2017-08-25, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Om du bläddrar bakåt en jävla sida så ser du kanske att jag redogjorde för att han enklast hade kunnat få upp henne med ett rep, som det också garanterat funnits gott om på båten, samt eventuellt en vridpinne.

Det jag exemplifierade genom att elaborera brandmannagreppet var menat att slå hål på idén att det är krångligt att lyfta en människa. Det är det inte! Sen att det inte går att få upp henne för att det inte finns plats på så vara men folk verkar tro att det är en extrem bedrift att lyfta en liten flicka på 55 pannor när Nordic Wellness är fullt av tjejer som lyfter 55kg i snatch. För helvete...
Om DU i stället kunde läsa mellan raderna så ser du att jag ingenstans med kritik bemöter detta om rep. Du postade en länk, jag kommenterade den. Jag visste vad du ville säga med länken och det var inte "så gjorde han". Jag förstår inte alls vad du jagar upp dig på.

Intressant att hon hela tiden krymper i vikt förresten. Först 60 kg, sedan 58. Nu 55 kg. Hon blir lättare och lättare.

Vem fan har påstått någonsin någonstans att det är svårt att "lyfta en tjej på 55 pannor"? Kan du skilja på "lyfta 55 kg" och "transportera 60 kg död spagetti vertikalt genom trånga utrymmen"? För i helvete, hur många gånger ska det påpekas att vikten nog inte är det huvudsakliga problemet! Kom in i matchen i stället och berätta vad du kan säga givet att det är fullt möjligt att transportera upp någon som väger 60 kg och är död genom valfri lucka. Vilka slutsatser vill du att vi ska dra? Att det är en tokig smeta-bajs-på-väggen-styckning och inte en defensiv/transportstyckning?

Det räcker med att det är krångligt eller ej tillämpbart i rådande situation för att PM valde styckning över transport med hela kroppen. Om vi inte förstås tar en viss skribents idé om det bästa av två världar, både transport genom tornet, sedan en präktig skogstokig styckning på däck för att det var kul. Gärna blandat med lite inkoherenta idéer som att han ville bli ihågkommen, men samtidigt försöker dölja brottet, etc, etc, etc.

Vi kommer ingenstans på blott resonemang om svårigheten att få upp någon vertikalt. Ingens idé blir bättre eller sämre i takt med att det blir lättare eller svårare, frånsett att det rimliga är att ta rimliga idéer först. Allt vi vet är kompatibelt med en defensiv styckning. Det är förvisso också i viss mån förenligt med någon mer pervers form av styckning, men ingenting talar specifikt för det. Återigen, offensiv-stycknings-idéerna tillför inte något, det löser inget problem som inte defensiv styckning kan. Vi har inget oförklarat fenomen som vi känner till än så länge.
Citera
2017-08-25, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått att döda innan likstelhet och i mellantiden till andra likstelheten skull vara som tungviktsbrottare som spjärnar emot?

Inte ens likstela som kan vara svårhanterade p g a likstelheten kan liknas vid det ...

Helt riktigt, det är ju lederna och musklerna som blir stela, kroppen blir som en pinne om den legat ett tag, så det är som att lyfta en 56 kg planka. Det kan dock bli problem med likstela personer som dött sittandes i tex en fåtölj eller på en stol, att man inte kan "räta ut" kroppen utan att ta i.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Iaf inte utan lyftkran vilket jag knappast tror att den här plåtburken var utrustad med haha.

Alltså denna man är nog praktiskt lagd utav allt mekande och skrotlyftande så det måste ju finnas någon lyftanordning ändå för att kunna lyfta i och ur tunga saker, tex batterierna, eller tex ett svetsaggregat, allting annat vore ju vansinnigt korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jeg håber, at jeg på sigt får en kriminel løbebane. Ikke at jeg vil røve en bank. Nej, for satan, det må ikke gå ud over nogen,« siger han og forklarer, hvad han så vil gøre. »Jeg vil gerne i al hemmelighed bygge en kæmpestor brintballon og flyve ind over København i den, mens et hav af politibiler jagter mig nede på jorden.

Det låter som fyllesvammel ifrån sjömännen som förr hängde i Nyhavn, och det fanns många sjömanshistorier som gick runt där.

Citat:
Det här är ändå en man som har jobbat med rep, kedjor och taljor hela sitt liv. Mannen gör inget annat än skrotar runt på stora järncylindrar. Rep vet vi fanns i mängder på båten.

