2017-08-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Skojar du! Knappast att har var i uläge vid styckningen! Du vet inte vad som krävs för att hålla en sån här hobbyubåt i stabilt uläge. Glöm det! Allt skit efter mord har hänt i ytläge!
Jag tror du kan utgå från att alla idéer om uläge utgår från bottenkontakt. Självklart har han inte drivit runt på ett fåtal meters djup. Det är dock inte lika lätt att uteslut att han lagt sig på botten i något vatten han känner till, något han gjort förr.

Därmed inte sagt att han styckat och haft sig i uläge, jag påpekar bara att "driva runt på ett visst djup" är en strawman av dylika idéer.
Citera
2017-08-24, 20:58
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Finns fler mord där man spridit ut den styckade kroppen, var även en kvinna för några år sedan som mördades av sin älskare och han spred ut hennes kropp i små, små delar paketerade i plast över nejden. Möjligen är det rationellt att "inte lägga alla ägg i samma korg" på land, men är man ute på ett hav, så är man ändå bra neurotisk om man inte bara kan hiva ned hela kroppen i havets djup, utan måste finfördela den så en kroppsdel flyter iland här och där. Han måste ju saknat tyngder tycker man, annars hade han ju bara kunnat paketera kroppen med vikter och dumpa den där det var riktigt djupt. Mycket liten risk att dykare funnit den, tror jag, men uppenbart resonerade han annorlunda, han måste vara galen eller haft mycket svår panik.

Han har droppat de olika delarna en och en på ett "random" sätt: ett ben här och en fot där under det att båten hela tiden har ändrat position. Oavsett vilket så vilar det nåt skumt bakom styckningen. Endera hade han förbannat dåligt samvete eller var det ett utslag av ren sexualsadism och ämnat att ge honom ännu större, sexuell njutning. Ännu större känsla av att vara situationens herre. Hur han kunde vara så djävla dum att han trodde folk skulle tro på hans försäkran om att ha satt av Kim vid restaurangen, vete fan. Han måste ha trott att han skulle komma billigt undan med hjälp av simpla smålögner om det som hänt. Jag är så glad att äcklet åkt fast. Nu lyder brottsrubriceringen "mord". Det är säkert närmare sanningen. Snart dyker det upp fler kroppsdelar om än inte alla.
Senast redigerad av Starback 2017-08-24 kl. 21:03.
Citera
2017-08-24, 20:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Ett huvud/kranium består av väldigt lite muskler och vävnad. Hjärnan utvecklar inte/ger inte samma ämnen som muskler etc. under nedbrytning.

En arm eller ett ben har fettvävnad (fett flyter som regel) och muskelvävnad o.s.v. När kött (d.v.s. muskelvävnad men även mage/tarm m.m.) bryts ned avges gaser (och även andra processer sker som ger effekter) i kroppen/kroppsdelen som då "sväller". Det behövs inte mycket för att kroppen ska flyta. Tänk på att man "nästan" flyter själv i vatten.

I vatten med hög salthalt flyter man själv utan flythjälpmedel. D.v.s. kroppen/kroppsdelar behöver inte mycket extra flytförmåga för flyta på/vid ytan.

Sedan, när vävnaderna bryts ned ännu mer förloras flytkraften (mindre fett, mindre gasfylld vävnad o.s.v.)

I vatten sker också reaktioner beroende på vattnets påverkan/inverkan på cellerna.
Det må hända att huvudet har lite högre densitet än kroppen i stort men det där med skillnad i gasbildning är inte korrekt.

I tarmarna finns redan när man lever anaeroba bakterier som snabbt kan börja käka på en död kropp eller den olycksaligas sista måltidsrester. Dessa bakterier (eller egentligen arkéer, lite enklare organismer än äkta bakterier) finns dock i stort sett överallt i naturen så det är bara en tidsfråga innan det kan börja bildas gaser i vilket organiskt material som helst, gärna då när det ligger i vatten.

