2017-08-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Förstår du överhuvudtaget vad som diskuteras? Om jag säger till dig att "mer sannolikt X än Y", på vilket sätt är "vi gissar Y, för att utforska om han mördat förr" ett koherent svar?

Motivet vet vi inget om, och det är mindre relevant än fysiska detaljer i ubåten som t.ex. luckornas diameter, tiden till havs, etc, vilket kan tala för eller utesluta vissa scenarier.

Du vet inte vad som hänt ännu, och du vill redan "se om han lustmördat förut"? Jag upprepar: tänker du när du tänker? Om du inte förstår de logiska kullerbyttorna i ditt egna resonemang så vet jag inte om jag kan hjälpa dig.

dvs du menar att jag bara framställer 2 alternativ. 1 han är en normal mördare 2 att han är en lustmördare -

Var någonstans tycker du att det är logiskt fel? Menar du att det finns ett 3:e alternativ där han inte är mördare?
Citera
2017-08-24, 21:36
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mobilen ligger på havets botten enligt PM. Kan man se vad han surfat på utan att ha tillgång till telefonen?

Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Absolut. Om det är en smartphone det rör sig om.
Även utgående sms etc.

Inte alls "absolut". Jag är osäker på huruvida danskarna implementerar någon dataretention, men även i dessa fall så handlar det om ytlig metadata, inte innehåll (officiellt ). Möjligtvis att "någon någonstans" i Five Eyes sitter på mer ingående data (men det lär isåfall inte finnas tillgängligt för utredningen).

Utöver detta får du tänka på att personen ifråga är journalist, dessutom med intresse för konfliktsituationer. Förstnämnda är anledning nog att anta att det finns en viss medvetenhet om säkra och osäkra kommunikationsmedel/kanaler.

Utöver ovanstående: icke att förglömma; det är hett med "säkra/krypterade ersättare till sms"-appar.

Gamla hederliga sms, samtalsloggar, mast-ids etc (allt som ingår för operatörens grundläggande funktionallitet, dvs fakturaunderlag & QOS) - det finns det däremot data på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Här ser man hur "trångt " det är. https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo

Precis, så om röret är 52cm i diameter så är killen jävligt liten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Här ser man hur "trångt " det är. https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo
Ja, den borde alla kolla in. Finns åtminstone stillbilder på den förliga däcksluckan också. Den har samma diameter men har lägre höjd. Det råder osäkerhet i tråden om huruvida den bör öppnas under färd, för fribordet är inte speciellt högt, så det kan vara farligt.

Personligen tycker jag att det på bilder o.dyl ser ut som att den kan ha används, krävs ändå sjögång ser det ut som, innan det är någon fara.
Citera
Medlem
Citat:
Peter Madsens övertag mot polisens utredare

Peter Madsen har haft tillgång till nyhetsrapporteringen om danska polisens utredning av det misstänkta mordet på Kim Wall, 30.
Trots att han sitter häktad har Madsen kunna se de danska tv-nyheterna.
– Det blir lättare för honom att anpassa sina vittnesmål när han kan följa nyhetsrapportering, säger professorn och kriminologen Jerzy Sarnecki.

Citat:
Peter Madsen har också haft möjlighet motion och vistas i vissa gemensamma utrymmen i fängelset. Tidningen EkstraBladet uppger i dag att han frivilligt valt att isolera sig i sin cell. Orsaken är okänd och fängelsets ledning vill inte kommentera uppgiften.

http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-overtag-mot-polisens-utredare/
Citera
2017-08-24, 21:37
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollpungen
Klart som korvspad är att PM har knullat henne mot hennes vilja och sedermera strypt henne. Dörefter har han i sin lilla planet funderat på vad och hur han ska lösa det som för honom blivit ett problem. Ju mer han funderar ju kåtare blir han och förgriper sig på nytt ett flertal gånger, för att till sist, stycka och dumpa efterhand som han färdas. Alla kroppsdelar är därmed inte dumpade i samma område, och han kan i sin lilla cell fortfarande runka vidare...

