2017-08-24, 22:40
Medlem
Mooskys avatar
Om han nu planerat att säga att hon gick i land, så ville han givetvis försvåra det hela genom att dela kroppen. Sänke hjälper inte om det inte är extremt tungt för det flyter upp till ytan vilket torson gjorde här. Styckning tar tid om man inte är kunnig, och klantar man sig med tyngder flyter det upp till slut.
Att han sen sänkte ubåten är väl i ren desperation för att dölja ytterligare spår. Det känns som om det han menar med olycka kanske är mer att han inte hade avsikt att döda. Tryckte för hårt mot halsen eller slog till henne så hon föll och slog huvudet i typ.

Att han ändrar det hela till en olyckshändelse är smart eftersom man har en del att bevisa. Till skillnad från svenska häktesrestriktioner kan han följa med och även förbereda sig för förhör. Och danska mordutredare är enormt skickliga, så det ska bli intressant att följa.
Citera
2017-08-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Jamen varför grisa i ubåten när man kan göra det utanför? Varför kan ingen förklara det för mig?
I båten var han oantastbar, särskilt om han var under ytan. Ute kunde vem som helst se det. Han hade saknat kontrollen, som dessutom är viktig för psykopater.
Citera
2017-08-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Angående att hissa upp kroppen: Men för tusan. Ni förstår väl att TONVIS av packning, verktyg, material och gods har hissats IN och UT av PM under flera år genom tornet. Det är självfallet ingen STÖRRE utmaning att hissa upp en kvinnokropp om det skulle behövas.

Ge upp.... Styckningen sker inte för "transport". Vart fasiken ska han transportera? Ingen ser och han ska dumpa liket i havet.

Vakna.

/DAEN
Varför skriver du saker som du inte har koll på som om det vore färdiga självklarheter med facit? Du är mycket arrogant och du är inte i någon som helst position att kalla andra för "komplett idiot".

Du har ju dessutom objektivt fel. Döda människor beter sig inte som rätblock och vikten är bara halva problemet. Det verkliga problemet är det mekaniska. Vidare, tornet är nästan barskrapad. Finns ingen vinsch där vad jag kan se. Eventuella vinschar finns kanske i kaj.

Ytterligare en faktor är att styckning kan ske i omgångar, medan lyftet troligtvis inte kan avbrytas. PM kan konsekvent ha misslyckats i sina försök därför att han är på ett jävla fartyg och han behöver ta hand om navigation. En styckning kan man mer sannolikt springa till och från.

Försök förstå att saker inte alls är "SJÄLVKLARA" med stora bokstäver och att du kanske råkat välja den mindre sannolika av två möjliga idéer?
Citera
2017-08-24, 22:43
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det är bara att hålla med.

Jag misstänker att många fastnar för idén med en offensiv styckning helt enkelt för att det gör saken ännu mer speciell. De får då en ganska omfattande "confirmation bias" och kör sen helt fast i den idén även om hypotesen med transportstyckning är betydligt mer sannolik givet det vi vet just nu.

Jamen varför grisa i ubåten när man kan göra det utanför? Varför kan ingen förklara det för mig?

Du gillar verkligen att krångla till saker i onödan. Svaret är ju rakt framför dig. Han blev med högsta sannolikhet tvingad att stycka delar av Kim i ubåten eftersom han inte kunde få ut Kim hel. Verkligheten är ofta inte så krånglig. Sen om han nu fått ut Kim helt, varför stycka henne över huvud taget, det hade exponerat honom otroligt, u-båten hade gungat (till skillnad om han gjort det på botten), han hade haft dåligt med ljus och även riskerat att tappa saker i havet innan de var säkrade och han hade också en risk att ett fartyg hade sett honom på ett instrumentpanel och ljust på honom (inte så sannolikt om han gjorde det i Kögebugten iofs) och han hade dessutom ökat sannolikheten för att någon skulle hitta en kroppsdel som de kunde knyta till Kim. Varför väljer du att tro på en mycket mer långsökt hypotes när det finns en mycket mindre långsökt och betydligt mer rationell hypotes rakt framför näsan på dig? Och sen argumenterar du som det är helt självklart att du har rätt och att alla som inte håller med är idioter?
Senast redigerad av Kanelgas 2017-08-24 kl. 22:46.
Citera
2017-08-24, 22:44
Medlem
Jag tror det finns 1 max 2 " Paket" till. Och dom ligger förmodligen tätt.

