2017-08-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Men han missade detta för han doppade aldrig huvudet vid den korta simturen. PM har gjort många missar men så blev han påkommen mycket snabbt också.
Och intorkat blod är inte lätt att få bort med bara nån minut i vattnet. Man får gnugga. Inte konstigt att han missade de prickarna, om det nu är blod och inte sår. Näsan... det kan vara ett sår. Men inte de två prickarna vid ögonen.
Citera
2017-08-24, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Brott mot griftefriden brukar inte ge livstid.

Max 2 år i Sverige, men han kan åka dit på dråp i 10 år.

Med alla omständigheter i detta fall så torde han få högsta straffet för dråp om man inte kan bevisa mord, då lär han få livstids fängelse.

Ett alternativ vore nog sluten psykatrisk vård, jag tror han kan komma att undersökas om han är riktigt frisk.

Så han lär sitta minst 10 år är mitt tips.
Citera
2017-08-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindihavet
Förlåt min okunskap men varför har detta mord så stor uppmärksamhet? Jävla idioter som överblåser det här.

Det är ett vanligt mord men media är helt hysteriska. Fuck me men jag går inte på det här apbeteendet. Ohh ohh alla apor i flocken tittar här oh oh så det är viktigt. Därför måste också jag engagera mig ohh ohh.

Spelar ingen roll vad ni stållar tänker och skriver här. Polisen arbetar och domen kommer oavsett erat obefogade engagemang.

En, i sina kretsar, världsberömd innovatör.
En ubåt - slutet rum'
En internationell svensk journalist

Där har du ingredienserna för att det skall bli intressant. När sedan en styckad kropp, en torso, dyker upp så är det självklart att världens tidningar vill vara med.

Nej, detta är inget vanligt mord. Dessa två har inte haft något med varandra att göra innan. Hon var på ett jobb för intervju. Och försvann. Från en konservburk.
Citera
2017-08-24, 14:51
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Tiden är en kritisk faktor. All heder till danskarna som plockar in PM, bärgar ubåten, snabb och rejäl analys av ubåten o.s.v. och detta inom en mycket kort tidsperiod.

Jo, något säger mig att om svenska polisen hade haft hand om detta så hade man fortfarande tvistat om när och hur ubåten skulle bärgas, samt sökningar efter kroppen hade varit undermåliga.
Citera
2017-08-24, 14:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindihavet
Förlåt min okunskap men varför har detta mord så stor uppmärksamhet? Jävla idioter som överblåser det här.

Det är ett vanligt mord men media är helt hysteriska. Fuck me men jag går inte på det här apbeteendet. Ohh ohh alla apor i flocken tittar här oh oh så det är viktigt. Därför måste också jag engagera mig ohh ohh.

Spelar ingen roll vad ni stållar tänker och skriver här. Polisen arbetar och domen kommer oavsett erat obefogade engagemang.
Att vi tycker det är intressant att spåna kring ett spektakulärt mord är inte hälften så patetiskt som att klaga över att vi gör det. Get a life!
Citera
2017-08-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Brott mot griftefriden brukar inte ge livstid.

Riktigt. Men man ska ha i åtanke att om dansk lagstiftning liknar den svenska (är inte helt säker) så finns likgiltighetsuppsåt knutet till brottsrubriceringen mord. Det betyder att PM i så fall "baklänges" kan bli åtalad för och fälld för mord.

Exempel:

Madsen hävdar olycka. Polis/åklagare kommer att pressa honom på hans "inblandning" i olyckan och säger sedan att OK, det hände en olycka. Vad gjorde du då? Larmade? Gav HLR?

PM måste då förklara hur det kommer att han inte larmat, försökt söka någon form av assistans o.s.v.

Om PM förstått att KW var döende eller riskerade att dö till följd av något han gjort/varit inblandad i och, att han har insett allvaret i situationen och han inte gjort något för att hjälpa henne har han visat likgiltighetsuppsåt och skulle således kunna dömas för mord.

PM's stora problem blir ju när han ska svara på frågan "Vad gjorde du när olyckan inträffat? Försökte du ringa 112?". Vad ska han svara? "Nä, jag styckade kroppen".