Håller med här till 100 %

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Vad jag kommer ihåg så berättade PM för domstolen att det var en "olycka", och dörför ändrade domstolen åklagarens begäran om häktning för "mord".

Men vi måste väl komma ihåg att "lyckta dörrar" och förundersökningssekretess fortfarande gäller. Därför menar jag att advokaten måste begära domstolens tillåtelse om vad hon får uttala sig om. Följer hon inte detta förfarandet, och lämnar ut för mycket uppgifter, eller ägnar sig åt eget hypotetiskt svammel till media, så blir hon ju avsatt som advokat, och klienten får begära en ny advokat. Alternativt att domstolen utser en ny advokat.

Och dessutom så får hon ju Advokatsamfundet på sig för att hon inte tillvaratar sin klients intressen, jämför tex med Claes Borgström/Quick-historien. Det är ju inte advokatens "uppgift" att "lösa mordfallet".

Vad beträffar olycka så kan hon ju ha dött av att fastnat med armen eller benet i någon av de roterande delarna därinne. Det kan ju åstadkomma så pass stor blodförlust att man dör inom några minuter.
Citera
2017-08-25, 03:55
Medlem
Citat:
Den enda bakomliggande anledningen ifall det var planerat måste vara för att han ville åka fast. Jag menar, han har gjort sig ovän med båda föreningarna han har startat, gjort sig ovän med de flesta han känner och arbetar med, de flesta dislikar det han skriver på ing.dk pga alla jäkla duster han skapat, kronofogden över sig som gör utmätning på de få tillgångar han har, en jäkla ubåt som han inte har resurser att underhålla med ens så enkla åtgärder som en sketen lanterna, nått rymdkapplöpningsrace med sin gamla förening han helt klart skulle ha förlorat och gissningsvis är försenad med, inget eget hem, ingen stadig inkomst osv osv.

Det kan ju vara anledningen faktiskt att han istället för att tex ta självmord ville åka fast, och få en lugnare tillvaro på kåken istället.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han har styckat henne inne i båten -- det är vad blodspåren berättar ..

Som jag skrev tidigare så kan porösa material, tex tjocka tyger, kuddar, madrasser osv hålla kvar blod även om föremålet läggs i vatten/saltvatten. Detta blir förstås lättare om blodet redan har levrats eller torkat in, innan det hamnar i vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
En sak som jag har undrat ganska mycket över och som jag inte har sett någon analys över;

Vad var Walls syfte med att åka med Madsens i ubåten?

Vilda extremt långsökta gissningar: Kapning tro ? KW ville kapa ubåten att PM skulle köra den till NordKorea ? Med hennes förmodligen klena kunskaper om teknik så kanske hon inte begripit om det långa avståndet.

Frågan är om hur mycket PM hade tankat ubåten ? - Hade han planerat att hålla KW fången kanske ?
Han hade ju planerat att ta sig till Bornholm åtminstone vad han meddelat innan KW kom ombord...

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det har hänt att huvuden av lik flutit iland förut så tydligen är det möjligt.

Ja vid tsunamin 2004 så ska det ha hänt ja, att lösa huvuden flutit iland. Jag känner faktiskt en som arbetade med detta i Thailand, att mäta skallarna och tex röntga tänderna.
Jag antar att huvuden flyter bara i varmare vatten än vi har här. Det tar också lite längre tid för att tillräckligt med gas ska bildas

Citat:
Man skulle möjligen kunna fastna i remtransmissionen från motorerna till propelleraxeln

Man vill ju inte gärna ha remmar i en sådan konstruktion, nä man har en mekanisk reduktionsväxel med inbyggt backslag istället. Men det kan ju hända att man ändå byggt med remmar även om det inte är optimalt, bla med tanke på oljespill mm. Eller för att man inte kunnat sätta motorn i perfekt linje. Det blir ju lite joxigt med både elmotor och diesel att få ihop detta.

Citat:
Ja, ligger man stilla med ubåten så hör man andra fartyg rätt bra genom vattnet och skrovet. När jag övernattat i min alldeles vanliga segelbåt och något större fartyg gått förbi så hör man ett väldigt speciellt propellerljud genom skrovet som inte hörs ovanför vattenytan.

Båten fungerar ju som en resonanslåda för ljudet men riktning och ljudstyrka är svårt att avgöra för mänskliga öron.
Citera
2017-08-25, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror utgången i tornet var 52 cm minus "stegen" på insidan i röret/"skorstenen", (handtagen), så troligare 42 cm och vertikalt i ca 4,5 m.

