Citat:
Ursprungligen postat av
448
Det går att ta sig ur en ubåt utan luftsluss även om den sjunker på rätt bra djup.
Hur djupt man kan ta sig ur den beror på utrustning.
Viktigt är att man kan vattenfylla den fort med ventiler , vi pratar om minuter för att inte bygga upp gas i blodet på större djup - man måste upp genast , efter 30 minuter på 30m kan man dö av dykarsjuka.
Ubåt , 60m , vattenfyll fort.Börja att försöka öppna luckan när vattnet når näsan , det går inte öppna luckan om inte du lyckas tryckutjämna och sedan flyt upp med vanlig frigolitflytväst* , öppna luftvägar så luft passerar genom käften allt eftersom lungorna expanderar - luften du har i lungorna är trycksatt till 60m.Om inte luften kan passera spränger du lungorna.
*Uppblåsbar flytväst med liten gaspatron kan inte blåsa upp västen på det djupet alls
Från ännu större djup flera hundra meter går det att stiga upp med Helioxrebreather och frigolitflytväst eller uppblåsbar flyktdräkt som kan blåsas upp på stora djup.
Det viktiga vid nöduppstigning att den skall ske fort efter man blivit trycksatt.Ingen ide efter en timma på 150m t.ex , lika bra o bli kvar - man kommer pysa gas o bubbla som en skakad cocacola på ytan ändå..
Den del jag funderat en del på är nämligen att jag inte sett någonting om att man har ventiler som snabbt tillåter att innandömet fylls, så att det faktiskt blir möjligt att tryckutjämna och öppna luckan. Precis som du säger är det ju inte lämpligt att det tar 10 timmar för ubåten att sakta fyllas - då måste man ha någon med tryckkammare som vändar direkt ovanför.
Konkurrenten Euronaut visar klart mer prov på tyskt säkerhetstänk. Men då hade man inte samma stress som PM. 12 år för design och 12 år för att bygga. Byggtiden för Nautilus var 3 år och jag tror att det innefattade en stor del av designarbetet också.
PM är så väldigt stressad. Vill hinna bygga ubåt, raket, g-slunga, luftskepp, ...