2017-08-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Absolut. Det fetade är både en välformulerad sanning och en central punkt i fallet. Men min poäng var snarare att bara en mördare skulle stycka, vilket du indirekt instämmer i iom att du skriver "mordoffer".

Kroppen var nog inget problem att få ut (en lång tråd i tråden tjafsar om detta) om han desperat ville. Likstelhet? Förklarar inte dekapitation.

Det beror ju på hur han tog henne av daga. Ströp han henne så stämmer det du säger. Men slog han ihjäl henne med en slägga så inte.

Jag är helt övertygad om att det är mycket besvärligare att få ut en död person ur ubåten än vad folk här verkar tro. Titta på filmer från tex gammla polistester då en docka ska släpas

Ser man på bilder av ubåten ser det ut att vara en bra bit att hisssa upp kroppen. Dessutom ser jag inget bra ställe att stå säkert/stabilt på för att kunna få kraft att dra kroppen.

Styckningen är mest sannolikt gjord för att få ut kroppen, finns ingen annan trolig förklaring. Om inte det var det som många kallar offensiv styckning vilket också känns högst otroligt.
Senast redigerad av uttsi 2017-08-24 kl. 16:51. Anledning: Stavning
Citera
2017-08-24, 16:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
OK, men om vi nu säger detta är fallet. Då har han alltså enligt dig styckat Kim på utsidan av ubåten i minst 6 delar, satt tyngder på sannolikt de flesta om inte alla av delarna och gjort diverse andra ingrepp för att säkra att ingen av delarna skulle komma upp till ytan. Detta låter som något som absolut minst tar en kvart (sannolikt mycket längre tid). Detta ska han alltså göra stående på en u-båt i en av världens mest trafikerade farvatten. Visst det var mörkt, men ändå. Skepp som passerat hade ju sett honom på radarn och kollat "Vad är det där för en stolle?"

Varför skulle han ta en sådan stor extra risk för att, enligt dig, göra det svårare att hitta kroppen. Det är ju i sig ett argument jag heller inte helt kan hålla med om. Varför inte bara dumpa hela Kim med massa tyngder då och bli färdig. Minsta möjliga risk att någon del av Kim blir upptäckt, fast dock ganska illa om hela blir upptäckt.

Om han gjort det du förespråkar så är ju det i sig enligt mig det suveränt mest irrationella han gjort i hela förloppet.

Enligt experter som uttalar sig tar styckningen timmar. Men har han en tigersåg går det förmodligen snabbare.
Citera
2017-08-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Nej -
Inte? How come?
Citera
2017-08-24, 16:54
Medlem
Har inte hunnit läst tidigare inlägg i tråden. Tror säkert det jag tänker kring saken tidigare har diskuterats.

Hur tänker PM när han menar, att han har "Begravt KW" till sjöss? Nu tyder ju de mesta på att KW inte dött i en olycka, utan att PM sannolikt har mördat henne. Men om KM nu hade dött i en olycka - vem fan är PM att ta sig friheten att "begrava" KW till sjöss? Är inte den handlingen olaglig (och sinnessjuk)?

Måste erkänna, har inte läst in mig jättemycket i fallet, men min uppfattning utifrån hur media rapporterar är hur PM har "Begravt" KW liksom har, normaliserats? Inte ifrågasätts tillräckligt?...
Citera
2017-08-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt experter som uttalar sig tar styckningen timmar. Men har han en tigersåg går det förmodligen snabbare.
Och han hade tolv timmar på sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Jag är helt övertygad om att det är mycket besvärligare att få ut en död person ur ubåten än vad folk här verkar tro. Titta på filmer från tex gammla polistester då en docka ska släpas

Ser man på bilder av ubåten ser det ut att vara en bra bit att hisssa upp kroppen. Dessutom ser jag inget bra ställe att stå säkert/stabilt på för att kunna få kraft att dra kroppen.

Styckningen är mest sannolikt gjord för att få ut kroppen, finns ingen annan trolig förklaring. Om inte det var det som många kallar offensiv styckning vilket också känns högst otroligt.

Om du backar i tråden ca 24 timmar så kan du se en tråd i tråden där vi tjatar om hur relativt lätt det är att få ut en död kropp. Vi går igenom luck och rör diameter etc etc....
Citera
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått -

Nähä då säger vi väl att du aldrig påstått det då...

