2017-08-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Hahaha och din snille förklaring är bättre än sex snillena?

Inte alls, ville bara visa att det är många olika möjligheter, och mycket svårt att sannolikhetsbedöma dom. Jag är helt öppen för de flesta av förslagna händelseförlopp. Och jag gör absolut inte anspråk på någon "snille"-förklaring, eftersom jag inser att det finns massor med varianter.
Citera
2017-08-22, 17:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Är det KW's kropp som har hittats gissar jag på att PM kapat benen och armarna för att sen våldta KW under natten, och till slut skära av huvudet.
/.../

?

Då får nog ändå du antas vara betydligt sjukare än PM.
Citera
2017-08-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Övningsscenario från marinen.... Du menar att det här inte kan hända - varför övar de då?
Du tycker detta verkar vara en militär ubåt? Eller en väldigt välutrustad civil ubåt för t ex dykuppdrag?

De har vanliga kabinluft av en atmosfärs tryck i ubåten. De har tryckluft för att blåsa tankarna. De säger specifikt att de skulle kunna få mer än 60 mantimmar luft om de scrubbar och fyller på syrgas men att då måste man göra rätt varför de valt att inte göra det.

Och jag har inte sett någon information om att de skulle prova att höja trycket inne i kabinen i något experiment.

Denna ubåt har inte ens en dykarsluss där de kan tryckutjämna och öppna ytterlucka i undervattensläge.
Citera
2017-08-22, 17:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det några rättsfall där man har bevisat att en person har styckat någon och att det är visat att vederbörande var själv med offret men som sedan inte fälls för mord?

Styckmord är väldigt ovanliga här i Norden, så det är svårt att ha en tydlig statistik kring det. Få fall är så tydliga som detta - att de är helt ensamma i ett utrymme dit ingen annan kan komma och att styckaten erkänner att han/hon varit den sista som umgåtts med personen och rört vid kroppen, men anser sig ändå inte ha mördat.

OBS! Detta gäller alltså om det är KW:s kropp som hittats styckad.
Citera
2017-08-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det jag tycker är lite märkligt är att när han kommer upp i räddningsbåten vill han inte ha torra kläder, han vill slippa prata och han "vill gå in i sig själv för en stund". Själv hade jag tackat översvallande och varit hur pratsam som helst. Framför allt när ens egen ubåt sjunkit.
Om du just tappat ditt livsverk (inte så långt från familjemedlem) så kanske du inte varit så väldigt uppspelt, utan suttit och funderat på varför allt blev som det blev. I detta fall det inte så att han var 30 sekunder från döden när de kom och hjälpte honom.
Citera
2017-08-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Han log och gjorde tummen upp till dansk media när de frågade hur de var med honom.
Då hade han strax innan styckat och dumpat KW i havet (gissningsvis också drogat, våldtagit och mördat henne). Sedan fick han frågan hur han kände sig, då sa han att han att han var ledsen för sin ubåt som sjunkit. Han menade det nog också - det var ubåten som var i hans tankar där och då.
Som jag sagt från första stund - detta är en kallblodig psykopat.

Jag är inte säker på att du har rätt hela vägen ut. Dvs att det är någon långvarig planering bakom. Det är en hypotes med argument för och mot. Dock är det så att något som vi vanliga och en journalist inte skulle uppleva som ens provocerande kan vara jättestort för en sådan som Madsen. Det mesta, som den planlösa färden och uppdykandet innehåller bara tecken på defensiv situationshantering men känslokyla.

Att upprätthålla sitt rykte som raketman och ubåtsman verkar ha varit prio 1. I verkligheten fanns nog ett annat liv och en skrämmande teknisk inkompetens och risktagning.

Din hypotes kan dock inte helt avföras. Med sådana tankar och den för narcissister ofta utmärkande promiskuositeten (för att manipulera kvinnor och män) kan mycket väl det ha samspelat med en övertygelse om att Kim var en fiende till en snabbt planerad handling att iscensätta hennes död i en blandling av grandios fantasi och upplevd nödvändighet.
Citera
2017-08-22, 18:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Da Costa fallet - där "läkarna" dömdes för styckning och griftefrid - men inte för själva mordet -

Men de var ju två personer.

Finns det något liknande styckningsfall men där endast en person har bevisats varit med offret när hen dog och att det är uteslutet att någon annan än den misstänkte har styckat kroppen?

Jag vill utröna rimligheten i att PM skulle kunna komma undan med brott mot griftefrid(dansk motsv.)
Citera
2017-08-22, 18:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Da Costa fallet - där "läkarna" dömdes för styckning och griftefrid - men inte för själva mordet -

Men hon var väl missbrukare, så hon kunde hypotetiskt dött på annat sätt?
Citera
2017-08-22, 18:01
Medlem
Mest troligt är att han (transport)styckat kroppen för att lättare kunna hantera den och få ut den på u-båten. Att han styckat för nöjes-skull och har en mani (psykopat) att gå igång på det ser jag som mindre troligt.
Citera
2017-08-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jodå, han kommer erkänna. Bevisen hopar sig i och med att analyser från ubåtsfynden trillar in. Däremot tror jag han kommer tillrättalägga en del så det inte ser "fullt så illa ut".

Nej, jag är inte förmögen att förstå hans tankar. Jag är inte någon våldsam person och har svårt att tänka mig att ens lägga en hand på en människa. Än mindre ha ihjäl eller stycka någon.
Du kommer ihåg att informationen att hon dött i ubåten och att kroppen dumpats är över en vecka gammal?

Vad hindrar att han redan har erkänt allt som behöver erkännas? Det är ju fortfarande inte så att den senaste pressreleasen innehåller hela hans berättelse utan bara släppte två specifika detaljer.
Citera
2017-08-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Läsförståelsen är det inget fel på. Jag ser vad media skriver, jag hör vad man säger på presskoferensen. Man har inte gått ut ännu till hundra att det är KW. Du frågade efter rimligheten. Det mest rimliga är att det är KW anser jag och gav dig minst fem orsaker till det.

Den sista meningen får du utveckla och säga vad som talar emot. Kom ihåg att du inte har tillgång till rättsläkare som preliminärt kan fastslå tid i vattnet, och DNA. Du har inte tillgång till bilder på KW, inte heller vet du om hon har tatueringar eller piercingar. Sen har du också självklart mindre eller ingen kol allsl på försvinnanden och sakanade kroppar i Danmark som polisen givetvis har därtill har polis Madsen och U-båten och båtens färder och stopp, vindar, strömmar, sjöräddning ...

Så vad enligt dig talar emot att det är KW?
Det (av mig) fetade: Det faktum att polisen inte ännu kunnat slå fast att det är hon (det stod i DN-artikeln jag länkade. Det borde du minnas) och att det finns fler försvunna kvinnor i området.

Det som talar för att det är KW är närhet i tid och rum. (För tredje gången skriver jag det.)
I morgon får vi veta hur långt det räcker. Det är möjligt att det räcker hela linan ut. Kanske inte.

Rimligen är båda upplösningarna möjliga.
Citera
2017-08-22, 18:03
Medlem
Man börjar ju fundera på vad mer den här stollen har på sitt samvete. Finns det några ouppklarade mord i området som kan passa in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in