Vidare innehåller hjärnan c:a 60 % fett så det finns en del att äta för mikroorganismer och andra även i skallen. Om huvudets densitet vid något stadium av nedbrytning ska få lägre densitet än omgivande vattenmassa är mest en fråga om ifall de bildade gaserna stängs inne i skallen eller slinker ut.

Det har hänt att huvuden av lik flutit iland förut så tydligen är det möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
En ny teori..... .

Kan det ha skett någon helt otrolig olycka nere i U-båten i undervattenläge, som gjorde att KW fastnat (redan/mycket snabbt uppenbart död), och PM var tvungen att göra en slags nödstyckning för att kunna komma upp till ytan igen och slippa dö själv??

Om det bara är kedjan på torson som anses vara en tyngd kan ju sitta kvar från försök att dra bort kroppen från något den fastnat (ordentligt) i.

Nödstyckningar har förekommit, men då utförd av räddningspersonal för att nå ex levande barn i jordbävningsdrabbat område.

Helt vild teori, jag vet, men jag har inte sett den i tråden........
Nej det är omöjligt. Man skulle möjligen kunna fastna i remtransmissionen från motorerna till propelleraxeln (bristfälligt skydd på den film jag sett från byggnationen men förhoppningsvis satte de dit något beröringsskydd när bygget var färdigt), stoppa framdrivningen och därmed omöjliggöra uppstigning medelst djuprodren (som dock allt tyder på var låsta i parkeringsläget under hela färden och ändå inte kunde användas varför framdrift i uläge inte lär ha praktiserats men man kan ha dykt rakt ner och upp igen). Då kan man ändå gå upp till ytan genom att blåsa barlasttankarna med tryckluft och det systemet kan man inte trilla på så det slås ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Han kan ju se en del eftersom det (enligt ett anförande) finns fönster på u-båten. Dessutom hörs det nog ganska väl i u-båten om det finns större fartyg i närheten som har maskin igång.
Ja, ligger man stilla med ubåten så hör man andra fartyg rätt bra genom vattnet och skrovet. När jag övernattat i min alldeles vanliga segelbåt och något större fartyg gått förbi så hör man ett väldigt speciellt propellerljud genom skrovet som inte hörs ovanför vattenytan.

Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Nåja, Vertolfläktarna (hkp 4) gjorde inte särskilt stor nytta, wincharna hakade upp sig p.g.a. dåligt underhåll (känns det igen?). Tyvärr försvann försvarsmaktens Lessons learned från Estonia ganska snabbt. Fråga någon insatt om man har winchar idag, svaret kommer att förbluffa dig.
Både Sjöfartsverket och Försvarsmakten har helikoptrar med vinsch idag, se
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/Uppdrag-och-verksamhet/Resurser/Raddningshelikoptrar/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2011/05/samarbete-till-sjoss/
Citera
2017-08-24, 21:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Helt okunnig om ubåtar, men skulle man kunna ställa den på botten säkert?
Ja inga som helst problem, det har gjorts med den aktuella ubåten tidigare.
Citera
2017-08-24, 21:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Du fokuserar på fel sak - vi har redan bevisat att det går att få upp en person - via tornets högsta punkt

Diametern är ointressant -

Vi försöker utröna om det är ett lustmord - eller bara en helt vanlig vardag ubåts styckning.

Jag är också helt klar över att det som går in genom en öppning från ett håll naturligtvis också kan passera ut genom samma öppning åt andra hållet. Ville bara uppdatera måtten på öppningarna.
Citera
2017-08-24, 21:02
Medlem
Alla räknar med att en man borde kunna få upp henne hel genom ren muskelstyrka, vilket troligen stämmer såvida man är frisk.

Men ont i ryggen, axlarna, armbågarna eller liknande och lyftkapaciteten sjunker drastiskt.
Citera
2017-08-24, 21:03
Medlem
miss-fires avatar
Varför är alla så inne på att han baxa ut henne genom tornet? Om ni kollar 1.04 in i detta klipp, så ser ni att ubåten även har en lucka mitt på. https://youtu.be/JZX6BHMAf4w

Jag tror PM har luststyckat henne i godan ro och mer eller mindre rätt enkelt knuffat ut kroppsdelar genom den luckan. Det verkar ju som att han har styckar henne i rent ut sagt småbitar, för att undgå upptäckt, komplicera för utredare och polis.

