2017-08-23, 23:29
Medlem
Citat:
Nja dockan har ju ett användningsområde för tester så tycker inte att man ska dra för stora växlar av den. Sen är den ju upphängd på ett sätt som ser makabert ut tycker jag däremot.. det kan man ju undra om det är helt normalt.

Roande att se hur många här som läser in så mycket från små ovanliga detaljer. Ni måste ju samtidigt jämföra med en kontrollgrupp av liknande absurditeter för att ha något att jämföra med. Hur många människor finns det som läser böcker om seriemördare, tittar på CSI, Dexter, har dockor upphängda etc och som inte har eller inte planerar att ta livet av någon? Miljoner individer.

När allt är klart och utrett i minsta lilla detalj och om det då kommer fram att PM är skyldig etc, ja då kan man roa sig med att läsa in allt möjligt i detta. Innan dess bör man inrikta sig på att hitta mer underlag och bevis.
Citera
2017-08-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men vi vet ju inte om de gjorde något dyk, och de färdades ju i ytläge (Nautilus kan ju inte navigera under vattnet - kan bara sjunka eller stiga på plats) hela tiden. Och i ytläge kan jag tänka mig att det bara är att stanna propellern - ungefär som på en båt - för att kunna lämna spakarna. Men om något hände i uläge så kan man tänka sig alla möjliga problem. En helt klart tänkbar förklaring till KWs död kan vara att hon fick panik i uläge så PM var tvungen att knocka henne, och hon avled. Men PMs efterföljande agerande mer eller mindre eliminerar en olycka i min bok.

Fattar jag dig rätt, kan man inte köra den här ubåten under vattnet, bara sänka ner och ta upp på plats
Citera
2017-08-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep
Det finns ju ingenting som tyder på att KW skulle behövt vara orolig för att göra en intervju med PM, hon har gjort sin research grundligt och kanske helt ovetande själv ställt frågor som helt otippat fått PM att flippa.

Sen finns det ju också möjligheten att PM talar sanning och att KW faktiskt förolyckades i en olycka ombord och resten är en i panik handlande mans verk. Blir ju så klart några år i spjället för det också men vi ska nog inte utesluta att han talar sanning om olyckan.

Definitivt inte, men den åsikten är i klar minoritet på FB. Tror jag läst att någon vän till KW sa att hon var väl mycket "rättfram" och kanske rent av lite okänslig med sina frågor i samband med intervjuer till artiklar ( obekräftad uppgift).

Den kombinationen, med PM's ganska väldokumenterade häftiga humör och begränsade avläsningsförmåga i sociala koder (också obekräftad), kunde nog ha lett till en infekterad stämning. Detta är mycket spekulationer, precis som nästan allt annat i nuläget.
Citera
2017-08-23, 23:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår att ”alla” inte kan ha psykopattentaklerna utåt hela tiden. Men. Jag försöker säga att det ingår ju i journalistyrket – särskilt om man nu är en duktig sådan – att kunna läsa av folk, ta reda på lite mer än vad man kan läsa i tidningarna, ha egna teorier och inte svälja bilden som erbjuds i media osv.

Vidare menar jag att INNAN man bestämmer träff för att låsa in sig med honom i bunkern borde hon rimligtvis redan ha tagit reda på detaljer som vi inte ens vet något om. Typ hans fester på ubåten, hans sexliv etc.. Hon borde rimligtvis ha intervjuat hans fiender (som är många) för att kunna måla upp en bild om hans svagheter.

Eller börjar man ”djupintervjun” genom att intervjua honom på hans villkor utan att kunna sålla i det han påstår?

Jag kan inte förstå hur hon skulle ha kunnat ge en mer nyanserad bild av genit ifall hon nu själv inte visste något om honom.

Ingen av oss visste (troligtvis) att han var en potentiell styckmördare. Men många kunde vittna om hans raserier, villkorslöshet, hämndbegär och många andra kusligheter.

Jag menar vidare att dessa tjejer som kontaktar livstidsdömda bakom galler och blir ”manipulerade av dem” är EN kategori av kvinnor. De är ofta trasiga själva och söker en beskyddare.

