2017-08-24, 22:56
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Va? Du håller ju på att spåra ur fullständigt. Du verkar svara på saker som far omkring i ditt huvud snarare än vad jag skriver. Var i helvete har du fått det ifrån, att jag skulle mena att du framställer två alternativ när det borde vara tre? Var i hela jävla får du "borde vara tre" ifrån???

Det är tydligt att du inte läser och/eller förstår vad jag skriver. Är du intresserad av vad som hänt, eller använder du bara tråden för att framföra hittepå?

Jag ber dig för bövelen att inse att av två alternativ är inte båda ekvivalenta i sitt förklaringsvärde, i sin styrka, falsifierbarhet, etc. Du har valt den minst sannolika förklaringen och du förstår inte vad den förklarar och vilka svagheter den har.

Kör du nåt slags VM i svåra ord och meningar?
Inte alls märkligt om det blir missförstånd när folk ska läsa och svara på dina inlägg. Otrevlig är du också.
Citera
2017-08-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det togs väl in genom det hål man öppnade upp i ubåtens sida? Det finns en video som visar när de svetsar igen hålet tidigare i tråden.

Ett igensvetsat hål på sidan kan man inte öppna. Hur tänkte du nu?
Citera
2017-08-24, 23:00
Medlem
Det ser ut som att det finns ett duschutrymme i ubåten.
https://www.youtube.com/watch?v=ntK99h5E1RE
Citera
2017-08-24, 23:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack för den.. Uppskattas stort härifrån!

Och ja, resultatet som förväntat.
Ja jag hade också förväntat mig att en normalbygd man skulle klara det och det gjorde ju Hegamon också, med bara en hand. Detta trots en betydligt värre arbetsställning än vad PM hade kunnat ha på ubåtens däck.
Citera
2017-08-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä. Låter inte alls troligt. Han har ju lyckats med massor och hade ännu mera på gång. Och han var rejält känd, även utanför Danmark. En loser skulle däremot kunna tänka så, att "kan jag inte bli känd för något annat så kan jag bli det för att jag begår ett bestialiskt brott".
Jag hade aldrig hör talas om jeppen tidigare, och jag är teknikintresserad. Vad har han gjort som är så fantastiskt? Hur många användbara patent har han? Om han har några.
Om han haft ruggiga tankar får man inte hoppas, men att döma av bilder på event som hittas på nätet har han inte båda paddlarna i vattnet.
Citera
2017-08-24, 23:03
Medlem
trngws avatar
Ett rep och några block så hade det varit enkelt att få ut kroppen ur ubåten. Utan block men med rep, så är det inte lika enkelt, men inte heller omöjligt. Man ska dock orka lyfta kroppen, men det finns en del tekniker för det. Jag skulle nog vilja påstå att de flesta som varit en del på sjön kan en del om det. Man kan också avlasta tyngden genom att sätta upp benen/fötterna på stegen, även armarna, stötta underifrån och så vidare. Om man bara har ett rep, tror inte jag det skulle vara några större problem att få ut en hel kropp på 60 kg ur ubåten, men det kommer att ta ett tag, det är inte "bara att lyfta ut den". Däremot är det inte alls osannolikt att PM varit så stressad att han gett upp dylika försök så pass kvickt att han aldrig nådde i mål med vad som i en mer normal situation hade varit arbetssamt och tidskrävande, men inte särskilt svårt. Och då istället valt styckning. Det som är lite anmärkningsvärt är att han rent psykiskt klarat av att genomföra en styckning så snart, och så snabbt, och att agera som han gjort därefter när han blev hittad/räddad. Om det var en luststyckning kanske han hade rep, block och allt annat som behövdes. Genomförde mord, styckning och dumpning på ett planerat sätt. Sov en stund på botten, käkade lite frukost, och gav sig av hemåt, bara för att upptäcka att han redan var eftersökt, vilket han kanske inte räknat med.

I detta fallet kan det precis lika gärna röra sig om en luststyckning som en transportstyckning. Helt omöjligt att veta vilket eller att säga att det ena är mer sannolikt än det andra, med den info som finns tillgänglig.