Förmodligen är det så. Den här Falkenberg eller vad han heter som var med och byggde båten snacka om 30cm på minsta stället. Oavsett så hade det inte gått om röret nu bara är 52 cm så vi kan utesluta att han skulle kunnat bära upp henne.

Dock finns det fortfarande inga hinder för att han inte skulle kunna dra upp henne med rep eller liknande. Oavsett om han hade panik eller inte så hade han dels 1. gott om tid att samla tankarna på hur han skulle kunna haft upp henne, knuta runt armar eller huvud genom att dra i sina tattarspakar och dyka med sin konservburk i en timme eller två och 2. om han dragit upp henne hel hade han sluppit problemen med att städa bort massa blod ihop med den överväldigande risken att spår av blod högst sannolikt hade hittats oavsett hur mycket han hade städat.

Det verkar helt efterblivet att stycka henne om det enbart handlat om att göra sig av med kroppen. Nu vet vi ju redan att alla hästar inte varit i hagen hos den mannen men om han inte har haft något annat underliggande behov han försökt stilla genom sin handling än att få iväg kroppen så måste han jädrar i mig vara duktigt blåst.
Citera
2017-08-25, 03:59
Medlem
Browndawgs avatar
Fan vad det ska svamlas om detta med huruvida han kunde dra upp henne med ett snöre eller en helikopter eller burit upp henne mellan sina skinkor.

Fattar väl vem som helst att om det hade varit möjligt så hade han gjort det.

Det gick inte.
Citera
2017-08-25, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Finns video inifrån ubåten när Madsen går ned för passagen ner till ubåten. Det är inte många extra centimeter han har över, då menar jag både mellan axlarna samt röven. Efter att jag såg honom i videon gå ner där så uteslöt jag själv min teori att han ens försökt bära upp henne. Samt jag uteslöt även rep eller andra konster. Det kan såklart vara möjligt i teorin men det enklaste förefaller vara att ta upp kroppen i bitar och därför valde han den enklare vägen. Och därmed slapp han bli sedd halandes på en hel kropp.

Ha i åtanke att den även måste ha vikter för att inte flyta upp igen så om han inte är sugen lägga på ytterligare vikt och skit på henne före han ska dra upp liket med snöre så ska han då stå på däck och försöka fästa massa tyngder på kroppen. Och riskerar då bli sedd på däck med en kropp som han försöker fästa tyngder på och sedan dumpa.

Han har troligen satt henne i bitar där nere och sedan dumpat bit för bit i mörkret med jämna mellanrum. Först gått upp och kollat så ingen ser.

Det finns en poäng I det du säger. Men han har samtidigt ganska obehindrat kunnat harva runt sin lilla plåtcylinder ganska stora sträckor i vatten han borde vara bekant med så nog skulle han kunna hitta en plats att guppa runt på för att hasa upp henne innan solen gått upp igen. Och samtidigt menar jag att det mesta hade han kunnat förbereda i lugn och ro på havets botten någonstans genom att knyta en snara runt ben och armar samt en runt halsen som han när han väl fått upp henne kan haka fast sina vikter i enkelt, snabbt och smidigt. Rep är ju människans hemvist. Han kan ju det här, liksom han även kan stycka, uppenbarligen.
Citera
2017-08-25, 04:04
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Det finns en poäng I det du säger. Men han har samtidigt ganska obehindrat kunnat harva runt sin lilla plåtcylinder ganska stora sträckor i vatten han borde vara bekant med så nog skulle han kunna hitta en plats att guppa runt på för att hasa upp henne innan solen gått upp igen. Och samtidigt menar jag att det mesta hade han kunnat förbereda i lugn och ro på havets botten någonstans genom att knyta en snara runt ben och armar samt en runt halsen som han när han väl fått upp henne kan haka fast sina vikter i enkelt, snabbt och smidigt. Rep är ju människans hemvist. Han kan ju det här, liksom han även kan stycka, uppenbarligen.

Han blev både fotad och sedd flera gånger under "turen". Först av nån fest på en annan båt, sedan av någon på en kryssning och sist av ett fartyg kring midnatt i mörkret.

Så jag skulle inte vara så bekväm då att hantera ett lik.
Citera
2017-08-25, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Intressant att hon hela tiden krymper i vikt förresten. Först 60 kg, sedan 58. Nu 55 kg. Hon blir lättare och lättare.

