2017-08-22, 19:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Undrar ifall PM är lika glad över det uppflutna torsot?

Det beror på vilken inställning han har. Vill han bli berömd för att som den förste i världshistorien (?) ha styckat någon i en ubåt är han glad och nöjd. Kul att få jobba på projekt i fängelsets verkstad och bli intervjuad av journalister världen över. Vill han däremot bli fri så fort som möjligt för att få pyssla i sin egen verkstad ställer det till med problem när det framgår att KW inte blev fint begraven insvept i en flagga till havs medan fiskmåsarna sjöng sin sång, utan istället blev ikastad som fiskmat slaktad på armar, ben och huvud.
Citera
2017-08-22, 19:43
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt Thomas Djursing som känt honom länge och som skrivit en bok om honom tål inte PM kritik, är aggressiv men inte våldsam, är i konflikt med alla journalister som intervjuat honom och blir arg om man skriver något som inte är fördelaktigt om honom eller hans projekt.

OK. Jag tänkte egentligen på BO som är KW. Inte GM som är PM.
Citera
2017-08-22, 19:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
OK. Jag tänkte egentligen på BO som är KW. Inte GM som är PM.

Men oj, nu ser jag att du skrev BO. Ber så mycket om ursäkt. Hittade det här om henne:

Citat:
Hon beskriver Kim Wall som en "extremt ambitiös" journalist.
– Samtidigt är hon en jättebra vän, extremt ödmjuk, otrolig rolig, säger Malin.
– Hon är en väldigt sprallig tjej. Trots att hon är så ambitiös och har nått stora framgångar rent journalistiskt, så har hon alltid varit ödmjuk och den tjejen som man lärde känna. Hon har alltid varit väldigt jordnära, säger Sebastian.

Citat:
Kim har rönt stora framgångar som journalist och har rapporterat från flera slutna och svårtillgängliga platser, bland annat Nordkorea.
– Jag förstår att hon är en så bra journalist, hon är en sådan som man omedelbart tycker om, hon är lätt att prata med och är intresserad och nyfiken. Så är hon även privat, säger Malin.

http://www.expressen.se/kvallsposten/vannerna-om-forsvunna-kim-wall-riktig-overlevare/
Citera
2017-08-22, 19:49
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har inte framkommit något publikt om att ubåten har dykt. Den ska vara kapabel att dyka rakt ner från stillastående men den ska inte kunna gå att navigera med i uläge.

Han kan alltså inte navigera i U-läge? U-båten är mer primitiv än jag först trodde faktiskt.
Citera
2017-08-22, 19:50
Medlem
Ang styckningen så kan jag tänka mej att tigersåg fanns på ubåten, de enda verktyg som egentligen krävs och med nytt sågblad kapas armar ben och huvud på typ 2 minuter.
När djurkroppar klyvs sågar man oftast med tigersåg och går utmärkt att såga av ben med en sådan.
Jag tror det är bo man hittat och blir intressant att se vad dåren kommer med för ursäkt till stickningen.
Citera
2017-08-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om det är den matematiska formen av bevis (vad har verkligen hänt) så är hans utsaga inget bevis. Han kan säga precis vad som helst.
Jo, men nu, hör och häpna, är detta ett rättsfall och inte ett matteprov. Förutom förstås att "vad har verkligen hänt" inte heller är någon form av matematisk domän.

För att "vad som hänt" i sinnevärlden ska ha någon form av meningsfullt svar så är det bara vad denna värld kan visa oss som har relevans. Dvs, du kan inte räkna ut huruvida Wall är död eller ej, däremot kan du bedöma det genom att beräkna statistik som tar sina data från sinnesvärlden.

Allt detta hör nog hemma i filosofiforat snarare än här. Här, där vi talar brott, är "bevis" det som domstolar, rättsväsen och polisarbete rör sig med. Då är PMs utsaga - då den är negativ för honom själv - trovärdig. Däremot, när han säger något för egen vinning, t.ex. att det var en olycka, så är det mindre trovärdigt.

