2017-08-17, 22:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Luckan var öppen, rätt säker på att det är konstaterat tidigare i tråden! Hur vill du koppla ett sammanträffande med en räddningsbåt i närheten, med tekniska detaljer om hur u-båten sjönk??? Logik????

Räddningsbåten observerade ju också att luften "dallrade" när båten sjönk, som då skulle tyda på att den sänks, att det inte är en olycka.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-17 kl. 22:19.
Citera
2017-08-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag anser inte att det är alldeles självklart. Jag har sagt sannolikt, ljug inte.

Jag känner till ett färskt fall i Sverige där en ung kvinna sänktes i en sjö, mördaren är sannolikt inte en välutbildad biolog.

Du verkar tror att de gaser som bildas kan lyfta hur mycket som helst till ytan.

Jag anser att frågan är en ickefråga. Inte särskilt troligt att sänkta lik flyter upp med tyngder och allt.
Nej, jag verkar inte tro det. Skulle jag bara gissa skulle jag tro 10kg räcker. Vore jag mördare så skulle jag inte nöja mig med att tro utan satsa rejält och vald flerdubbelt högre vikt.

Jag och någon miljon andra ingenjörer kan grundläggande formler för att räkna flyt, eller sjunkkraft för fasta ämnen, vätskor och gaser. Min mobiltelefon har dessutom en högst rejäl mängd formelsamlingar så jag behöver inte Internet för att hitta formler om jag inte skulle komma ihåg. Men personligen känner jag mig inte komfortabel att försöka räkna ut om det blir 5 dm3, eller kanske 20 dm3 gas. Googlar jag snabbt så finns massor med länkar på tidslinje för förruttnelse. Men jag lyckas inte se någon träff som nämner volym. Har inte PM hyst planer på mord sedan tidigare, så borde inte han ha lokaliserat dokumentation som studerar just mängden gas.
Citera
2017-08-17, 22:20
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Hur mycket kropp kommer att flyta upp efter fem år tror du? Hur mycket kropp finns kvar öht, när vattnets olika djur använt den som födokälla på botten i fem år? Läs lite biologi, och reflektera.....

Nu dividerades kättingar och tyngd på dem varpå jag ville flika in att "evigheter" kanske man inte ska tala om vad gäller dem. Men om vi snackar kropp så finns det självklart inte mycket kvar.

Edit: Såg nu att jag skulle ha citerat den du citerade så det blev lite fel.
Senast redigerad av Rookie81 2017-08-17 kl. 22:25.
Citera
2017-08-17, 22:20
Avslutad
Det skulle inte förvåna mig om PM lider av aspberger och har lätt att få utbrott. Dom med aspberger brukar även vara väldigt duktig på det dom gör men inte klara det sociala livet lika bra.
Citera
2017-08-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Nej, missförstånd, jag tycker det är märkligt att det finns en räddningsbåt i just lagom tid när han tänker sänka sin ubåt. Om han suttit och väntat på att det ska finnas en vet han inte när det inträffar, han löper risk att sjöräddningen kommer före och det han vill dölja blir kanske inte dolt.
Har han själv kallat ut en båt kan han säkrare genomföra det han tänkt. Då är frågan om det var någon han kände, och vad vet denne någon.

Men föraren av räddningsbåten gjorde väl kommentarer som pekade på att det var något märkligt med "olyckan"? Han sänker ubåt där och då för dessförinnan är inte läge att göra det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-17 kl. 22:24.
Citera
2017-08-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Räddningsbåten observerade ju också att luften "dallrade" när båten sjönk, som då skulle tyda på att den sänks, att det inte är en olycka.
Nej, sjunker ubåten så innebär det att det strömmar in en massa vatten i den och det strömmar då även ut en massa luft. Detta sker vare sig det är olycka eller den sänks medvetet. Öppen lucka ger snabbare sänkning och mer vatten in/luft ut - men även där så är det ju fråga om orsak och verkan - dvs att luckan är öppen svarar inte på om det var olycka eller medvetet.
Citera
2017-08-17, 22:24
Medlem
Citat:
Men föraren av räddningsbåten gjorde väl kommentarer som pekade på att det var något märkligt med "olyckan"?
Har inte varken hört eller läst något om denne. Finns det material får ni gärna länka.
Citera
2017-08-17, 22:25
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det skulle inte förvåna mig om PM lider av aspberger och har lätt att få utbrott. Dom med aspberger brukar även vara väldigt duktig på det dom gör men inte klara det sociala livet lika bra.

