Citat:
Ja, den "tanken" återkommer gång på gång i tråden. Problemet med idén är att den 1) utesluter en rimlig förklaring och 2) skapar ett nytt problem.Den utesluter den påtagligt vanligare transportstyckningen och förutsätter i stället en styckning för att det är kul, lust, offensivt, osv. Den skapar också problemet att få upp kroppen på däck, vilket folk verkar underskatta (och en del överskattar).
Eftersom "transportstyckning" förklarar *båda* sakerna fint och enkelt och samtidigt är kompatibelt med polisens utsaga att man hittat blod i ubåten. (Mycket) blod på däck hade nog varit så konstigt att polisen nog hade uppgett det specifikt.
När man "väljer hypotes" så är det klokast att välja en sådan som besvarar flest frågor och skapar minst antal nya. Exempel: det är inte logiskt uteslutet på något vis att en tredje person har mördat och styckat och satt PM i skiten. Finns ingen naturlag eller princip som förbjuder det. Men det är en våldsamt osannolik händelse i nuläget och idén besvarar noll frågor och skapar många nya.
"Stycka på fördäck" är alltså en sämre hypotes än "stycka inne i ubåten". Det betyder inte att idén är utesluten, bara att den bör komma i andra hand.
Observera också att styckning i ubåten är förenligt med *både* transportstyckning och offensiv styckning.
Alltså:
1) Stycka inne i ubåten:
X Stämmer med polisens uppgifter om blod inuti ubåten
X Stämmer med att det är en transportstyckning
X Stämmer även med offensiv styckning eller vilken "styckningstyp" som helst
X Löser problemet med hur PM fick upp kroppen ur båten
2) Stycka på fördäck:
X Meningslöst som transportåtgärd, därför kan bara en mer ovanlig offensiv styckning komma på fråga
X Polisen har via press inte sagt något om blod på båtens utsida
X Löser inte problemet med hur PM fick upp kroppen / alternativt förutsätter att KW mördades på ytterdäck
Inne i ubåten är alltså den pragmatiska idén. Fördäck är den spekulativa. I tornets överdel är ytterligare ett alternativ, det är väl det enda ställe som kan ge PM kontinuerligt fullständigt situationsmedvetande (svepa horisonten med periskopet hela tiden ger inte en lika god bild), men den förutsätter också att transporten upp ur ubåten skedde på annat vis. Jag för min del tror förvisso att PM, givet den tid han tog sig, mycket väl kan ha hissar upp den kompletta kroppen. Men varför stycka? Alla andra platser än inuti ubåten förutsätter saker som inte idé 1 gör.
Nåja, nu har jag skrivit exakt samma sak om och om igen med flera olika formuleringar. Jag gissar att folk nu mer än väl förstår vad jag menar...
) kanske man hellre lastar någon annan stans. Förberedd halning/hissning behöver inte vara doningar på plats. I övrigt är det rätt att kroppar är tunga, jag har själv övningsrökdykt i trånga utrymmen för att släpa ut fullstora dockor, verkligen jobbigt, även utan tidspress eller psykisk belastning.