Citat:
Ursprungligen postat av
Kanelgas
OK ja då förstår jag hur du tänker. Men håller du inte med om att det verkar ganska uppenbart att PM satsade initialt på att bli helt fri för grövre misstankar. Om så en enda kroppsdel hittades av Kim, vilket naturligtvis ökar ju fler delar han delar upp henne i (med mindre han pulveriserade henne på molekylnivå då men det är ju inte realistiskt), varför då stycka henne i flera delar. Ja, det reducerar nog risken i en viss grad att han kan bli fälld för mord, men det ökar ju onekligen avsevärt sannolikheten för att han kommer riskera bli dömd för brott mot griftefrid/falsk förklaring/vållande till annans död.
Ser inte logiken i att stycka enbart ur risken för att bli straffad.
Jag tror att det i PM's hjärna var så att styckning / sprida ut kroppen var det för honom "säkraste" alternativet. Han räknade med att kunna säga att han satte henne i land och att det sedan måste ha hänt något - hans story var ju trots allt att han satte henne i land på kvällskvisten i ett lite avlägset hamnområde...
Dömd för brott mot griftefrid hade han då bara blivit om kroppsdelar hittats OCH man hade kunnat utesluta alla andra förklaringar än att det var PM som styckat kroppen. Hade kroppsdelar hittats efter 3 månader hade det ju kunnat vara "vemsomhelst" som utfört brottet.
Jag tror att han räknade i anslutning med detta med att kontamineringen i ubåten skulle gå att ordna (endera genom att själv städa, och sedan när han insåg att han var "hittad" genom att sänka ubåten och låta den ligga ett tag till dess att bärgning vad ordnad). Kom ihåg att han sa att han släppt av henne d.v.s. ingen kvar ombord. Hade dykare gått in / de lyst in i ubåten hade de ju mycket riktigt inte anträffat någon kropp.
Någonstans på vägen ändrade han sig till att det "hänt en olycka". Detta troligen när han fick klart för sig att bärgning skedde omgående och att han misstänkte att polisen kommer att hitta blodspår.