2017-08-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ream
https://youtu.be/85apuqUzWCo?t=181

Kolla där och en halvminut framåt.
Killen är ju spinkig som en tonåring. Max 70 kg, och han ser ju inte heller ut att vara speciellt lång.
Nu är klippet från 2009 men det hör väl till ovanligheterna att man lägger på sig någon typ av kvalitetsmassa efter 40.

Min poäng är att han knappast har fysik jämfört med den typ av yrkesmilitärer som normalt sett vistas i ubåtar vilket jag utgår från det är man syftar till när man drar anektoter om att personer burits upp ur ubåtar. Jag har extremt svårt att se att han med sin kroppsbyggnad ensam skulle lyckas bära upp en kropp för en stege i en så smal passage.
Det är åtta år sen. Och jo, 40 kan man lägga på sig en del, både muskler och fett. Dessutom går de flesta upp i vikt efter 40. Så 76 kan stämma. Men även du kan ha rätt. Svårt det där.
Citera
2017-08-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Den här mannen betraktas som ett geni i den form att han faktiskt har utvecklat egna rymdraketer. PM började redan som 14åring att utveckla raketbränsle. Vilken 14åring utvecklar raketbränsle? Dom kan på sin höjd skapa en erosion i kemisalen. Intelligens har många områden som du säger, man kan ha en hög IQ men samtidigt vara socialt handikappad med en ännu lägre EQ. De flesta människor som jag dock mött på under mina Mensa möten har en gemensam nämnare och det är att dom handlar smart och analytiskt efter situationen. Jag tror skarpt att PM har gjort detsamma.
Frågan är hur det sett ut på Mensa-mötet om någon oväntat slängt in en chockgranat och en rökgranat. Då tror jag du upptäckt att bara delar av församligen hade hanterat det hela väl, medan andra hade tappat fattningen.

Medaljer delas ut till de som är bäst när det gäller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och ju mer du pumpat på gymmet, desto sämre hade du klarat av uppgiften. Jag har aldrig klättrat i Nautilus men besökt andra svenska och amerikanska ubåtar. Man är inte särskilt kaxig när man kättrar upp/ner i dem.
Hade du kunnat hissa upp 57 kg med hjälp av ett rep? det finns ju en del stolpar att slå repet runt?
Citera
Medlem
Där finns ett hål i botten på ubåten som man kan öppna och dumpa saker rakt ut i vattnet. Som en dykarklocka.
Citera
2017-08-23, 22:14
Medlem
rayraviolis avatar
Nån som har koll på dansk offentlighetsprincip och möjlighet att få ta del av polisens undersökning när det detta ska dras i rätten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
Där finns ett hål i botten på ubåten som man kan öppna och dumpa saker rakt ut i vattnet. Som en dykarklocka.

På UC3 Nautilus? Var (kan inte skönja något på de bilder jag sett)? Hur stort?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ream
https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo&list=PL0lwj6S1dp7upxgo2nMWncmW x2IbvqWLJ&index=1

Både direkt i början av klippet och ca 4:45 in ser man stegen och öppningen upp i tornet. För att nu göra slut på alla diskussioner kring hur stor öppningen är och hur pass gångbart det är att bära upp en vuxen människokropp den vägen.

I mina ögon ser det onekligen väldigt tight ut.

Var en artikel idag eller igår där hans ubåtsbyggarkompis "Jens" uttalade sig om fallet. Han sa något i stil med att visst skulle det vara jobbigt att baxa upp någon kollega uppför stegen men inte omöjligt. De hade funderat på det tidigare eftersom man tydligen slog sig till höger och vänster inne i ubåten som inte alls var konstruerad med säkerhet i tankarna och kommit fram till att det man helst skulle knyta ett rep runtom personen och dra upp. I det här fallet var det en avsvimmad PM som var det hypotetiska offret om jag inte missminner mig.
Citera
2017-08-23, 22:15
Medlem
Citat:

På Nautilus? Hur stor kan omkretsen på den ha varit i så fall? Inte omöjligt att han dumpat ner styckdelarna där.
Citera
2017-08-23, 22:16
Medlem
Citat:
Stämmer det så ändras ju förutsättningarna något. Hur stort är detta hål, får en hel människa plats?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Om man ska underlätta transport så,kan jag förstå att man tar bort armar och ben. Men huvudet?

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är för att det är "för jobbigt" att se.
Ja, huvudet hänger och slänger och underlättar identifikation drastiskt och för evinnerlighet genom tanduppsättningen inte minst. Så det finns rent rationella skäl att ta bort huvudet och begrava det för sig, för en brottsling.

Teorin om att det är obehagligt att hantera en dödad kropp med huvudet kvar, äger nog sin giltighet. LGWP har sagt det. Men hur betydelsefull den aspekten är för gemene styckmördare vet jag inte. För en random dråpare som mer eller mindre i panik vill transportstycka kroppen kan det ha betydelse. Men det är något dubbelt med detta: Den som är "vek" nog att låta obehaget att stycka en kropp motivera att huvudet tas av, får det nog jäkligt jobbigt med själva avlägsnandet av huvudet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Utesluter ingenting. Teoretiskt kan han ha styckat henne på bryggan i mörkret, ja. Om det är sannolikt eller inte är en annan sak.
Det behövs nog rätt mycket narkotika eller andra mentalt dövande ämnen om man väljer att stycka ovanpå ubåten eftersom man ju då redan har kroppen där uppe. Bara att bunta ihop och sänka utan att söla ner någonstans.
Citera
2017-08-23, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Beror helt på vad Danmark har för dårkriterier för tillfället. För ca 30 år sedan så dömdes 9/10 mördare (mord/dråp) till rättspsykiatrisk vård. Idag är siffran det omvända, 1/10 döms till rättspsykiatrisk vård. Inte så att de som dömts blivit friskare eller att man ändrat lagen, läkarna gör bara mer strikta bedömningar idag.

Hans invändning om begravning i havet är
inte så löjlig som man kan tro om syftet är att undvika att bli åtalad för brott mot griftefriden (dansk motsvarighet). Ett fartygsbefäl får lagligen begrava avlidna till havs. I det här fallet får han dock svårt att hävda detta av flera skäl; ett är att han befann sig nära land och inte på något världshav, han kunde bara åkt in till land.

Enligt svensk lag, sannolikt likartat i Danmark, så räcker det inte med att vara fartygsbefäl och befinna sig till havs för att ha rätten att begrava en avliden person i havet.

Kontakter skall tas åt diverse håll, omständigheterna har en betydelse samt lite annat.

PM uppfyller sannolikt inte de krav som ställs för att ha rätten att begrava en person i havet, särskilt inte en person som han har styckat och skändat genom att göra snitt och stickskador på.

Jo, PM:s förklaring är hur löjlig som helst. Tycker även att du är löjlig som försöker göra PM:s förklaring logisk och godtagbar.

PM kan hävda vad han vill, endast en dåre köper vad han säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in