2017-08-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Menar du att själva ubåten/PM har nu blivit en "världssensation" bortsett från själva händelsen? Du får hemskt gärna bidra med en källa på ett sådant reportage!
"världssensation" i hela danska medievärlden.

I själva verket hörs inte så mycket ens om detta proffsiga projekt av helt annan kvalitet som förresten också listar Madsens ubåtar och flera andra.

http://www.euronaut.org/
Citera
2017-08-22, 19:28
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Den är, som jag förstått det, ganska flytande och hänger mest på uppsåt och hur grovt våld som brukats. Om uppståtet varit att döda klassas det som mord men om uppsåtet inte varit att döda utan att skada, men offret avlider i alla fall tittar man på likgiltighetsuppsåt (alltså, om gärningsmannen struntade i att offret kunde dö) och hur grovt våld som brukats.

Men som sagt, jag har fått uppfattningen att det främst är en bedömningsfråga.
Mord och dråp har samma uppsåt, dvs att döda. Dråp är mord fast man har hittat någon förmildrande omständighet, tex att gärningsmannen var knäpp men inte tillräckligt knäpp för rättspsyk.
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Angående överlagt eller ej, ponera att det är PM som styckat kroppen, och mycket tyder på det, det känns som han nästan måste ha planerat det i så fall, man behöver ju vissa verktyg för att avskilja armar, huvud och ben även om man gör det vid lederna. Eller kan han ha använt verktyg som fanns ombord "naturligt"?
Instämmer. Det är dock så abnormt att han ska han ha planerat det här att jag tänker i helt andra banor, tex att den upphittade kroppen inte är hennes eller att det finns naturlig förklaring till lemlästning av den. Men vem vet, kanske ville han dölja ett blodbad i ubåtens innanmäte och det var därför han sänkte den?
Citera
2017-08-22, 19:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Många av KW:s vänner och kollegor har betonat hur erfaren, klok och professionell KW var. Hur hon inte skulle låta sig luras av någon. Hur hon hade skinn på näsan och att hon hade jobbat i många farligare situationer under sin karriär.

Men nu undrar jag verkligen om detta stämmer.

KW måste rimligtvis ha gjort en ordentlig research om karln innan hon klev ombord. Alltså måste hon ha varit medveten om det (och kanske lite till?) angående hans sexliv och böjelser som vi flashbackare har fått veta först nu.

Ändå kliver hon ombord med mannen ensam och sätter sig i en totalberoende situation av honom.

Trots att han är allmänt känd som ”galen” och ”lättantändlig” - samt att han har ett gränsöverskridande sexualitet.

Hur tänker en ung kvinna då när hon gör detta val? Att hon – ensam – kan mota bort honom ifall han skulle bli jobbig under ytan? På vilket sätt skulle hon kunna ”tvinga honom” till något? Hon skulle ju inte kunna ens ta båten till vattenytan på egen maskin.
Många visste att hon skulle ut och därför kände hon sig därför säker på att inget kunde hända, hennes partner och kollegor och andra vittnen som såg dom på u-båten. Och SKULLE något ändå hända så var ju Peter den enda som kunde bli misstänkt och vara skyldig för t.ex våldtäkt. Dom hade en professionell mail-kontakt och inget där gjorde att någon misstänka något; hon skulle bli avsläppt en viss tid, och det visste dom också. Aldrig kunde hon eller någon annan tro att hon skulle bli mördad, styckad och sedan dumpad i havet. Kim var en nyfiken person som tog risker för ett spännande reportage och det här var en tur med u-båt några timmar - så vad kunde gå fel...?
Citera
2017-08-22, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Djävla dårar som saknar läsförmåga, hamnat fel från Sexforat eller konspirationsforat..

MGM har ju för fan SAGT att hon är död och att han "begravt" henne till sjöss.

Din logik haltar, att han sagt att hon är död är inget bevis för att det är sant, tyvärr du som är "dåren".
Citera
2017-08-22, 19:32
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är just polisen som sagt att PM själv erkänt att KW dött i en olycka och han begravt henne till havs. PM:s advokat har dessutom sagt att PM är glad över att det framkommit.
Undrar ifall PM är lika glad över det uppflutna torsot?
Citera
2017-08-22, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Vad är det för korkat snack i alla nyhetssändningar.

