2017-08-24, 00:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Hur kan det då komma sig att torson har dykt upp efter 2 veckor?

Efter en dryg vecka. Det finns säkert flera anledningar till det. Sannolikt har han aldrig styckat och punkterat en kropp innan. Så även om han visste hur man skulle göra, i teorin, och har styckat och punkterat kroppem på ett tillsynes, någorlunda, kunnigt sätt, så har han inte lyckats fullt ut med vare sig punkteringen eller tyngderna. Inget långsökt alls med det. Sedan är frågan också om han någonsin lyckade sänka kroppen överhuvudtaget, den kanske aldrig sjönk. Uttröttad efter hela manövern med allt han gjort, vad han nu än gjorde fram till att han började stycka kroppen, få ut den ur ubåten, förse den med kedja som sänke osv, och möjligen redan stressad av att han noterat att han blivit föremål för eftersökning som saknad till sjöss kanske det hela avslutades hastigt och slarvigt varpå torson mest bara hamnade i vattnet. Det blev nog inte mycket sömn för honom den natten.
Citera
2017-08-24, 00:10
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Det är väldigt intressant. Att man misstänkt mord från första början kunde vi ju liksom läsa mellan raderna, men att det finns ett motiv är ju intressant och nytt. Undrar om det är ett rationellt och begripligt motiv eller ett stolligt sådant?

Ja, det är mycket intressant och kanske en orsak varför Madsen blev anklagad så snabbt. Han hade ett motiv, alltså? Något som Kim hade kommit på spåren, något hon skulle avslöja? Om de inte kände varandra sedan innan, kan jag inte se något annat "rimligt" motiv (om vi exkluderar sexfantasier och dylikt).

Nu tror jag att Kim var mer proffsig än att i så fall avslöja sitt "scoop" nere i ubåten. Men hon kan ju ha grävt innan så där som journalister brukar göra genom att prata med bekanta, f d vänner etc. Någon har skvallrat och Madsen har förstått vad hon hade för planer. Hur polisen har fått reda på det är en annan femma men Kim bör ju i så fall ha anförtrott sig åt någon. Det behöver ju inte varit något kriminellt utan "bara" något som visade Madsens sämsta sidor.
Citera
2017-08-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
PM hade redan planerat utföra det spektakulära brottet sedan länge. Han hade verktyg med sig för att utföra det. Verktyg som annars inte behövda finnas ombord. KW var redan dödsdömd på den sista bild vi ser henne på.

Varför då låta henne stå och vinka till alla i flera timmar? Glida förbi olika båtar och skepp....mysa.
Allt tyder på att något händer på tillbakavägen. Pojkvännen väntar. Får jag åka hem? Nej.
Varför inte?
Har du någonsin haft sex på en ubåt?
Citera
2017-08-24, 00:11
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan lova att det är jäkligt smetigt att torka ens 3-4 dl blod. Det är riktigt riktigt svårt att städa upp. När det gäller den mängden som måste runnit ut ur Kim, så är det slang och avlopp som gäller. Att torka med svabb och vatten är värdelöst.
Om styckningen var planerad innan han åkte ut kan han ha tapetserat inredningen med plast innan han genomförde den. I så fall kan det handla om mindre mängder blod som läckt ut, eller som fastnat på ubåtens väggar/lucka när han stött emot med kroppen på väg ut
Citera
2017-08-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Tycker det enbart pekar på ett planerat mord och en planerad styckning. Han har kanske planerat att styckat henne i så små delar att det skulle vara svårt att hitta.

Och hur betygsätter du hans "noggranna" planering, kopplat till utfallet, i en skala 1 till 5 ( 5 är högst)?

Och, medans du ändå tänker, hur betygsätter du hans utförande, OM det nu är ett PLANERAT mord?
Citera
2017-08-24, 00:12
Medlem
trngws avatar
For the record, om en dödsolycka sker till sjöss, så är befälhavaren skyldig att omgående rapportera det till myndigheterna. Samma sak med en sjöbegravning, den ska omgående rapporteras till myndigheterna.

