2017-08-23, 09:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar dessa bryr sig inte om att förlora eller vinna. De väljer likt som redan i USA mål där de tjänar mest och även får mest mediautrymme för att få fler mål. Det var min poäng mot denna skribent som skrev att det inte var som i USA i Sverige. Att få ett mål som Möller då extremt bra ekonomiskt men om de verkligen ville göra nytta finns det andra bättre om "nu alla ska vara förtjänade av ett rättvist försvar". Det var poängen att det redan i Sverige är pengar som styr. I Sverige är det skattekronor i USA om du heter OJ är det bara dina egna pengar men likväl pengar styr för att få de bästa advokaterna och detta borde liksom synas mer. Om vi inte vill bli som helt som USA.

Du kan vända på det och säga att de allra flesta advokaters dagliga arbete är en ganska ledsam lunk med ändå ganska krävande åtaganden vad gäller att fördjupa sig i folks lidande och osämja. Jag påstår inte att de gör det bra, för det vet jag inte, men det lär finnas en stark skråkontroll eftersom statusen är hög och konkurrensen hård. Såna fall som JM är sällsynta. Men du har ju rätt i att de bevisar sig bäst i andra fall än hennes.

Sen får man nog se det mer som att det är AH:s byrå som blivit tilldelade fallet, eller accepterat fallet, för att en mängd förhållanden ska mötas och falla på plats. Och det betyder att hon har hjälp och stöd i sitt arbete, och resurser. Och det betyder att man betalar lite för att det ska se tjusigt ut också och man får någon som är funktionell med media och kan klara jobbet samtidigt och har huvudet tillräckligt på skaft. Det rör sig då om prövat professionellt folk i en byrå, och det är klart att det kostar. Det är inte så konstigt. De kanske ska vistas från hemorten under perioder och alla kan inte det just då.

Nu har jag inte följt AH så noga men alla advokater skulle kanske inte trivas eller verka trovärdiga i hennes roll, sånt spelar nog in. Advokater har olika temperament och karaktärer och alla, många, skulle inte fungera så bra och det skulle hojtas en massa om det i pressen.

Ska man låsa in någon i 30 år så ska det gå rätt till, och vår psykosociopatiska JM har rätt till en försvarare som hon kan synka med någotsånär. Annars kommer det också bara dyka upp dolkstötslegender bland uppväxande folk som läser med nackhåren och tänker med tårna. Dolkstötslegender uppstår på 30 sekunder och är förtvivlat trist.

Och rättvisa är (säg inte detta till advokaterna...) kanske det viktigaste vi har, och det är också, ej att förglömma, en form av offentlig teater, eller dramatiserad offentlighet, där lagen och det förebyggande budskapet kommuniceras och medieras. Förr var det schavotten på torget med närvaroplikt som skulle fungera avskräckande – vi har offentliga rättsprocesser, men för övrigt är likheterna stora i just det avseendet: alla ska se och alla ska lära. Och alla ska kunna se att det går rätt till och rätt person döms för rätt sak. Det är medvetet uttänkt och avsiktligt och förbaskat bra.

Det är detta som gör oss till de vi är och skiljer oss från det träl- och undersåtssamhälle där statsöverhuvudet i betydande mån kunde få igenom vad denne ville.

Det är vi medborgare som dömer JM. Det ska vi vara glada för. Det är viktigare än ett synbart fungerande försvar, även om det går lite hand i hand. Det är detta som är Sverige (innan stugan vid Hjälmaren), verkligen. Kostnaderna är vikta. Gläds!

Men visst kan de väl pruta ner ersättningen lite.
Citera
2017-08-23, 10:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Klart hon skall sitta häktad tills dess att domen vunnit laga kraft. Jag har påtalat det innan - hon har för avsikt att överklaga tills dess att överklagan är gjort och dom fastställd så skall man antas "oskyldig"

De anser att hon är en risk dvs - det finns kollusionfara - varför hon har fortsatta restriktioner.

Skrev det igår..... med tanke på den skyhöga kostnaden hennes pappersexercis 1000+ sidor har genererat mot oss skattebetalare är de rimligt att vi sätter ner foten.... förbjud henne att skriva eller åtminstone begränsa till max ett ark per vecka.

