2017-08-23, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mycket intressant artikel:

http://www.bt.dk/danmark/jens-var-med-til-at-bygge-ubaaden-derfor-kan-der-sagtens-ske-en-doedsulykke

Det står bl annat:
"- Hvis en person dør på ubåden, kan man så ene mand fragte eller bære personen ud af ubåden?
»Det ville ikke være nemt i hvert fald. Hvis nu jeg var dernede, og Peter var besvimet af iltmangel, så ville jeg nok forsøge at lægge et reb om ham og trække ham op gennem lugen,« siger Jens Falkenberg.

Der er en stige op til tårnet, hvilket er den primære vej ind og ud af ubåden. Selve røret, der fører ned i ubåden, er 52 centimeter bredt og man skal kravle ned gennem cirka to meter rør for at komme ind i selve ubåden. Selve stigen fra gulv til luge er mellem fire og fire en halv meter lang.

Den anden luge, der fører ud af ubåden, er oppe i den forreste ende. Her er lugen betydeligt sværere at åbne, men til gengæld er der kun to meter stige ud i det fri. Her er røret, der fører ned i ubåden, også 52 centimeter i diameter, men den smalle del er kun 30 centimeter lang.

Er der vitterligt sket en ulykke, så får Peter Madsen ingen straf for den del af hændelsen. Dog er det ulovligt at bortskaffe liget, hvilket kan vurderes til at være usømmelig omgang med lig. Det giver som udgangspunkt tre til fire måneders fængsel.

Er der derimod tale om det decideret drab, så er straffen som udgangspunkt 12 års fængsel."
Ja, det är hög tid att börja fundera på vilken typ av olycka som är möjlig och vilka som kan uteslutas. Även om det kanske är troligare än mord. Kan man bedöma sannolikheten för en olycka kan man ju också bedöma om mord är lika troligt, mindre troligt eller mer troligt.
Citera
2017-08-23, 01:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ja eller en tigersåg med metallsågblad, ström fanns ombord och det skulle säkert vara ett användbart redskap ombord.
Mängder av skruvar och rör som sitter trångt till, perfekt såga lite av varje med

Mmm det verktyget verkar vara en riktig elaking och inte helt otroligt att ha med sig i en ubåt. Dum fråga: eftersom den är elektrisk, funkar den att köra i något som är blött, t ex kött?
Citera
2017-08-23, 02:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det här fallet kommer nog bli filmatiserat om några år, oavsett om det var en "olycka" eller mord/dråp.

Ja, det här kommer definivt att dyka upp i något slags copycat-avsnitt i CSI eller liknande serier. Död genom olycka alternativt mord i ubåt som sedan sänks och ovanpå det styckning. Den anklagade kommer att vara en excentrisk uppfinnare som gillar kinky sex. Havsströmmarna kommer att mätas för trolig plats för det styckade liket att flyta i land, provet kommer att tas i ubåten som dragits upp på land och den tekniska bevisningen kommer att peka ut uppfinnaren som mördaren och vi får alla veta det självklara motivet. I verkligheten är det inte lika lätt att fälla en mördare och få reda på vad som egentligen hänt i ett sånt här fall.
Citera
2017-08-23, 02:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Madsen nekar alltså till att ha styckat henne. Advokatens jobb är att tro på sin klient så långt det är möjligt. Det blir en spännande dag imorgon.

Enligt CNN så påstår PM att KW dött av en olycka på U-båten.
Madsen har en hel del att förklara., sannolikt blir det en rörig redogörelse.
Citera
2017-08-23, 02:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Dockor i kedjor upphängda i taket, prostituerade, strippor, sexklubbar, häftigt humör, kolerisk, narcisstisk, misstänkt för att ha mördat en ovän med en brevbomb, manövrerar ut allt och alla ur gemensamma projekt och tar äran, drömmer om att jagas och överlista polisuppbåd.

Vad mer för bevisning behövs egentligen???

Lås in fanskapet på livstid och kasta bort nyckeln!
Du är ju helt väck, två av de där punkterna har bemötts ikväll men du verkar för trög för att fatta eller har du bara missat det.
Citera
2017-08-23, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hans kriminella "dröm" var ju klart udda, att flyga luftballong alltså`???

Jeg håber, at jeg på sigt får en kriminel løbebane. Ikke at jeg vil røve en bank. Nej, for satan, det må ikke gå ud over nogen,« siger han og forklarer, hvad han så vil gøre. »Jeg vil gerne i al hemmelighed bygge en kæmpestor brintballon og flyve ind over København i den, mens et hav af politibiler jagter mig nede på jorden. Ballonen vil jeg lande mellem de to spir på Roskilde Domkirke, mens politiet står klar til at fange mig. Jeg ved ikke, om det bliver lige præcis det, jeg kommer til at gøre, men jeg vil gerne lave en happening af gigantiske dimensioner,« siger han og smiler.

