2017-08-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem drack alkohol på fartyget då?

Det finns en bild(hittar inte just nu) där det står två flaskor, sannolikt alkohol, inne i ubåten.
Vid vilket tillfälle? Han har ju ofta folk i ubåten. Många dricker.
Citera
2017-08-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem drack alkohol på fartyget då?

Det finns en bild(hittar inte just nu) där det står två flaskor, sannolikt alkohol, inne i ubåten.

Intressant! jadu...när är bilderna ifrån? Om det är från ett annat tillfälle, är det ju inte omöjligt att han och sällskapet drack något just då.
Citera
2017-08-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Jag tror att det i PM's hjärna var så att styckning / sprida ut kroppen var det för honom "säkraste" alternativet. Han räknade med att kunna säga att han satte henne i land och att det sedan måste ha hänt något - hans story var ju trots allt att han satte henne i land på kvällskvisten i ett lite avlägset hamnområde...

Dömd för brott mot griftefrid hade han då bara blivit om kroppsdelar hittats OCH man hade kunnat utesluta alla andra förklaringar än att det var PM som styckat kroppen. Hade kroppsdelar hittats efter 3 månader hade det ju kunnat vara "vemsomhelst" som utfört brottet.

Jag tror att han räknade i anslutning med detta med att kontamineringen i ubåten skulle gå att ordna (endera genom att själv städa, och sedan när han insåg att han var "hittad" genom att sänka ubåten och låta den ligga ett tag till dess att bärgning vad ordnad). Kom ihåg att han sa att han släppt av henne d.v.s. ingen kvar ombord. Hade dykare gått in / de lyst in i ubåten hade de ju mycket riktigt inte anträffat någon kropp.

Någonstans på vägen ändrade han sig till att det "hänt en olycka". Detta troligen när han fick klart för sig att bärgning skedde omgående och att han misstänkte att polisen kommer att hitta blodspår.

Ja du övertygar mig till en viss grad, håller med om att det inte är otänkbart. Men i så fall tycker jag att det skulle visa ganska tydligt hur dum han är. Han kan ha fått en intellektuell härdsmälta i en stressad situation.

En extrem kontaminering av u-båten nästan helt i onödan i så fall. Och precis som du säger, hade han inte styckat henne utan bara dumpat henne hel, ja då hade han ju kanske kunnat bibehållit förklaringen att "jag släppte av henne" betydligt längre eftersom det då mycket väl var ganska säkert att de inte skulle kunna hittas spår i hans u-båt att Kim utsatts för något våld i den. Med styckningen räckte det ju med att någon hittade någon av delarna inom de närmsta månaderna (hur länge de nu kan hålla sig i vattnet) och han är upp till knäna i skit.

Dock anser jag det fortfarande som klart mer sannolikt att det var en helt vanlig transportstyckning.
Citera
2017-08-24, 16:18
Medlem
RiktigStigs avatar
Jag tror att nån gång 1986 fick Ubåts- och Raketpärmarna sällskap av Styckningspärmen i den 15-årige Peters pojkrum. Där samlade han på sig alla tidningsklipp han kunde hitta om den upphittade torson av en japansk turist.

Sen dess har han byggt raketer och ubåtar, men ett intresse har han haft kvar att leva ut. Tills nu.

Han verkar inte vara en person som lämnar sin ungdoms fantasier i första taget.

Mina ynka cent.
Citera
2017-08-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
En av de allra vanligaste olyckorna på ubåtar vad jag hört om är just att slå i huvudet i det trånga utrymmet. Det är inte omöjligt att Kim tuppade av, PM fick panik och styckade kroppen och insåg först när han fick av huvudet att hon hade varit vid liv hela tiden.

Nåja, så illa kanske det inte var. Men en olycka kommer sällan ensam om man är dum i huvudet.

Med tanke på att han verkar kunnat tänka klart, så kunde han nog även tänka att det är värt att kolla om hon levde. xD Utgår från att om det skett en olycka, så resulterade den i hennes död. Därefter styckade han kroppen osv.

Om det inte var planerat, så är ju då frågan vad för olycka på en ubåt som kan få någon att dö. Förutsatt att det inte var så att han själv som t.ex. stack en kniv i henne eller slog ihjäl henne.
Folk brukar trots allt inte dö bara sådär vid fallolyckor från marknivå.
Citera
2017-08-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mjo, men hög IK är en av grundförutsättningarna för lyckad problemlösning, oavsett grad av stress. Lite paradoxalt kan man anta att han med klenare begåvning kanske stannat vid att "enbart" ha dödat och hoppat styckningen, men han tänkte ett varv till.
Självklart men stress påverkar beslutstagandet betydligt mer än vad man tror. Det kan skilja stort från person till person oavsett hur intelligent man är. En hög iq säger heller inget om vilken grad av impulskontroll personen ifråga har.
Citera
2017-08-24, 16:22
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det är ju jätte viktig information! Har du talat om det för Danska polisen också? Jag tror de behöver veta detta.

Nykterist betyder bara alkohol vad jag vet. Röka och injektioner eller piller inkluderat alltså?
Det går nog att väga in allt möjligt i rocket madsens liv han har ju hängt med kulturkretsar och konstinstallationer och det folket med sina flummiga ateljéer på amager vägg i vägg med jania.
Citera
2017-08-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja du övertygar mig till en viss grad, håller med om att det inte är otänkbart. Men i så fall tycker jag att det skulle visa ganska tydligt hur dum han är. Han kan ha fått en intellektuell härdsmälta i en stressad situation.