Citat:
Varför hacka sönder kroppen inne i fartyget när man kan göra det på däck - tråden har bevisat att en ensam person kan få upp en död kropp - nerifrån eller uppifrån.

Varför utsätta sig för detta extrema svineri i onödan?

Citat:
Men det går ut på att om man kan få ut kroppen hel så lämnar man inte spår inuti sas, en normal mördare hade styckat på däck i nattens mörker - en galning styckar och grisar sig med delarna.

Det handlar alltså om Madsens psyke - att han har styckat henne är ju klarlagt. Huruvida han gjorde det i båten eller utanför är enbart intressant om man vill veta hur hans växellåda i hjärnan fungerar - juridiskt mumbojumbo.

Men om han väl fått ut henne hel från båten är det bara dumt att stycka henne i fler delar på däck. Dels för att du är i ett väldigt trafikerat farvatten, där mörkret knappt hjälper, och du utsätter dig för massiv risk att bli tagen med byxorna nere.

Mer rationellt om man nu klarar få ut hela kroppen från u-båten att sänka hela kroppen med massa tyngder. Har redan diskuterat det upp och ned i denna tråd. Du slipper uppehålla dig på däck onödigt länge med ett lik dessutom.

Styckning ger bara fler delar som kan upptäckas. Visst styckningen kan reducera sannolikheten att han blir fälld för mord något. Men det ökar ju sannolikheten betydligt för att han riskerar att bli fälld för något (griftefrid/vållande till annans död/falsk förklaring), räcker att en del upptäcks och han är i stora problem. Kim hade ju naturligtvis varit eftersökt och kunnat matcha med DNA i lång tid fram. Är naturligtvis lättare att sanera utsidan av u-båten, men inte heller det är trivialt och u-båten hade varit enormt intressant så fort en del av Kim hittats.

Nä tror inte man ska krångla till det i onödan. Jag tror fortfarande att det allra mest sannolika är att mordet ej är planerat och styckningen är en ren transportstyckning.
Citera
2017-08-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Ja tack, jag var bara lite konservativ med minsta tiden för jag ansåg att argumentationen för hur irrationellt det är att stå på däcket av en u-båt mitt i Öresund och stycka en kropp är var bra nog ändå.

Så om vi säger han behövt två timmar, då ber han ju i princip att bli upptäckt på bar gärning.
Citera
2017-08-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem drack alkohol på fartyget då?

Det finns en bild(hittar inte just nu) där det står två flaskor, sannolikt alkohol, inne i ubåten.

Det var fler än PM som hade tillgång till ubåten. Det gick rent av att sova över i Nautilus via AirBnB under en period: http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/tv2-dommer-om-raket-madsen-han-blev-irriteret-paa-mig/6776937

Flaskorna kan således mycket väl härröra från någon annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte? How come?

Förundersökningsprotokoll släpps sällan eller aldrig i normala länder, möjligen släpper man det till betrodda riktiga journalister - i statens tjänst
Citera
Medlem
Citat:
Om du backar i tråden ca 24 timmar så kan du se en tråd i tråden där vi tjatar om hur relativt lätt det är att få ut en död kropp. Vi går igenom luck och rör diameter etc etc....

Ja och där uppfattade jag att en hel del tror att det är enkelt. Har jag uppfattat det rätt?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixonlastrada
Har inte hunnit läst tidigare inlägg i tråden. Tror säkert det jag tänker kring saken tidigare har diskuterats.

Hur tänker PM när han menar, att han har "Begravt KW" till sjöss? Nu tyder ju de mesta på att KW inte dött i en olycka, utan att PM sannolikt har mördat henne. Men om KM nu hade dött i en olycka - vem fan är PM att ta sig friheten att "begrava" KW till sjöss? Är inte den handlingen olaglig (och sinnessjuk)?

Måste erkänna, har inte läst in mig jättemycket i fallet, men min uppfattning utifrån hur media rapporterar är hur PM har "Begravt" KW liksom har, normaliserats? Inte ifrågasätts tillräckligt?...

Ja, att själv begrava ett lik är brott mot griftefriden. Man har inte rätt att göra vad man vill med ett lik. Likaså är styckning brott mot griftefriden.

Att han "begravt henne" har inte på något vis normaliserats av medis utan kriminakreportrarna har sett det som att han dödat henne och dumpat kroppen för att slippa bevis. Och man har intervjuat kriminakrxperter som sagt samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in