Personer med asperger är väldigt duktiga på sina specialintressen, men inte duktiga på sociala kontakter mm. Det har falerat rejält för PM och jag tror inte att han är medveten om vad som hänt. Han har känt sig pressad in i ett hört och agerat helt i affekt. Det är min teori.

Man måste lära sig att ta människor utifrån deras nivå.

EDIT;
Jag har arbetat med människor inom autismspektrat.
Citera
2017-08-17, 22:27
Medlem
Citat:
Jo jag ser sammanhanget av din post, men du "ger" för mycket med att kalla PM ingenjör. Jag håller med att det inte är givet att en person som har en mekanik teknisk kunskap nödvändigt skulle veta exakt hur hålla en kropp sänkt.
Jo "alla" vet exakt hur man håller en kropp sänkt. Godtycklig 12-åring har lyckats läsa någon bok eller sett någon film där någon blir fastbunden i säck med sten eller kanonkulor och kastad från sjörövarskepp.

Men hur många vet exakt hur mycket man behöver tynga ned kroppen för att den skall stanna nere när den blivit uppsvälld av gas?
Citera
2017-08-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, sjunker ubåten så innebär det att det strömmar in en massa vatten i den och det strömmar då även ut en massa luft. Detta sker vare sig det är olycka eller den sänks medvetet. Öppen lucka ger snabbare sänkning och mer vatten in/luft ut - men även där så är det ju fråga om orsak och verkan - dvs att luckan är öppen svarar inte på om det var olycka eller medvetet.

Ja, han kan ha glömt lanternorna och glömt att stänga luckan men sett till att ha en kumpan i närheten när detta glöms )
(Nej jag tror inte det var en kumpan, utan att båten medvetet sänktes för han förstod att de letar honom av särskild anledning).
Citera
2017-08-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Har precis på dansk TV sett PM simma från ubåten till fritidsbåten som plockade upp honom. Han var klädd i samma overall som på senare tagna bilder, och var våt i alla fall upp till armhålorna.

Hade han nån flytväst på sig?
Det har ju funderats en del över varför han inte sänkte sitt skepp på djupt vatten. Kan en förklaring vara att han inte 'vågade' det pga bristande (obefintlig) säkerhetsutrustning? Fanns tex räddningsflotte?
Menar att han ev avstod från en djuphavssänkning (i mörker) pga riskerna för eget liv och hälsa.
Han avvaktade därför tills en lämplig räddare i nöden uppenbarade sig.

Enligt uppgift hade han ju sparat in på lanternor, kanske skippade han även räddningsgrejer? Dessutom: som det egogeni han är så bedömde han kanske att hans ubåt inte behövde sånt?
Citera
2017-08-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag anser inte att det är alldeles självklart. Jag har sagt sannolikt, ljug inte.

Jag känner till ett färskt fall i Sverige där en ung kvinna sänktes i en sjö, mördaren är sannolikt inte en välutbildad biolog.

Du verkar tror att de gaser som bildas kan lyfta hur mycket som helst till ytan.

Jag anser att frågan är en ickefråga. Inte särskilt troligt att sänkta lik flyter upp med tyngder och allt.

Jag skrev:
Citat:
Nej, det är först när det bildas gaser i kroppen som PM får veta om han har nog med vikter. Uppgiften är inte bara att sänka kroppen utan att få den att fortfarande hålla sig under vattnet de första veckorna tills kroppen börjar pysa ut gasen. Och det känns inte som om någon i tråden har något riktigt bra svar på hur mycket vikt som behövs för att övervinna gasen - respektive hur mycket vikt som behövs om PM redan har punkterat kroppen.

Du gick direkt i svaromål
Citat:
PM är uppfinnare och ingenjör och sysslar företrädesvis med att konstruera sådant som sjunker och stiger, bland annat med hjälp av gaser. Menar du på fullt allvar att han skulle ha noll koll på hur man får ett lik att sjunka och stanna på botten?

Han vet bevisligen hur man får en ubåt att ligga still på havsbotten, vet sannolikt hur man får ett lik att göra det samma.

Vilket antyder att du inte läser vad jag skriver, eller väljer att gå i debatt bara för att du är grälsjuk. "Hur mycket vikt" beror på "hur mycket gas" och då är vi inne på biologi eller kanske kriminalteknik eller ekologi.

Vore jag mördare skulle jag hysta på extra för säkerhets skull. Det skulle nog PM också. Men det är inte svaret på "hur mycket".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in