Men en journalist som dessutom har helt säkert träffat många maktgalna och knepiga människor borde ju fatta att en bild som man har eller ger utåt ofta inte stämmer med verkligheten.

Det lilla jag har läst på nätet utan att ens ha gjort en djupdykning talar om att personen ifråga hade gränsöverskridande beteende, tålde inte kritik, blev lätt arg/kränkt och brusade upp, krävde att man skulle respektera honom – utan att han respekterade sina medarbetare tillbaka, han tog åt sig äran av det arbetet som utfördes av flera. Han kunde gå till extrema handlingar (sänka utbåten) ifall han ville jävlas med sina f.d. medarbetare.

Jag läste också att han försökte bygga en bomb när han var yngre.

Sen om man betraktar den här sortens människor om ”trevliga” och ”genier” är upp till var och en. Själv skulle jag dra mig för att umgås med dem.

Om jag ska överdriva lite så förstår jag om man vill intervjua Idi Amin eller Adolf Hitler, men måste man verkligen göra det på tu man hand i en bunker?

Till sist: använde PM droger?
Bra funderingar.. har tänkt på samma sak själv. Man kan lära sig att känna igen en psykopat om det bara finns tillräckligt mycket ledtrådar och historik. Tyckte det var ganska tydligt i det här fallet redan från början, och KW borde lätt kunnat sett detta om hon bara haft psykopatantennerna ute.

Nu är jag ute på extremt djupt vatten här, men jag har en föreställning om varför KW gick rakt i psykopatens armar, och varför mängder av andra journalister blir nyttiga idioter för den här typen av människor, och i praktiken blir deras språkrör. Jag tror att många människor tänker sig att den mänskliga hjärnan är oerhört komplex och att i stort sett vad som helst kan göra att en människa hamnar i chock och beter sig som PM. Det finns en sorts konsensus bland folk att människors beteende i huvudsak är skapat genom den miljö vi befinner oss i, och att det därför är mer eller mindre omöjligt att förstå folks inre. För att kunna göra det behöver kanske en psykolog spendera månader med att förstå personens hemförhållanden, uppväxt och sociala miljö. I och med att man (enligt min teori) har denna myten av komplexiteten hos det mänskliga psyket, så är det svårt att gardera sig genom att försöka analysera personer man möter. Alltså känner man att det i praktiken är omöjligt för en lekman att försöka förstå psyket hos människor man kommer i kontakt med.

Jag tänker istället att människor egentligen är ganska lika varandra, och att det bara finns två huvudsakliga fundamentalt olika typer av människor som vanligt folk behöver kunna ha koll på för att leva ett liv utan stora konflikter och problem: normalempatiska personer (90% av befolkningen) och psykopater/personer med antisocial personlighetsstörning/narcissistisk personlighetsstörning (upp till 10% av befolkningen). Utöver detta finns det såklart en mängd olika psykiska sjukdomar och utvecklingsstörningar, men de är förhållandevis sällsynta, är normalt ofarliga och man känner som regel igen en psykiskt sjuk person omedelbart genom att bara samtala med den eller till och med titta på den.

Det är otroligt svårt att upptäcka just bristen på empati hos psykopater - och det är denna som är farlig eftersom du som medmänniska inte betyder någonting. Psykopaten har inga problem med att manipulera dig, ljuga för dig, stjäla från dig, slå dig eller på annat sätt våldföra sig på dig, eftersom den inte kan känna med dig. Psykopater och personer med de här empatiproblemen har ofta stora kontaktnät och ett utsvävande sexliv, vilket gör att även om gruppen är väldigt liten, så är det väldigt många som kommer i kontakt med dem under en livstid. En psykopatisk man hinner vara tillsammans med mängder av kvinnor och misshandla dessa under en karriär, innan han lägger näsan i vädret. För de kvinnor som duperas, kan det uppfattas som att det finns "manliga strukturer" med en ofrisk "vålds- och sexkultur" hos män, men dessa kvinnor attraheras av just denna klicken empatilösa män som lärt sig hur man ska spela/låtsas ha känslor för att charma en kvinna. Om en empatilös man hinner igenom fem gånger så många förhållanden som en normalempatisk man, så kommer kvinnor uppfatta det som att 50% av männen har osund syn på sex, är våldsamma, ljuger, parasiterar och är allmänt vidriga. Jag kan förstå att man då tror att det finns ett stort socialt strukturproblem hos män, trots att man bara blivit duperad av en liten klick empatilösa män med ett genetiskt fel. Andra kvinnor, och majoriteten av männen, känner inte alls igen dessa påstådda problemen med "manliga strukturer" och "flabbande grabbkultur" etc., men det är för att man helt enkelt i huvudsak kommer i kontakt med normalempatiska personer, och kanske inte lätt duperas av psykopaternas olika knep och simulerade känslor.

