Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Tagga ner. Det är fullt möjligt att kommunicera med andra människor på ett mer civiliserat sätt.
Min teori har aldrig varit baserad på de omständigheter som successivt läckt fram, utan på PM:s profil. Av den information som framgått i tidningarna så är han psykopat. Något intelligentare än genomsnittet men helt empatilös och en önskan om att genomföra ett spektakulärt kriminellt event. Han skulle alltså aldrig sätta sig i en situation där han råkar döda en gäst på sin båt - om personen är död så är det för att han hade bestämt sig för det. Resten handlar bara om att försöka backtracka hur han resonerat när han legat i sin ubåt på bottnen och fantiserat om hur han ska kunna genomföra en spektakulär våldtäkt, mord och styckning utan att åka fast.
...och du fortsätter på ditt inslagna spår och leker hollywoodprofilerare också. Boktips:
https://findbooksflip.gitlab.io/06-roberta-ratke-1/science-and-pseudoscience-in-clinical-psychology-.pdf
Varför, återigen, skriver du som om du redogör för fakta i stället för att berätta att det är dina egna idéer (som INTE är några teorier, anm)? Det har inte alls framgått att han är psykopat och du vet inte ens vad en psykopat är för något. Du har bara lite amatörmässigt intresserat dig för saken och kanske konsumerat några dåliga populärvetenskapliga alster (skrivna av journalister eller någon som investerar mycket i frågan gissningsvis) om psykopati. Självklart kan du inte "backtracka" "hur han resonerat". Vad har du att säga till alla som snackar om propellrar med samma emfas? Vad har du att säga till alla som snackar om olycka med samma emfas? Vad har du att säga till alla som snackar om mord av anledning X när du vill få det till anledning Y? Osv, osv. Tråden är full av folk som spekulerar och larvar sig. Ju mindre de förstår, desto mer precisa blir spekulationerna.
Det vore en sak om du kunde skriva "tänk om" eller "jag tror", "en idé vore", "kanske", osv. Men nej, du skriver som om du vore där och "rättar" andra som du anser ha "fel". Det är ohederligt, pseudovetenskapligt och fruktlöst. Tänk om det nu vore som du sa? Förstår du implikationerna? Du kan aldrig ta åt dig äran och säga "jag resonerade rätt" utan bara "jag
gissade rätt". Och gissa, det kan vi alla.
Edit: Din idé om att han hade klarat sig om hon inte blivit anmäld försvunnen så tidigt är galen. En båt måste vara det sämsta stället att begå ett styckmord på, knappt en rät vinkel. Rostig metall som suger åt sig i durken, allt har kanter mot sjögång, osv. Allting som finns i en lägenhet, plus lite till. Sämre att stycka någon ombord ubåten är en lägenhet, och en lägenhet är ett tämligen pissigt ställe redan. Och självklart hade polisen hört honom och fattat misstankar tämligen omgående, även om hon anmäldes försvunnen bra mycket senare.