2017-08-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, kan du bekräfta att U-båten inte går att navigera i U-läge generellt eller är det enbart rodrens position som gör att navigering i U-läge utesluts?
Uteslutet är ett starkt ord, men ubåten kan inte framföras säkert och stabilt utan att de horisontella rodren är utfällda och fungerar. Ja, ubåten kan (med roder i korrekt position) föras framåt i ett par knop i u-läge och om jag förstått saken rätt har en gyrokompass installerats vilket medger tröghetsnavigering i u-läge.

De främre horisontalrodren kan fällas upp för att inte ta i kaj, och de säkras då med speciella stag. Detta är unikt för just denna ubåt och nog inget som bärgarna skulle ha gjort då de inte ens kan förväntas känna till den detaljen.
Citera
2017-08-22, 20:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, kan du bekräfta att U-båten inte går att navigera i U-läge generellt eller är det enbart rodrens position som gör att navigering i U-läge utesluts?
Om man tittar på de Youtube-filmer som finns inifrån så ser man att den är väldigt primitiv och det läcker lite här och var, något "Mad" vid påpekande viftar bort med: "det er gammel".
Citera
2017-08-22, 20:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Dom kan simma långt.

Då får vi hoppas någon simmade upp i livmodern och äggledarna. Hur länge lever spermier i en död kropp? Påverkas de av att blodet inte cirkulerar? Försöker de ändå ta sig fram till ägget, dvs kan t ex en död kvinna bli befruktad?
Citera
2017-08-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Uteslutet är ett starkt ord, men ubåten kan inte framföras säkert och stabilt utan att de horisontella rodren är utfällda och fungerar. Ja, ubåten kan (med roder i korrekt position) föras framåt i ett par knop i u-läge och om jag förstått saken rätt har en gyrokompass installerats vilket medger tröghetsnavigering i u-läge.

De främre horisontalrodren kan fällas upp för att inte ta i kaj, och de säkras då med speciella stag. Detta är unikt för just denna ubåt och nog inget som bärgarna skulle ha gjort då de inte ens kan förväntas känna till den detaljen.

Förmodligen kan man krypa längs sandbotten i semi u läge - långa sträckor - kollar man topografin i området så är det sand sand sand och sand och 10 meter överallt.
Citera
2017-08-22, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Menar du att själva ubåten/PM har nu blivit en "världssensation" bortsett från själva händelsen? Du får hemskt gärna bidra med en källa på ett sådant reportage!

Jag menar att utan själva U-båten hade det inte blivit en sådan världssensation.
Den slutsatsen är väl inte så svår att dra.
Citera
2017-08-22, 20:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Jag menar att utan själva U-båten hade det inte blivit en sådan världssensation.
Den slutsatsen är väl inte så svår att dra.

Håller med dig. Mord i ubåt tillhör inte vanligheten. Inte heller styckning i ubåt. Så självklart får det uppmärksamhet. Är ju rena filmmanuset.
Citera
2017-08-22, 20:08
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då får vi [hoppas någon simmade upp i livmodern och äggledarna. Hur länge lever spermier i en död kropp? Påverkas de av att blodet inte cirkulerar? Försöker de ändå ta sig fram till ägget, dvs kan t ex en död kvinna bli befruktad?
Inte mitt specialområde, men sperma är ju inte bara spermier så det kan man nog hitta.
Citera
2017-08-22, 20:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Så, du är bra konstig om du menar att vi inget kan veta om Walls liv eller död. Hon är saknad, hon har varit på en ubåt som sjunkit, den enda besättningsmedlemmen ombord säger att hon är död och finns i sjön, och i sjön har man hittat en kvinnobål med dimensioner som överensstämmer med Wall och ingen annan är saknad som bålen skulle passa på. Om detta inte gör det mer sannolikt att hon är död än levande så undrar jag igen vad för typ av belägg du skulle acceptera...?
Så var det det där med läsförståelse igen. Jo, jag VET att det är svårt. Men om du läser mina inlägg igen - det är inte så svårt, de är väldigt korta - så kommer du att finna att jag inte har gjort någon som helst påstående om vad som har hänt Kim Wall.

