2017-08-23, 19:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I vilken position hade huvudet då stelnat för att det skulle hindra honom från att få ut kroppen? Tungan och öronen jättelångt ute så att han inte fick ut kroppen genom luckan?
Om vi bortser från den lilla utgången som är ännu mindre så är den stora utgången 52 cm i diameter och har en höjd på 450 cm. Förmodligen så gissar jag att den klent byggde PM har gett upp ganska snabbt i försöken att få ut kroppen i en bit och då blivit tvungen att stycka den i sex bitar.
Citera
2017-08-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jepjester
Kan inte sluta tänka på bilderna när Madsen knallade iland och skrattade och såg glad o nöjd ut. Detta efter att ha dödat Kim, styckat henne, stuckit hål i henne och dumpat henne i havet.

Den där ubåten har nog fått se en hel del sjuka grejer genom åren och jag skulle inte bli det minsta förvånad om man kan knyta andra försvunna personer till Madsen. En kartläggning av hans aktiviteter (+ den norske ägaren) är nog på plats
Såg nyss de klippet. Helt oberörd verkar han vara och svarar dessutom ganska bra och alert på intervjuarens frågor. Visst han har säkert ställt sig ett scenario och övat in replikerna, men ändå nån liten viss av nervositet eller ångest borde ju synas.

BTW angående utbåten så har jag här två klipp på hur det ser ut inne i den. Ganska trångt. Och inget större kök utan mer små köksredskap. Inga stora knivvar/yxor/sågar syns och de verkar heller inte som man skulle kunna ha anvädning av de i båten.
https://www.youtube.com/watch?v=bzbKlK7heDk
https://www.youtube.com/watch?v=fAyY-pISWKY
Citera
2017-08-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om vi bortser från den lilla utgången som är ännu mindre så är den stora utgången 52 cm i diameter och har en höjd på 450 cm. Förmodligen så gissar jag att den klent byggde PM har gett upp ganska snabbt i försöken att få ut kroppen i en bit och då blivit tvungen att stycka den i sex bitar.

Varför är det viktigt om kroppen styckades inne i eller utanför ubåten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så snabbt inträder väl inte likstelhet ändå?
Tar det inte ett antal timmar?

Rigor mortis börjar inom de första timmarna efter döden och är fullt utvecklad efter 10–14 timmar.

Enligt uppgift har Madsen skickat ett SMS till sina kollegor redan få fredag kvällen där han säger att u-båten inte kommer vara tillgänglig för den planerade färden till Bornholm nästföljande dag.
Jag skulle tippa på att Madsen i det läget redan påbörjat/slutfört styckningen och insidan utav u-båten ser ut som ett slakthus och det är därför han redan då meddelar att den inte kommer vara tillgänglig nästa dag.
Citera
Medlem
Nu blir jag väl påhoppad, men ser bara en massa spekulationer om mord/sex och liknande.

Klart är väl ( nästan 100%), att PM styckat KW. Som jag ser det, är det mindre klart vad hon dog av. Det kommer att bli en kamp för polisen att hitta bevis/indicier för mord/dråp v.s. PM's historia om olycka ( som bara polisen känner till).

Det faller ner i två delar, vad som egentligen hänt, och vad som går att bevisa i en domstol.

Som jag ser det, att han styckat KW, uppenbarligen med en ganska dålig exitplan, talar emot ett planerat mord. Dråp, grov vårdslöshet ( som åtalet gäller f.n.) eller ren olycka återstår. De flesta har svårt att få ihop olycka och styckning som kombination, men vi ska veta att PM är en ganska extrem särling, och är oberäknelig i sina handlingar och beslut.

Det troliga är trots allt att PM varit aktivt delaktig i KW's död, men olycka kan inte uteslutas, pga. hans speciella personlighet.

Det ville jag bara framföra som en balans till alla vilda ideer om bestialiska, sadistiska ideer om mord.

Som sagt, vilka bevis kan säkras, blir avgörande för domslutet, men "folkets" dom kommer nog alltid att vara hård, förmodligen med rätta.
Senast redigerad av Whyback 2017-08-23 kl. 19:22.
Citera
2017-08-23, 19:22
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis

Skrev vi inte det tidigare redan? För att förstå VARFÖR han styckat henne. Det är intressant.
Citera
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Han har garanterat kedjat upp henne med särade ben å allt. Sen har utfört sina sjuka ritualer på henne. Inte konstigare än så. Han mördade även japanskan samt sin kollega med en brvbomb. Karln har ovannligt mpnga lik runt sog.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Viktigt? Sanningen ska ju såklart komma fram så långt det bara går! Sen fattar jag inte riktigt hur du menar med att kroppen skulle ha kunnat styckas utanför ubåten? Ubåten har med stor sannolikhet befunnit sig till sjöss hela tiden när den var försvunnen.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-23 kl. 19:27.
Citera
2017-08-23, 19:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hans gränsöverskridande beteende på alla plan plus hans raseriutbrott och hans oförmåga att hantera mänskliga relationer (klarar inte av att bli ifrågasatt, har blivit utesluten från olika sällskap, är hämndlusten osv). menade jag när jag ifrågasatte KW och hennes "stora erfarenhet" när det gäller att döma olika krissituationer.

