2017-08-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
6 månader för att stycka en person som drabbats av en olycka och dött, och slänga de styckade delarna över bord, känns lite klent. Tippar att man inte tagit höjd i lagen för att det som nu hänt kan inträffa

Japp, men tvivlar på att han endast döms för det, dråp minst, som det ser ut nu.
Citera
2017-08-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Inte i Sverige men hur är det i Danmark?

Sverige och Danmark har rätt så lika rättssystem, vi snackar inte Sverige kontra Chile här.
Citera
2017-08-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ

Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.

56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.

Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.
Underbart bra test, med till stor del rätt förväntat resultat. Det test du inte kunde matcha är varianten att stå plant på platform rakt ovanför och dra - möjligt från tornet men riktigt scary i fallet med främre luckan pga i fall det stängt upp vatten på fördäck.
Citera
2017-08-25, 17:23
Medlem
valleros avatar
Citat:
Såsom jag förstått begreppet sociopat, så användes detta under en period för att markera att man då trodde att det handlade om att personen formats av sociala faktorer, exempelvis vidriga hemförhållanden.

De allra flesta psykopaterna (som man studerat) har haft fruktansvärda hemförhållanden, där de växt upp under misshandel och negligering, och det ligger nära till hands att tro att de utvecklat sina hemska personligheter som resultat av det de utsatts för under sin uppväxt. Dock har det varit svårt att empiriskt belägga sambandet, eftersom många människor som hade lika hemska hemförhållanden aldrig utvecklade de karaktäristiska psykopatiska egenskaperna, utan istället blev normalempatiska. Samtidigt fanns det många personer som hade haft en trygg och fin uppväxtmiljö som ändå utvecklade dessa egenskaperna, och därför har all sentida forskning som jag läst inom området, återgått till att fokusera på den genetiska betydelsen. Därför används heller inte längre begreppet sociopati, utan hellre det ursprungliga begreppet psykopati.

Tvillingstudier har tydligt visat att psykopati är genetiskt - de personer som utvecklat psykopati har inte gjort det på grund av att de haft hemska hemförhållanden, utan de har haft hemska hemförhållanden eftersom de haft en eller flera föräldrar som också varit psykopater (som de sedan själva ärvt sina gener från).

I den litteratur jag läst om psykopati tycks det i stort sett finnas en konsensus att psykopati är genetisk, men man tycker sig kunna se att fina hemförhållanden under barndomen kan lindra hur psykopatin uttrycks i vuxen ålder. Alltså - psykopater kan vara mer eller mindre elaka beroende på hur uppväxten varit.
En bra summering.

Lite OT men mycket intressant läsning.
http://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/
Citera
2017-08-25, 17:25
Medlem
Citat:
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:

Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.

56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.

Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.

Mycket bra video!
Visar mycket väl vad jag försökt förklara, tyvärr såg jag inte ditt inlägg tidigare.
Citera
2017-08-25, 17:25
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Om KW inte lärt sig att känna igen en psykopat så ringde garanterat inga varningsklockor. Och en tvåtimmastur där pojkvännen vinkade av vid bryggan - hur sannolikt var det egentligen att PM skulle ge sig på henne?

Enligt källor tidigare i tråden så är inte frilansjournalister grävande reportrar och konfronterar inte folk. Anledningen påstås vara att de då aldrig skulle få lov att komma nära sina intervjuoffer. Istället görs sådan journalistik där det finns en redaktion som kan stötta upp.

Jag tror personligen absolut inte att KW satt sig i en hermetiskt tillsluten konservburk på havets botten och konfronterat PM.

Jag tror inte heller KW kände något hot från PM när de gav sig iväg på från bryggan.
Vad många normala människor anser konfronterande skiljer sig nog från vad PM tyckte vad som var konfrontation.
Citera
2017-08-25, 17:30
Medlem
Citat:
Såsom jag förstått begreppet sociopat, så användes detta under en period för att markera att man då trodde att det handlade om att personen formats av sociala faktorer, exempelvis vidriga hemförhållanden.

De allra flesta psykopaterna (som man studerat) har haft fruktansvärda hemförhållanden, där de växt upp under misshandel och negligering, och det ligger nära till hands att tro att de utvecklat sina hemska personligheter som resultat av det de utsatts för under sin uppväxt. Dock har det varit svårt att empiriskt belägga sambandet, eftersom många människor som hade lika hemska hemförhållanden aldrig utvecklade de karaktäristiska psykopatiska egenskaperna, utan istället blev normalempatiska. Samtidigt fanns det många personer som hade haft en trygg och fin uppväxtmiljö som ändå utvecklade dessa egenskaperna, och därför har all sentida forskning som jag läst inom området, återgått till att fokusera på den genetiska betydelsen. Därför används heller inte längre begreppet sociopati, utan hellre det ursprungliga begreppet psykopati.

Tvillingstudier har tydligt visat att psykopati är genetiskt - de personer som utvecklat psykopati har inte gjort det på grund av att de haft hemska hemförhållanden, utan de har haft hemska hemförhållanden eftersom de haft en eller flera föräldrar som också varit psykopater (som de sedan själva ärvt sina gener från).

I den litteratur jag läst om psykopati tycks det i stort sett finnas en konsensus att psykopati är genetisk, men man tycker sig kunna se att fina hemförhållanden under barndomen kan lindra hur psykopatin uttrycks i vuxen ålder. Alltså - psykopater kan vara mer eller mindre elaka beroende på hur uppväxten varit.

En professorn förra veckan sa han var psykopat men tack vare god uppfostran och bra hemförhållanden triggar det aldrig igång
Citera
2017-08-25, 17:30
Medlem
valleros avatar
Citat:

Eeehm. Visst. Ett klart bevis på att en man inte på något vis kan flytta 56kg upp för en stege. Or not.
Citera
2017-08-25, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det enda som kan styrka hans berättelse att han inte styckat kroppen är att någon annan gjort det. När han då inte berättar vem så är det förmodligen han som styckat och ljuger om det, eller en form av skyddande av medbrottsling.

Alltså detta, var det inte precis i början tal om att det skulle varit 3 personer ombord på ubåten? Tyckte jag läste eller hörde det när man rapporterade ubåten saknad. Någon som känner igen det?
Citera
2017-08-25, 17:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Om det stämmer hur kunde man fastställa när hon blev skjuten ?
Greven själv berättade om det.
Däremot kunde man inte fastställa hur hon dog. De styckade henne rejält och körde henne i en vedflis - inte huvudet dock.
Citera
2017-08-25, 17:35
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Alltså detta, var det inte precis i början tal om att det skulle varit 3 personer ombord på ubåten? Tyckte jag läste eller hörde det när man rapporterade ubåten saknad. Någon som känner igen det?

Madsen kanske är två personer i ett. Jag tänkte personlighetsklyvning. Kanske till och med klär ut sig till en annan person ibland och folk tror det är en tredje person på ubåten.

Scary stuff. Kanske är Satan.
Citera
2017-08-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Jag skrev Östersjön, i Öresund finns inga sådana djup! Det kostar o tar tid att få fram resurserna. Vore verkligen inte ekonomiskt försvarbart för en misstanke om att han inte släppt av KW i Köpenhamn.
Tja jag vet inte exakt vilken budget danska polisen har till sitt förfogande, men bärgningsfartyget som utförde bärgningen klarar det djupet.
Den enda skillnaden hade varit dykarna.
Men jag är övertygad om att danska försvaret samt deras bärgningsföretag har dykare som kan jobba på det djupet.
Annars finns de att tillgå internationellt inom 24h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in