2017-08-21, 14:28
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Framförallt vill jag kritiseta polisens agerande som avstod från svenskt bistånd, som inte direkt satte igång spaning i Kögebukten och som inte förrän de senaste dagarna bett om allmänhetens hjälp t ex med att rapportera strandfynd. Varför har de agerat som om hon försvunnit när de haft Madsens uppgift att han begravt henne i havet, oavsett vad hon dött av? De har ändå funnit hans uppgift så intressant att de lägger jätteresurser på att bärga och undersöka hans båt. Polisen bör sluta fred med massmedia och lämna väsentliga uppgifter till allmänhetens kännedom.

Om hon testade hemlig militär utrustning som det blev fel på och hon dog så kan man förstå varför locket är på.

Jag tvivlar på att PM är en renodlad mördare, men han kan ju ändå haft ihjäl henne på något sätt. Det som måste fram nu är hur det gick till.
Citera
2017-08-21, 14:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goranrein
Det som talar för olycka är väl ändå att när han kom iland kunde man inte direkt se några avvärjningsskador.
Jag har ju svårt att tro att man som förstagångsmördare lyckas, i ett så pass trångt utrymme som en ubåt, slå ihjäl någon utan att denne någon försöker värja sig. Då skall han ha klippt till henne bakifrån.
Hade det varit sexuella närmanden som gått fel borde hon rimligen ha försökt värja sig och gett Madsen lite skador.
Visst kan det vara information som inte delges allmänheten, men då borde de ju överhuvudtaget inte fundera över vållande. De började ju med motsvarigheten till vållande till annans död, och i fallet med en avvisad sexuell invit som slutade med död så hade de ju gått på mord/dråp med en gång.
Danska polisen häktade ju Madsen omedelbart - redan innan de visste att han sänkt ubåten med flit. Då hade de bara, det av oss kända indiciet att hon var borta och att ubåten mystiskt hade sjunkit. GW var vid den tidpunkten i Aftonbladet tvärsäker på att danska polisen hade något mer att gå på - det kanske var just sådana skador/rivsår?

Vi vet ännu inte hur den här olyckan påstås ha gått till - PM kan påstå att KW blev hysterisk när ubåten gick ner i U-läge. Han var tvungen att knuffa bort henne, hon föll och omkom. En sådan berättelse skulle förklara varför han i så fall hade rivsår.
Citera
2017-08-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Detta är vad PM berättat i grundlovsförhöret. Helt klart därför undrade jag tidigare idag hur länge häktesförhandlingen tog men ingen tycks veta?
Det blev försenat till 15.30. Kl 15.40 beslutades om lyckta dörrar. Då berättade Madsen vad han anser ha hänt. Sen tar det inte lång stund. En sådan förhandling brukar vara mellan 30 minuter och en timme. Men det är ju från fall till fall.
Citera
2017-08-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Varför har de agerat som om hon försvunnit när de haft Madsens uppgift att han begravt henne i havet, oavsett vad hon dött av?
För att PM, om han är en mördare, kommer att säga vad som helst för att få polisen på fel spår?
Misstänkta mördare bör inte få diktera varken eftersöksarbete eller brottsutredningar, titta på fallet Thomas Quick.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Som jag skrev i förra så tror jag att det var denna uppgift om att hon var död enligt Madsen själv som kom att meddelas de närmast anhöriga inför stängda/lykta dörrar vid häktningsförhandligen. Antagligen har man och måste man även från åklagare o polis säga det som så att det inte går att ta Madsens utsaga för sanning och att det därför inte gick att veta om hon levde elelr var död och att man därför skulle fortsätta söka förutsättningslöst.
Eftersom de anhöriga hållit fast vid sin tro att hon kunde vara vid liv så ser jag detta som en rimlig förklaring till att nu efter såpass lång tid gå ut med den delen som hittills polisen hållit inne med. Även så att det är vanligt att anhöriga håller fast vid hoppet naturligtvis.
Att gå ut med uppgifterna nu om vad Madsen sagt bör vara främst för de anhörigas skull och även för Kims vänner o bekanta som varit i ovisshet. Ett förfarande som nog kan ses som normalt i ett fall som detta.

