2017-08-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det är fruktansvärt förvillande.

Det fanns förr psykopatiska negrer, men idag är det socialt misshandlade svarta afrikaner.

Finns säkert en anledning till att man använder sig av annan benämning.
"Psykopat" låter väldigt illa och de flesta som hör det kopplar direkt till seriemördare och liknande.
Tror det är ett försök av staten att inte skrämma befolkningen.
Psykopater är inget ovanligt, det som är ovanligt är att vissa går över gränsen, något som borde vara mer i ljuset än i mörkret. Utan kunskap är vi får i en hage med räv och varg utanför.

Bara kolla på detta fallet... En "superkändis" i Danmark misstänks för styckmord.
Att det skrivs en massa om det i USA är för att de har en kultur som verkligen lyfter psykopater till skyarna.
Citera
2017-08-25, 16:45
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Har fått bedömning nu från personer mer insatta i danskt rättsväsende.

De menar på följande:

- Dansk lag är i grunden enklare/tydligare (enligt deras tycke i alla fall) än svensk i detta avseende. Ansvar för mord respektive dråp (eller grovt vållande till annans död skulle jag nog kalla det efter att ha läst innehållet) är:

- De menar på att man valt att häkta PM för uagtsomt drab, d.v.s. § 241 om jag förstått det hela rätt, pga att det är väldigt lätt att motivera. Syftet är primärt då att kunna hålla honom häktad en längre tid med hänvisning till ett lagrum där kriterierna redan är uppfyllda och är svåra att ifrågasätta. Det var bara PM och KW i ubåten. PM har sagt att det var en olycka, KW dog, han begravde henne. Att han då på goda grunder på något sätt kan tänkas ha med dödsfallet att göra är mycket svårt att ifrågasätta. Enligt uppgift används § 241 exempelvis om man kör ihjäl någon i trafiken (och där framgår ovan att onykterhet då är en särskilt försvårande omständighet).

- Framkommer något som visar på att PM inte vållat KW's död "oaktsamt" (d.v.s. att det inte bara "råkade" bli så) utan att det handlar om något annat kommer brottsrubriceringen med all säkerhet att ändras till mandrab/drab (d.v.s. baseras på §237). Likgiltighetsuppsåt tycks inrymmas i §237, om jag förstått mina danska vänner rätt nu handlar det om att om man inser vad effekten av ens handlande är/kan bli (personen dör) och man är likgiltig inför det hela (gör inget för att förhindra att det sker / försöker lösa situationen/hjäla offret) kan man också vara aktuell för §237. (Vilket liknar svensk rätt / rättspraxis avseende likgiltighetsuppsåt). D.v.s. ens medvetna beslut (då är det inte oaktsamt längre) leder till att personen avlider.

Vinkeln på detta med likgiltighetsuppsåt blir då att om det inte var fråga om "oaktsamhet" (§241) återstår (§237) dvs mord. (Vad jag förstår blir det också svårt för PM att i efterhand säga att det var fråga om en misshandel som till slut ledde till att hon avled - då är man inne på §245 i dansk strafflagstiftning med maxstraff om 10 år - eftersom övriga omständigheter är som de är (inte larmat, styckat kroppen, väsentlig tid har förflutit o.s.v.)

Brott mot griftefrid lär vara tillämpbart oavsett vilket.

Men bedömning och kontenta är alltså att man velat basera häktningen på ett "säkert kort" (vilket ju är helt rätt juridiskt, givetvis så det ska gå till) medan man arbetar med förundersökningen, och det som framkommer där kommer troligen att göra att brottsrubriceringen ändras vartåt det lider och det mest troliga är då mord (d.v.s. att man förflyttar sig från §241 till §237).
Vad är max-straffet för brott mot griftefriden i Danmark? Om man inte kan ro i land en mord-dom utan landar i §241 (som jag antar inte har livstid i straffskalan), kan man då kombinera flera straff för att på så sätt ge honom ett otroligt långt fängelsestraff?

Typ:
Vållande till annans död: 5 år
Brott mot griftefriden: 3 år
Underlåtelse att rapportera allvarlig skada: 2 år
Underlåtelse att ... ...osv

Och summera alla lagöverträdelsena..? Eller hur funkar'?
Citera
2017-08-25, 16:47
Medlem
Kan detta trigga fler män att montera isär kvinnor för att förinta bevis på våld om man kommer undan genom att hävda olyckshändelse?
Citera
2017-08-25, 16:49
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Egentligen behöver han inte förklara ett förbannat skit om han inte vill.

Köpenhamnspolisen: pressmeddelande.

Københavns Politi

http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/sigtelsen-mod-peter-madsen-udvides-2121668

Helt rätt men åklagaren kommer naturligtvis att visa de orimliga i hans påståenden. Sedan kan PM välja och hålla truten och låta rätten avgöra eller så kan han argumentera för sin sak via advokaten t.ex varför han inte larmade att någon annan hittat ett helt lik och sedan styckat och sänkt mm . Men i slutänden kokar det ner till om PM historia faller under rimligt tvivel för att visa att ett brott inte dråp/ mord inte blivit begånget. Jag vet vad jag tro om den bedömningen
Citera
2017-08-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jo, de används, men inte för att fastställa vad du tror är sanningen utan i syfte om att framkalla en viss otrygghet hos den anklagade. Denna teknik används bla. i rättsmedicinska syften.

