2017-08-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Missat att de sagt så om motivet.. antar att de inte menar att motivet uppstått på ubåten då om man säger så. Utan att de hittat något hos henne eller honom.
Fast kan ju räcka att han haft bilder eller filmer av speciell art på datorn.

Jag sätter en slant på att polisen redan nu vet att PM tagit med sig speciella verktyg för bl a styckandet. Dessa har han gjort sig av med i havet men i o m att polisen nu har kroppen kan de säkert säga vilken typ av verktyg som använts. Dessa tippar jag ej tillhör standard vertygen i ubåten. Därmed lutar min teori åt att PM ville göra spektakulära brott och komma undan med det. KW råkade bara vara på fel plats vid fel tidpunkt.
Senast redigerad av euyw738 2017-08-23 kl. 23:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Om man ska underlätta transport så,kan jag förstå att man tar bort armar och ben. Men huvudet?
Exakt - finns ingen bara förklaring för huvudet om målet var vikt eller utrymme. Och det känns inte som det är lätt (psykiskt eller fysiskst) att kapa ett huvud.

Han tyckte inte om att huvudet tittade på honom?
Huvudet hade spår av hur hon dog?
...
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Polisen har ett motiv för mord. Och man har misstänkt mord från första början.

Källa http://www.gp.se/nyheter/världen/bekräftat-hittade-kroppen-tillhör-kim-wall-1.4559620
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironm
Om du bara visste hur många kvinnor det är som står i kö för en känd mördare.

Medan männen sitter inne, ja.
Citera
2017-08-23, 23:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Danska polisen säger lite kryptiskt att dom misstänkt mord hela tiden och att det verkar finnas ett motiv.

http://www.gp.se/nyheter/världen/bekräftat-hittade-kroppen-tillhör-kim-wall-1.4559620

"Ni misstänker alltså att Peter Madsen har haft ett motiv och medvetet har mördat Kim Wall?

– Ja.

Vilket tänkbart motiv polisen misstänker ligger bakom att man tror att Peter Madsen mördat Kim Wall vill polischefen inte kommentera. "
Betyder ju att polisen har mycket mer än vad som sagts öppet. Hoppas det blir bli en "open and shut case" i rätten och att han dras i smutsen ordentligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är inte omöjligt att färdas i u-läge men man gör det i så fall i blindo. Man kan inte "se" hinder eller andra båtar. Med tanke på sjötrafiken och hur grunt det är i öresund så skulle det vara helt livsfarligt att färdas nån sträcka under vattnet.

Tack för svaret, men kan man inte se hur han åkt runt ? Kan han ha tagit sig iland med övriga kroppsdelar och grävt ner dem? Och sedan hoppat på båten igen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaz-_-
Väldigt bisarr historia, men om vi utgår i från vad vi vet så har han:

* styckat kroppen
* utfört precisa punkteringshål för att att förhasta förmultningsprocessen av kroppen.
* fastsätt tyngder för att sänka kroppsdelarna till havsbotten
* medvetet sänkt ubåten för att undanröja bevisföringen.
* vilselett arbetet att hitta offret genom lögner och falska utlåtanden.
* ändrat sin historia successivt i takt med uppkomsten av ny information som framkommit.

Med allt det här i åtanke så kan man med lugn och ro utesluta att detta var någon form av olycka. Om man medvetet begår dessa typer av handlingar så har man aktivt utfört dådet från första början. Att iskallt mörda någon som denne herre med all sannolikhet har gjort, och lyckas åstakomma så mycket på så kort tid visar på vilken galning den här mannen är. Jag vill inte spekulera i eventuella motiv varför han mördade henne, men det råder inga tvivel om i min mening om vem som gjorde vad när det kommit till KWs död. Skall bli intressant att fortsätta följa utvecklingen. Än är det mycket kvar som skall kartläggas.

Att sänka ubåten tillhörde nog inte originalplanen. PM ställde in ubåtsresan till Bornholm strax efter att han utfört mordet och detta tror jag berodde på att han då insett att han var tvungen att städa ubåten mycket mera omfattande än han först räknat med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu är det ju inte direkt att förvirra sig in i ett antal teorier. Det finns så vitt jag vet endast två varianter av styckning. Är det inte den ena så är det den andra.

Lika lite som man säkert kan fastslå att PM styckade för att kunna transportera, gömma eller göra offret svårare att identifiera, kan man utesluta det. Samma med den offensiva varianten. Finns ingen anledning att slå fast någotdera vid en här tidpunkten.
Ja, och vilken typ av styckning är vanligast?
Vilken typ av problem kan man förväntas stöta på om man behöver föra ut en kropp ur en smal, hög och vertikal passage?
Skulle en styckning kunna vara en lösning?

