2017-08-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Styckningen kan ju främst vara gjord i lustsyfte. Den offensiva styckningen.

Och eftersom han styckat henne inne i ubåten - är det en offensiv styckning - lust styckning -

Eftersom vi har bevisat i teori att det går att få upp en kropp utan att stycka den.
Citera
2017-08-23, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var har man sagt att han har Asperger? Det har jag verkligen missat.

Bara "tyckare" som spekulerat, inget belagt. Det som brukar kallas för "trådsanning", blir nog extra många med ett högt tempo i en tråd, kan jag tänka.
Citera
2017-08-23, 20:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
???? Var har jag sagt att han slog ihjäl henne på däck??? De flesta normalbegåvade har sett att jag försöker bredda diskussionen om dödsorsak till olycka på båten, helt ospecificerat var.

Nä, ta och tagga ner lite nu, andas in lugnt och försök komma med sakliga och gärna inlägg som tillför något.

Då kan du börja med att berätta av vilken trovärdig anledning PM styckade KW, sänkte fartyget och talade osanning om KW dog i en olycka.
Citera
2017-08-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Jo det hade jag lätt gjort, om det funnits plats. Nu visste jag inte att det var så trångt som du påstår.
Dålig ursäkt. Vi är på sidan 1100 i en tråd som handlar om en jäkla ubåt och du begriper inte att det är trångt?

Hade det inte varit problem så hade kroppen inte varit styckad. Det är lite för ad hoc att spekulera i offensiva styckningar bara för att.
Citera
2017-08-23, 20:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. En erfaren sjöbuse, mekaniker eller liknande borde kunna lyfta en 60kg tung person med 1 eller 2 armar. Att dra en 60kg tung person efter sig uppför en stege är ett ännu mindre problem.

2. Det är inte ovanligt att personer som pysslar med sådana kroppsarbeten har möjlighet att utveckla dragkrafter på 75-150kg per arm.

3. Någon särskild teknik krävs alltså inte för att få ut en person ur ubåten.

Ser du på videor från ubåten är det ganska långt och trångt. En kropp är dessutom otymplig och det är inte som att bära en 60 kg fast vikt. Så enkelt vet jag inte. Jag gissar där att styckningen hade två syften. Dels då enklare att slänga överbord men sedan också att genom att stycka så blir det enklare att havet snabbt äter upp alla bevis. Just den biten gick ju lite fel här då men det gissar jag var beroende på att han blev illa tvungen att snabbt göra sig av med bitarna och det blev på fel ställe.
Citera
2017-08-23, 20:17
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Den del jag funderat en del på r nämligen att jag inte sett någonting om att man har ventiler som snabbt tillåter att innandömet fylls, så att det faktiskt blir möjligt att tryckutjämna och öppna luckan. Precis som du säger är det ju inte lämpligt att det tar 10 timmar för ubåten att sakta fyllas - då måste man ha någon med tryckkammare som vändar direkt ovanför.

Konkurrenten Euronaut visar klart mer prov på tyskt säkerhetstänk. Men då hade man inte samma stress som PM. 12 år för design och 12 år för att bygga. Byggtiden för Nautilus var 3 år och jag tror att det innefattade en stor del av designarbetet också.

PM är så väldigt stressad. Vill hinna bygga ubåt, raket, g-slunga, luftskepp, ...

Den ryska ubåten Kursk hade ju besättning på 100m djup som levde ett tag men kunde inte öppna luckan då vattentrycket låg på.Den enda vattenventilen som tryckutjämnade var läckan från propelleraxeln som hela tiden fyllde men det var för långsamt(dom överlevande låg i aktern) - dom frös ihjäl eller dog av tryckfylla.
Skulle dom i aktern kunnat nödspränga/nödöppna vattentätaskott och köra med frigolitvästar/och överlevnadsdräkter och kanske rebreathers skulle dom överlevt upp till ytan iaf.

Tror rekordet för nödupstigning är 500m från ubåt
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Vad snackar du om? Hagamannen var visst en serievåldtäktsman, och hans intentioner får man väl ändå utgå ifrån var att tysta offren dvs mörda dem. Annars hade han inte använt ett sådant övervåld och lämnat offren medvetslösa i kylan!
Men vad har hagamannen med Madsen att göra? Ser inga direkta likheter, i alla fall inte i nuläget.

Jag menade så klart att han var en serievåldtäktsman, men ett "inte" för mycket råkade dyka upp. Varför? Jo, för jag började med att skriva att han inte var en seriemördare, sen ändrade jag till att det skulle börja med att han var en serievåldtäktsman. Så var det utrett. Självklart vet jag vad Hagamannen höll på med. Bor ju i norr och hade en pojkvän i Umeå när skräcken var som störst. Så jag minns stämningarna. Rädslan att gå ute på kvällen.

