Citat:
Ursprungligen postat av
Quinz
Skrev innan delar av kroppen hittades, att PM verkade vara skyldig. Hans historier ändrades i takt med att bevisen blev fler. Han hade nog inte förväntat sig all bevisning - det här är en man som trodde att vattnet skulle hjälpa honom dölja alla spår; hur han dumpade kroppen i vattnet, hur han sänkte ubåten för att skölja bort spår av blod. Tyvärr försvinner inte blod och lemmar bara sådär, ett bättre alternativ hade varit om han hade bränt kroppen på land. Inte så smart för att vara ett "geni".
Svårt att klura ut motivet bakom mordet i ett tidigt skede, men oavsett vad måste PM ha psykopatiska drag för att klara av att stycka en människokropp. Jag tror faktiskt inte att vem som helst klarar av det, olycka eller inte, man måste vara något avtrubbad för att klara av det.
Jag anser att han är skyldig, och att mordet har skett med direkt uppsåt. Bevisen kommer att tala för sig och sanningen kommer alltid fram förr eller senare.
Det är ju det som mycket av funderingarna har handlat om. Han har ju uppenbart kunnat stycka, och kanske också kapabel av döda, MEN det är inte alls säkert att han gjort det!
Du får försöka sätta dig in i hans situation, ensam på båten på en kväll, med en avliden KW. Han är säkert snabbtänkt men får också upp många tankar i huvudet. OM han skulle larma sjöräddningen, skulle dom tro honom? Det beror på hur ev. olycka gått till. Skedde den i yt- eller u-läge?
Enligt mig har han varit oaktsam/grovt oaktsam, som gått ut ensam med en passagerare. Båten är inte lätt att driva, särskilt inte av en person ( andra i den gamla gruppen runt båten har vittnat om det). Så han tänker att bara för att KW kanske "klantade sig", enligt hans sätt att se det, vill han inte riskera att bli ansvarig.
Och så här kan man fortsätta, men min poäng är, styckning medför inte automatiskt att det var ett dråp/mord, även om det finns en hel del som talar för det. Och, det är domstolen som ska bevisa, inte PM.