Denna form av bevisvärdering påminner om texttolkning och källkritik, dvs en inte så liten del av historievetenskapens arbetsredskap, till skillnad från matematiken där bevis är fullständiga eller icke-existerande.

Så, du är bra konstig om du menar att vi inget kan veta om Walls liv eller död. Hon är saknad, hon har varit på en ubåt som sjunkit, den enda besättningsmedlemmen ombord säger att hon är död och finns i sjön, och i sjön har man hittat en kvinnobål med dimensioner som överensstämmer med Wall och ingen annan är saknad som bålen skulle passa på. Om detta inte gör det mer sannolikt att hon är död än levande så undrar jag igen vad för typ av belägg du skulle acceptera...?
Citera
2017-08-22, 19:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Ett initialt försvar här skulle ju vara rigor mortis - om man nu vill komma med fiktiva svar emot hur man styckar en kropp med lätthet.

Ja om KW mördades redan på torsdagen vilket jag tror runt 21:00 på kvällen. 10-14 timmar så utvecklar normalt en kropp rigor mortis. Likaså att det kanske ansågs sänka en kropp i delar. Att skära huvudet av med en bra morakniv är inte alls svårt.
Citera
2017-08-22, 19:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag är helt med dig. Ännu mer säker än jag var från början och då skrev jag ändå 100%.
Efter att ha läst utdraget ur boken om Madsen kan man ju inte tro på något annat scenario.

Det kommer visa sig att det är Kim. Man kommer finna sperma. Han får livstid.

Jag har en dotter i samma ålder. Jag känner så oerhört starkt med Kims anhöriga och pojkvän. Och dessutom har aset skändat henne!

Jag hade dödat honom om jag fått tillfälle.

Hon har ju legat i vatten länge och slidan är ju öppen, dvs vatten letar sig in där. Så det troliga är att sperman sköljts bort. Men jag är ingen expert på bevarandet av sperma i havsvattenlik.
Citera
2017-08-22, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sabetha
Varför skulle han säga att hon är död och att hon dog på ubåten om hon inte gjorde det, menar du?

Varför ljuger människor?
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ang styckningen så kan jag tänka mej att tigersåg fanns på ubåten, de enda verktyg som egentligen krävs och med nytt sågblad kapas armar ben och huvud på typ 2 minuter.
När djurkroppar klyvs sågar man oftast med tigersåg och går utmärkt att såga av ben med en sådan.
Jag tror det är bo man hittat och blir intressant att se vad dåren kommer med för ursäkt till stickningen.
Det räcker med en vass kniv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag frågade om han dykt med båten inte om att den sänkts ditt jävla pucko. Gå tillbaka till joltcolan och pojrummet och runka istället.
Vi kan, baserat på vad som framkommit mycket tidigare i tråden, anta att det inte gjorts ett dyk under färd, åtminstone inte färdats i uläge. Vi kan däremot inte utesluta en rak nedstigning/uppstigning utan fart framåt. Anledningen är rodrens position, där förliga roder är upplyfta och säkrade i en position som inte är förenlig med dyk, samt frånvaro av orsak att detta skulle behöva göras vid bärgning.

Så, inte dyk förefaller mer sannolikt än dyk. *VET* vet vi inte, men vi kan anta.

Edit: Om det faktiskt är ett styckmord vi har att göra med, skulle en rak nedstigning nog vara behändig då PM kan arbeta totalt ostört utan anledning att se sig om i trimmar.
Senast redigerad av DjILY 2017-08-22 kl. 20:00.
Citera
2017-08-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som kvinna hade jag aldrig i livet gått ner i en konservburk med en okänd man. Hon bör ju ha känt till lite av hans bakgrund. Men - vem i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka mord/dråp när han är så känd och så många vet att de är tillsammans på en kort sjöresa. Svårt läge det där. Kanske han övertalade henne med att visa henne ubåten och erbjöd en tur? Och hon hakade på.

Statistiskt är det säkert 100000ggr säkrare för en kvinna att bestämma träff för att åka båt med en känd uppfinnare än att lifta eller göra andra dumma saker som görs av kvinnor på blind-dejter varenda dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in