Citat:
Ursprungligen postat av
L-JPersson
Dessutom kan jag lägga till ytterliare en länk från ditt sanningsvittne Wikipedia...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ackumulator_(elektricitet)Wikipedia är som sagt användarstyrt. Vill du påpeka att jag har fel så använd bombsäkra källor. Jag kan rekommendera Arkimedes, Newton, Tezla, Einstein och många fler.
Skärp dig för helvete
Då finns det alltså inga batteriladdare heller eftersom den store L-JPersson menar att batterier per definition inte är laddningsbara. Vad vill du visa med den länken? Jag sa ju att ackumulator också är ett korrekt ord och artikeln nämner både orden ackumulator och batteri.
Vill du ha andra källor så kan jag bjuda på ingenjörsbibeln Karlebo handbok, utgåva 13 från 1986, kapitel 18.3.5.5 på s. 1056-1059 där båda orden batteri och ackumulator används om laddningsbara sådana, t ex med ordet blybatteri som du väl vet alltid är laddningsbara.
Jag kan även namedroppa titeln på en doktorsavhandling från Chalmers: "Environmental Assessment of Battery Systems: Critical Issues for Established and Emerging Technologies" av CJ Rydh.
Jag har boken i min hand och den handlar till fullo om laddningsbara batterier. Jag kan lägga upp ett foto på sammanfattningssidan på svenska om du fortfarande inte får in terminologin i din tröga skalle.
Du skulle inte ha spelat märkvärdig med detta, ubåten är försedd med batterier men du får kalla dem ackumulatorer, båda orden är korrekta.