2017-08-24, 10:22
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Jobbar du där, eller bor inom området, kommer du in. Det har jag koll på eftersom jag vet någon som jobbar där, administrativt, inte militärt. Så frågan är nu Om vederbörande jobbade där vid tidpunkten? Och i så fall hade tillgång till nyckel eller passerkort att visa upp, förmodligen både ock. Men ingen har kollat eller frågat angående detta, så varför berätta om ingen har frågat? Kanske dax att göra det nu eller?

Ja, har du koll på det så är det ju ingen baggis att gå vidare med detta.
Om din källa nu jobbar med administration så kanske hen kan övertalas att riskera att förlora både säkerhetsklassning samt jobb för att luska i anställningar och sjukskrivningar 1992.
Det priset anses säkert värt att betala för den goda sakens skull.

I min värld däremot, så ser det ut som följer....
Det ytterst lilla fåtal som idag fortfarande bor på området är mycket väl kända av alla som handhar in- och utpassering. Om du arbetar där finns en mycket bra kontroll på när, hur, varför du ges tillträde till flottiljen. Så var det också under tidigt 90tal.

Om man sen skulle vara anställd på F7 med tjänsten placerad inom flottiljområdet och du är anmäld sjukskriven under en vecka, uppstår ganska omedelbart ett intresse att bringa ordning i varför du ändå tar dig in på flottiljen....när du egentligen borde vara hemma och kurera dig.
Att du i den situationen har med dig antingen en dold kropp/person utan anknytning till flottiljen för att därefter kunna ta dig till ett obevakat område för att gömma denna så totalt att den ännu efter alla dessa år inte upptäckts........är fullt i klass med intrigen i en 007-film.

....men inte ska väl en bra story kväsas i sin linda. Kör på bara.
Citera
2017-08-24, 11:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Denna har kanske redan varit uppe i tråden, men jag postar den ändå:

Helena Anderssons föräldrar om ovissheten

Här nämns ett par intressanta uppgifter, bland annat att pilot säger sig inte minnas vad han gjort den aktuella natten. Vad han har givit för förklaring till minnesluckan framgår inte.

Jag förstår föräldrarnas frustration - och de nu vet vem pilot är, att inte konfrontera honom på egen hand måste kräva ganska mycket självbehärskning...

Det är frustrerande att läsa vad Helenas föräldrar känner. Jag håller med Serephina om att hade det varit ens eget barn hade man tagit till vilka medel som helst för att klämma fram sanningen ur "mannen med pilotglasögon" - med risk för att själv ha åkt in några år för olaga tvång, hot eller vad brottsrubriceringen nu än hade blivit. Jag mår uppriktigt dåligt av att läsa om föräldrarnas - och familjens - helvete.

Man kan i artikeln också läsa om föräldrarnas frustration över polisen och jag kan bara hålla med dem. Polisen tar in en man, delger honom misstanke om mord - och släpper honom igen. Här ger man familjen först nytt hopp, sedan händer det inget mer och förhoppningarna grusas lika snabbt! Som pappa Arne säger: "Jag kan inte förstå varför det inte händer något mer nu. Han säger att han inte minns vad han har gjort under tidpunkten för Helenas försvinnande, men det kan inte vi acceptera. Den minnesluckan känns väldigt strategisk (min fetning), om han inte gjort Helena något, då finns det knappast något som kan vara värre att dölja. Det måste finnas i allas intressen att få fram om han är skyldig eller inte. Det finns inget mellanläge, säger Arne." Arne fortsätter sedan: "Det måste finnas olika hjälpmedel för att framkalla minnen. Det känns som om han får sätta agendan och det kan jag inte förstå, fortsätter maken."
Jag håller helt med: Detta är fullständigt åt helvete!

Mamma Gudrun säger: "Det känns otroligt provocerande att han ("mannen med pilotglasögon, min anm.) framställer sig som ett offer i den intervjun. Har han inget att dölja så förstår jag inte vad han är rädd för, säger Gudrun."
Jag håller helt med om detta också.