Han kommer inte att få det lätt att klara sig ur den knipan. Han hade nog haft bättre chans om han helt enkelt "bara" hivat kroppen överbord...
Citera
2017-08-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, rakt ner/upp kunde de gå. Det var "höjdrodren" som inte var utfällda, vilket innebär att ubåten saknade sin primära möjlighet att hålla sig på konstant djup vid körning under vatten. Men dessa behövs inte för att ubåten skall kunna gå ner och lägga sig på botten.
Yes, haha, sorry, jag hade missuppfattat och det där inlägget ligger kvar där långt bakom o fortsätter sprida min missuppfattning
Citera
2017-08-24, 14:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Max 2 år i Sverige, men han kan åka dit på dråp i 10 år.

Med alla omständigheter i detta fall så torde han få högsta straffet för dråp om man inte kan bevisa mord, då lär han få livstids fängelse.

Ett alternativ vore nog sluten psykatrisk vård, jag tror han kan komma att undersökas om han är riktigt frisk.

Så han lär sitta minst 10 år är mitt tips.

Det här är det sämsta med Flashback. Folk som pratar som om dom vet.
I Danmark görs ingen skillnad på mord och dråp.

Så ditt resonemang är bara skit.
Bra jobbat.

https://da.wikipedia.org/wiki/Drab
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2017-08-24 kl. 15:00.
Citera
2017-08-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Om man har styckat någon så dyker man nog en extra gång - även om man både har tvättat sig innan samt har bytt kläder.

Att han skulle ha blod i ansiktet är osannolikt - sår däremot.
Det är väl inte så osannolikt att man skulle kunna ha blodstänk på sig om man precis styckat en kropp ? Hur tänker du nu ? Han kan ha vaskat av sig inne i Ubåten , för han måste ju ha varit blodig på händerna efter styckningen men han kan ha missat några blodstänk! Han har ju gjort många misstag så varför skulle han inte kunna ha missat några stänk i ansiktet? Filmen från räddningen visar inte att han dyker vad jag har kunnat se iaf!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Riktigt. Men man ska ha i åtanke att om dansk lagstiftning liknar den svenska (är inte helt säker) så finns likgiltighetsuppsåt knutet till brottsrubriceringen mord. Det betyder att PM i så fall "baklänges" kan bli åtalad för och fälld för mord.

Exempel:

Madsen hävdar olycka. Polis/åklagare kommer att pressa honom på hans "inblandning" i olyckan och säger sedan att OK, det hände en olycka. Vad gjorde du då? Larmade? Gav HLR?

PM måste då förklara hur det kommer att han inte larmat, försökt söka någon form av assistans o.s.v.

Om PM förstått att KW var döende eller riskerade att dö till följd av något han gjort/varit inblandad i och, att han har insett allvaret i situationen och han inte gjort något för att hjälpa henne har han visat likgiltighetsuppsåt och skulle således kunna dömas för mord.

PM's stora problem blir ju när han ska svara på frågan "Vad gjorde du när olyckan inträffat? Försökte du ringa 112?". Vad ska han svara? "Nä, jag styckade kroppen".

Han kommer inte att få det lätt att klara sig ur den knipan. Han hade nog haft bättre chans om han helt enkelt "bara" hivat kroppen överbord...

Alla de där frågorna, och 500 frågor till, har polisen säkert ställt. I olika konstellationer. Och de har garanterat fått svar på många av dom. Det är detta som gör att åklagaren vill ha ändrat rubriceringen på brottet kan jag tänka. Jag har en stark känsla av att åklagare och polis har fått svar på många frågor, och nu har rejält på fötterna. De famlar inte i blindo.
Citera
Bannlyst
Vad gjorde hon på U-båten, skulle hon göra ett reportage eller?
Vart var U-båten på väg?
Självklart var det ett försök till att ha sex med kvinnan som misslyckades, så han mördade henne, oklart om han våldtog henne innan lr efter hon var död!
Går sånt att fastställa med en styckad kropp som legat i vatten?
Citera
2017-08-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Självklart är det mord. Han har i princip redan erkänt när han styckade kroppen. För mig borde detta räcka till fällande dom på livstid.

Jag skulle resonera som GW att det har aldrig förekommit i den mänskliga historien att någon styckat en kropp efter en olycka och försökt gömma kroppsdelarna. Case closed. Mördare PM skall sitta på livstid.

Den uppfattningen delar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in