Det som jag tycker talar mer för luststyckningen, är all den kunskap han verkar ha haft för att kunna genomföra detta, att han har lyckats med det så pass som han gjort, samt att han har klarat av det rent psykiskt. Men detta är bara min åsikt, rent generellt vidhåller jag att det lika gärna kan vara det ena som det andra.
Citera
2017-08-24, 23:04
Medlem
Jag vet inte om den artikeln länkats tidigare i tråden. Det handlar om citat från andra journalister om Kim Wall och där finns också en länk till hennes artiklar som hon skrivit för stora tidningar i världen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kolleger-och-vanner-vill-minnas-kim-walls-arbete-inte-tragedin-som-andade-hennes-liv/
Citera
2017-08-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Men igen, varför sprida de. Om någon hittade en enda kroppsdel av Kim så är han i megaproblem med en gång. Denna sannolikhet ökar ju fler delat han slänger ut.
Inte nödvändigtvis. En kropp bär på alla bevis. Hittar man enstaka delar så hittar de förhoppningsvis delar som inte har vissa komprometterande skador.
Citera
2017-08-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och jag är nog nästan dubbelt så bred som Kim och det skulle inte vara några större problem för mig att gå upp igenom hålet eller för någon att hissa min kropp hel genom hålet ..
Har du sett hur hålet ser ut? Hur det ser ut när PM klättrar igenom det? Har du någon slug idé om hur, så låt höra. Det gäller bara att PM kommit på samma idé. Vi kan (nästan) förutsätta att rep finns ombord, så det är ju något som åtminstone inte utesluter lyft.
Citat:
Styckningen handlar inte om utrymmet ...
Jo, antagligen mer än vikten. Vi vet alla hur det är att släpa på en livlös kropp, genom olika typer av övningar på HLR-kurser och liknande. Det är något helt annat än att släpa på enbart vikten. Och här talar vi bara horisontalled.

Citat:
Nej, han kan inte ha legat för långt på hanen när det gällde styckning .. Att stycka råstycka ett djur tar tid om man inte vet vad man gör -- samma bör gälla för människa...
Alltså, det börjar bli lite tröttsamt när sida upp och sida ner kommer folk och intygar att det är svårt, intygar att det är lätt, att man transportstyckar även djur och slaktar på annan plats ibland, osv. osv, osv.

Självklart tar det nog tid. Men han har ju alla dessa timmar! Jag förstår inte att folk hela tiden tycks glömma bort att ubåten själv var saknad, inte bara Wall, han hade alltså om det vore planerat totalt missbedömt tiden, eller mer sannolikt inte planerat speciellt långt i förväg.

Alla kan hitta på scenarier som stämmer med dessa timmar. Du tror det är svårt att stycka? Javisst, anta att han inte vilar på hanen och börjar stycka omedelbums. Tiden är kompatibel med allt möjligt, inklusive upprepade försök att få ut kroppen, stycka eller bara yra runt.

Citat:
Nej säger jag.. hon var inte stor i kroppen - och av egen erfarenhet så köper jag inte alls att man behövde stycka henne för att få ut kroppen..
Det är så lustigt. Här förklarar man något och svaret man får är "nej"? Så du har alltså alla moment och inga försvårande omständigheter kan existera? Du vet att han hade rep som passade, ställningen att arbeta på, att han själv visste det i minsta detalj, så varje tanke på styckning är offensiv?
Citat:
Måtten du anger är i princip standard på äldre hus ... så nej...
Sett många tornluckor på äldre hus?

Om du läser tråden så ser du att jag hör till dem som absolut kan se att han skulle få upp kroppen genom valfri lucka, p.g.a. tid och verktyg. Du måste väl ändå förstå att det jag vänder mig mot är tvärsäkerheten hos folk som tycker allting är "bara" och "självklart" och ingens självklara version är kompatibel med någon annans självklara version.

Varför säger du "nej"? Hur vet du och hur belägger du så vi andra kan veta? Varför denna arrogans? Speciellt om man väljer idéer som inte är minimalistiska, som är mer exotiska än andra.

Det som antas utan belägg kan också avfärdas utan belägg.
Citera
2017-08-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Men igen, varför sprida de. Om någon hittade en enda kroppsdel av Kim så är han i megaproblem med en gång. Denna sannolikhet ökar ju fler delat han slänger ut.
Inte nödvändigtvis. En kropp bär på alla bevis. Hittar man enstaka delar så hittar de förhoppningsvis delar som inte har vissa komprometterande skador. Han har troligen sänkt de andra delarna också. Torson flöt upp. Vilket en hel kropp också skulle gjort.
Citera
2017-08-24, 23:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä. Låter inte alls troligt. Han har ju lyckats med massor och hade ännu mera på gång. Och han var rejält känd, även utanför Danmark. En loser skulle däremot kunna tänka så, att "kan jag inte bli känd för något annat så kan jag bli det för att jag begår ett bestialiskt brott".

Känd? Hur många utanför Danmark som inte var nördar på ubåtar och raketer visste vem han var? Sedan känd ifråga om det har väl då Kim Wall också blivit. Hon har ingen svensk wiki sida men ser nu att någon skapat en engelsk sådan om henne.
Citera
2017-08-24, 23:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Jag hade aldrig hör talas om jeppen tidigare, och jag är teknikintresserad. Vad har han gjort som är så fantastiskt? Hur många användbara patent har han? Om han har några.
Om han haft ruggiga tankar får man inte hoppas, men att döma av bilder på event som hittas på nätet har han inte båda paddlarna i vattnet.

Så himla teknikintresserad kan du inte vara, om du överhuvudtaget inte hört talas om honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in