"Mannen i pilotglasögon" har observerats i Helenas närhet vid stängningsdags på stadshotellet och han har observerats på bron med Helena. Vi vet ju från Pernillas svar till vem det nu var här i tråden - och som jag sedan tidigare har skrivit om - att "brovittnet" har lämnat betydligt fler detaljer om "mannen i pilotglasögon" än att han hade bara just dessa glasögon. Så vilket f*n är då problemet? Polisen vet vem "mannen i pilotglasögon är" och han vet det själv - och inte bara det: Han vet ju att polisen vet! Varför i h*lvete då blåneka? Om han är oskyldig är det ju bara att säga som det var, kanske att "jo, jag gick med henne, men jag vände vid fängelset". Typ. Men inte. Det är ju självklart att han åtminstone är "skyldig" till att vara "mannen i pilotglasögon". Det behöver ju dock inte betyda att han måste vara gärningsmannen. Och är han då inte gärningsmannen måste det ju vara ännu enklare att säga att "jo, jag gick med henne, men jag vände vid fängelset". Men inte. Hela situationen är bara så patetisk. Polisen vet vem "mannen i pilotglasögon" är, han själv vet att polisen vet. Och här står hela skiten stilla! F*n, det är så att man vill explodera!

Men klart är ju att polisen med Lars Johansson i spetsen måste tuffa till sig. Det måste ju gå att sätta ännu mer press på mannen, och nog måste det väl gå att anhålla honom? Jag förstår inte. Läser man på polisens hemsida står följande:

"Anhållen
En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol."

Alltså, det måste ju gå att anhålla "mannen i pilotglasögon" och i syfte att öka pressen på honom?! Kom igen! Hur kul skulle det vara för honom att sitta i polisiärt förvar i tre dygn med hela omgivningen (familj, vänner, släkt, arbetskamrater) undrande? Tar man in honom på en fredag går ju hela helgens begivenheter åt skogen (kanske en kräftskiva så här års) - plus att han blir borta från jobbet på fredagen och måndagen. Det skulle kännas!!! Eller anhåll honom på till exempel en tisdag så ryker tre hela arbetsdagar. Det blir ju snyggt att förklara för arbetsgivaren, arbetskamraterna, familj och vänner!

Och som Gudrun avslutar: "Jag förstår att det inte går att ha en grupp som arbetar med ett fall om det inte framkommer några nya saker eller intet händer, men nu är det ett annat läge."

Exakt så, nu är det ett annat läge och har ju faktiskt varit det ända sedan 1998 - men allra mest nu när polisen väljer att delge mannen misstanke om mord. Polisen verkar inte förstå att man har satt press på sig själva. Lars Johansson: Snälla, agera!

Jag tycker också att polisen ska titta på hur den danska polisen gjorde alldeles nyss med den där "ubåtskaptenen". Man frångick de vanliga reglerna om förundersökningssekretess (!) och släppte mer information än vad man i vanliga fall gör för att snabbt komma framåt i fallet. Detta borde vara något för Lars Johansson att ta efter - särskilt som det har gått 25 år (!) och fallet måste få en lösning medan Arne och Gudrun ännu är i livet. Snälla, gör något!

Avslutningsvis kan jag tycka att familjen Andersson borde anlita en advokat för att utreda om Lars Johansson eller någon annan på polisen kan polisanmälas och åtalas för något slags tjänstefel i den situation som nu råder. Det är ju uppenbart i artikeln att familjen Andersson stör sig rejält på polisen. Det skulle antagligen inte leda någon vart, men det skulle kännas jäkligt obekvämt för Lars Johansson och eventuellt andra inblandade. På köpet skulle också den mediala pressen öka på polisen. Alltså, det förefaller som att inte ens familjen Andersson får veta något eller får något förklarat för sig från polisen. Jag får intrycket av att familjen Andersson på ett arrogant, nesligt och snudd på förödmjukande sätt bara puttas åt sidan. Usch!