Var är detta ifrån? Han romantiserar att vara jagad av polisen, vilket är ett väldigt udda svar. Helt klart intressant.
Citera
2017-08-23, 02:33
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mmm det verktyget verkar vara en riktig elaking och inte helt otroligt att ha med sig i en ubåt. Dum fråga: eftersom den är elektrisk, funkar den att köra i något som är blött, t ex kött?

Såga kött med tigersåg borde gå utmärkt. Sågar man i kroppar med allt blod kvar i lär det bli ofattbart kladdigt och slafsigt. Blod, köttslamsor, skinn och ben lär flyga runt överallt. Kanske därför han sänkte båten. Han insåg att det skulle ta månader att rengöra innandömet efter att han gått loss med tigersågen.
Citera
2017-08-23, 03:04
Medlem
Vad har Peter Madsen uppgivit att Kim Wall hade för kroppsskador när han dumpade henne ombord? Inga? Hon var väl med om en olycka?
Citera
2017-08-23, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Vad har Peter Madsen uppgivit att Kim Wall hade för kroppsskador när han dumpade henne ombord? Inga? Hon var väl med om en olycka?

Förundersökningssekretess
Citera
2017-08-23, 03:30
Medlem
Tack Solglittret och DjILY för mycket intressanta inlägg - det ger hopp om framtiden för Svensk Biokemi

Tänk att det dyker upp sådana kunniga snillen här, det lovar gott ! Så på det viset kan detta mordfallet vara bra för intresset för biokemisk forskning i framtiden må man ju tro

Citat:
Just i anaerob - syrefattig - miljö kan spermier överleva väl. Största hotet för spermien är uttorkning i luft. Ett spermaprov som lämnas efter vasektomi (manlig sterilisering) i en plastburk som försluts med lock, kan analyseras med fortfarande rörliga spermier efter något dygn.

Men om du fyller burken med CO2-gas kan de fortfarande röra sig då ? Inte vet jag vilken som är huvudreaktionen i de muskelcellerna, ids inte leta nu (*)

Citat:
Spermien kan ligga i anaerob miljö inne i äggledarna i 3-5 dygn och vänta på ägglossning. Spermien i sig bär med sig sin egen näring.

Jag kan då rakt upp och ner påstå att anaeroba förhållanden inte råder i äggledarna, Där finns ungefär samma partialtryck (**) av syrgas som inne i lungorna, i alla fall i ett steady state av andning kontra hjärtverksamhet och inandad atmosfärs syrgaskoncentration.

Man ska visst någon gång ha mätt om det syns någon förändring på ägglossningsperioderna för de kvinnor som tränar sk höghöjdsträning (med alltså ett lägre O2-partialtryck), men har inget minne om det var någon förändring.

Den enda plats i kroppen där permanent anaerobt tillstånd råder är ju inne i tarmen.

Men jag har ju ingen susning om hur spermier egentligen använder sin energi, det låter ju rätt så värdelöst att bryta ner fruktos till tex mjölksyra, det ger ju inte mycket energi, Undrar om de är laktosintoleranta då ? Nåja jag tror faktiskt att jag lämnar detta ämne....

Man trodde åtminstone förr att slidan bildade mjölksyra för att döda spermier, men jag inte intresserat mig för att snoka vidare i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
I morgon kommer det finnas "conceptomics" som studerar just detta med tanke på inflationen inom bioinformatik och dess oändliga behov av saker som slutar på "-omics".

Härligt inlägg, tack för en bra sammanfattning, och välskriven dessutom !!

För att återgå till den upphittade kroppen så vågar jag då rakt upp och ner påstå att en propeller kapar knappast bägge armarna, bägge benen och dessutom huvudet, Det är helt enkelt inte fysiskt möjligt att en propeller kan göra hela det jobbet i ett enda moment.

Om däremot hela kroppen fastnade i en propeller och drogs runt så trasas den ju sönder helt och hållet. Vilka delar som då fortfarande är "hela" det blir ju rena slumpen som avgör.

I något försök som jag har sett ett filmklipp på på en docka som kastades in i en propeller så minns jag att dockan antingen miste antingen ena armen eller ena benet men aldrig bägge två

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Jadå, tigersågar fungerar utmärkt för att stycka tex skjutna älgar. Man bör skära snitt i skinnet, innan man börjar så att snittet blir snyggt. I vanliga fall så flår man ju bort skinnet först. Man bör inte ha för fina tänder på bladet, då geggar de igen. Man bör dock hålla tigersågen med bägge händerna, medans någon annan håller i tex benet.
Dock så är den inte så värst hygienisk, knepigt att göra rent. Men kroppen måste ju avblodas så gott det går annars blir det som sagt mycket kladdigt. Bukhålan ska man dock inte öppna med tigersågen, nä där är kniven bäst. Tar man tigersågen där så blir det sanslöst kladdigt och extremt ohygieniskt.

Egentligen så är jag väldigt skum på att ha 220 Volt inne i en ubåt, man kan ju verkligen undra om man kan hålla ordning på strömmarna så pass bra att tex en jordfelsbrytare alltid fungerar ? Skunkjobb har kanske koll på det ?
Eller man ska kanske bygga sig en ubåt själv på en gång för att se om jordfelsbrytaren fungerar ?

