Citat:
Ursprungligen postat av
ModerRota
Madsen kan vara en psykopat, en sociopat eller en mentalt rubbad person.
Såsom jag förstått begreppet sociopat, så användes detta under en period för att markera att man då trodde att det handlade om att personen formats av sociala faktorer, exempelvis vidriga hemförhållanden.
De allra flesta psykopaterna (som man studerat) har haft fruktansvärda hemförhållanden, där de växt upp under misshandel och negligering, och det ligger nära till hands att tro att de utvecklat sina hemska personligheter som resultat av det de utsatts för under sin uppväxt. Dock har det varit svårt att empiriskt belägga sambandet, eftersom många människor som hade lika hemska hemförhållanden aldrig utvecklade de karaktäristiska psykopatiska egenskaperna, utan istället blev normalempatiska. Samtidigt fanns det många personer som hade haft en trygg och fin uppväxtmiljö som ändå utvecklade dessa egenskaperna, och därför har all sentida forskning som jag läst inom området, återgått till att fokusera på den genetiska betydelsen. Därför används heller inte längre begreppet sociopati, utan hellre det ursprungliga begreppet psykopati.
Tvillingstudier har tydligt visat att psykopati är genetiskt - de personer som utvecklat psykopati har inte gjort det på grund av att de haft hemska hemförhållanden, utan de har haft hemska hemförhållanden eftersom de haft en eller flera föräldrar som också varit psykopater (som de sedan själva ärvt sina gener från).
I den litteratur jag läst om psykopati tycks det i stort sett finnas en konsensus att psykopati är genetisk, men man tycker sig kunna se att fina hemförhållanden under barndomen kan lindra hur psykopatin uttrycks i vuxen ålder. Alltså - psykopater kan vara mer eller mindre elaka beroende på hur uppväxten varit.