Citat:
Ursprungligen postat av
bengtjerry
52 cm kan knappast stämma, det är bara att titta på youtube så ser man män klättra ner genom rören, och även om det är trångt så är det betydligt bredare än deras axlar, vilket lär vara mer än 52cm.
Betydligt bredare tycker jag är att ta i, titta här där PM står i den främre lucköppningen:
https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/26693337
Där säger dessutom hans ubåtsbyggarkompis Jens att båda öppningarna är 52 cm i diameter. Jag mätte på mig själv och jag skulle nog rätt så precis komma igenom ett sådant hål och jag tycker det ser ut som att PM också nätt och jämnt kom igenom utan att pressa ihop axlarna.
Jag skulle säga att det inte vore så svårt att hissa upp en relativt liten tjej som KW genom en sådan öppning utan att behöva stycka kroppen men det krävs att man har ett rep. Det skulle ju kunna vara så enkelt så att han inte hade något tillräckligt långt/tjockt (ett tunt snöre räcker kanske inte för vikten eller att det skär in i händerna på den som ska lyfta) rep med sig i ubåten. Jag tycker ju han borde haft det, jag har gott om rep i mina båtar men säker kan man inte vara utan info från dem som varit involverade i ubåten tidigare. Förtöjningstamparna kan ha lämnats vid bryggan.