Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-23, 08:46
  #12001
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror exakt samma sak. Att han åkte fast beror på att han missade VHF-anropen (sannolikt eftersom han befann sig under vatten just då - enligt kollegorna funkade inte radion alls under vattnet).
Polisen trodde då att något hänt med PM, KW och ubåten, skickade ut kustbevakningen och gick ut till allmänheten och bad dem leta. Att just detta skulle kunna hända utan att PM visste om det fanns nog inte med i hans plan. Hade han bara inte missat anropet vid 2-tiden på natten så hade han säkert klarat sig helt och hållet ur den här soppan (då låg han nog på havets botten och höll som bäst på med styckningen av kroppen).
Det kan vara så eller så planerade han att först gripas och sedan så småningom frikännas i någon instans och få skadestånd och räcka finger åt alla anständiga människor.

Strängt taget behöver mordet inte ens ha skett på ubåten. Han skulle kunna ha stämt möte med en person som kom med båt till en viss position.
Citera
2017-08-23, 08:46
  #12002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror Peter Madsen redan vid häktesförhandlingen berättat vad han gjort med kroppen.

Det bekräftade också polisen mer eller mindre för ett par dagar sen, att han berättat för dom.

Styckningen är nog också varför häktingsförhandlingen hölls bakom lyckta dörrar.

Det mest intressanta blir nu om polisen kan fastställa dödsorsaken. Annars kan nog Peter komma undan med vållande och den danska motsvarigheten till brott mot giftefriden.

Inte helt omöjligt
Citera
2017-08-23, 08:47
  #12003
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Trodde på PM att det var en olycka fram till jag såg att kroppen var styckad. Tror inte att folk riktigt förstår hur sjukt det är att stycka en människa eftersom man blivit avtrubbad av skräckfilmer osv. Man måste väl mer eller mindre vara psykopat för att kunna genomföra något sådant. Sen undrar man ju hör det gick till? Måste ju ha funnits rätt bra verktyg på båten för ändamålet eftersom att såga igenom ben och senor antagligen inte är så lätt.

Jag har en vän som arbetat som rättspatolog under flera år, dock inte längre men, jag har frågat henne hur hon klarade av att arbeta med något sådant, och hennes svar var att du stänger av, annars kan du inte jobba med det. Enligt henne är det dock väldigt många som är lite speciella inom det yrket.
Citera
2017-08-23, 08:48
  #12004
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Omg vilka bilder, han ville verkligen ha spänning på båten och leva ut sina fantasier. U-båtsbalett, KW måste ju ha varit bingo med sitt röda hår och haft otur att korsats PM:s fantasier på kaptenens skepp.

https://www.flickr.com/photos/livear...7622607243917/

https://www.flickr.com/photos/livear...7622607243917/

https://www.flickr.com/photos/livear...7627823556692/
Han verkar ha levt som en rockstjärna, med en massa unga kreativa hangarounds runt sig, men alla fester tar slut någon gång.
Citera
2017-08-23, 08:48
  #12005
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Han historia läcker som ett såll, utredarna har slagit hål efter hål i hans påhittade historier och jag ger det max 2 dagar innan vi får ett erkännande.
Jo, någon skrev igår att Peters advokat uttalade sig igår kväll på dansk tv att den funna torson inte hade något med ubåtshistorien att göra. Kan inte verifiera med någon länk eller motsvarade dock.
Det vore spännande att få lite klarhet i.
Citera
2017-08-23, 08:50
  #12006
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Nej, du yrar om att det kanske var en olycka. INGET tyder på en olycka, det mesta tyder på att det varit tvärtom. Läs ditt inlägg igen tack!

Nej, jag skrev ju att eftersom han sänkt ubåten så hade han något att dölja, dvs allt talar för mord. Läs igen själv du. Ska man utesluta alla möjligheter huxflux innan man har alla pusselbitar, bara för att det med 99% sannolikhet är ett mord? Vore intressant att se hur ditt tillvägagångsätt fungerade i en rättegång. Bara för att någon är styckad och dumpad behöver det inte betyda att vederbörande har blivit mördad eller mördad av samma person som genomförde styckningen.
__________________
Senast redigerad av twoeggs 2017-08-23 kl. 08:53.
Citera
2017-08-23, 08:51
  #12007
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Eller hur? Det vittnar om: dels att han har en grundpersonlighet med nära till aggressionsutbrott (det var känt), dels att hon måste lyckats med att få honom rejält kränkt, hotat hans livsstil (det är okänt). Jag har svårt att se att en dödsolycka skulle få honom att känna att loppet är kört, snarare hade han säkert gjort en sådan till en hjälteinsats. Mina tippningar är hot om avslöjande (fiffel, brott) eller sexuell kränkning (gapflabb, hån).

Ja, håller med om hypoteser underst. Eller möjligen att han plötsligt insåg hon inte skulle skriva en glorifierande artikel om honom. Han försöker påverka, styra och till sist hota med våld eller sexuellt våld för att kontrollera henne. Men hon är inte den som ger vika efter påtryckningar. Konflikten eskalerar. Eller så är den rent sexuellt motiv från början och sedan eskalering från det.

Med tanke på hur han betett sig efteråt talar vi om en mycket känslokall person. Han kan gråta över en fysisk sak, men inte över vad han själv gjort mot andra.