Peter Madsen kanske kommer att förklara sig med att han inte kunde meddela myndigheterna eftersom han redan slagit sönder kommunikationsutrustningen...
Citera
2017-08-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Hade du kunnat hissa upp 57 kg med hjälp av ett rep? det finns ju en del stolpar att slå repet runt?
I ubåtstornet på någon av de militära ubåtar jag besökt så tror jag att jag fixat det - förutsatt att repet var långt nog att jag hade fritt arbetsutrymme uppe i tornet, och tillät att jag drog repet runt något handtag eller liknande så jag kunde vila och ta omtag. Och förutsatt att kroppen inte spretade.

Jag tror inte jag skulle ha haft en sportmössa att klara uppgiften genom manluckan på fördäck. Jag skulle nog behöva en hel del adrenalin för att orka dra hand-över-hand utan någonstans att klämma fast repet och vila. Och fanns det inte halk-skydd ser jag inte hur jag skulle kunna hålla balansen.

40 kg däremot skulle jag klara att dra hand-över-hand en rimlig längd om jag bara kan haka fast mig i något.

Kan man inte klämma fast repet någonstans utan måste dra hand-över-hand blir det ju svårt att använda de starka ryggmusklerna.
Citera
2017-08-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
Där finns ett hål i botten på ubåten som man kan öppna och dumpa saker rakt ut i vattnet. Som en dykarklocka.
Intressant. Och hur har du kommit på att just denna ubåt skulle ha en sådan utrustning? Varför tror du att PM skulle ödslat en massa tid på att bygga ett "sopnedkast" i sin ubåt, och var har du hittat den referensen?
Citera
2017-08-24, 00:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det känns mer sannolikt att det finns motiv än att det inte gör det. Totalt slumpmässiga mord/dråp helt utan motiv är otroligt ovanliga.

Motiv kan exempelvis vara:
Dölja en våldtäkt
Realisera en fantasi
Bevisa för sig själv att han kan outsmarta polisen
Etc. etc.

Jag tippar att polisen utgår ifrån att motivet är att dölja en våldtäkt.
Jag skulle vilja utveckla "dölja en våldtäkt" till att innefatta alla möjliga sexuella motiv. Alltså även en ofullbordad våldtäkt. Ord står mot ord i såna fall men PM kan ha fått ett raseriutbrott. Det är helt klart mitt förstaval som motiv.
Citera
2017-08-24, 00:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Han ville ha henne vad jag förstått.
Hur fan skulle PM veta vem en helt okänd advokat är? Har hon hunnit ha nåt "känt" fall överhuvudtaget under sin tid på runt ett år som advokat?
Citera
2017-08-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag skulle vilja utveckla "dölja en våldtäkt" till att innefatta alla möjliga sexuella motiv. Alltså även en ofullbordad våldtäkt. Ord står mot ord i såna fall men PM kan ha fått ett raseriutbrott. Det är helt klart mitt förstaval som motiv.

Kan man kalla raseriutbrott motiv??
Citera
2017-08-24, 00:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Var en artikel idag eller igår där hans ubåtsbyggarkompis "Jens" uttalade sig om fallet. Han sa något i stil med att visst skulle det vara jobbigt att baxa upp någon kollega uppför stegen men inte omöjligt. De hade funderat på det tidigare eftersom man tydligen slog sig till höger och vänster inne i ubåten som inte alls var konstruerad med säkerhet i tankarna och kommit fram till att det man helst skulle knyta ett rep runtom personen och dra upp. I det här fallet var det en avsvimmad PM som var det hypotetiska offret om jag inte missminner mig.
Det finns ju grejer på utsidan av tornet att binda ett rep runt, och det känns inte omöjligt att fira upp en kropp om man kan vira repet runt något och ta en etapp i taget. Dessutom finns en andra främre lucka där PM kunde gå upp och ner för att flytta kroppen om den fastnat i något på väg upp. Problemet är om det inte fanns något rep ombord - då har det nog varit tuffare i och med att tornröret bara är 52 cm. Svårt att bära en 60kg kropp över axeln 4,5 meter - det hade inte jag klarat, särskilt inte i ett så smalt utrymme som 52cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in