2017-08-24, 00:21
Medlem
Korders avatar
Rent spontant känns det som att Madsen antingen klantat sig och råkat förorsaka Wall på något vänster, alternativt att han av någon anledning blivit förbannad och gett sig på henne, antagligen inte med avsikten att döda. Sedan har han fått panik och försökt röja spåren, med mindre lyckat resultat.

Men alla andra teorier som nämns här är ju förstås också möjliga, vi vet ju väldigt lite om vad som skett ännu.
Citera
2017-08-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
https://m.youtube.com/watch?v=afipAhABaDg

1:40.

Blandade ihop dem, detta var ju Euronaut. Men kanske möjligt att det finns något liknande på UC3 nautilus?
Nej. Euronaut byggs utifrån helt andra designkriteria och har ett helt annat säkerhetstänk. Men det är ett 24-års-projekt som ligger väldigt nära "industriell" kvalitet medan Nautilus kom till på 3 år och innehåller ett antal tekniska genvägar som aldrig skulle tillåtas för kommersiellt bruk.
Citera
2017-08-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Känns som det nu. PM är nog bra knäckt över att de hittat viktiga delar av KW. Polisen har hur mycket frågor som helst att ställa till PM så PM lär inte bli sysslolös i häktet. Hoppas de kör en 6 utredar som tar tur om att köra utfrågningar och tröttar ut honom helt.

Eftersom han hela tiden har sagt att han vill hjälpa till kan kanske han har målat in sig i ett hörn när mer fakta än vad han räknat med kommit fram.
Citera
2017-08-24, 00:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Polisen verkar ju ganska så säkra på mord och det stärker bara min tanke som jag haft sedan länge. Sedan går dom även ut och säger sig ha motiv. Jag avfärdar allt som har med olycka att göra. Är inte vettigt längre att ens överväga nån jävla olycka. Madsen påstår det och har redan bevisligen ljugit flera ggr i detta.

Polisen har inte sagt att de har något motiv.

De säger att de hela tiden arbetat under misstanken att det rör sig om mord, och att det därmed finns ett motiv.

Men att polisen skulle veta, känna till eller ha misstankar om ett specifikt motiv, har de aldrig påstått.
Citera
2017-08-24, 00:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Kan man kalla raseriutbrott motiv??
Själva raseriutbrottet är väl inget motiv i sig, men om han blivit förbannad över något som KW sagt, gjort eller hotat med, så kunde han få ett raseriutbrott och i affekt bestämma sig för att kvitta sig med henne. I så fall är ju motivet att han vill bli av med en jobbig journalist.
Citera
2017-08-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. En medvetslös eller död person torde vanligen ligga någorlunda still på golvet.

2. Det går nog utmärkt att dra en kropp i håret, huvudet, benen eller armarna. Friktion torde inte ha någon betydande betydelse. Skulle någon del av utbåtstornet vara så trång att passage omöjliggörs så krävs bara ett rep eller bälte för att kringgå passagen. Eller med andra ord låter det som en massa hittepåproblem, det där om att det skulle använts hissar, domkrafter och lyftkranar för att få ut en otymplig kropp ur ubåten.

3. Ni får nog vänta på FUP eller motsvarande för sådana där data.
Slår aldrig fel. När den blinde kommer in i en tråd börjar lögnerna hagla. Var skulle det sagts att det behövs hissar eller lyftkranar för att på ut någon person?
Citera
2017-08-24, 00:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
1. Antagligen inte även om man säkert kan tänka sig scenarior där ett fartygsbefäl ändå har den rätten. Den är ju tillkommen av hygienskäl.

2. Jag skulle tro,rent allmänt, att om det är nödvändigt för att säkerhetsställa begravning i havet (att få ut vederbörande från fartyget) så är det tillåtet.

Inga av de här invändningarna kommer få något gehör i domstol men det hindrar ju inte PM från att driva den linjen i domstol.

Håller med dig om att inga av dessa invändningar kommer hålla i domstol.
Men att PM&advokat skulle driva den tesen i domstol är lite svårt att förstå nyttan av.

Regeln om havsbegravningar gäller ju för båtar som har långt till land där det är omöjligt att inom rimlig tid eller till rimliga kostnader göra en kursändring och segla till hamn. När man inte heller samtidigt har kyl-förvaringsutrymmen för kroppen.

Alla de stora amerikanska och norska kända kryssningsfartygen som tar flera tusen - ibland urgamla skröpliga passagerare - har kylutrymme för att förvara kroppar som man diskret lastar ur i nästa hamn. De flesta av dessa passagerare vill nämligen bli begravda i någon utsedd familjegrav eller liknande.