Alltså: Anhåll "mannen i pilotglasögon" i tillåtna tre dygn och gör vad som göras kan för att bryta ner honom! Ta hjälp av en kvalificerad psykolog också! Platta till honom i typ ett tiotimmarspass varje dag!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-24 kl. 12:10.
Citera
2017-08-24, 12:20
Medlem
Ugglan.s avatar
En uppmaning till er som vet eller anar vad ”mannen i pilotglasögon” hade för sig den där natten: Ni måste börja prata. Någon har kanske redan börjat prata, men det behövs mer. Även om det är en före detta pojkvän, en bror, en gammal skolkompis eller något annat så måste ni som vet eller anar börja prata. Det som jag tror att polisen behöver mest just nu är vittnesmål. Ni som vet eller anar: Ni kan inte låta den här mannen få komma undan. Och även om mannen inte kan lagföras så kan ju åtminstone Helenas föräldrar få veta vem som låg bakom Helenas död och dessutom få hem hennes kvarlevor. Det finns bara en väg och den är att ni som vet eller anar talar ut.
Citera
2017-08-24, 12:22
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Alltså: Anhåll "mannen i pilotglasögon" i tillåtna tre dygn och gör vad som göras kan för att bryta ner honom! Ta hjälp av en kvalificerad psykolog också! Platta till honom i typ ett tiotimmarspass varje dag!

Vem vet? Det kanske är det dom tänker göra? Att dom nu bara väntar på provsvaret från blodsdroppen på skon.
Citera
2017-08-24, 12:38
Medlem
Citat:

"Mannen i pilotglasögon" har observerats i Helenas närhet vid stängningsdags på stadshotellet och han har observerats på bron med Helena. Vi vet ju från Pernillas svar till vem det nu var här i tråden - och som jag sedan tidigare har skrivit om - att "brovittnet" har lämnat betydligt fler detaljer om "mannen i pilotglasögon" än att han hade bara just dessa glasögon. Så vilket f*n är då problemet? Polisen vet vem "mannen i pilotglasögon är" och han vet det själv - och inte bara det: Han vet ju att polisen vet! Varför i h*lvete då blåneka? Om han är oskyldig är det ju bara att säga som det var, kanske att "jo, jag gick med henne, men jag vände vid fängelset". Typ. Men inte. Det är ju självklart att han åtminstone är "skyldig" till att vara "mannen i pilotglasögon". Det behöver ju dock inte betyda att han måste vara gärningsmannen. Och är han då inte gärningsmannen måste det ju vara ännu enklare att säga att "jo, jag gick med henne, men jag vände vid fängelset". Men inte. Hela situationen är bara så patetisk. Polisen vet vem "mannen i pilotglasögon" är, han själv vet att polisen vet. Och här står hela skiten stilla! F*n, det är så att man vill explodera!

Men klart är ju att polisen med Lars Johansson i spetsen måste tuffa till sig. Det måste ju gå att sätta ännu mer press på mannen, och nog måste det väl gå att anhålla honom? Jag förstår inte. Läser man på polisens hemsida står följande:

Avslutningsvis kan jag tycka att familjen Andersson borde anlita en advokat för att utreda om Lars Johansson eller någon annan på polisen kan polisanmälas och åtalas för något slags tjänstefel i den situation som nu råder. Det är ju uppenbart i artikeln att familjen Andersson stör sig rejält på polisen. Det skulle antagligen inte leda någon vart, men det skulle kännas jäkligt obekvämt för Lars Johansson och eventuellt andra inblandade. På köpet skulle också den mediala pressen öka på polisen. Alltså, det förefaller som att inte ens familjen Andersson får veta något eller får något förklarat för sig från polisen. Jag får intrycket av att familjen Andersson på ett arrogant, nesligt och snudd på förödmjukande sätt bara puttas åt sidan. Usch!

Det är bara Lars Johansson som jobbar med fallet. Finns alltså ingen "spets".

Du och andra vet inte ens om det finns någon "pilot".
Du verkar också tro att lite psykisk tortyr löser alt. Med tortyr går det kanske att få "honom" att erkänna Palmemordet också. Så löser vi det också.
Senast redigerad av nopomil 2017-08-24 kl. 12:40.
Citera
2017-08-24, 12:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vem vet? Det kanske är det dom tänker göra? Att dom nu bara väntar på provsvaret från blodsdroppen på skon.