Alltså i Polisens första efterlysning dagen efter försvinnandet uppgavs hennes vikt till cirka 56 kg. Och det kan man ha fått fram ur tex klädstorlekar och längden. Mycket möjligt att hon också hade en våg, och en del av de digitala vågarna kan ju komma ihåg den senaste vägningen.
Citera
2017-08-25, 04:06
Medlem
Citat:
Fan vad det ska svamlas om detta med huruvida han kunde dra upp henne med ett snöre eller en helikopter eller burit upp henne mellan sina skinkor.

Det gick inte.

Det är otroligt onödigt att plocka av huvudet om han enbart var ute efter att ha upp henne. Hade huvudet varit kvar hade han kunnat dra i det och bespara sig en del tid och förmodligen blodspillan.

Nej han har haft isär henne av en annan anledning. Må vara att det är för att han har trott att det minskar chanserna att kunna identifiera liket men nått annat än att ha upp henne är det.
Citera
2017-08-25, 04:09
Medlem
Citat:

Det gick inte.

Om nu så var fallet varför sågade han av huvudet på henne? Knappast så att ett huvud väger så mycket så att den ansträngningen var nödvändigt.

Köper inte det här med att han vill avpersonifiera liket inför styckningen. Han hade lätt kunnat dölja huvudet med en påse/filt eller något liknande.
Senast redigerad av Kimma7 2017-08-25 kl. 04:14.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Det är otroligt onödigt att plocka av huvudet om han enbart var ute efter att ha upp henne. Hade huvudet varit kvar hade han kunnat dra i det och bespara sig en del tid och förmodligen blodspillan.

Nej han har haft isär henne av en annan anledning. Må vara att det är för att han har trott att det minskar chanserna att kunna identifiera liket men nått annat än att ha upp henne är det.

Han slängde i henne i omgångar. Lite här och där. För att inte bli upptäckt. Samt försvårar identifiering och dödsorsaken...

SAMT blir lättare hantera liket.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Helt riktigt, det är ju lederna och musklerna som blir stela, kroppen blir som en pinne om den legat ett tag, så det är som att lyfta en 56 kg planka. Det kan dock bli problem med likstela personer som dött sittandes i tex en fåtölj eller på en stol, att man inte kan "räta ut" kroppen utan att ta i.

Alltså denna man är nog praktiskt lagd utav allt mekande och skrotlyftande så det måste ju finnas någon lyftanordning ändå för att kunna lyfta i och ur tunga saker, tex batterierna, eller tex ett svetsaggregat, allting annat vore ju vansinnigt korkat.

Det låter som fyllesvammel ifrån sjömännen som förr hängde i Nyhavn, och det fanns många sjömanshistorier som gick runt där.

Håller med här till 100 %

Men vi måste väl komma ihåg att "lyckta dörrar" och förundersökningssekretess fortfarande gäller. Därför menar jag att advokaten måste begära domstolens tillåtelse om vad hon får uttala sig om. Följer hon inte detta förfarandet, och lämnar ut för mycket uppgifter, eller ägnar sig åt eget hypotetiskt svammel till media, så blir hon ju avsatt som advokat, och klienten får begära en ny advokat. Alternativt att domstolen utser en ny advokat.

Och dessutom så får hon ju Advokatsamfundet på sig för att hon inte tillvaratar sin klients intressen, jämför tex med Claes Borgström/Quick-historien. Det är ju inte advokatens "uppgift" att "lösa mordfallet".

Vad beträffar olycka så kan hon ju ha dött av att fastnat med armen eller benet i någon av de roterande delarna därinne. Det kan ju åstadkomma så pass stor blodförlust att man dör inom några minuter.

1. Ja, PM har ju t.o.m. en "crashdummie" i sin verkstad som många har diskuterat i en 20-30 trådar redan, så PM borde ju både veta en hel del och kan dessutom ha övat "säkerhet" med denna docka .

2. ---

3. ---

4. Håller helt med.

5. Ja, precis. Eller fastnat med håret och huvudet. "Mekaniskt" halshuggen" och PM var tvungen att "stycka loss" henne......för att själv kunna överleva och komma upp till ytläge igen.

Troligen mycket långsökt men man ska ju tänka oskyldig tills överbevisning/dom faller. . Typ.

Men fortfarande mycket, mycket konstigt och då mycket försvårande att inte larma räddningstjänst så fort som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in