(*) Ursäkta detta svammel här: Intressant nog så har man ju bla räknat på maneters energianvändning och de är bland de effektivaste organismerna som finns påstås det, Och spermier kan ju säkert ligga i samma kategori.

(**) Mera svammel: Kliniskt så pratar man ju inte om O2s partialtryck, man pratar ju istället syresättningen i procent, sk saturation, Det är ju ett mera lättförståeligt begrepp, och det som man normalt ska använda. Att jag använde O2s partialtryck för äggledarna är därför att syresättningen i procent förknippas med hur stor del av hemoglobinet som tagit upp syret, och därför kan man ju förledas att tro att syresättningen bara gäller de områden där det finns blodkärl. Men det är inte riktigt så - syret löses egentligen också molekylärt i den extracellulära och intracellulära vätskan. Därför anser jag inte att anaeroba förhållanden kan råda i äggledarna. Nu vet jag ju inte hur de ser ut men jag antar att de är fulla av fina blodkärl ändå
Citera
2017-08-23, 04:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tack Solglittret och DjILY för mycket intressanta inlägg - det ger hopp om framtiden för Svensk Biokemi

Tänk att det dyker upp sådana kunniga snillen här, det lovar gott ! Så på det viset kan detta mordfallet vara bra för intresset för biokemisk forskning i framtiden må man ju tro

Men om du fyller burken med CO2-gas kan de fortfarande röra sig då ? Inte vet jag vilken som är huvudreaktionen i de muskelcellerna, ids inte leta nu (*)

Jag kan då rakt upp och ner påstå att anaeroba förhållanden inte råder i äggledarna, Där finns ungefär samma partialtryck (**) av syrgas som inne i lungorna, i alla fall i ett steady state av andning kontra hjärtverksamhet och inandad atmosfärs syrgaskoncentration.

Man ska visst någon gång ha mätt om det syns någon förändring på ägglossningsperioderna för de kvinnor som tränar sk höghöjdsträning (med alltså ett lägre O2-partialtryck), men har inget minne om det var någon förändring.

Den enda plats i kroppen där permanent anaerobt tillstånd råder är ju inne i tarmen.

Men jag har ju ingen susning om hur spermier egentligen använder sin energi, det låter ju rätt så värdelöst att bryta ner fruktos till tex mjölksyra, det ger ju inte mycket energi, Undrar om de är laktosintoleranta då ? Nåja jag tror faktiskt att jag lämnar detta ämne....

Man trodde åtminstone förr att slidan bildade mjölksyra för att döda spermier, men jag inte intresserat mig för att snoka vidare i
Nu vet jag ju inte hur de ser ut men jag antar att de är fulla av fina blodkärl ändå

Du är duktig du och kan mycket!
Jag är inte så påläst som du på molekylärnivå och biokemi.

Har dock opererat och tittat in med laparaskopi i bukar och även jobbat som obducent i 3-4 år för hundra år sedan. Det hela är ett luft- och gaslöst utrymme bestående av sammanfallen vävnad med vätska i livmodern och framför allt äggledarna - ingen luft. Mellanrummen och hålrummen är vätske-och slemfylda och då blir miljön inte så syrerik. Anaerob bakterier ex E coli kan växa i sådan miljö. (Även i djupare sår kan anaerob bakterier frodas).

Spermier utgör endast en liten del av ejakulatet resten är fr a prostatasekret som har en rörelsestimmulerade effekt på spermierna. När man tar spermaprov ex för kontroll av fertilitet lämnas provet i en vanlig plastburk varefter några droppar av vätskan tittas på i microskop och antalet spermier räknas samtidigt som deras rörelseförmåga bedöms. Detta sker som sagt flera timmar efter att provet lämnats. Tror inte att det spelar någon roll vilken gas som finns i tomrummet i burken, spermierna simmar fredligt omkring i sin vätska - som grodyngel.

Vid obduktion tar man sekretprover på samma sätt som vid våldtäktsprovtagning från flera ställen på kroppen, underliv, anus etc. Vid obduktion tas även sekretprov för spermier inne i livmodern.

Har den återfunna torson spår av spermier kommer detta säkerligen att upptäckas - även om spermiernas rörelse har avstannat. Dessa spermier med huvuden kan DNA-undersökas och är herr PM på minsta sätt inblandat i detta kommer det sannorlikt fram.
Citera
2017-08-23, 06:04
Medlem
bisarr historia:
Försökte hitta lite bakgrund men det var inte lätt. Ni som är insatta i historien: Vad gjorde denna Kim Wall ombord. Varför var hon överhuvud taget på den ubåten? Alltså kände dom två varandra sedan tidigare? Hade hon varit ute med honom förut? Läste att danska polisen inte ville gå ut med vad hon gjort på u-båten, av hänsyn till familjen.

Var hon på ett reportage? Eller var det en nöjestripp? Hur hade dom träffats? Över någon webbsida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in