Men det hjälper inte. Visst, får man fram något från NFC som kan användas så är det ju jättebra, men min poäng är att polisen ska anhålla mannen oavsett enbart i syfte att sätta en sjukt stor press på honom. Polisen får faktiskt anhålla en person i tre dygn. Det skulle om inte annat skapa ringar av stress på folk i hans omgivning som kanske vet eller anar - plus att ett anhållande skapar stor press mellan mannen och hans omgivning. Meningen är att få honom att berätta, sedan om det blir "bara" vållande så går han ju fri, men på vägen dit klaras ju fallet åtminstone upp. Tyvärr är jag rädd för att den traditionen som vi har i det här landet med att "mesa" och dalta gör att polisen inte "klarar" att utsätta en person för den pressen, eftersom det ju vore "fruktansvärt för honom". I andra länder hade detta varit ett självklart agerande från polisens sida.
Citera
2017-08-24, 12:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Du verkar också tro att lite psykisk tortyr löser alt. Med tortyr går det kanske att få "honom" att erkänna Palmemordet också. Så löser vi det också.

Så fort som jag kritiserar polisen på något sätt och/eller i något sammanhang kommer du in börjar raljera. Vem minns inte när jag lyfte Lisa Holm-fallet ...

Polisen är en öm tå för dig! Kritik mot densamma och du går bananas!

Sedan skrev jag "... att polisen med Lars Johansson i spetsen måste ...". Detta betyder att Lars Johansson jobbar inom polisen och företräder densamma i det här fallet. Blev detta för svårt?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-24 kl. 12:46.
Citera
2017-08-24, 12:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Sedan stör jag mig oerhört på det mesiga och lama snacket om "tortyr". Polisen har faktiskt haft inne en person på förhör och minsann delgivit honom misstanke om mord. Det ligger då i sakens natur att göra vad som göras kan för att få den här mannen att börja prata. Att anhålla en person som är misstänkt för mord och genomföra tuffa förhör med honom är vad jag kallar ett normalt polisiärt arbete! Men det klart, med ditt blöta resonemang har polisen i detta mellanmjölkens land torterat tusentals personer genom åren. Stackars Jackie Arklöv, Tony Olsson, P*trik R*neberg, Chr*ster P*ttersson (skyldiga som oskyldiga i en salig blandning) och alla andra som har tvingats uppleva tortyr i form av polisförhör - många helt i onödan. Usch för detta hemska land. Anmäl till Europadomstolen genast. Eller ...
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-24 kl. 13:09.
Citera
2017-08-24, 13:03
Medlem
Citat:

Om ditt barn hade varit försvunnen i 25 år, hur hade du önskat att Polisen gått till väga om dom hade en
misstänkt för mord på DITT barn, och den personen minns inte vad han gjort. Tänk till noga nu, för det svaret vill jag gärna veta!
Citera
2017-08-24, 13:33
Medlem
Stryknings avatar
Citat:
Jag vet att du har skrivit om PR, flickvännen och Göteborg några gånger tidigare och det var därför som jag skrev att frågan var ologisk.

Det har länge nu i tråden diskuterats hur man som anonym kan vara trovärdig, hur man kan hävda att ens källor är "äkta" och så vidare. Med anledning av detta undrar jag hur du kan veta så säkert vad PR gjorde och var han var. Har du så säkra källor och bevis att du så tvärsäkert och högfrekvent kan föra PR:s talan i tråden om att han inte hade med fallet att göra?

Fick du något svar på detta, Ugglan? Kan inte hitta det i tråden men det kan ju ha blivit borttaget.
Citera
2017-08-24, 13:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strykning
Fick du något svar på detta, Ugglan? Kan inte hitta det i tråden men det kan ju ha blivit borttaget.

Nej, Prinzezzan dök upp bara i frågan om KM och bilresan till Töreboda efter att jag hade tjatat på honom/henne flera gånger. I frågan om hans/hennes så säkra försvar av PR fick jag inget svar. Märkligt! Men Prinzezzan har generellt sett intagit en väldigt låg hållning den senaste tiden. Vederbörande är dock kontinuerligt inloggad.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-08-24 kl. 13:41.
Citera
2017-08-24, 13:41
Medlem
Stryknings avatar
Citat:
Nej, Prinzezzan dök upp bara i frågan om KM och bilresan till Töreboda efter att jag hade tjatat på honom/henne flera gånger. I frågan om hans/hennes så säkra försvar av PR fick jag inget svar. Märkligt! Men Prinzezzan har generellt sett intagit en väldigt låg hållning den senaste tiden.

Skumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in