Har jäkligt god lust att faktiskt påtala detta till rättsväseedet. Om jag som skattebetalare skall pröjsa för en mördare så skall de fan va kopplat med begränsningar. Punkt

Vem har publiceringsrättigheyetna till de tappra tusen sidorna? 😄
Citera
2017-08-23, 11:22
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hon har naturligtvis lämnat in en redovisning som vilken konsult som helst. Det är mycket otroligt att hon ljugit om timmarna.

Rätten har granskat redovisningen. Jag minns inte vad de tyckte om den. Själv kan jag tänka mig ett vanligt fel, att man med tanke på arvodesprincipen fakturerar för många timmar per år. I konsultbranschen är det inte ovanligt att man hamnar så lågt som 1200 debiterbara timmar per år. Jag har för mig att de hade en invändning av den typen. Timarvodet jämförs med vad som är vanligt i branschen. Hon hade använt två tariffer och fick väl underkänt av tariffen med förhöjt arvode p g a mycket övertid (enligt ovan ska statistisk övertid ingå i det normala arvodet, så hon har begärt betalt två gånger för viss tid kan man säga). Det blir säkert ett netto till företaget och en hygglig lön för advokaten, absolut, men om hennes månadslön är mycket högre än statsministerns är jag inte säker på. Varför den inte borde vara det, vet jag inte, men det är ju en annan diskussion. Jämför med en tandläkare....

De tyckte antalet timmar var rimligt men hon fick inte extra ersättning för att hon varit inne på helger.
Citera
2017-08-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Beskriv strategi i rättsliga och juridiska sammanhang.

Jag vet inte vad du är ute efter när du ber mig beskriva strategi i rättsliga och juridiska sammanhang.

För mig är ett det uppenbart att åklagarna använt lagen som verktyg och på rätt sätt när de åtalade Johanna för anstiftan när det gäller Aki-fallet. Det har noggrant övervägt åtalspunkten och har från början vetat om att det sannolikt skulle överklagas till HR.

Taktiken (strategin) med åtalet "Anstiftan" och fortsatt öppna förundersökningar med flera misstänkta har gett dem tid och möjlighet att samla mer bevisning inför kommande åtal. Därtill inför en HR-förhandling vad det gäller överklagan. Det kallar jag juridisk smart strategi.

Åklagarna har hela tiden strategiskt använt lagen som verktyg, så vi kommer vi sannolikt få se "ny bevisning" som t ex utförligare svar på DNA under Akis naglar, bandinspelning med Johannas röst och hennes blodfläckade t-shirt.

Jag är ingen jurist, men åklagarnas taktik (strategi) tycker jag har varit ganska uppenbar att förstå utan att ha kunskaper om juridik.
Citera
2017-08-23, 12:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du kan vända på det och säga att de allra flesta advokaters dagliga arbete är en ganska ledsam lunk med ändå ganska krävande åtaganden vad gäller att fördjupa sig i folks lidande och osämja. Jag påstår inte att de gör det bra, för det vet jag inte, men det lär finnas en stark skråkontroll eftersom statusen är hög och konkurrensen hård. Såna fall som JM är sällsynta. Men du har ju rätt i att de bevisar sig bäst i andra fall än hennes.

Sen får man nog se det mer som att det är AH:s byrå som blivit tilldelade fallet, eller accepterat fallet, för att en mängd förhållanden ska mötas och falla på plats. Och det betyder att hon har hjälp och stöd i sitt arbete, och resurser. Och det betyder att man betalar lite för att det ska se tjusigt ut också och man får någon som är funktionell med media och kan klara jobbet samtidigt och har huvudet tillräckligt på skaft. Det rör sig då om prövat professionellt folk i en byrå, och det är klart att det kostar. Det är inte så konstigt. De kanske ska vistas från hemorten under perioder och alla kan inte det just då.

Nu har jag inte följt AH så noga men alla advokater skulle kanske inte trivas eller verka trovärdiga i hennes roll, sånt spelar nog in. Advokater har olika temperament och karaktärer och alla, många, skulle inte fungera så bra och det skulle hojtas en massa om det i pressen.