Sluta låtsas som att det a priori skulle vara "lika lite" eller "samma sak", etc. Det är en väsentlig skillnad på utsvävande berättelser som folk hittar på helt själva i tråden än vad som är det minimala som behövs för att förklara vad vi via media har observerat. Självklart är transportstyckning på ubåtens nedre däck bra mycket mer sannolik än någon form av hollywooddisplay på fördäck. Transportstyckningen är en rationell lösning på ett problem vi förväntar oss att PM ska ha haft, alltså blir vi inte jätteförvånade om vi sedan observerar den. En styckning i andra syften är att extrapolera med fantasi i stället för att interpolera mellan kända punkter med ett minimum av ostödda antaganden.

Observera vad jag INTE säger. Jag säger INTE att en offensiv luststyckning, etc, är utesluten eller ens osannolik. Jag säger att vi 1) saknar konkreta stöd för den idén samt 2) har en mycket trovärdig och plausibel förklaring på den styckning vi känner till.
Citera
2017-08-23, 23:49
Medlem
Ursprungligen postat av vallero
Men vi vet ju inte om de gjorde något dyk, och de färdades ju i ytläge (Nautilus kan ju inte navigera under vattnet - kan bara sjunka eller stiga på plats) hela tiden. Och i ytläge kan jag tänka mig att det bara är att stanna propellern - ungefär som på en båt - för att kunna lämna spakarna. Men om något hände i uläge så kan man tänka sig alla möjliga problem. En helt klart tänkbar förklaring till KWs död kan vara att hon fick panik i uläge så PM var tvungen att knocka henne, och hon avled. Men PMs efterföljande agerande mer eller mindre eliminerar en olycka i min bok.

Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Fattar jag dig rätt, kan man inte köra den här ubåten under vattnet, bara sänka ner och ta upp på plats

Den kan köra i u-läge, men saknar navigationsmöjligheter under vattnet ( om jag fattat det rätt). Det är väl inte så så bra, att åka i blindo under vattnet......

Vad jag vet, ÄR DET INTE KLARLAGT, om de gjorde ett dyk under torsdagskvällen. Det är en intressant fråga att få reda på!

Och det finns en viktig poäng här; ingick ett dyk i turens upplägg, och isf. genomförde dom det? Det är mycket stor skillnad att puttra med dieseln i hamninloppet, och att dyka, men en ensam "kapten" ombord på en u-båt!

Att "vallero" sedan känslomässigt bestämmer sig för att om PM kan stycka, så är en olycka utesluten....jaja, vi är alla olika i våra tankar, vilket håller FB och andra forum igång.
Citera
2017-08-23, 23:50
Medlem
Jag har en liknande bakgrund som Kim, är nästan i samma ålder, och nåja - jag hade inte klivit i en ubåt med NÅGON då jag är klaustrofobisk men jag vet nog hundra som gärna hade gjort det om än så bara för att få ett läsvärt scoop. Så att själva handlingen är inte så tanklös som våra kära flashbackarkillar vill få den att verka. Många av dem kallar trots allt, våra små kvinnor, fortfarande, för Sliddjur.

Hon var glad och det var en fet kväll. De står och vinkar medan de åker i solnedgången.

Så varför åker de aldrig in igen? Fick han för sig annat? Fick hon panik?
Citera
2017-08-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Lite från experterna! Aftonbladet och Ekstra Bladet har frågat svenska och danska experter vad de anser om några av de största frågetecknen kring ubåtsdramat.
Observera att texten innehåller obehagliga detaljer.

Sunt förnuft rakt igenom vilket ju är förväntat. Det enda svaret jag dock tvivlar på är just om brandmansgreppet för att kånka upp liket. Jag tror inte det svaret är tillämpligt på just UC3 Nautilus. Ett par centimeter hit eller dit på rördiametern gör fort skillnad.
Citera
2017-08-23, 23:51
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Tack för svaret, men kan man inte se hur han åkt runt ? Kan han ha tagit sig iland med övriga kroppsdelar och grävt ner dem? Och sedan hoppat på båten igen?

Är väl inte omöjligt men känns väl som att det är ett jäkla projekt att "parkera" en ubåt och ta sig i land med en döda kroppsdelar. Varför tog han i så fall inte alla kroppsdelar..nä känns för långsökt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in