Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Nej, jag har naturligtvis ingen aning om vad som motiverar Lars Borgnäs till det här starka engagemanget i da Costa-fallet. Vad tror du själv att det är som driver honom?
Och vad tror du om den där bloggen du ofta hänvisar till, "Mysterium24". Nog ligger de väl nära till hands att tro att det kan vara Lars Borgnäs som har författat texterna om da Costa-fallet?
Nu var inte frågan ställs till mig, men tar mig friheten att ge ett svar ändå.
För den som följt Borgnäs genom året är det tydligt att ämnen som omges av en viss "mystik", lockat honom att gräva i, i sin roll som journalist. Kontroversiella ämnen där all fakta inte kommit fram i ljuset; da Costa, Estonia, Palme m m.
Om jag inte minns fel så läste Borgnäs, som många andra, Lindebergs bok när den kom ut och var en "snackis". Han anade kanske ugglor i mossen, och bestämde sig för att också han, gräva i fallet da Costa. Denna bok höjdes ju till skyarna av gapiga kulturpersonligheter samt en och annan polis och professor. Borgnäs gjorde helt rätt som synade detta.
Jag skulle tro att Lindebergs bok var det som fick in Borgnäs på fallet da Costa, då jag inte kan minnas att han alls engagerat sig i fallet tidigare, trots sitt yrke som grävande journalist.
Frågan är snarare vad som fick Lindberg att skriva sin bok? Personligen finner jag det inte otroligt att Lindeberg fick agera spökskrivare åt en, eller flera, betydligt namnkunnigare personer?
Sedan
Sanningen är en sällsynt gäst har Borgnäs som sagt gått vidare och arbetat med andra projekt. Om han ö h t arbetar med journalistik i dag vet jag ej, men han har passerat pensionsålder så finner det inte ett dugg konstigt om han skulle "dragit sig tillbaka".