I själva verket så är tror jag att hon är död, och det är Madsen som avsiktligt eller oavsiktligt orsakat hennes död. Men det spelar ingen roll, Madsens utsaga är inte ett BEVIS.

Det är som Högskoleprovets delprov NOG: "Är informationen NOG för att lösa uppgiften?"

Eller tänk tillbaka på Thomas Quick igen. Alla anhöriga till alla dödsoffer vill veta vad som hänt deras kära. Quick har sagt att han dödat dem, det har accepterats som bevis i domstol. men det hjälper inte, de anhöriga vet ändå inte vad som hänt.
Citera
2017-08-22, 20:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Inte mitt specialområde, men sperma är ju inte bara spermier så det kan man nog hitta.

Du är smart. Precis så är det. Någon beståndsdel kan ligga skyddad i livmodern. Trots förruttnelsen kanske innehållet i livmodern är bättre bevarad.
Citera
2017-08-22, 20:11
Medlem
Citat:
Edit: Om det faktiskt är ett styckmord vi har att göra med, skulle en rak nedstigning nog vara behändig då PM kan arbeta totalt ostört utan anledning att se sig om i trimmar.
Det enda som skulle stödja ett sådant scenario (då vi inte har några andra indikationer på att båten dykt) skulle vara att den i så fall (utan framdrivning i u-läge) borde drivit just söderut och hamnat utanför Koge bukt på 8-9h på grund av strömmarnas riktning och hastighet under dygnet.

Men en av PMs stora fasor tidigare har varit just risken att bli överseglad av ett större fartyg i u-läge och Drogden tillåter inte något större djup där sådant kan undvikas. Dessutom är det en tättrafikerad farled. Det gör ett dyk betydligt mindre troligt som scenario.
Citera
2017-08-22, 20:12
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Statistiskt är det säkert 100000ggr säkrare för en kvinna att bestämma träff för att åka båt med en känd uppfinnare än att lifta eller göra andra dumma saker som görs av kvinnor på blind-dejter varenda dag.
Kan du ge ett exempel på något han uppfunnit?

Med vänliga hälsningar

Z.O.G
Författare som ännu inte gett ut någon bok
Nobelpristagare som ännu inte vunnit något Nobelpris
Filantrop och mecenat som ännu inte skänkt en spänn till välgörenhet
Citera
2017-08-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då får vi hoppas någon simmade upp i livmodern och äggledarna. Hur länge lever spermier i en död kropp? Påverkas de av att blodet inte cirkulerar? Försöker de ändå ta sig fram till ägget, dvs kan t ex en död kvinna bli befruktad?
Vagt off-topic, men det där var tamigfan rätt intressanta frågor. Efter lite funderande så kommer jag fram till att inget hindrar befruktning även om kvinnan avlidit per se. Inget, utom temperaturen, mer specifikt. Spermier tål lägre temperaturer än hela kroppar och befruktning kan ju ske in vitro. Vet inte vilken typ av inkubator som används för det, om det är 34 eller 37 grader eller rumstemp.

Rent energimässigt är både ägg och sperma oberoende av värdorganismen. Så ägget när det mognat och börjar vandra ner för äggledaren är oberoende av moderns cirkulationssystem. Dock, temperaturen om en kropp avlider kan kanske vara ett hinder, men det är faktiskt det enda praktiska hinder jag kan komma på. Jag tror inte pH förändras i slidan bara för att "ägaren" avlider, inte direkt iaf.

Så, vid första påseende, ja, en död kvinna kan bli befruktad. Det är ju nämligen ägget som blir befruktat och ägget kommer antingen ut vid mens (nu talar vi levande människor igen) eller sätter sig i livmoderväggen befruktat. Zygoten, dvs den diploida ägg/spermiesammanslutningen kommer att vara oberoende av kvinnans cirkulationssystem enda tills navelsträngen bildas och fostret börjat ta näring och respiration från kvinnans cirkulationssystem snarare än att leva på resurserna i ägget. Men, det är inte för inte som ägg är bland de större cellerna och i vissa fall jättelika som hos fåglar och reptiler. Just på grund av oberoende från kvinnan/honan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in