Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Är det synd om de här människorna?
Jag kan ju förstå att Afghanistan inte är någon rolig plats att bo på.
Att bli tvångsrekryterad till Thalibanernas arme är ju inte heller så kul, villket jag antar är anledningen till att de här killarna är här. De har deserterat, helt enkelt.
Men sammtidigt så tycker jag inte vi har någon skylldighet att ta emot dem, och de har ingen egentlig rätt att vara här. Att vi sedan gör det ändå, det skall ju ses som en vänlig gest egentligen, och något som man borde vara tacksam över.
Nej, det är inte synd om dem, inte när de har lämnat sitt hemland i alla fall. De har ingen rätt att sko sig på andra, och de kan i praktiken ingenting som är till nytta flr några andra länder (inte här i den utvecklade världen anyway...).
Jag kan köpa att Fatemeh, som Tinuviel skrev, agerar rationellt utifrån sin situation. Hon får säkerligen större utrymme här i Sverige än hon skulle ha fått som tjej i Afghanistan, och samtidigt vill hon värna om sitt eget folk - att en stor del av dem är kvinnoföraktande kräk eller knarkare väljer hon att inte se. Alltså satsar hon på att driva opinion för en amnesti för alla afghaner här - den enda grupp hon är intresserad av, förstås. Okay. Men det gör henne inte till något mer än en gapig opportunist av i princip samma slag som Zara Larsson, Behrang Miri eller Maria Sveland. Hennes argument är lika dåliga som deras och hennes ton lika oförskämd, nedlåtande, osaklig och uppjagad.