Jag måste medge att jag först inte trodde han hade styckat henne. Mycket riskabelt att göra det i ett sådant litet utrymme där man vet att endast två personer finns och spåren är svåra att ta bort. Jag missbedömde honom och hans gränser helt enkelt.

Många han få det straff han förtjänar.
Citera
2017-08-23, 08:51
  #12008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har heller inte hållit det för sannolikt att KW skulle krypa ner i en ubåt som bara PM kan köra, sjunka ner ett par meter under vattenytan och på något sätt konfrontera honom där. De flesta journalister skulle nog försöka hitta en något mindre utsatt plats för en konfrontation (understatement).

KW har varit i Nordkorea och kommit därifrån helskinnad så ja det är ett understatement.
Men något måste satt igång händelseförloppet. Det var knappast planerat med tanke på det för PM snöpliga utfallet.
Antingen har han blivit arg för något och dödat henne av misstag eller i någon form av affekt (det skulle stämma med påståendet om en "olycka" om än bara i PMs sinnevärld).
Eller så är han riktigt sjuk på riktigt och hon råkade passa profilen (personlighetstyp, hårfärg eller något annat) men det är riktigt creepy och inte fullt så vanligt.
Citera
2017-08-23, 08:51
  #12009
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Olsson
Jag hade aldrig vågat ta risken att ha kvar de sakerna på båten när jag gick i hamn, utan sänkt dem med tyngder ute till havs innan jag gick in. Om det var planerat skulle det vara enkelt att lösa avfallsproblemet på ett betydligt säkrare sätt än att knata iland med dem på ryggen och kasta i en container där de kan bli liggande i flera dagar och vänta på upptäckt.

Jag ser framför mig FBs samlade reaktion när första bilden på honom på väg över landgången, visslande med en svart sopsäck över axeln, hamnar i media: "HAN HAR HENNE I SOPSÄCKEN, DET SER JAG PÅ PIXLARNA!".

Så nej, om det var planerat så föll hans plan samman väldigt snabbt när båten blev efterlyst. Det motsäger ju inte att han kan ha haft skyddsplast och reservoverall och verktyg och allting, men ändå sänkte båten pga risken att han missat nån blodfläck när han plötsligt blev hittad. Att sänkningen inte var planerad tror jag pga att han inte hade nån bra uttänkt story om varför den sjönk; t.ex. hade han sagt att ett handtag var trasigt, men han hade inte haft sönder det.
Goda poänger. Jag tänkte att han kanske hellre skulle vilja kvitta sig med plast i land eftersom det kan vara svårt att få en svart sopsäck full av plast att sjunka.. men det känns ju samtidigt otroligt riskabelt att knata i land med allt det där..

Låt säga att han har plastat in inredningen och också dumpat plasten och KW:s kläder över bord med vikter, men att något gått snett och det läckt ut blod i båten som han inte kunde få bort utan ordentlig städutrustning? Det skulle förklara den spontana sänkningen.
Citera
2017-08-23, 08:52
  #12010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Det har hänt, exempelvis i Lycksele var det en kille som dödade sitt ex. Det var ett styckmord.

Tror inte han är någon seriemördare som en del verkar tro. Är ju tydligt att detta inte var nått planerat mord

Helt rätt, samma sak i Boden, Örebro och Jonna så inte alls ett måste att han mördat tidigare då det hänt många ggr tidigare
Citera
2017-08-23, 08:53
  #12011
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agrawal
Nej! Hon skulle göra ett reportage och sedan sälja det till tidningen "Wired" Hon var väl frilans o då är man sin egen chef. D.v.s kontakten sköter hon själv. Hon bestämmer själv vilka reportage hon gör. Så har jag uppfattat det efter att ha läst i tråden.
Okej. Men då var det ju ungefär som jag skrev förutom om vem som tog kontakt. Menade mer att det var konstig fråga av den jag svarade. Är väl rätt enkelt att lista ut varför hon var där.
Citera
2017-08-23, 08:53
  #12012
Medlem
Självklart har det inte skett ngn "olycka". Skulle faktiskt vilja påstå att detta är ngt han planerat. Hela hans beteende och hur han ändrar sin historia flertalet ggr visar ju på att han tror sig vara smart nog att komma undan bara. "Handlat i panik"? Jo tjena! Hans lugn och de leenden han gav när han blev "räddad" efter att han självmant sänkt sin ubåt (vilket ju konstaterats av tekniker att han gjort) talar också om att han är obtydd och ger blanka fan i att han spenderat tid med en död människa i sin ubåt. Skulle det handlat om en olycka skulle vilken normal person som helst tagit sig in till land, larmat osv.. Man hade varit skärrad.
Nej, han "begraver" henne, låtsas dessutom först att han lämnat av henne i hamn trots oroliga anhöriga och stora insatser i eftersök. Så dyker delar av henne upp och visar att hon blivit styckad.. Medvetet! Ver inte vilka slags verktyg som är brukligt att ha med sig på en ubåt, men såg, stor kniv? Varför har man det med sig? Overallen han har på sig? Är den den samma han åkte ut med eller är det en likadan han tagit med? I så fall varför!? De skulle ju inte vara ute så länge att han behövde ombyte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback