Citat:
Ursprungligen postat av
TheKeymaker
Kvalificerad gissning är följande:
- Något händer i ubåten mellan ca. 21:00 och 23:30. KW mister troligen livet under denna tid.
- PM beslutar sig för att stycka kroppen (en del tror är att det är pga att det är lättare att få ut kroppen från ubåten, andra inklusive undertecknad tror att det är för att dölja spår / göra det svårt att hitta samtliga kvarlevor)
- PM är upptagen med någon obskyr aktivitet vid midnatt då ett fartyg är mycket nära att kollidera med den nedsläckta ubåten.
- PM torde vid det läget ha börjat fundera på hur han ska agera och vad han ska säga. Han bestämmer sig för att säga att han satt henne i land i det hamnområde han sedan hänvisade till. Han planerar troligen också att ta ubåten till en plats där han kan rengöra den mer grundligt.
- PM räknar inte med att sökaktiviteter i större skala ska dras igång redan under natten, han hör anrop över VHF ca. 03:00 och/eller läser media.
- Han vill nog inte sänka ubåten men inser att han troligen inte har något val såvida han inte kan hitta någonstans att lägga till för sanering (vilket är ganska osannolikt att hitta - undanskymt - i närområdet)
- När han siktas väljer han att sänka ubåten. Hans uttalande direkt när han kommer iland om att det kommer att bli en dyr bärgning indikerar att han nog tänkt sig att ubåten kommer att ligga ett tag i saltvattnet (spår förstörs då med tiden).
- När PM inser att omgående bärgning är på gång ändrar han sin historia till att det hände en olycka (svårt att förklara blod/spår annars)
D.v.s. att anledningen till att han är ute med ubåten under så lång tid är att sökinsatsen påbörjades nära nog omgående vilket han inte räknat med. Han hade kanske tänkt låta något läcka i ubåten (olja eller liknande), ordna en "falsk" brand eller något för att ha en förevändning varför ubåten skulle saneras (typ: "det blev tekniska problem så jag satte henne i land lite tidigare/på annan plats än planerat och nu blev det så mycket olja inne i ubåten att vi måste totalsanera den")
Så tänker iaf jag om saken.
Jag tror inte att det är mer komplicerat än så. Men vad som hände när KW miste livet och varför, det är en annan femma.
Jag håller med, styckningen var nog mest till för att kroppen snabbare skulle kunna konsumeras av djuren i havet. Om det var mord/dråp/sex mm. inblandat, var väl dumpning nödvändig.
Om det var det en "olycka", kanske han vägde för och emot. Hans slutsats blev att det skulle uppstå tvivel om det var en olycka, om hon t.ex. slagit i huvudet hårt i någon stålkant nere i båten, eller rasat ner för torntrappan, fanns ju risken att han skulle få svårt att hävda olycka.
Här kan man även väga in artikeln, som var en direkt orsak till att KW åkte på en tur. Dom har helt säkert träffats tidigare, och nu skulle KW få en känsla av hans liv i båten. Många spekulerar i att KW, som enligt en bekant var ganska rättfram, nästan lite okänslig, börjar kanske fråga och påstå saker om PM, som han reagerade starkt på.
Jag tror att den blivande artikeln kan ha en hyfsat stor del i händelseförloppet, men det är inet säkert att vi någonsin får veta. Det kan också ha varit en ren "olycka", där stora brister i säkerheten skulle landat rakt i knät på PM, om han anropat SOS. Skulle hans stolthet klarat det?
Massor med if's and but's, och vi får nog vänta ett tag, men att polisen uttalat att de har ett motiv att arbeta efter, kanske snabbar på åtalet.