Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Då får vi hoppas någon simmade upp i livmodern och äggledarna. Hur länge lever spermier i en död kropp? Påverkas de av att blodet inte cirkulerar? Försöker de ändå ta sig fram till ägget, dvs kan t ex en död kvinna bli befruktad?
Vagt off-topic, men det där var tamigfan rätt intressanta frågor. Efter lite funderande så kommer jag fram till att inget hindrar befruktning även om kvinnan avlidit per se. Inget, utom temperaturen, mer specifikt. Spermier tål lägre temperaturer än hela kroppar och befruktning kan ju ske in vitro. Vet inte vilken typ av inkubator som används för det, om det är 34 eller 37 grader eller rumstemp.
Rent energimässigt är både ägg och sperma oberoende av värdorganismen. Så ägget när det mognat och börjar vandra ner för äggledaren är oberoende av moderns cirkulationssystem. Dock, temperaturen om en kropp avlider kan kanske vara ett hinder, men det är faktiskt det enda praktiska hinder jag kan komma på. Jag tror inte pH förändras i slidan bara för att "ägaren" avlider, inte direkt iaf.
Så, vid första påseende, ja, en död kvinna kan bli befruktad. Det är ju nämligen ägget som blir befruktat och ägget kommer antingen ut vid mens (nu talar vi levande människor igen) eller sätter sig i livmoderväggen befruktat. Zygoten, dvs den diploida ägg/spermiesammanslutningen kommer att vara oberoende av kvinnans cirkulationssystem enda tills navelsträngen bildas och fostret börjat ta näring och respiration från kvinnans cirkulationssystem snarare än att leva på resurserna i ägget. Men, det är inte för inte som ägg är bland de större cellerna och i vissa fall jättelika som hos fåglar och reptiler. Just på grund av oberoende från kvinnan/honan.