Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Det är inte en "baggis" för en otränad vuxen man att hala upp 50 -60 kilo som hänger i ett rep.
Låt gå för att det inte är en ren "baggis", men min andemening är att är man motiverad, man måste och man är i hyfsat fysiskt trim (vilket PM ser ut att vara, om än kanske inte "vältränad") är det fullt görbart.
I fallet med ubåten är det något enklare att hala upp eftersom du kan få en hyfsat bra position för att dra.
Alternativet, att ställa sig och genomföra en styckning, kan knappast te sig attraktivt och torde tjäna som rejäl drivkraft såvida man nu inte utifrån egna preferenser anser att styckning är ett mer attraktivt alternativ än att svettas med rep i några minuter.
Som påpekats tidigare i tråden borde han ju också ha kunnat nyttja luckan på fördäck (vet dock inte konstruktions/funktionsdetaljerna runt denna). Var den funktionell hade det ju inneburit att kroppen i stort sett hade kunnat hävas ut ur ubåten.
D.v.s. jag är fortfarande av uppfattningen att det inte rör sig om en ren transportstyckning, men vi får väl se vad utredningen säger. Jag har haft fel förr.