackumulatorn i din telefon är slut eller säger du att batteriet är slut? Som sagt, det är helt korrekt att säga ackumulator och det är lika korrekt att säga batteri om de laddningsbara batterierna i en ubåt.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-25 kl. 23:11.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Men zoomar man in på overallen så finns det lite blodstänk här och där.

Nagelbanden ser ju onekligen blodiga ut. Men vad är att vänta, mannen har ju nyss styckat en människa. Det är väl alla här överens om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
En privatbyggd dansk ubåt (byggd 2008) saknas efter att ägaren Peter Madsen och en journalist gav sig ut på färd med den igår kväll. Men ubåten dök bokstavligen inte upp igen vilket fick journalistens flickvän/pojkvän att kontakta polisen.

Den siktades under kvällen/natten vid minst ett tillfälle. Kanske fler. Nu eftersöks den av 2 räddningshelikoptrar och 3 fartyg från danska försvaret.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article25624058.ab

https://www.b.dk/nationalt/helikoptere-og-skibe-soeger-efter-raketbyggers-ubaad-med-to-om-bord-ved

Fråga: Om ubåten har sjunkit på djupt vatten - syns den då från luften eller är det någon form av ekolod som måste användas?

Sammanfattning 20017-08-12 20:57: (FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11) /Mod.

Om man inte dyker på rätt sätt, ja då dör man,
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Den längst bort i soffan kanske. Jag är jäkligt dålig på att känna igen folk, men det står i beskrivningen att PM skall vara med. Kanske han opererat sig?

Här är en bild på honom i första ubåten:
https://ing.dk/sites/ing/files/styles/w800_16-9/public/freyainside.jpg?itok=a6Tjo43m

Han i mitten i soffan kanske?
Citera
2017-08-25, 23:10
Medlem
RigetPunktSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Har någon adress till danska flashback?

Flashback finns inte i danmark.
Citera
2017-08-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RigetPunktSE
Flashback finns inte i danmark.

Det kanske syftas på något liknande flashback fast i DK?
Vad jag vet är att danskar gärna kommer in här och skriver, det märkte man när den 17-åriga tjejen försvann förra året. Har varit rätt så tyst från danskar i denna tråden dock, lite märkligt.
Citera
2017-08-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Vad jag skrattade åt pellejönsar som har behov av att föreställa empatiska, jag tänker på de som aldrig ens träffat Kim Wall men som samlats på stranden i Trelleborg och lagt ut ljus och ritat KIM i sanden.

Det påstås att hon hedrades i New York av tidigare studiekamrater. Det är väl möjligt men i så fall en högst intern historia. Kim Wall var för helvete totalt okänd innan det här.
Varje gång några ungdomar kör in i ett träd och dör så brukar en hel massa människor gå dit med gravlyktor, blommor och liknande vare se känner ungdomarna eller ej. Att sörja över någon annan kan även fungera som själavård för sig själv, förutom att det är ett sätt att hedra de döda. Sedan finns det ju stolpskott som ser sådant som jönserier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in