Magkänslan säger mig att han har njutit av att göra det här. Det räcker ju bara att kolla på karln, så ser man ju att han inte är frisk. Hans sexuella inviter nekades av henne, han blir arg stryper och våldtar henne och styckar henne som den ultimata hämnden.

Han är ju inte ett dugg bekymrad över vad som hänt henne när han kommer i land. Han är mest rädd om ubåten och bara att han tänker att han vill spendera tid i båten i framtiden, talar ju sitt tydliga språk.
Senast redigerad av miss-fire 2017-08-24 kl. 21:07.
Citera
Medlem
Såvitt jag vet så är det bara buken som har en stark tendens att flyta upp i vatten. Det beror på att bukhålan fylls med gaser. Det borde innebära att armar ben och huvud ligger kvar ungefär där de sjönk ner.

Om man verkligen har gjort ett fynd av KW på den svenska sidan så är det alltså mycket märkligt om han skulle ha dumpat kroppen i närheten av torson. Det tyder helt klart på att han har dumpat åtminstone vissa delar av kroppen på den svenska sidan.
Detta är inte alls logiskt om man nu inte vill att delarna skall hittas. Detta gör att jag är tveksam till att det verkligen är någon del av KW. Skulle det vara en del av henne så tyder det på att han med avsikt har dumpat delar för att de skulle hittas. Det som också tyder på att han kan ha dumpat något på den svenska sidan är ju vittnet som har sett ubåten vid midnatt korsa farleden.
Citera
Medlem
Ziayas avatar
Detta är ju en sanslöst sjuk historia. Verkligheten överträffar dikten igen. Hoppas de får klarhet i vad som hände snabbt.
Citera
2017-08-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Kvalificerad gissning är följande:

- Något händer i ubåten mellan ca. 21:00 och 23:30. KW mister troligen livet under denna tid.

- PM beslutar sig för att stycka kroppen (en del tror är att det är pga att det är lättare att få ut kroppen från ubåten, andra inklusive undertecknad tror att det är för att dölja spår / göra det svårt att hitta samtliga kvarlevor)

- PM är upptagen med någon obskyr aktivitet vid midnatt då ett fartyg är mycket nära att kollidera med den nedsläckta ubåten.

- PM torde vid det läget ha börjat fundera på hur han ska agera och vad han ska säga. Han bestämmer sig för att säga att han satt henne i land i det hamnområde han sedan hänvisade till. Han planerar troligen också att ta ubåten till en plats där han kan rengöra den mer grundligt.

- PM räknar inte med att sökaktiviteter i större skala ska dras igång redan under natten, han hör anrop över VHF ca. 03:00 och/eller läser media.

- Han vill nog inte sänka ubåten men inser att han troligen inte har något val såvida han inte kan hitta någonstans att lägga till för sanering (vilket är ganska osannolikt att hitta - undanskymt - i närområdet)

- När han siktas väljer han att sänka ubåten. Hans uttalande direkt när han kommer iland om att det kommer att bli en dyr bärgning indikerar att han nog tänkt sig att ubåten kommer att ligga ett tag i saltvattnet (spår förstörs då med tiden).

- När PM inser att omgående bärgning är på gång ändrar han sin historia till att det hände en olycka (svårt att förklara blod/spår annars)

D.v.s. att anledningen till att han är ute med ubåten under så lång tid är att sökinsatsen påbörjades nära nog omgående vilket han inte räknat med. Han hade kanske tänkt låta något läcka i ubåten (olja eller liknande), ordna en "falsk" brand eller något för att ha en förevändning varför ubåten skulle saneras (typ: "det blev tekniska problem så jag satte henne i land lite tidigare/på annan plats än planerat och nu blev det så mycket olja inne i ubåten att vi måste totalsanera den")

Så tänker iaf jag om saken.

Jag tror inte att det är mer komplicerat än så. Men vad som hände när KW miste livet och varför, det är en annan femma.