"polisen berättar att kroppen är styckad med avsikt"

Jaså, verkligen. Är det möjligt att stycka en kropp utan att det var meningen? Man råkade gå förbi en kropp med en kniv, sen hade man otur att snubbla varvid huvudet och benen råkade lossna... liksom

Är inte korkat alls, oavsiktlig styckning vore naturligt sönderfall och/eller en båtpropeller.
Citera
2017-08-22, 19:33
Medlem
krimtekniska lär kolla på hur kroppen blivit styckad och få fram en slutsats vad för typ av föremål som använts för avlägsna kroppsdelarna .. Frågan är varför stycka kroppen om de va en olycka .. kan hon varit uppe på ubåten halkat i och träffats av propellern på ubåten men frågan är då splittras kroppen i så många bitar om den träffas av en propeller känns ju tveksamt
Citera
2017-08-22, 19:34
Medlem
Sabethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Din logik haltar, att han sagt att hon är död är inget bevis för att det är sant, tyvärr du som är "dåren".

Varför skulle han säga att hon är död och att hon dog på ubåten om hon inte gjorde det, menar du?
Citera
2017-08-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Klart det är! Vad svamlar du om egentligen? Om en MGMs utsagor konsekvent behandlades som lögn skulle saker som "förhör" och att han hörs i rätten vara helt ovidkommande.

Vissa saker som PM säger är mer trovärdiga än andra. Att Kim Wall är död är trovärdigt. Att det var genom en olycka är kanske inte så trovärdigt, men bör i brist på bättre givetvis tas på allvar.

Och igen, "bevis" i dessa sammanhang är inte matematisk bevisföring.

Edit: Vilka indicier skulle *du* behöva för att finna att slutsatsen att hon är död är den rimligaste?
Citera
2017-08-22, 19:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Han har ju med egna ord klartgjort hur en strippa RÖRT hans ubåt och att denna plats har ett uppenbart högt associationsvärde för honom då han förknippar den plats med ett för honom laddat möte med det motsatta könet. Det påminner om psykopater ala Ted Bundy som berättat hur man återvände till mordplatser o döda kroppar för att återuppleva mordet. Hans uppväxt, åtskild från sin mamma tillsammans med en pappa som aldrig gav utrymme för det emotionella behovet är den perfekta grogrunden för att senare i livet utveckla en psykisk störning. Något säger mig att han har svårt för känslomässiga relationer, i synnerhet med motsatta könet. Något ligger där o gror. En lust o en aggression som är för stark att tygla. En lust så stark att risken för att åka dit inte på vägar räcker för att tygla hans lustar. Glöm olyckor o andra bortförklaringar.
Jag är helt med dig. Ännu mer säker än jag var från början och då skrev jag ändå 100%.
Efter att ha läst utdraget ur boken om Madsen kan man ju inte tro på något annat scenario.

Det kommer visa sig att det är Kim. Man kommer finna sperma. Han får livstid.

Jag har en dotter i samma ålder. Jag känner så oerhört starkt med Kims anhöriga och pojkvän. Och dessutom har aset skändat henne!

Jag hade dödat honom om jag fått tillfälle.
Citera
2017-08-22, 19:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Jo, för att när man bärgade den var den i u-läge......smartass...

Du måste vara efterbliven på riktigt Han sänkte ju båten. Det jag frågade var om han dykt med KW innan han sänkte båten fattar ju en femåring men inte du uppenbarligen.
Citera
2017-08-22, 19:41
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jo? "Bevis" är inte det samma som "sanna utsagor". Jag vet naturligtvis inte hur dansk straffrätt ser ut men i Sverige har vi "fri bevisföring", dvs precis vad som helst kan anföras som bevis. Om det håller eller ej är en annan sak.

Sammanblanda inte rättens bruk av ordet "bevis" med matematikens!
Det beror väl på vilken slags bevisning vi är ute efter. Vill vi säkert veta vad som har hänt Kim Wall eller vill vi veta vilket straff Madsen kommer att få?

Om det är den matematiska formen av bevis (vad har verkligen hänt) så är hans utsaga inget bevis. Han kan säga precis vad som helst.

Om det gäller eventuellt straff så kan rätten (i Sverige i alla fall) välja att tycka att hans utsaga är ett bevis. Men även om de väljer att tro på det betyder det inte att det verkligen är så. Jämför Thomas Quick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in