Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Det är nog svårt för en person som inte är bekant med psykopati att lägga ihop alla pusselbitarna i hans beteende och förstå att det faktiskt är en psykopat hon ska ner under ytan med.
Hon såg honom säkert bara som en excentrisk, kanske överintelligent, person - det var ju den bilden han hade fått media att måla upp om sig själv. Syftet med hennes intervju var ju också att ytterligare spä på bilden av den här hemska bedragaren som någon sorts raket-geni.
Jag förstår att ”alla” inte kan ha psykopattentaklerna utåt hela tiden. Men. Jag försöker säga att det ingår ju i journalistyrket – särskilt om man nu är en duktig sådan – att kunna läsa av folk, ta reda på lite mer än vad man kan läsa i tidningarna, ha egna teorier och inte svälja bilden som erbjuds i media osv.
Vidare menar jag att INNAN man bestämmer träff för att låsa in sig med honom i bunkern borde hon rimligtvis redan ha tagit reda på detaljer som vi inte ens vet något om. Typ hans fester på ubåten, hans sexliv etc.. Hon borde rimligtvis ha intervjuat hans fiender (som är många) för att kunna måla upp en bild om hans svagheter.
Eller börjar man ”djupintervjun” genom att intervjua honom på hans villkor utan att kunna sålla i det han påstår?
Jag kan inte förstå hur hon skulle ha kunnat ge en mer nyanserad bild av genit ifall hon nu själv inte visste något om honom.
Ingen av oss visste (troligtvis) att han var en potentiell styckmördare. Men många kunde vittna om hans raserier, villkorslöshet, hämndbegär och många andra kusligheter.
Jag menar vidare att dessa tjejer som kontaktar livstidsdömda bakom galler och blir ”manipulerade av dem” är EN kategori av kvinnor. De är ofta trasiga själva och söker en beskyddare.
Men en journalist som dessutom har helt säkert träffat många maktgalna och knepiga människor borde ju fatta att en bild som man har eller ger utåt ofta inte stämmer med verkligheten.
Det lilla jag har läst på nätet utan att ens ha gjort en djupdykning talar om att personen ifråga hade gränsöverskridande beteende, tålde inte kritik, blev lätt arg/kränkt och brusade upp, krävde att man skulle respektera honom – utan att han respekterade sina medarbetare tillbaka, han tog åt sig äran av det arbetet som utfördes av flera. Han kunde gå till extrema handlingar (sänka utbåten) ifall han ville jävlas med sina f.d. medarbetare.
Jag läste också att han försökte bygga en bomb när han var yngre.
Sen om man betraktar den här sortens människor om ”trevliga” och ”genier” är upp till var och en. Själv skulle jag dra mig för att umgås med dem.
Om jag ska överdriva lite så förstår jag om man vill intervjua Idi Amin eller Adolf Hitler, men måste man verkligen göra det på tu man hand i en bunker?
Till sist: använde PM droger?