2017-08-23, 16:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, det antyds att vinkeln på kiselalgerna är ny, efter att dom fallit. Jag misstänker att vi inte får ngt svar på det.

Det blir väl några artillerisalvor över frontavsnitten medan soldaterna omgrupperar.

Man får vänta till det klarnar.
Haha, kul liknelse inför HovR. Det är nog precis vad som sker.
Tycker dock de kan sluta skjuta lösa skott och dra av sina salvor där det ska skjutas skarpt.
Citera
2017-08-23, 16:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Måste bara säga att AH verkar vara en seriös advokat och person och att det blir fel att jämföra med Rönnbäck.

(Jag har också förståelse för att hon kanske behöver ersättning för sveda och värk, MEN nog borde JM stå för detta!)
Hon jämförs inte med Rönnbäck. Jisses.. den spelar korpfotboll, stolpskott i eget mål. Det handlar däremot om argumenten för att mjölka pengar och fortsättningsvis ämbetet som sådant beträffande lön.
Senast redigerad av develi 2017-08-23 kl. 17:01.
Citera
2017-08-23, 17:11
Medlem
HGs avatar
Jag skulle tro att Möllers dom kvarstår hela vägen men att hennes hjälpsamma flyktingpojke får sänkt i hovrätten till 12 år.
Citera
2017-08-23, 17:39
Medlem
Honan6s avatar
Det har nämnts tidigare i tråden att Johanna yttrat att hon hellre skulle sitta i fängelse än att bli jagad av maffian. Någonstans står det även att JJ tillhör BC (Bl*ck C*br* - a, o, a). Tydligen har ju hotbilden mot mamman och systern ansetts hög under hela tiden.

Det får mig att återkommande fundera på varför Johanna var så desperat efter pengar och det verkade vara/bli bråttom. Snabblånet hon tog på 278 000 till båten hon inte köpte, kan man ju undra en del över. Lutar åt att ljusskygga typer (BC?) kräver betalning för något...
Citera
2017-08-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag undrade över ordval strategi eller som du skrev nu dvs taktik.
ÅK har väl inte gjort mer än vad som förväntas om åtal väcks utifrån bevisbörda med mål fällande dom. Enligt stämningansökan har hon i första hand mördat ensam eller i samförstånd eller anstiftat mord vilket inkluderar medhjälpare. Inte ett dugg udda med andra ord.
Att invänta svar på insänt material för analys är givet.
Att Fu är fortsatt öppen efter TR är snarare en indikation på att det är svajjigt.Wenna uttryckte det samma, det är givetvis inte bra ur det perspektivet (anstiftan). Oavsett vad som dyker upp som ny bevisning är det givet att åtal väcks (om tillräcklig,) oavsett vem det skulle röra sig om. ÅK är nämligen skyldig.
Nu planeras tydligen separat mål och vi får hoppas på mer bevisning. Åtal Aki är inte i land för fem öre just nu. En stark välskriven TR dom är alltid att föredra inför HovR.

Hm, domen var inte speciellt välskriven och vi är nog många i tråden som saknade en del detaljer som diskuterats här. Jag funderade på om det var någon taktik med den saken, med tanke på att Aki-utredningen ligger öppen. Det hela tyder på att det är svajigt som du säger, men samtidigt kan det även handla om det motsatta för att någon/några gm ska avslöja sig. Nåväl, vi får se var det leder.

Ps Johanna-anhängarna tycks tagit långsemester. Hade varit intressant att höra deras kommentarer om domarna Ds
Citera
2017-08-23, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hm, domen var inte speciellt välskriven och vi är nog många i tråden som saknade en del detaljer som diskuterats här. Jag funderade på om det var någon taktik med den saken, med tanke på att Aki-utredningen ligger öppen. Det hela tyder på att det är svajigt som du säger, men samtidigt kan det även handla om det motsatta för att någon/några gm ska avslöja sig. Nåväl, vi får se var det leder.