Kom inte med gamla skåpmat att jag "skuldbelägger offret".

Jag undrar hur offret i detta fall och i andra liknande fall tänker när de utsätter sig för en risk väl medvetna om att INGEN komma att kunna komma till deras undsättning ifall det vill sig illa.

Att folk visste om att hon fanns ombord skulle endast ge en hint för utredningen EFTER att "olyckan" redan hade ägt rum.

Varför var hon tvungen att intervjua honom ensam, ombord, under vattnet, i ett litet slutet utrymme istället för att exempelvis intervjua honom på ett kafé?

Vems idé var det att hon skulle följa med på en tur?
Det är nog svårt för en person som inte är bekant med psykopati att lägga ihop alla pusselbitarna i hans beteende och förstå att det faktiskt är en psykopat hon ska ner under ytan med.
Hon såg honom säkert bara som en excentrisk, kanske överintelligent, person - det var ju den bilden han hade fått media att måla upp om sig själv. Syftet med hennes intervju var ju också att ytterligare spä på bilden av den här hemska bedragaren som någon sorts raket-geni.
Citera
2017-08-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det går att ta sig ur en ubåt utan luftsluss även om den sjunker på rätt bra djup.
Hur djupt man kan ta sig ur den beror på utrustning.
Viktigt är att man kan vattenfylla den fort med ventiler , vi pratar om minuter för att inte bygga upp gas i blodet på större djup - man måste upp genast , efter 30 minuter på 30m kan man dö av dykarsjuka.

Ubåt , 60m , vattenfyll fort.Börja att försöka öppna luckan när vattnet når näsan , det går inte öppna luckan om inte du lyckas tryckutjämna och sedan flyt upp med vanlig frigolitflytväst* , öppna luftvägar så luft passerar genom käften allt eftersom lungorna expanderar - luften du har i lungorna är trycksatt till 60m.Om inte luften kan passera spränger du lungorna.

*Uppblåsbar flytväst med liten gaspatron kan inte blåsa upp västen på det djupet alls

Från ännu större djup flera hundra meter går det att stiga upp med Helioxrebreather och frigolitflytväst eller uppblåsbar flyktdräkt som kan blåsas upp på stora djup.

Det viktiga vid nöduppstigning att den skall ske fort efter man blivit trycksatt.Ingen ide efter en timma på 150m t.ex , lika bra o bli kvar - man kommer pysa gas o bubbla som en skakad cocacola på ytan ändå..
Den del jag funderat en del på är nämligen att jag inte sett någonting om att man har ventiler som snabbt tillåter att innandömet fylls, så att det faktiskt blir möjligt att tryckutjämna och öppna luckan. Precis som du säger är det ju inte lämpligt att det tar 10 timmar för ubåten att sakta fyllas - då måste man ha någon med tryckkammare som vändar direkt ovanför.

Konkurrenten Euronaut visar klart mer prov på tyskt säkerhetstänk. Men då hade man inte samma stress som PM. 12 år för design och 12 år för att bygga. Byggtiden för Nautilus var 3 år och jag tror att det innefattade en stor del av designarbetet också.

PM är så väldigt stressad. Vill hinna bygga ubåt, raket, g-slunga, luftskepp, ...
Citera
2017-08-23, 19:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Viktigt? Sanningen ska ju såklart komma fram så långt det bara går! Sen fattar jag inte riktigt hur du menar med att kroppen skulle ha kunnats styckas utanför ubåten? Ubåten har med stor sannolikhet befunnit sig till sjöss hela tiden när den var försvunnen.

Ja, och jag misstänker han varit i undervattensläge då han utfört styckningen. Det kan skett natten mot fredagen. Sänka ner ubåten så ingen ser. Sedan sova fram till förmiddagen. Sedan när danska kustbevakningen kom då sänkte han ubåten. Han ger ett utsövt intryck ut, så han har förmodligen lagt sig för att sova efter styckningen. Det bör luktat lik, blod och kroppsvätskor efter styckningen i ubåten då han släckt lampan för att sova.
Citera
2017-08-23, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
https://www.hd.se/2017-08-23/kroppsdelarna-nertyngda-for-att-kim-walls-doda-kropp-inte-skulle-flyta-upp

Här förstår man att föremålet runt hennes kropp är av vikt för utredningen då Jens Möller inte vill gå in på detaljer om det rör sig om kedjor eller andra tyngder. Detta konfronteras säkert PM om och om igen i förhören.

Tyvärr var det ju en dansk tidning som slängde sig över vittnet som såg torson och gav en detaljerad bild av fyndet. Artikeln stannade inte länge i offentlighetens ljus innan redaktionen var tvungen att radera eländet men viss skada hann det säkert få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in