Jag håller med, styckningen var nog mest till för att kroppen snabbare skulle kunna konsumeras av djuren i havet. Om det var mord/dråp/sex mm. inblandat, var väl dumpning nödvändig.

Om det var det en "olycka", kanske han vägde för och emot. Hans slutsats blev att det skulle uppstå tvivel om det var en olycka, om hon t.ex. slagit i huvudet hårt i någon stålkant nere i båten, eller rasat ner för torntrappan, fanns ju risken att han skulle få svårt att hävda olycka.

Här kan man även väga in artikeln, som var en direkt orsak till att KW åkte på en tur. Dom har helt säkert träffats tidigare, och nu skulle KW få en känsla av hans liv i båten. Många spekulerar i att KW, som enligt en bekant var ganska rättfram, nästan lite okänslig, börjar kanske fråga och påstå saker om PM, som han reagerade starkt på.

Jag tror att den blivande artikeln kan ha en hyfsat stor del i händelseförloppet, men det är inet säkert att vi någonsin får veta. Det kan också ha varit en ren "olycka", där stora brister i säkerheten skulle landat rakt i knät på PM, om han anropat SOS. Skulle hans stolthet klarat det?

Massor med if's and but's, och vi får nog vänta ett tag, men att polisen uttalat att de har ett motiv att arbeta efter, kanske snabbar på åtalet.
Citera
2017-08-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Dessa bakterier (eller egentligen arkéer, lite enklare organismer än äkta bakterier) finns dock i stort sett överallt i naturen så det är bara en tidsfråga innan det kan börja bildas gaser i vilket organiskt material som helst, gärna då när det ligger i vatten.
Off-topic måhända, men arkéer är svårligen lite enklare organismer än bakterier. Arkéer anses närmare eukaryoterna och därmed oss, har mer utvecklade enzymer för replikering och transkription än bakterier, så man kan med fog hävda att de rentav är lite mer komplicerade än vanliga bakterier.

I övrigt stämmer det du skriver helt och hållet. Huvuden kan flyta upp, må vara att det är mer sällsynt och hjärna är väldigt bra mat för många organismer. Förutom gas kan det finnas åtskilliga andra orsaker till varför ett huvud dyker upp. Något tyngre än vatten men knappast någon sten, så hårt väder kan räcka om det är grunt, och luft i bihålor och andra utrymmen kan ge lyftkraft (något som kanske bara är relevant på ett tidigt stadium).
Citera
2017-08-24, 21:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
52 cm kan knappast stämma, det är bara att titta på youtube så ser man män klättra ner genom rören, och även om det är trångt så är det betydligt bredare än deras axlar, vilket lär vara mer än 52cm.

Jo tydligen enligt nedan är bredden bara 52 cm hela den 2 meter långa vägen ner från tornet.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Här är en artikel med lite fakta och mått om möjligheten att få ut en kropp ur u-båten.

http://www.bt.dk/danmark/jens-var-med-til-at-bygge-ubaaden-derfor-kan-der-sagtens-ske-en-doedsulykke

Det står bl annat översatt: (fritt efter egen sömnig kunskap och dansk påbrå)

"- Om en person dör på u-båten, kan en ensam man frakta eller bära personen ut från u-båten?
- Det är i vart fall inte lätt. Om jag var därnere med PM som svimmat av sjukdom, skulle jag försöka lägga ett rep om hans kropp och hissa upp honom genom luckan. säger Jens Falkenberg.

U-båten har två utgångar.
Det finns en stege upp till tornet som är den primära vägen in och ut ur u-båten. Själva röret som går ner i u-båten är 52 cm brett och man måste krypa ner genom ca två meter rör för att komma in i u-båtens innandöme. Själva stegen från golv till lucka är mellan fyra och fyra och en halv meter lång.
Den andra luckan finns för över i u-båten uppe i övre delen av fören. Denna lucka är betydligt svårare att få upp, men i gengäld är det bara två meter upp tills man är ute. Detta rör är också som smalast 52 cm brett men den smala biten är endast 30 cm lång.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in