Men det som är bra är att personer i gruppen har andra egenskaper som man kan känna igen dem på; de har en parasiterande livsstil, ljuger, har grandios självbild, hamnar lätt i konflikter, har en barnslig hämndattityd, och en mängd andra egenskaper som skiljer dem från normalempatiska personer. I fallet med Madsen är det så väldigt tydligt, och tendenser i nästan varje punkt i psykopatchecklistan kan återfinnas i intervjuer med honom och personer i hans bekantskapskrets. Hos andra personer, särskilt sådana som inte är fullblodspsykopater utan bara har reducerad empatisk förmåga, kan det vara svårt att känna igen tendenserna utan mycket kött på benen. Dessutom är det hemskt lätt att låta sig charmas, och när man väl börjar genomskåda personens lögner så är det som regel alldeles för sent; då har denne skapat hållhakar på en (ytterligare en av psykopatens specialegenskaper) och man sitter i en hemsk situation som är nästan omöjlig att ta sig ur utan att få jättestora problem. I stort sett alla som läser detta har hört talas om helt vanliga personer som hamnat i vansinniga problem med före detta män som skrivit över familjens tillgångar på sig själva vid en skilsmässa och liknande. Hade dessa kvinnor känt igen psykopat-egenskaperna tidigare så hade problemen kunnat bli lindrigare och livet enklare. Observera att det också finns kvinnliga psykopater och att också män duperas, men den mesta litteraturen beskriver att problemen med psykopati, APS och liknande är större hos män.

Långt inlägg, och jag svarade säkert inte på dina funderingar, men behövde skriva av mig
Citera
2017-08-23, 23:34
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Finns inte så många som leker "bygga rymdkapsel" att det är lätt att berätta exakt vad som är kutym.

Skulle PM vara rik och man magiskt hittat ett större bestånd av rymddräkter så skulle det nog varit naturligt att satt på en sådan dräkt. Men det förutsätter då också att man inte behöver bry sig om att man kommer att riskera att skära upp någon dräkt när man lyfter i/ur dockan ur kapseln, eftersom dockan själv är för dum för att dra in armar och ben vid behov.

Det enda som skulle kunna ses som märkligt är då ögonbindeln, som vi inte vet bakgrunden till och som lika gärna kan vara resultatet av något lokalt skämt.

Var ser man denna ögonbindel som det tjatas om? Är det en annan film? Kan ni länka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pussiluskan
OM han mördat KW medvetet och det inte var en olycka, undrar vad motivet skulle vara? Någon som vet vad han ev skulle tjäna på att döda henne?

Danska polisen säger lite kryptiskt att dom misstänkt mord hela tiden och att det verkar finnas ett motiv.

http://www.gp.se/nyheter/världen/bekräftat-hittade-kroppen-tillhör-kim-wall-1.4559620

"Ni misstänker alltså att Peter Madsen har haft ett motiv och medvetet har mördat Kim Wall?

– Ja.

Vilket tänkbart motiv polisen misstänker ligger bakom att man tror att Peter Madsen mördat Kim Wall vill polischefen inte kommentera. "
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Bara en tanke. Har inte riktigt sett annars hur det skulle kunnat ske en olycka så hon dör. Men ramlar man 4 m då är det dödligt.
Just ett sådant fall vore ju bland det "bästa" för PM. Det finns inga praktiska vägar att göra den klättringen säker i en sådan här ubåt. Så det skulle nog verkligen räknas som en "snäll" olycka som varit svår att undvika. Så polisförhör, artikel i tidningen och sedan släppt.