Ps Johanna-anhängarna tycks tagit långsemester. Hade varit intressant att höra deras kommentarer om domarna Ds
Varje jäkla ljug från henne ska fram via att mötas upp med motfakta. Detaljerna är urviktiga vid indiciemål, summa summarum ger det en kumulativ effekt.
Jag är skittrött på hela den antisociala töntsekten.
Vad jag inte begriper alls är hur JJ rätt frikostigt babblar här och där, alltså innan häktning. Det vore väl mer rimligt med ett hyssjande som JB sysslar med.
Citera
2017-08-23, 19:37
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

Självfallet så hoppas man på att gangstertrion (JJ/JB/DB) ska börja snacka, men det ser inte ut så. De vinner ingenting på det mer än att rena sina samveten, och det tror jag väger lätt ställt mot fängelse för medhjälp till mord/mord.
Men de får leva med det, samt att alla vet att de är skyldiga. Men de umgås säkerligen bara med andra kriminella patrask ändå.
Om jag spekulerar fritt så tror jag JB är den av de tre som är mest korrumperad av Johanna.
Citera
2017-08-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
För tydlighetens skull lägger jag in en förklaring till det här med att Aki-fallet läggs upp i nytt mål (från Ekuriren):
På tingsrätten i Västmanland berättar också en handläggare att man nu juridiskt förbereder den fortsatta handläggningen av drunkningsmordet. Det sker genom att man lägger upp ärendet i ett nytt mål, med ett nytt målnummer.
— Det finns tre misstänkta och förundersökningen pågår fortfarande. Vi har inte fått någon underrättelse om att förundersökningen skulle vara nedlagd. Eftersom det har kommit dom i de andra två fallen måste man få lägga upp detta i ett nytt mål. Målet kommer att vara öppet tills vi får besked om något annat, förklarar handläggaren.

Så här säger JJs advokat i samma artikel:

Advokat Dick Levinson i Eskilstuna har försvarat Johanna Möllers svärson när det hölls häktningsförhandling mot honom i tingsrätten tidigare.
Han har varit i kontakt med sin klient efter den fällande domen på måndagen, men vill inte berätta vad de två har sagt till varandra.
Men Levinson själv konstaterar att sista ordet antagligen inte är sagt när det gäller de så kallade sommarstugemorden.
— Det som har tillkommit med kiselalgerna gör det ju ännu svårare att sätta fast någon, säger han.
Som jag sade, herr Stehn har försvårat utredningen genom att uppmuntra en av de misstänkta till att tiga.
Citera
2017-08-23, 20:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Rent teoretiskt skulle hon kunna vara ute efter 12 år minus häktningstiden. Jag förutsätter, att det sker en rimlig bedömning av lämpligheten i att släppa ut henne.

Jag såg förresten i domen, att de flesta av oss kan bedömas vara överintelligenta. ?. Ja, JM beskrivs som en intelligent kvinna.

Inte det minsta förvånad ;-) Känner flertalet mycket intelligenta personer som i vardagslivet och relationer beter sig som idioter.
Citera
2017-08-23, 20:25
Medlem
Erica Treijs i SvD har tagit upp omständigheter i miljön som förutsättning för brotten:

Fler parter har ansvar för situationen före morden

De av er andra som satt er in och engagerat er i olika missförhållanden som utnyttjats av JM kan ju uppmuntra henne att gräva vidare.

https://www.svd.se/fler-parter-har-ansvar-for-situationen-fore-morden
Citera
2017-08-23, 21:53
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Måste bara säga att AH verkar vara en seriös advokat och person och att det blir fel att jämföra med Rönnbäck.

(Jag har också förståelse för att hon kanske behöver ersättning för sveda och värk, MEN nog borde JM stå för detta!)
Det fetade. Jag tycker precis som du. JM ska vara med och betala notan till AH, av den summan som blir kvar när hon betalat skadestånden.
Citera
2017-08-23, 22:21
Medlem
Har försökt följa detta fall, men det finns detaljer som jag missat. Det sades inledningsvis att det inte fanns någon bil vid sommarstället när ambulans och polis anlände till sommarstugan i samband med AP:s död. Har detta varit uppe i rättegången och i så fall hur förklarade JM detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in