Begravning till havs är en nödlösning när inga andra möjliga alternativ finns. Inget man gör i sundet mellan Sverige och Danmark när man har land man nästan kan simma till åt bägge håll!
Att i rätten låtsas att PM begravde KW till sjöss för det var "en naturlig begravning till havs av någon som avlidit på hans båt" är faktiskt rena dumheter.
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-24 kl. 00:29.
Citera
2017-08-24, 00:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
For the record, om en dödsolycka sker till sjöss, så är befälhavaren skyldig att omgående rapportera det till myndigheterna. Samma sak med en sjöbegravning, den ska omgående rapporteras till myndigheterna.

Peter Madsen kanske kommer att förklara sig med att han inte kunde meddela myndigheterna eftersom han redan slagit sönder kommunikationsutrustningen...
Jag har inte hört något om att VHF-radion var sönderslagen? Varför skulle han gjort detta?
Tvärt om så var det väl så att han åkte fast på grund av att han missade anrop till honom (sannolikt för att han var under vatten just då - radiomottagningen funkade enligt uppgift inte under vatten). Hade han svarat på anropen och sagt att han släppt av KW på bryggan som avtalat, så hade det ju inte blivit någon sökinsats som letade efter honom och överraskade honom i en blodig ubåt.
Citera
2017-08-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
For the record, om en dödsolycka sker till sjöss, så är befälhavaren skyldig att omgående rapportera det till myndigheterna. Samma sak med en sjöbegravning, den ska omgående rapporteras till myndigheterna.

Peter Madsen kanske kommer att förklara sig med att han inte kunde meddela myndigheterna eftersom han redan slagit sönder kommunikationsutrustningen...
Du som verkar ha lite koll, hade det varit normalt av PM att genomföra en sjöbegravning ifall KW hade dött i en olycka i ubåten? Som jag ser det borde det vara rimligare att lämna kroppen på plats i ubåten och låta myndigheterna ta tillbaka kroppen till land.
Citera
2017-08-24, 00:30
Medlem
Alltså, kan polisen knuffa ett MOTIV framför sig, och belägga mord med något bevis och kanske några indicier, då kan det bli ganska starkt i bedömningen. Nu vet vi inte alls något om ett solitt motiv, men det borde handla om KW' planerade publikation om PM och hans "teknikprojekt" ( jag vill inte jämföra med uppfinnare eller forskare, i hans fall).

Det som borde hända nu, är att polisen arbetar med att hitta bevis och indicier, som matchar deras motiv. Det blir en spännande "kamp" mot en nekande PM....
Citera
2017-08-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caregiverfromhell
Sitter inte med facit på något sätt och vill inte döda tråden men om vi väljer bort själva U-Båten
Så hade säkert inte han kommit i kontakt med en vanlig kvinna som Kim?

Att låg med Horor är inget fel i sig men det den stilen han var van vid gillade nog inte K.W
Hade man frågar mig när jag var 30år för 25år sedan hur kan man stycka en kropp så hade jag inte haft ett svar.

I dag så har väl alla sett hur vi beter oss mot varandra så mycket öppet våld som finns i dag har aldrig funnits förut på nätet.

Topic : Killen gjorde slut på Kim och valde att stycka henne för att slippa problem.
Än en gång allt detta med U-Båten det är inte konstigt han sänkte den självamt med vilje.

Han bör få högsta betyg för sina drömmar han bygde en U- Båt BRA och jag söp bort 3 miljoner
det kan varit mer pengar sedan 1982?

men han har ju för fan en fru, hörde det senast på nyheterna klockan 22 , han har inte legat med nå horor det tror då inte jag.
Citera
2017-08-24, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Följ kontexten i debattkedjan så förstår du.

Inledande påstående var att olycka aldrig leder till styckning, med implikationen att detta måste vara mord.

GW säger att i princip 20 av 20 styckningar sker efter grovt våld.

Och jag följer upp med att olyckor kan innefatta grovt våld, varför GW:s statistik inte talar emot att olyckor skulle följas av styckning.

Fast varför skulle någon stycka kroppen om det är en olycka, vid en olycka är det ju betydligt mer fördelaktigt att erkänna olyckan och ta sig tillbaka till kajen. Som mest så blir man dömd för vållande till annans död.
Styckar du kroppen så tror ju nästan alla att du mördade personen ifråga och sen så har vi sänkningen av ubåten.
Tydligen så har den danska polisen misstänkt mord från början och troligtvis för att Kim var borta samt att ubåten var sänkt och att Madsen skulle ha lämnat av henne någonstans verkade inte rimligt.

Med det vi vet nu så pekar det helt och hållet på antingen ett planerat mord eller dråp efter en konflikt ute till sjöss. Jag tror dråp med tanke på den usla planeringen och han gjorde vad han kunde efter förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in