2017-08-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Han ville inte hon skulle identifieras helt enkelt. Easy peasy.
Men brist på huvud eliminerar ju inte DNA - vilket innebär att han då måste ha tänkt i mycket längre tidsperspektiv.
Citera
2017-08-23, 23:53
Medlem
Citat:
Att sänka ubåten tillhörde nog inte originalplanen. PM ställde in ubåtsresan till Bornholm strax efter att han utfört mordet och detta tror jag berodde på att han då insett att han var tvungen att städa ubåten mycket mera omfattande än han först räknat med

Det här var lite intressant, tyder på att det var oplanerat.
Citera
2017-08-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ursprungligen postat av vallero
Men vi vet ju inte om de gjorde något dyk, och de färdades ju i ytläge (Nautilus kan ju inte navigera under vattnet - kan bara sjunka eller stiga på plats) hela tiden. Och i ytläge kan jag tänka mig att det bara är att stanna propellern - ungefär som på en båt - för att kunna lämna spakarna. Men om något hände i uläge så kan man tänka sig alla möjliga problem. En helt klart tänkbar förklaring till KWs död kan vara att hon fick panik i uläge så PM var tvungen att knocka henne, och hon avled. Men PMs efterföljande agerande mer eller mindre eliminerar en olycka i min bok.

Den kan köra i u-läge, men saknar navigationsmöjligheter under vattnet ( om jag fattat det rätt). Det är väl inte så så bra, att åka i blindo under vattnet......

Vad jag vet, ÄR DET INTE KLARLAGT, om de gjorde ett dyk under torsdagskvällen. Det är en intressant fråga att få reda på!

Och det finns en viktig poäng här; ingick ett dyk i turens upplägg, och isf. genomförde dom det? Det är mycket stor skillnad att puttra med dieseln i hamninloppet, och att dyka, men en ensam "kapten" ombord på en u-båt!

Att "vallero" sedan känslomässigt bestämmer sig för att om PM kan stycka, så är en olycka utesluten....jaja, vi är alla olika i våra tankar, vilket håller FB och andra forum igång.

Han sa till ett vittne en stund innan att han skulle gå ner vid Middelgrundet. Sen om han gjorde det vet vi ej.
Citera
2017-08-23, 23:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Observera vad jag INTE säger. Jag säger INTE att en offensiv luststyckning, etc, är utesluten eller ens osannolik. Jag säger att vi 1) saknar konkreta stöd för den idén samt 2) har en mycket trovärdig och plausibel förklaring på den styckning vi känner till.

Jag skulle nog vilja säga tvärtom. Det faktum att PM besitter de kunskaper om styckning som han visat prov på, inklusive kännedomen om möjligheten och behovet av att punktera torson, samt kunskapen om hur det görs, visar på att han ingående studerat dessa tekniker. Därmed förefaller en luststyckning betydligt mer trolig än något annat. Även om jag fram till idag verkligen inte trott det, så tycker jag nu att det mesta pekar i just den riktningen.
Citera
2017-08-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Exakt - finns ingen bara förklaring för huvudet om målet var vikt eller utrymme. Och det känns inte som det är lätt (psykiskt eller fysiskst) att kapa ett huvud.

Han tyckte inte om att huvudet tittade på honom?
Huvudet hade spår av hur hon dog?
...
GW brukar väl mena att huvudet åker av först, för det är den obehagligaste biten att ha att göra med. Och när det gäller styckmord så brukar väl huvudet vara separerat, men inte alltid naturligtvis. Mycket möjligt att huvudet separerats för att det bär spår, men det är inte sagt att det betyder någonting alls. Alla är vi väl amatörer när det kommer till styckmord, så alla har vi väl vår egna metod som vi väljer spontant när vi står inför "problemet".

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Polisen har ett motiv för mord. Och man har misstänkt mord från första början.

Källa http://www.gp.se/nyheter/världen/bekräftat-hittade-kroppen-tillhör-kim-wall-1.4559620
Det är väldigt intressant. Att man misstänkt mord från första början kunde vi ju liksom läsa mellan raderna, men att det finns ett motiv är ju intressant och nytt. Undrar om det är ett rationellt och begripligt motiv eller ett stolligt sådant?
Citera
2017-08-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag har en liknande bakgrund som Kim, är nästan i samma ålder, och nåja - jag hade inte klivit i en ubåt med NÅGON då jag är klaustrofobisk men jag vet nog hundra som gärna hade gjort det om än så bara för att få ett läsvärt scoop. Så att själva handlingen är inte så tanklös som våra kära flashbackarkillar vill få den att verka. Många av dem kallar trots allt, våra små kvinnor, fortfarande, för Sliddjur.

Hon var glad och det var en fet kväll. De står och vinkar medan de åker i solnedgången.

Så varför åker de aldrig in igen? Fick han för sig annat? Fick hon panik?

PM hade redan planerat utföra det spektakulära brottet sedan länge. Han hade verktyg med sig för att utföra det. Verktyg som annars inte behövda finnas ombord. KW var redan dödsdömd på den sista bild vi ser henne på.
Citera
2017-08-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag skulle nog vilja säga tvärtom. Det faktum att PM besitter de kunskaper om styckning som han visat prov på, inklusive kännedomen om möjligheten och behovet av att punktera torson, samt kunskapen om hur det görs, visar på att han ingående studerat dessa tekniker. Därmed förefaller en luststyckning betydligt mer trolig än något annat. Även om jag fram till idag verkligen inte trott det, så tycker jag nu att det mesta pekar i just den riktningen.

Hur kan det då komma sig att torson har dykt upp efter 2 veckor?
Citera
2017-08-23, 23:59
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Bara en tanke. Har inte riktigt sett annars hur det skulle kunnat ske en olycka så hon dör. Men ramlar man 4 m då är det dödligt.

Olyckan kanske var att hon dog när han skar av huvudet.
Citera
2017-08-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tycker du ska ta en universitetskurs i att förstå text, precis som du tyckte någon annan skulle göra här.
Vad exakt hade det här med att göra att i 20 fall av 20 styckningar har de föregåtts av mord?
Följ kontexten i debattkedjan så förstår du.

Inledande påstående var att olycka aldrig leder till styckning, med implikationen att detta måste vara mord.

GW säger att i princip 20 av 20 styckningar sker efter grovt våld.

Och jag följer upp med att olyckor kan innefatta grovt våld, varför GW:s statistik inte talar emot att olyckor skulle följas av styckning.
Citera
2017-08-24, 00:00
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Att sänka ubåten tillhörde nog inte originalplanen. PM ställde in ubåtsresan till Bornholm strax efter att han utfört mordet och detta tror jag berodde på att han då insett att han var tvungen att städa ubåten mycket mera omfattande än han först räknat med.

Ställde han inte in resan till Bornholm dagen innan eller samma dag (Torsdag)
Vi vet inte exakt när "olyckan" inträffade, så jag antar att du bara spekulerar trots att du skriver som att det är fastställt.
Citera
2017-08-24, 00:01
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Har ett fartygsbefäl rätt att till sjöss begrava en människa hen själv tagit livet av?
Ingår delning av kropp i begravningsritualen till sjöss för fartygsbefäl?
1. Antagligen inte även om man säkert kan tänka sig scenarior där ett fartygsbefäl ändå har den rätten. Den är ju tillkommen av hygienskäl.

2. Jag skulle tro,rent allmänt, att om det är nödvändigt för att säkerhetsställa begravning i havet (att få ut vederbörande från fartyget) så är det tillåtet.

Inga av de här invändningarna kommer få något gehör i domstol men det hindrar ju inte PM från att driva den linjen i domstol.
Citera
2017-08-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Betyder ju att polisen har mycket mer än vad som sagts öppet. Hoppas det blir bli en "open and shut case" i rätten och att han dras i smutsen ordentligt.

Känns som det nu. PM är nog bra knäckt över att de hittat viktiga delar av KW. Polisen har hur mycket frågor som helst att ställa till PM så PM lär inte bli sysslolös i häktet. Hoppas de kör en 6 utredar som tar tur om att köra utfrågningar och tröttar ut honom helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in