Ska man låsa in någon i 30 år så ska det gå rätt till, och vår psykosociopatiska JM har rätt till en försvarare som hon kan synka med någotsånär. Annars kommer det också bara dyka upp dolkstötslegender bland uppväxande folk som läser med nackhåren och tänker med tårna. Dolkstötslegender uppstår på 30 sekunder och är förtvivlat trist.

Och rättvisa är (säg inte detta till advokaterna...) kanske det viktigaste vi har, och det är också, ej att förglömma, en form av offentlig teater, eller dramatiserad offentlighet, där lagen och det förebyggande budskapet kommuniceras och medieras. Förr var det schavotten på torget med närvaroplikt som skulle fungera avskräckande – vi har offentliga rättsprocesser, men för övrigt är likheterna stora i just det avseendet: alla ska se och alla ska lära. Och alla ska kunna se att det går rätt till och rätt person döms för rätt sak. Det är medvetet uttänkt och avsiktligt och förbaskat bra.

Det är detta som gör oss till de vi är och skiljer oss från det träl- och undersåtssamhälle där statsöverhuvudet i betydande mån kunde få igenom vad denne ville.

Det är vi medborgare som dömer JM. Det ska vi vara glada för. Det är viktigare än ett synbart fungerande försvar, även om det går lite hand i hand. Det är detta som är Sverige (innan stugan vid Hjälmaren), verkligen. Kostnaderna är vikta. Gläds!

Men visst kan de väl pruta ner ersättningen lite.

I den händelse någon missförstod pga kontextuellt underskott så var det militärt nationellt försvar jag syftade på:
"Det är viktigare än ett synbart fungerande militärt försvar, även om det går lite hand i hand."
Citera
2017-08-23, 12:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag vet inte vad du är ute efter när du ber mig beskriva strategi i rättsliga och juridiska sammanhang.

För mig är ett det uppenbart att åklagarna använt lagen som verktyg och på rätt sätt när de åtalade Johanna för anstiftan när det gäller Aki-fallet. Det har noggrant övervägt åtalspunkten och har från början vetat om att det sannolikt skulle överklagas till HR.

Taktiken (strategin) med åtalet "Anstiftan" och fortsatt öppna förundersökningar med flera misstänkta har gett dem tid och möjlighet att samla mer bevisning inför kommande åtal. Därtill inför en HR-förhandling vad det gäller överklagan. Det kallar jag juridisk smart strategi.

Åklagarna har hela tiden strategiskt använt lagen som verktyg, så vi kommer vi sannolikt få se "ny bevisning" som t ex utförligare svar på DNA under Akis naglar, bandinspelning med Johannas röst och hennes blodfläckade t-shirt.

Jag är ingen jurist, men åklagarnas taktik (strategi) tycker jag har varit ganska uppenbar att förstå utan att ha kunskaper om juridik.

Det står enligt lag åklagaren fritt att forma FU och åtalet etc på de sätt som framstår som bäst för att nå klarhet om ansvaret. Åtminstone inom varje prövning. Det kan väl kallas strategi.

Det ger naturligtvis försvarssidan ett visst underläge vad gäller "initiativ", men det väl inte meningen att försvaret ska ha så mycket initiativ ändå. Likväl kan ju som här, försvarssaidan bomba åklagarsidan med nonsens, som måste utredas. Det ger ett (skenbart?) övertag åt det hållet.

Det är fortfarande åkl som ska bevisa skuld.
Citera
2017-08-23, 12:59
Medlem
Vet att jag lyssnat på ljudupptagningar från rättegången i det tidigare skedet men har det inte kommit ut något nu i samband med domen osv?
Citera
2017-08-23, 14:17
Medlem
För tydlighetens skull lägger jag in en förklaring till det här med att Aki-fallet läggs upp i nytt mål (från Ekuriren):
På tingsrätten i Västmanland berättar också en handläggare att man nu juridiskt förbereder den fortsatta handläggningen av drunkningsmordet. Det sker genom att man lägger upp ärendet i ett nytt mål, med ett nytt målnummer.
— Det finns tre misstänkta och förundersökningen pågår fortfarande. Vi har inte fått någon underrättelse om att förundersökningen skulle vara nedlagd. Eftersom det har kommit dom i de andra två fallen måste man få lägga upp detta i ett nytt mål. Målet kommer att vara öppet tills vi får besked om något annat, förklarar handläggaren.