Jag drog en jämförelse inte mellan Madsen och Hagamannen utan kring det som diskuterades i inlägget jag svarade på. Detta var apropå om PM kunde ha dödat japanskan och sedan väntat länge på nästa styckmord samt att det finns exempel på seriemördare som dröjt länge mellan morden.

Vi har ju tack och lov inte så gott om seriemördare i Sverige, så jag gav ett exempel på en serievåldtäktsman med ett långt uppehåll, dvs Hagamannen. Ett annat exempel på en seriesexförbrytare som haft ett långt uppehåll i dödandet är annars Anders Eklund - 8 år. Nu kan han ju ha begått något slags sexbrott mellan morden som jag inte har koll på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är väl inte så sannolikt att han styckmördade vid 15-16 års ålder.

De intressen han hade dök upp under barndomen/ungdomen och de blev mer som fanatiska fixereringar än normala intressen.
Han behöll samma intressen under hela livet.

Om han var 15-16 när japanskan hittades mördad och styckad så kan han ha blivit påverkad och skapat fantasier om att göra detsamma.
De fantasierna kan ha fastnat i hans huvud lika mycket som raket- och ubåtsintresset.

Om det nu sedermera skulle visa sig att mordet och styckningen av KW är en fantasi som han haft under en längre period (inte omöjligt att fantasierna börjat i tonåren) men inte förrän nu har något triggat igång detta. Utan att säkert veta så tror jag att styckningen troligen är utfört enbart för fantasins skull och har ingenting med transportstyckning att göra. Jag tror att killen har en gravt snedvriden syn på sexualitet. Han tänder på udda saker med inspiration av det morbida, tortyr, S/M mm.

Huruvida han dödat och styckat tidigare kan jag inte svara på men, tror inte det. Detta händelseförlopp -som vi idagsläget tror har skett och det vi fått kännedom om via media och polis, synes vara ett dåligt genomfört arbete för att komma från en person med PM kunskaper inom mekanik, fysik mm. Och framförallt från en person som mördat och styckat tidigare som till råga på allt kommit undan med det.

Jag tror Mao inte på en seriemördare - att han är seriemördarmaterial tror jag däremot på förutsatt att han inte åkt fast nu.
Citera
2017-08-23, 20:18
Medlem
Tutlurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Dålig ursäkt. Vi är på sidan 1100 i en tråd som handlar om en jäkla ubåt och du begriper inte att det är trångt?

Hade det inte varit problem så hade kroppen inte varit styckad. Det är lite för ad hoc att spekulera i offensiva styckningar bara för att.
Nu har jag ju inte läst 1100 sidor eller ens följt tråden. Du kan ju inte förutsätta att folk ska vara experter på ubåtsinteriör. Vem fan bygger en utgång på 60cm? Jag är är bredare än så över axlarna
Citera
2017-08-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Styckningen kan ju främst vara gjord i lustsyfte. Den offensiva styckningen.
Jovisst, den kan också vara utförd av någon annan som bara vill sätta dit PM... Nä, seriöst, begriper folk inte i tråden det här med att inte generera hypoteser i onödan?

Nu har vi liksom en jäkla ubåt, och givet hur det ser ut på den blir ett mord närmast automatiskt antingen ett styckmord, eller åtminstone något som kan liknas vid ett koffertmord där kroppen är rejält ihopbuntad.

Finns ingen anledning att göra ad hoc, att anta mer än vad som behövs. Hade transportfrågan varit självklar och enkel så skulle man kunna spekulera i om en styckning var en "offensiv" sådan, men här behövs alltså inte dylika hypoteser och givet att offensiva styckningar torde vara storleksordningar mer sällsynta än transportdito.

Vi har ju dessutom påstådda detaljer om styckningen med låren kvar. Finns det något mer som skriker "vertikaltransportstyckning"?
Citera
2017-08-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Nu har jag ju inte läst 1100 sidor eller ens följt tråden. Du kan ju inte förutsätta att folk ska vara experter på ubåtsinteriör. Vem fan bygger en utgång på 60cm? Jag är är bredare än så över axlarna

jag tror det exakt måttet var 57 cm - kanske 59 cm det är ingen för oss gamla stötar med en bodyframe....
Citera
2017-08-23, 20:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är många som spekulerar i det, och jag tycker också att det är mycket som stämmer på den diagnosen. Specialintressena, fixeringen vid teknik, svårigheterna med människor. Men vi kan vara rätt säkra på att vi KOMMER att få veta, för han kommer säkerligen att råka på en rättspsykiatrisk undersökning.

Jag tror mer på psykopat, men han kan så klart även ha autistiska drag. Han är ansedd flörtig och har lätt att få tjejer vilket jag inte förknippar med Aspergers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in