2017-08-24, 17:15
Medlem
Jag har inte följt tråden, men några tankar bara.
Att grovstycka ett större djur med enbart kniv är inte så svårt, det har jag gjort ett antal gånger. Så en människa kan inte vara något större problem om man bara vill dela på kroppen. Maskiner dessutom smutsar ned mycket mer.
Han höll på att krocka med ett fartyg, vad höll han på med då?
Om man har en ubåt så är det väl logiskt att vara i u-läge när man jobbar med dylika ting. Jag vet inte hur svårt det kan vara att få upp en död hel människa på däck, men jag tror det är mycket svårt. Trånga luckor och kanske stegar.
Var båten vattenfylld eller har han bara blåst tankarna? Om den var helt vattenfylld så ville han väl spola bort eventuella spår.
Citera
2017-08-24, 17:16
Medlem
Hoppas alla förstått att detta är klart och att polis och åklagare redan nu anser sig kunna styrka gur hon dött och att det är mord. Nägot som misstänktes redan innan han dök upp. Nu handlar det bara om att knyta ihop säcken med alla tekniska bevis säkrade efter konstens alla regler och mammanställda samt konfronterade i förhör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det enkla och rimliga är att han styckar på däck eftersom det går att få upp kroppen hel.

Men nu gjorde han kanske inte det -
Så vitt jag förstod var det ganska mycket blod i ubåten när de väl tömt den på vatten. Så däcks-styckning är nog inte aktuellt.
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Kim attackerar dansken. Han undviker attacken vigt. I samband med detta faller hon handlöst. Så illa att hon avlider mer eller mindre direkt. En olycka, även om hon försökte attackera honom. Han grips av panik o handlar irrationellt. begraver henne till havs. För enkelhetens skull kanske han kapar av hennes lemmar o vill se till att kroppen stannar i havets djup.
Inget som ska kallas mord eller ens dråp.
antagligen brott mot griftefriden

Hon blev bjuden på romantisk ubåtstur med drogning, hårt sex och efterstyckning. Inte undra på att hon blev sur då kanske.

Men varför attackera Madsen överhuvudtaget är frågan? Vore det inte bättre att droga honom och sen fly? Eller lura med honom ut på däck och sen hoppa i och simma därifrån?
Citera
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Nja, jag är faktiskt mer intresserad av själva smuggelfenomenet med ubåt i Östersjön. Det är ju faktiskt en fantastisk möjlighet att tjäna grova pengar om man kör knark.

Jag är faktiskt lite undrande till var Madsen får sina bygg-pengar ifrån.

Madsen är en psykopatisk eldsjäl. Han vet nog precis hur man lockar till sig sponsorpengar med sitt sätt att sälja idéer och drömmar. Han kan nog vara väldigt manipulativ också, så han har nog inte svårt för att få ihop deg till sina projekt på samma sätt som en frisk människa skulle ha.
Citera
2017-08-24, 17:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Angående lätt eller svårt att bära en livlös person och stegar:

https://youtu.be/xiUy32LD3Rw
https://youtu.be/8Ie-4u7Bwko
https://youtu.be/PgJc0AAPCS4

Jag kan bara säga att det är otroligt tungt att bära en person som är medvetslös. Alltså bara att lyfta upp personen på axlarna, eller i famnen, är svårt. Är luckan på u-båten så vid att han kan ha henne över axlarna och klättra med en hand så kanske det är i alla fall tänkbart att han skulle få upp henne hel. Men det kräver en helt sjuk styrka att klättra på en stege med en normalstor person på axlarna.

Titta på videorna i länkarna så kanske ni får mer respekt för svårigheterna. Och detta är alltså ner för stegar, hur i helvete hade man gått upp? Med ett ordentligt rep kan man kanske knyta runt bröstkorgen och hissa upp kroppen, men även det kräver en enorm styrka eller en mycket liten kropp.
Citera
2017-08-24, 17:18
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så vitt jag förstod var det ganska mycket blod i ubåten när de väl tömt den på vatten. Så däcks-styckning är nog inte aktuellt.

Joho!

Om han styckade på däck, lindande in de flesta bitar i plast och sänken och slängde i, men sparade utvalda delar för att tillreda i köket nere i ubåten, då finns det blod med om han inte var extra försiktig. Dessutom kanske han inte tänkte eller planerade för sina egna kläder, som är både blöta och nersölade med blod, som dessutom syns dåligt mot ett svart blött klädesplagg.
Citera
2017-08-24, 17:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Kim attackerar dansken. Han undviker attacken vigt. I samband med detta faller hon handlöst. Så illa att hon avlider mer eller mindre direkt. En olycka, även om hon försökte attackera honom. Han grips av panik o handlar irrationellt. begraver henne till havs. För enkelhetens skull kanske han kapar av hennes lemmar o vill se till att kroppen stannar i havets djup.
Inget som ska kallas mord eller ens dråp.
antagligen brott mot griftefriden

Du missade en viktig sak - varför skulle hon attackera honom? Säg inte att hon blev tokig av klaustrofobi, för har man det åker man inte ubåt. Man skulle inte ens komma på tanken att krypa ner i en. Och inte någonstans har det framkommit att hon är aggressiv av sig. Däremot är det allmänt bekant att PM är det.
Citera
2017-08-24, 17:19
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Madsen är en psykopatisk eldsjäl. Han vet nog precis hur man lockar till sig sponsorpengar med sitt sätt att sälja idéer och drömmar. Han kan nog vara väldigt manipulativ också, så han har nog inte svårt för att få ihop deg till sina projekt på samma sätt som en frisk människa skulle ha.

Så du menar att han rent hypotetiskt skulle kunna sälja ett huvud till en samlare för att få ihop pengar till sina projekt?

Vore inte det en höjdare till motiv här.....
Citera
2017-08-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men lite mer krångligt eftersom båten gungade/rullade och han hade inget stort bord att lägga ner henne på. Troligtvis styckade han henne på durke (på knä?) eller så upphängd på något vis. Och risken måste vara väldigt stor att skada sig självmed kniven.
Jag har haft turen att aldrig behöva stycka en människa men det är i grund och botten ingen skillnad på oss och andra landlevande däggdjur. Med en vass kniv är det inte svårare att stycka ett djur än det är att skära ett stycke kött i köket (och risken att du gör dig illa på kniven är ungefär lika stor).
Det var förhållandevis lugnt väder på natten och ubåten ligger ändå relativt djupt i sjön även om den verkar lite instabil. Jag misstänker inte att han hade några större svårigheter om han haft åtminstone ett halvt hum om vad han pysslade med.
Citera
2017-08-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Allt som tråden vet så har de hittat "stelnat blod" i ubåten som tillhörde Kim Wall.

Det kan vara 4 liter eller 2 ml - vi har ingen aning.
Citera
2017-08-24, 17:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
50-60 kilo är en baggis även för en otränad vuxen man om man står i en bra position med bra grepp och har tid till förfogande.

Gravitationen är för övrigt densamma hela tiden.... :-) (okejdå, några tusendelar kanske kan skilja beroende på "höjden" s.a.s.)

Det är inte en "baggis" för en otränad vuxen man att hala upp 50 -60 kilo som hänger i ett rep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in