"Ovisshet" förblir det ju tills kroppen hittas. Om den inte gör det, så kan vi inte veta om M talar sanning nu heller. Han KAN ha gömt henne i den där undervattensgrottan, eller annat gömställe uppe på land dit han kunde nå med ubåten (eller genom att ankra den och vada i land med henne medvetslös i famnen).
Citera
Medlem
Hans versioner är snart lika många som stjärnorna på himlen.. Vilken pajas. Vem kan tro på ett enda ord av vad han säger i fortsättningen?!
Citera
2017-08-21, 14:33
Avstängd
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Finns det någon anledning att kolla var Madsen befann sig när Emelie Meng försvann?

Vem var hon? Hade hon kopplingar till honom?
Citera
2017-08-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Danska polisen häktade ju Madsen omedelbart - redan innan de visste att han sänkt ubåten med flit. Då hade de bara, det av oss kända indiciet att hon var borta och att ubåten mystiskt hade sjunkit. GW var vid den tidpunkten i Aftonbladet tvärsäker på att danska polisen hade något mer att gå på - det kanske var just sådana skador/rivsår?

Nej PM blev räddar ur havet vid 11 och anhållen först vid 17-tiden. Häktad blev han ju dagen efter.
Antydningar om att han sänkte båten med vilje framgår ju tämligen tydligt redan av vittnesrapporterna om förloppet. Att han dessutom sagt att han tänkt föra båten till hamn och att båten går vid ytan för egen maskin och sedan plötsligt utvecklar ett fel som gör att den sjunker precis när en helikopter befinner sig på platsen och en båt står redo att borda honom eller plocka upp honom är ju graverande redan där. Sen lär förhörsledaren under sjöförhöret direkt sett på karln att han ljög och därmed fanns alla skäl att anhålla honom eftersom kvinnan fortfarande saknades.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-21 kl. 14:38.
Citera
2017-08-21, 14:34
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Om hon testade hemlig militär utrustning som det blev fel på och hon dog så kan man förstå varför locket är på.

Jag tvivlar på att PM är en renodlad mördare, men han kan ju ändå haft ihjäl henne på något sätt. Det som måste fram nu är hur det gick till.
"Hemlig militär utrustning..." Tror jag inte ett ögonblick på. Hur det gick till är en senare fråga. Var är hon, är det som gäller nu. Familjen och rättsväsendet har gemensamt intresse av att hitta hennes kropp.
Citera
2017-08-21, 14:34
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte på något sex-spår. Väldigt vad folk snöat in på detta. Madsen hade dålig impulskontroll och hett temperament. Jag är övertygad om att Kim utmanade honom genom att ifrågasätta honom och hans arbete samt ställa näsvisa/obehagliga frågor. Något som Madsen inte klarade av att hantera. Om Madsen ansåg att han inte fick tillbörlig respekt så kan jag tänka mig att han förgick sig. Det vore inte första gången han kastat tunga verktyg mot människor.
Det skulle tyda på ganska dåligt omdöme från KW:s sida att krypa ner i en hermetiskt tillsluten plåt-tunna på havets botten tillsammans med en person hon tänkt konfrontera, och konfrontera denne där. Noll utrymningsvägar, inget folk runt omkring och ett hundraprocentigt beroende till den person hon tänkt konfrontera för att kunna ta sig upp till ytan igen.

Tippar att sidan 3 i den grävande journalistens handbok säger typ: "Vid konfrontation, se till att det finns folk i närheten. Undvik plåt-tunnor på havets botten."
Citera
2017-08-21, 14:35
Medlem
I det här läget borde rubriceringen ändras till mord. Sedan kam man kanske sänka det till dråp eller vållande beroende på hur det utvecklar sig. I vilket fall som helst kan man i stort sett utesluta en ren olyckshändelse.
Om han har sänkt kroppen i Kögebukten så måste han kunna säga ungefär var. Man låter inte en kropp bara flyta iväg på vågorna och i så fall borde den ha hittats vid det här laget. Det är ju oerhört viktigt för utredningen men också för de anhöriga att kroppen omhändertas.

Han kommer att få skaka galler, men frågan är för vad och hur länge.
Citera
2017-08-21, 14:36
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Så slutsatsen blir alltså att endast om han läser upp en text du skrivit kommer du att acceptera att han sagt "sanningen"... Då vet vi.
Fan vad du tjafsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in