Så här säger JJs advokat i samma artikel:

Advokat Dick Levinson i Eskilstuna har försvarat Johanna Möllers svärson när det hölls häktningsförhandling mot honom i tingsrätten tidigare.
Han har varit i kontakt med sin klient efter den fällande domen på måndagen, men vill inte berätta vad de två har sagt till varandra.
Men Levinson själv konstaterar att sista ordet antagligen inte är sagt när det gäller de så kallade sommarstugemorden.
— Det som har tillkommit med kiselalgerna gör det ju ännu svårare att sätta fast någon, säger han.
Citera
2017-08-23, 15:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
För tydlighetens skull lägger jag in en förklaring till det här med att Aki-fallet läggs upp i nytt mål (från Ekuriren):
På tingsrätten i Västmanland berättar också en handläggare att man nu juridiskt förbereder den fortsatta handläggningen av drunkningsmordet. Det sker genom att man lägger upp ärendet i ett nytt mål, med ett nytt målnummer.
— Det finns tre misstänkta och förundersökningen pågår fortfarande. Vi har inte fått någon underrättelse om att förundersökningen skulle vara nedlagd. Eftersom det har kommit dom i de andra två fallen måste man få lägga upp detta i ett nytt mål. Målet kommer att vara öppet tills vi får besked om något annat, förklarar handläggaren.

Så här säger JJs advokat i samma artikel:

Advokat Dick Levinson i Eskilstuna har försvarat Johanna Möllers svärson när det hölls häktningsförhandling mot honom i tingsrätten tidigare.
Han har varit i kontakt med sin klient efter den fällande domen på måndagen, men vill inte berätta vad de två har sagt till varandra.
Men Levinson själv konstaterar att sista ordet antagligen inte är sagt när det gäller de så kallade sommarstugemorden.
— Det som har tillkommit med kiselalgerna gör det ju ännu svårare att sätta fast någon, säger han.

Det sista är ju i sammanhanget en skum formulering från vem som helst, inte minst JJ:s försvarare!
Citera
2017-08-23, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

Jag undrade över ordval strategi eller som du skrev nu dvs taktik.
ÅK har väl inte gjort mer än vad som förväntas om åtal väcks utifrån bevisbörda med mål fällande dom. Enligt stämningansökan har hon i första hand mördat ensam eller i samförstånd eller anstiftat mord vilket inkluderar medhjälpare. Inte ett dugg udda med andra ord.
Att invänta svar på insänt material för analys är givet.
Att Fu är fortsatt öppen efter TR är snarare en indikation på att det är svajjigt.Wenna uttryckte det samma, det är givetvis inte bra ur det perspektivet (anstiftan). Oavsett vad som dyker upp som ny bevisning är det givet att åtal väcks (om tillräcklig,) oavsett vem det skulle röra sig om. ÅK är nämligen skyldig.
Nu planeras tydligen separat mål och vi får hoppas på mer bevisning. Åtal Aki är inte i land för fem öre just nu. En stark välskriven TR dom är alltid att föredra inför HovR.
Senast redigerad av develi 2017-08-23 kl. 15:42.
Citera
2017-08-23, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det sista är ju i sammanhanget en skum formulering från vem som helst, inte minst JJ:s försvarare!
Kiselalgskriget späds på via media? Har uttalandet igår i åtanke.
Citera
2017-08-23, 16:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kiselalgskriget späds på via media? Har uttalandet igår i åtanke.

Ja, det antyds att vinkeln på kiselalgerna är ny, efter att dom fallit. Jag misstänker att vi inte får ngt svar på det.

Det blir väl några artillerisalvor över frontavsnitten medan soldaterna omgrupperar.

Man får vänta till det klarnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in