Vad har du för belägg för din knullfantasi?
Källa tack.
Citera
2017-08-24, 21:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Har detta postats i tråden ännu? Här ser man väldigt tydligt den främre luckan, och ner i den.
Det var även här som polisen koncentrerade sina topsningar, runt om och inuti på kanten av luckan.
När jag såg det så tänkte jag direkt att han kan ha gett information om att det var därifrån han dumpade henne ut i havet

I tornet gick de ju upp o ner samt att den tjocka polisen krängde o vred runt om i tornet, vad betyder det för kontaminering kan man fundera på.

Kring 1.50 o fram filmas främre luckan
https://www.youtube.com/watch?v=zm_TRbZMzs8
Citera
2017-08-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
dvs du menar att jag bara framställer 2 alternativ. 1 han är en normal mördare 2 att han är en lustmördare -

Var någonstans tycker du att det är logiskt fel? Menar du att det finns ett 3:e alternativ där han inte är mördare?
Va? Du håller ju på att spåra ur fullständigt. Du verkar svara på saker som far omkring i ditt huvud snarare än vad jag skriver. Var i helvete har du fått det ifrån, att jag skulle mena att du framställer två alternativ när det borde vara tre? Var i hela jävla får du "borde vara tre" ifrån???

Det är tydligt att du inte läser och/eller förstår vad jag skriver. Är du intresserad av vad som hänt, eller använder du bara tråden för att framföra hittepå?

Jag ber dig för bövelen att inse att av två alternativ är inte båda ekvivalenta i sitt förklaringsvärde, i sin styrka, falsifierbarhet, etc. Du har valt den minst sannolika förklaringen och du förstår inte vad den förklarar och vilka svagheter den har.
Citera
2017-08-24, 21:42
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Har detta postats i tråden ännu? Här ser man väldigt tydligt den främre luckan, och ner i den.
Det var även här som polisen koncentrerade sina topsningar, runt om och inuti på kanten av luckan.
När jag såg det så tänkte jag direkt att han kan ha gett information om att det var därifrån han dumpade henne ut i havet

I tornet gick de ju upp o ner samt att den tjocka polisen krängde o vred runt om i tornet, vad betyder det för kontaminering kan man fundera på.

Kring 1.50 o fram filmas främre luckan
https://www.youtube.com/watch?v=zm_TRbZMzs8

Givetvis har den postats. Om du sökt efter länken så hade du sett att fem andra postat den redan.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ

Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.

56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.

Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.
Senast redigerad av Hegamon 2017-08-24 kl. 21:45.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Om man kollar 0:21 in i det klippet så ligger det en klinga i sängen. Notera ävem stängerna som sitter i taket ovanför sängarna. Där skulle det vara lämpligt att sätta fast sitt offer. Känns fan bara sjukt att skriva det.

Nu tycker jag det är helt solklart att han kunnat få ut KW hel ur luckan som syns i video.
Citera
2017-08-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Va? Du håller ju på att spåra ur fullständigt. Du verkar svara på saker som far omkring i ditt huvud snarare än vad jag skriver. Var i helvete har du fått det ifrån, att jag skulle mena att du framställer två alternativ när det borde vara tre? Var i hela jävla får du "borde vara tre" ifrån???

Det är tydligt att du inte läser och/eller förstår vad jag skriver. Är du intresserad av vad som hänt, eller använder du bara tråden för att framföra hittepå?

Jag ber dig för bövelen att inse att av två alternativ är inte båda ekvivalenta i sitt förklaringsvärde, i sin styrka, falsifierbarhet, etc. Du har valt den minst sannolika förklaringen och du förstår inte vad den förklarar och vilka svagheter den har.

Jamen förklara då den mest sannolika förklaringen - jag väntar ivrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in