Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Nej, jag anser inte att det är alldeles självklart. Jag har sagt sannolikt, ljug inte.
Jag känner till ett färskt fall i Sverige där en ung kvinna sänktes i en sjö, mördaren är sannolikt inte en välutbildad biolog.
Du verkar tror att de gaser som bildas kan lyfta hur mycket som helst till ytan.
Jag anser att frågan är en ickefråga. Inte särskilt troligt att sänkta lik flyter upp med tyngder och allt.
Jag skrev:
Citat:
Nej, det är först när det bildas gaser i kroppen som PM får veta om han har nog med vikter. Uppgiften är inte bara att sänka kroppen utan att få den att fortfarande hålla sig under vattnet de första veckorna tills kroppen börjar pysa ut gasen. Och det känns inte som om någon i tråden har något riktigt bra svar på hur mycket vikt som behövs för att övervinna gasen - respektive hur mycket vikt som behövs om PM redan har punkterat kroppen.
Du gick direkt i svaromål
Citat:
PM är uppfinnare och ingenjör och sysslar företrädesvis med att konstruera sådant som sjunker och stiger, bland annat med hjälp av gaser. Menar du på fullt allvar att han skulle ha noll koll på hur man får ett lik att sjunka och stanna på botten?
Han vet bevisligen hur man får en ubåt att ligga still på havsbotten, vet sannolikt hur man får ett lik att göra det samma.
Vilket antyder att du inte läser vad jag skriver, eller väljer att gå i debatt bara för att du är grälsjuk. "Hur mycket vikt" beror på "hur mycket gas" och då är vi inne på biologi eller kanske kriminalteknik eller ekologi.
Vore jag mördare skulle jag hysta på extra för säkerhets skull. Det skulle nog PM också. Men det är inte svaret på "hur mycket".