En extrem kontaminering av u-båten nästan helt i onödan i så fall. Och precis som du säger, hade han inte styckat henne utan bara dumpat henne hel, ja då hade han ju kanske kunnat bibehållit förklaringen att "jag släppte av henne" betydligt längre eftersom det då mycket väl var ganska säkert att de inte skulle kunna hittas spår i hans u-båt att Kim utsatts för något våld i den. Med styckningen räckte det ju med att någon hittade någon av delarna inom de närmsta månaderna (hur länge de nu kan hålla sig i vattnet) och han är upp till knäna i skit.

Dock anser jag det fortfarande som klart mer sannolikt att det var en helt vanlig transportstyckning.

Varför hacka sönder kroppen inne i fartyget när man kan göra det på däck - tråden har bevisat att en ensam person kan få upp en död kropp - nerifrån eller uppifrån.

Varför utsätta sig för detta extrema svineri i onödan?
Citera
2017-08-24, 16:26
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Det går nog att väga in allt möjligt i rocket madsens liv han har ju hängt med kulturkretsar och konstinstallationer och det folket med sina flummiga ateljéer på amager vägg i vägg med jania.

Det som säljs på Apotek och framförallt receptbelagda preparat som folk felaktigt kallar "mediciner" är nog det mest sannolika om det gäller droger för en helnykterist.

Ibland kan dessa preparat vara starkare och värre än den värsta street-drogen.

Dessutom kan de fortsätta kalla sig helnykterister..... eftersom det är på recept.

Så jävla konstigt samhälle vi fått av Amerikanarna.... det är bara så fel alltihop. Några sitter och tjänar pengar på andras symptom... ingen bot.
Citera
2017-08-24, 16:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Självklart men stress påverkar beslutstagandet betydligt mer än vad man tror. Det kan skilja stort från person till person oavsett hur intelligent man är. En hög iq säger heller inget om vilken grad av impulskontroll personen ifråga har.
Jag är helt enig med dig, men vill ändå inflika att sannolikheten för lyckad problemlösning under stark stress ökar med ökad IK. Oavsett vilket är jag långt ifrån övertygad om att Madsen skulle vara extremt begåvad över alla hjärnans funktioner.

Det ska bli spännande att "få lära känna" honom framdeles.
Citera
2017-08-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Varför hacka sönder kroppen inne i fartyget när man kan göra det på däck - tråden har bevisat att en ensam person kan få upp en död kropp - nerifrån eller uppifrån.

Varför utsätta sig för detta extrema svineri i onödan?

OK, men om vi nu säger detta är fallet. Då har han alltså enligt dig styckat Kim på utsidan av ubåten i minst 6 delar, satt tyngder på sannolikt de flesta om inte alla av delarna och gjort diverse andra ingrepp för att säkra att ingen av delarna skulle komma upp till ytan. Detta låter som något som absolut minst tar en kvart (sannolikt mycket längre tid). Detta ska han alltså göra stående på en u-båt i en av världens mest trafikerade farvatten. Visst det var mörkt, men ändå. Skepp som passerat hade ju sett honom på radarn och kollat "Vad är det där för en stolle?"

Varför skulle han ta en sådan stor extra risk för att, enligt dig, göra det svårare att hitta kroppen. Det är ju i sig ett argument jag heller inte helt kan hålla med om. Varför inte bara dumpa hela Kim med massa tyngder då och bli färdig. Minsta möjliga risk att någon del av Kim blir upptäckt, fast dock ganska illa om hela blir upptäckt.

Om han gjort det du förespråkar så är ju det i sig enligt mig det suveränt mest irrationella han gjort i hela förloppet.
Citera
2017-08-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
OK, men om vi nu säger detta är fallet. Då har han alltså enligt dig styckat Kim på utsidan av ubåten i minst 6 delar, satt tyngder på sannolikt de flesta om inte alla av delarna och gjort diverse andra ingrepp för att säkra att ingen av delarna skulle komma upp till ytan. Detta låter som något som absolut minst tar en kvart (sannolikt mycket längre tid). Detta ska han alltså göra stående på en u-båt i en av världens mest trafikerade farvatten. Visst det var mörkt, men ändå. Skepp som passerat hade ju sett honom på radarn och kollat "Vad är det där för en stolle?"

Varför skulle han ta en sådan stor extra risk för att, enligt dig, göra det svårare att hitta kroppen. Det är ju i sig ett argument jag heller inte helt kan hålla med om. Varför inte bara dumpa hela Kim med massa tyngder då och bli färdig. Minsta möjliga risk att någon del av Kim blir upptäckt, fast dock ganska illa om hela blir upptäckt.

Om han gjort det du förespråkar så är ju det i sig enligt mig det suveränt mest irrationella han gjort i hela förloppet.

Nej enligt mig har han styckat henne inne i fartyget - pga lust En så kallad offensiv styckning.

Kom ihåg att han har ett fönster på 15 timmar som ingen i tråden vet om - och huvuddelen av dessa timmar är midt om natten. (dvs det går att gömma sig i södra Öresund)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in