Men det finns möjligheter till olyckor nere i ubåten - t ex ström från batterisystemet eller den totalt oskyddade rem-driften till propellern - där det i stället skulle klassas som vållande eller grovt vållande för att ubåten var explicit farlig för besökare.

Skall han dyka så står han klistrad vid alla reglagen medan passagerare får gå runt. Och får ibland instruktioner att förflytta sig för att han t ex skall kunna bekräfta om ubåten står på botten eller om den gungar när tyngdpunkten flyttar sig. Så säger han "gå längst bak" och KW går hela vägen längst bak i en mörklagd ubåt och han startar elmotorn så kan det bli riktigt farligt.

I Costa Concordia-fallet dömdes kaptenen till dråp på grund av farliga beslut.

Så PM kan definitivt komma bra nära mord utan att faktiskt ha haft för avsikt att någon skulle komma till skada.
Citera
Medlem
Citat:
OM man räknar bort U-Båten så är styckningar efter knull väldigt vanliga.

Enligt polisintervju i tidning inträffar styckmord i Sverige ca vartannat år. Det kn***as betydligt mer än det. Att då påstå att "styckningar efter knull" är "väldigt vanliga" blir inte annat än ren humor spetsat med idioti.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Men det här att man tycks ha stuckit hål på torson för att den inte ska flyta upp av gaser, känns inte som något vem som helst kommer på i ett ögonblick när man har fått ett lik på halsen.
Nu tror inte jag han planerat detta.. men den detaljen gör ändå att han måste ha varit intresserad av och tänkt på detta scenario tidigare. Sen har någon trigger utlöst att han fick utlopp för det.

Så konstigt att han tänker på flytkraft i form av lungor och så vidare är det verkligen inte med tanke på att han byggt ubåt en jävla massa år och att det i princip bara handlar om hantering av flytkraft för saker under vattenytan.

Det är mycket möjligt att han ganska snabbt och enkelt tänkte ut att samma principer gäller en människokropp. Det är verkligen inte ens långt dit för en som honom skulle jag tro.

Sedan tror inte heller jag att han planerar detta. Men det är verkligen inte konstigt att en ubåtsbyggare är väl införstådd med flytkraft.
Citera
2017-08-23, 23:35
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
KW kan ju ha halkat på väg ner i U-båten, fastnat i tröjan i något handtag och blivit hängande ett tag för att PM var upptagen/fokuserad på något annat......

Ja och då var han tvungen att skära loss henne eftersom både armar ben och huvud trasslat in sig i stegpinnarna.

Undrar om han visste att Kim hade sällskap / var sambo? Om inte ökar chansen för att det skulle kunna vara planerat. Ingen satt hemma och väntade.

Peters telefon skulle jag vilja få snoka i!
Citera
2017-08-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Och i så fall ute till vadå? Tror inte någon vill ha med honom att göra i fortsättningen.......
Nej, oberoende av om han snirklar sig loss från längre straff eller ej, så är hans karriär över. Han är permanent lepra-stämplad. Även om hans bror skulle förlåta honom och fortsätta att tillföra projektpengar så skulle han få en omöjlig situation att hitta folk som vill arbeta med honom.

Dvs en utsläppt PM skulle behöva börja bygga saker i mer normal hobbystorlek som han själv klarar att transportera, samt skaffa sig en RC-radio. Och han skulle behöva skynda sig hem innan det blir mörkt eftersom det nog kan finnas en eller annan som inte skulle dra sig för att ge honom ett rejält tjuvnyp om de på vägen hem från krogen råkar stöta på honom.
Citera
2017-08-23, 23:39
Medlem
GrejermedGreiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironm
Hade dockan ögonbindel? :/

Nej, lyssna inte på den idioten. Dockan har inte heller kapade ben, de är ledade. På dockans huvud ser man en mössa eller keps. Säkerligen med projektets logga på, som en maskot.

Bara en apa skulle tro att testdockan är upphängd av en annan anledning än att det är jobbigt att flytta en 80 kg plastdocka in och ut ur kapslar. Det var för bövelen inte den galna professorns hemliga sexbunker, utan en öppen arbetsplats.
Senast redigerad av GrejermedGreider 2017-08-23 kl. 23:42. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in