Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Inte speciellt tappad, baserar allt på hur han agerat i denna tragiska historia. Hans olika versioner oh lögner, att han fortfarande nekar trots det uppenbara. Kräver ingen Nobelpristagare för att komma till samma slutsats som min. Det är Mitt personliga antagande och åsikt, han har gjort det förut med tanke på hans iskalla handlande och dessutom agerande när man senare får besked om att han styckat och mördat Kim. OM det hade varit en olycka så hade det varit bäst att tillkalla Polis omgående och hålla sig till sanningen. Det här är planerat och han hade inte räknat med att dom sökte efter Kim så snabbt. Han har gjort det förr till 100%, det är jag helt säker på. Men återigen, det är en högst personlig åsikt.
Som en del kanske noterat har jag lagt en del tid på
Linda Chen (död 2009 i Falun, Mats Alm dömd för brott mot griftefriden) och en av anledningarna att jag tycker att PM/KW-fallet är intressant är för att det finns en del likheter med Linda Chen-fallet.
Nu styckade iofs inte Mats Alm Linda Chen, men hans approach till fallet (man kunde då inte fälla honom för mord, idag kan det finnas anledning att se över detta inför en ev. ny rättegång), hans historier, omständigheter m.m. bär viss likhet med PM's.
I såväl fallet med KW som med Linda Chen/Mats Alm är situationen sådan att ingen av PM eller Mats Alm valde att larma. I Mats Alm's fall har man (hittills) inte kunnat direkt binda honom till att han var närvarande när Linda Chen dog, men baklänges finns ingen alternativ förklaring som håller.
I PM's fall är det enklare eftersom det varit bara de två ombord på ubåten, d.v.s. de kan bindas till varandra och till tidpunkter på ett tydligare sätt.
Mats Alm gömde (återigen har man inte direkt kunnat knyta honom till agerandet men man har uteslutit att någon annan kunnat utföra det) Lindas kropp i Norra Bertilsbo utanför Falun. Han hävdade att hon gått ut för att träffa en kompis i Falun på kvällen men inte kommit tillbaka hem. Det är samma principella lögn som PM kom med (att han lämnat av KW i hamnområdet).
Min poäng är att jag ser det som mindre sannolikt att PM är seriemördare. Bortser man från detta med styckning (som kan ha olika orsaker) är fallet inte mer annorlunda än de flesta "man dödar kvinna"-fall. Det som ger en krydda är att det sker på en ubåt och att det är en "kändis" i någon mån som utför gärningen.
Det finns inget annat idag som tyder på att PM skulle vara seriemördare.
Det finns däremot män som haft betydande potential att "vara" seriemördare och det utifrån synnerligen grovt våld mot kvinnor (exempelvis Hagamannen som utövat betydande våld m.m. i samband med överfall/våldtäkter och där det är mer tur/lyckliga omständigheter som gjort att offer inte avlidit).
Det jag menar med detta är att det är svårt att utifrån få fakta dra slutsatser om seriemördare eller ej, samtidigt som det ofta är tillfälligheter som kan avgöra vad som blir mord eller "bara" oerhört grovt våld/stora skador.