Skitsnack!

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de används inte vare sig för att kontrollera sanningshalt eller för att framkalla otrygghet hos intagna på rättsmedicin.

Exakt min tanke när jag såg inlägget.
Lögndetektor används i vissa stater i USA men inte någonstans räcker ett sådant test som bevis, det ogillas direkt. Att det finns WT som fortfarande tror på lögndetektorns makt i USA är skrämmande.

Tekniken används i USA, Canada, Israel, Indien och Australien, undrar varför det är så få länder som använder det...
Citera
2017-08-25, 16:51
Medlem
AB/plus-rubrik: 'Så lever Madsen i häktet: riskerar stryk'. Vad menas🤔? Kör inte danskarna alls med restriktioner, tillåts han gemensamhet med andra intagna?
Eller antas plitarna slå på honom, eller danskarnas Gunvald? Eller bara AB svammel? Någon pluskund därute som orkar klargöra?
Citera
2017-08-25, 16:53
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej.
"Greven" friades t ex för mord på sin flickvän. Man hävdade att hon dött av ett vådaskott -- däremot dömdes han hans medhjälpare för själva styckningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10773219.ab

Minns det fallet väldigt dåligt men var det inte oklarheter om hur hon dött, att flera personer kunde vara inblandade och att det handlade om kriminella personer. I detta fall handlar det om enbart två personer på ett synnerligen avgränsat område och med mycket egendomliga förklaringar från PM.
Citera
2017-08-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad är max-straffet för brott mot griftefriden i Danmark? Om man inte kan ro i land en mord-dom utan landar i §241 (som jag antar inte har livstid i straffskalan), kan man då kombinera flera straff för att på så sätt ge honom ett otroligt långt fängelsestraff?

Typ:
Vållande till annans död: 5 år
Brott mot griftefriden: 3 år
Underlåtelse att rapportera allvarlig skada: 2 år
Underlåtelse att ... ...osv

Och summera alla lagöverträdelsena..? Eller hur funkar'?

Vet att brott mot griftefriden ger max 6 månader i DK.
Det PM sitter häktad för ger minst 4 månader och max 8 år. (Om han döms för detta så lär han sitta iaf i 8 år, maxstraff)
Tror inte de andra sakerna adderas på straffet.
Citera
2017-08-25, 16:55
Medlem
Max3xs avatar
Bra bild, här ser man styrpulpeten o kommunikationsutrustningen. Tydligen en fast o en handhållen VHF.

https://bt.bmcdn.dk/media/cache/resolve/image_1240/image/104/1041451/18171281-slo.jpg
Citera
2017-08-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
AB/plus-rubrik: 'Så lever Madsen i häktet: riskerar stryk'. Vad menas🤔? Kör inte danskarna alls med restriktioner, tillåts han gemensamhet med andra intagna?
Eller antas plitarna slå på honom, eller danskarnas Gunvald? Eller bara AB svammel? Någon pluskund därute som orkar klargöra?
De sitter inte isolerade som här. Och som kvinnomördare och styckare står han lågt på rangskalan. De andra internerna gillar honom inte så han har bett att få sitta isolerad.
Citera
2017-08-25, 16:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Madsen kan vara en psykopat, en sociopat eller en mentalt rubbad person.
Såsom jag förstått begreppet sociopat, så användes detta under en period för att markera att man då trodde att det handlade om att personen formats av sociala faktorer, exempelvis vidriga hemförhållanden.

De allra flesta psykopaterna (som man studerat) har haft fruktansvärda hemförhållanden, där de växt upp under misshandel och negligering, och det ligger nära till hands att tro att de utvecklat sina hemska personligheter som resultat av det de utsatts för under sin uppväxt. Dock har det varit svårt att empiriskt belägga sambandet, eftersom många människor som hade lika hemska hemförhållanden aldrig utvecklade de karaktäristiska psykopatiska egenskaperna, utan istället blev normalempatiska. Samtidigt fanns det många personer som hade haft en trygg och fin uppväxtmiljö som ändå utvecklade dessa egenskaperna, och därför har all sentida forskning som jag läst inom området, återgått till att fokusera på den genetiska betydelsen. Därför används heller inte längre begreppet sociopati, utan hellre det ursprungliga begreppet psykopati.

Tvillingstudier har tydligt visat att psykopati är genetiskt - de personer som utvecklat psykopati har inte gjort det på grund av att de haft hemska hemförhållanden, utan de har haft hemska hemförhållanden eftersom de haft en eller flera föräldrar som också varit psykopater (som de sedan själva ärvt sina gener från).

I den litteratur jag läst om psykopati tycks det i stort sett finnas en konsensus att psykopati är genetisk, men man tycker sig kunna se att fina hemförhållanden under barndomen kan lindra hur psykopatin uttrycks i vuxen ålder. Alltså - psykopater kan vara mer eller mindre elaka beroende på hur uppväxten varit.
Citera
2017-08-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
......
På 80 meter i Östersjön hade ingen bärgat ubåten.

Man bärgade Kursk från 115m.
80m i ett relativt lugnt Öresund bjuder inga större tekniska svårigheter.
Nautilus väger bara 30-40 ton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in