2014-10-26, 19:03
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Om ändå.

Finns inte SAAB längre?

Jo den delen av saab som utvecklar vapen går ju bra...
Citera
2014-10-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Har testat Dacian.

Den skramlar något fruktansvärt när man kommer upp i hastigheten.
Den är allmänt obekväm.
Den är ful.
Den är svag.
Den är otroligt tråkig att köra.

Den kommer väldigt långt ner i listorna över de mest hållbara bilarna år efter år.

Med andra ord har jag inte köpt en Dacia Duster. Fick bli en ett par år gammal 9-5. Är nöjd även fast jag kanske inte har använt sådär jättemycket än.

Nu har jag inte testat Duster modellen utan bara Sanderon men håller inte riktigt med dig.
Ful tycker jag inte Sanderon är, de övriga modellerna är väl inga höjdare direkt. Svag vet jag inte heller, den jag provkörde var bensinturbon på 90 häst. Den gav ett helt okej intryck när väl turbon hoppa igång. Skramla vet jag inte heller om den gjorde men visst är det lite mer vindbrus i högre hastigheter än tex en ny volvo eller audi.
För det priset man får ge ska man nog inte klaga.
Citera
2014-10-27, 01:15
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Nu har jag inte testat Duster modellen utan bara Sanderon men håller inte riktigt med dig.
Ful tycker jag inte Sanderon är, de övriga modellerna är väl inga höjdare direkt. Svag vet jag inte heller, den jag provkörde var bensinturbon på 90 häst. Den gav ett helt okej intryck när väl turbon hoppa igång. Skramla vet jag inte heller om den gjorde men visst är det lite mer vindbrus i högre hastigheter än tex en ny volvo eller audi.
För det priset man får ge ska man nog inte klaga.

"Skramla" är kanske en överdrift. Men det var långt ifrån behaglig.

Nej en ny bil för det priset är ungefär det man får som bäst. Men jag kör hellre en äldre begagnad som helt enkelt är bättre.
Citera
2014-10-27, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Problemet är som du säger. En dyr bil går sönder nästan lika ofta som en billig. Anledningen till det är att alla delar i dag tillverkas i en styrd maskin som spottar ut precisionsdetaljer. Det är lika dyrt för BMW att tillverka en detalj med en tolerans som för Dacia. För 30 år sedan så tillverkades det mesta i konventionella maskiner eller automater. Då kostade det att tillverka kvalitet. Det gör det inte i dag.
Det som skiljer en billig bil mot en premium är inte kvalitén längre utan komforten. Det som går sönder i den billiga bilen, jämfört med den dyra är detaljer såsom plastbitar o reglage. Men bilen funkar fortfarande.
Medellivslängden på en bil i dag är kortare än någonsin o det kommer bara bli kortare. Just därför har märken som Dacia o Kia en ljus framtid medan premiummärkena måste tänka om.
Egentligen är det idioti att köpa en dyr premiumbil när du kan få 3-4 lågprisbilar för samma pris. Inte fan hinner man nöta ut fyra st KIa på samma tid som en ny BMW. O skulle man göra det så har Kian 7 års nybilsgaranti som gör att den kostar noll i reparation 28 pr medan BMwn antagligen kommer urholka plånboken i reparation under dessa ur.
Så frågan är: Är verkligen Dacia en så dålig bil?

Hade tidigare en beg. opel. var så trött på att alltid fixa någor. oftast när man varit på bilprovningen uppkom någon skit. typ styrled, bromsrör, spindel led mm. Dessa räkningar gjorde riktigt ont. dessutom var det oron att den skulle krångla när man hade bråttom iväg till jobbet mm.

Köpte en Sandero Stepway ny.http://www.dacia.co.uk/vehicles/sandero-stepway/ Är nu inne på tredje året , har bara gjort en service varje år för ca 2500 kr (ej märkesverkstad) det har verkligen varit skönt att köpa sej fri och bara behöva vrida om nyckeln o köra.

kvaliteten är bra, hade de byggt dåliga bilar, då hade alla sprungit på garantin vilket motsäger sej själv.
Senast redigerad av flashflash987 2014-10-27 kl. 04:08.
Citera
2017-08-08, 05:09
Medlem
Jag köpte nyligen en Duster och väntar på leverans, en black shadow med tce 125 4x4.
Men summan drog iväg lite då jag valde backkamera, drag, extra vinterhjul med dubb etc. Jag har haft en dieselbil som nu ska säljas, bra och stark och så men fan blir dyrt i längden ändå, man måste fylla på vätskor för partikelfilter, dyr service, dyr skatt, ne jag kör bensin nu i fortsättningen till de helt gått över till elfordon. Motorn tce125 verkar vara en välkonstruerad och mycket testad liten turbomotor.