Torson dumpades naken separat, punkterad och tyngd med en kätting i ett försök att förhindra det som sedan hände iallafall.
Huvud, ben och armar ligger förmodligen inlindade i hennes kläder och är surrade med en kätting eller dylikt för att se till att hon inte flyter.

Personligen tror jag på ett paket. Hittar dom det så hittar dom rubbet. Huvud axlar knä och tå samt kläder. Han hade nog väldigt snålt med grejor att vikta med, och det är av den anledningen som torson flöt.
Och det är av den anledningen jag tror det bara finns ett paket till.
Citera
2017-08-24, 22:44
Medlem
Sista gången:

Han ville sprida delarna. Sprida bevisen. Och hoppas att det mesta försvann. Jag är övertygad om att detta inte har med att underlätta nån förflyttning upp på däck. Han lade inte alla ägg i samma korg helt enkelt.
Citera
2017-08-24, 22:45
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Varje batteri, elmotorn, dieseln, etc.etc.etc.
Det togs väl in genom det hål man öppnade upp i ubåtens sida? Det finns en video som visar när de svetsar igen hålet tidigare i tråden.
Citera
2017-08-24, 22:46
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:

Jag ska försöka förklara för dig:
Utanför ubåten, på däck, syns det när man sågar i en kropp. Alla kan se det.

Inne i en ubåt, särskilt om inte ens ubåten är synlig, är det svårt att se vad som sker inne i den.
Alla kan inte se in i stängda rum, tänkte Madsen, så jag styckar henne här.
Citera
2017-08-24, 22:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag har tänkt på det. Men kom fram till att vinsten var för låg i förhållande till jobbet för att det skulle vara värt det. Men som du säger så försvårar styckningen utredningen av ett mord helt klart. Frågan är hur smart PM är i detta pressade läget? Men visar det sig att han kunde få ut kroppen i ett stycke så öppnar sig ju möjligheten helt klart att styckningen utfördes för att dölja ett mord.

Effekten blir väl tvärtom: när en kvinnokropp hittas styckad så tänker de flesta genast "galen sexualmördare".
Citera
2017-08-24, 22:47
Medlem
Citat:
Men för tusan, av En man? Nej. Vi har nyss fått se en bra film på youtube där en man demonstrerar med fyllda dunkar på 57 kg upp för en stege.

Det fanns trots allt en till lucka vid fören på ubåten med betydligt kortare avstånd upp. Det är mer troligt att han använda den luckan.
Citera
2017-08-24, 22:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det kanske är tid att räta ut denna sak. Hålet ner i ubåten motsvarar inte storleken på tornet. Tornet är ett däck, med en rörpassage ner. Denna passage är 58 cm i diameter (åtminstone på smalaste partiet) och inhyser även en stege som man använder och får samsas med när man ska upp/ner.
Och jag är nog nästan dubbelt så bred som Kim och det skulle inte vara några större problem för mig att gå upp igenom hålet eller för någon att hissa min kropp hel genom hålet ..

Styckningen handlar inte om utrymmet ...

Citat:
Så, de bilder vi har där två eller tre personer står på tornet, så står de på ett däck. Detta däck har säkert något fint namn på ubåtiska, men låt oss kalla det för "torndäcket" eller bryggan, för jag antar att det också tjänar som brygga.

En rimlig tolkning av att han tog längre tid på sig än utsatt (så även om Kim inte hade börjat saknas, så skulle ubåten snart vara saknad) är att han behövde tid för både det ena och det andra. Att samla sig, att lyfta ut kroppen, att stycka den osv. Han kan ju för allt vi vet försökt få upp kroppen i timmar innan han bestämde sig för att stycka.
Nej, han kan inte ha legat för långt på hanen när det gällde styckning .. Att stycka råstycka ett djur tar tid om man inte vet vad man gör -- samma bör gälla för människa...

Citat:
Vet vet vi förstås inte, men det är plausibelt att det finns svårigheter (som vi kanske inte ens tänker på) att få upp en kropp ur denna ubåt.
Nej säger jag.. hon var inte stor i kroppen - och av egen erfarenhet så köper jag inte alls att man behövde stycka henne för att få ut kroppen..

Måtten du anger är i princip standard på äldre hus ... så nej...
Citera
2017-08-24, 22:48
Medlem
Citat:
Allvarligt? Tycker du att du ger en bra anledning att välja en idé som helt saknar stöd, jämfört med en idé som hittills tålt prövning?

Är det där ett skäl, tycker du, att anta styckning på fördäck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in