Oavsett hur man vrider och vänder på det, en helt ny bil med 5 års nybilsgaranti (lade till för 6800kr), alla tillbehör, drag, dubb vinterdäck av premiummärke, 4x4 för under 200 000 kr? och bilen verkar inte falla sönder heller då över 1 miljon Duster redan sålts, och var är alla videos och kommentarer på att den är skit? det ända jag ser är att alla är lycklig,glada och nöjda!

Hoppas bli nöjd 2018
Senast redigerad av Dusamter 2017-08-08 kl. 05:20.
Citera
2017-08-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är en helt ny bil till små pengar. Det är värt en del för en del. Och tur är väl det, om ingen köpt t.ex. Skoda så hade de aldrig blivit vad de är idag. Jag skulle ju iofs. inte säga att de ligger på VW-nivå, de är nära men ikapp eller om kommer inte VAG tillåta.

det är endast okunniga människor som köper sådan skit,

rumänsk renault,. ne fy faaan vilket skit. tycker alltid synd om dessa människor som kör skiten,
bla en gammal klasskamrat till mig kör just en duster,

jag känner att det är synd att ingen förklarat vilket skit det är för dom
Citera
2017-08-22, 21:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

rumänsk renault,. ne fy faaan vilket skit. tycker alltid synd om dessa människor som kör skiten,

Men det kan han väl få ta reda på själv? Vad har de, 5 års garanti?
Vad kör du själv, en 5-7 år gammal tysk med samma inköpspris, som även om den inte krånglar mer än Dacian så får du själv stå för reparationerna medans han kan lämna in den på garantin och sälja bilen och köpa en helt ny när garantin går ut och trots det komma billigare undan än du.

Luktar lite avundsjuka om ditt inlägg. Jag kör inte nån Dacia, vill inte ha nån heller, men jag kan inte förneka att det är billigt och bekymmersfritt jämfört mot att köpa begagnad bil i samma prisklass och om man själv är nöjd med det så varför inte?
Citera
2017-08-22, 22:55
Medlem
Citat:
Men det kan han väl få ta reda på själv? Vad har de, 5 års garanti?
Vad kör du själv, en 5-7 år gammal tysk med samma inköpspris, som även om den inte krånglar mer än Dacian så får du själv stå för reparationerna medans han kan lämna in den på garantin och sälja bilen och köpa en helt ny när garantin går ut och trots det komma billigare undan än du.

Luktar lite avundsjuka om ditt inlägg. Jag kör inte nån Dacia, vill inte ha nån heller, men jag kan inte förneka att det är billigt och bekymmersfritt jämfört mot att köpa begagnad bil i samma prisklass och om man själv är nöjd med det så varför inte?

ja med en helt annan komfort, många människor tror att bara för att någonting är nytt så är det bra,
men missar komforten,
Citera
2017-08-23, 06:30
Moderator
Citat:
ja med en helt annan komfort, många människor tror att bara för att någonting är nytt så är det bra,
men missar komforten,
Men om de som köper är nöjda förstår jag inte vad det rör dig? Om jag av nån anledning vill ha det obekvämt så är väl det knappast din ensak?
Bry du dig om ditt och mindre om andras, de flesta klarar alldeles utmärkt av att ta egna beslut i såna saker.
Citera
2017-08-23, 18:34
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Eller så har dom frågat folk som kan något istället för att lyssna på sådana som du som inte kan något. Du har inte reflekterat över det?

Själv har jag fått Dacia Duster rekommenderat av flera experter då jag diskuterat ny bil till morsan.
Citera
2017-08-23, 21:18
Medlem
Citat:
Men om de som köper är nöjda förstår jag inte vad det rör dig? Om jag av nån anledning vill ha det obekvämt så är väl det knappast din ensak?
Bry du dig om ditt och mindre om andras, de flesta klarar alldeles utmärkt av att ta egna beslut i såna saker.

men köp rumänsk renault skit då !

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Eller så har dom frågat folk som kan något istället för att lyssna på sådana som du som inte kan något. Du har inte reflekterat över det?

Själv har jag fått Dacia Duster rekommenderat av flera experter då jag diskuterat ny bil till morsan.

aha hahahaha h flera "experter" du menar inte dacia säljare,

ja ja idioter går inte att tala förstånd med så köp skiten, tänk gärna tillbaka på denna tråden när du kör runt i skrotet,
Citera
2017-08-24, 06:37
Moderator
Citat:
men köp rumänsk renault skit då !

aha hahahaha h flera "experter" du menar inte dacia säljare,

ja ja idioter går inte att tala förstånd med så köp skiten, tänk gärna tillbaka på denna tråden när du kör runt i skrotet,

Tänker inte köpa nån, tänker inte köpa nån tysk bil heller. Men jag är inte som du klart avundsjuk på de som har råd.
När du växt upp, fått ett jobb och kanske inte tänker prestige i bilköp så kommer du förstå vad jag menar, baserat på ditt resonemang så säger jag ca 10 år tills det händer. Kanske lite tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in